درآمد نانوایی

درآمد ماهانه نانوایی 2

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی شغل نانوایی

نانوایی شغلی است که نان را از خمیر آرد گندم تهیه، پخته و به مشتریان ارائه می دهد. در کشور ما با توجه به قومیت های متنوع که در شهرهای مختلف زندگی می کنند انواع بسیار زیادی نان وجود دارد که متداول ترین آنها  شامل نان بربری، سنگک، تافتون، نان شیرمال، نان لواش، نان روغنی و کماج و … می باشند.

نانوایی شغلی است که هزینه های آن به سبک و زمینه پخت نوع نان بستگی دارد. زیرا این امر مشخص می کند که تجهیزات و لوازم مورد استفاده برای راه اندازی شغل شما چه نوع دستگاه هایی می باشند. پس لازم است ابتدا روشن نمایید که چه نوع نانی می خواهید تولید نمایید تا میزان سرمایه گذاری و هزینه های آن قابل محاسبه باشد. به طور کلی برای راه اندازی یک نانوایی به سبک امروزی و مورد تایید سازمان های مربوطه با میزان تولید قابل قبول، تجهیزات اصلی زیر مورد نیاز می باشد.

  • دستگاه کوره یا تنور نانوایی صنعتی
  • دستگاه پهن کن خمیر یا رول کن
  • دستگاه چانه گیر
  • دستگاه خمیرگیر یا همزن خمیر
درآمد نانوایی

دستگاه خمیرگیر یا همزن خمیر

همزن نان یا خمیرگیر که خمیر مورد نیاز نان های مختلف را تولید می کند یکی از دستگاه های اصلی بوده که ظرفیت آن اغلب با میزان نان تولیدی در واحد محاسبه شده و تهیه می گردد. این دستگاه به لحاظ فرآوری آرد و خمیر دارای اهمیت می باشد که از یک همزن و مخزن استیلی تشکیل شده که با نیروی برق کار می کند.

دستگاه چانه گیر

به دلیل میزان فروش زیاد نان در نانوایی های امروزی و درخواست بیشتر برای آن و رعایت اصول بهداشتی، دیگر چانه های خمیر به صورت دستی تهیه نمی شود و از دستگاه چانه گیر استفاده می گردد. کاربرد این دستگاه در نانوایی از عوامل موثر در کاهش نیروی انسانی و افزایش تولید می باشد.

دستگاه پهن کن خمیر یا رول کن

شاید در برخی از نانوایی هایی که تولید نسبتا کمی دارند از نیروی انسانی برای بازکردن خمیر استفاده گردد. اما در نظر داشته باشید که اگر می خواهید در هزینه های مصرفی صرفه جویی نموده و میزان سود خود را افزایش دهید، بهتر است از یک دستگاه رول بازکن استفاده کنید که این دستگاه علاوه بر افزایش سطح بهداشت نان تولیدی شما موجب سریعتر شدن فرآیند پخت نان می گردد.

دستگاه کوره یا تنور نانوایی صنعتی

درنهایت آخرین دستگاهی که مورد نیاز برای راه اندازی یک نانوایی مدرن و پیشرفته می باشد، دستگاه پخت نان یا تنور نانوایی است. این دستگاه اصلی ترین تجهیز مورد نیاز بوده که برای پخت با کیفیت نان لازم می باشد. کوره های پخت نان متفاوت بوده و برای هریک از نان ها نیاز به کوره ای خاص می باشد. البته اگر در نظر داشته باشید که با تغییراتی در بخش چدنی کوره،  تولید کنندگان این تجهیزات می توانند استفاده از یک کوره را برای انواع نان امکان پذیر کنند.

همانطور که می دانید برای تولید نان بربری و تافتون از صفحات صاف استفاده نموده و برای لواش از صفحات سوراخ دارد و برای تولید نان سنگک از صفحات برجسته استفاده می کنند. قابل ذکر است که یکی از تولید کنندگان عمده و معتبر در ساخت کوره های پخت نان اتوماتیک شرکت صنعتی بازرگانی هیمورا می باشد.

درآمد نانوایی

هزینه های راه اندازی برای نانوایی

آنچه که در بخش دستگاه ها معرفی شد، تجهیزات اصلی است که برای شغل نانوایی مورد نیاز می باشد. اما باید بدانید که علاوه بر تامین این دستگاه ها شما نیاز به مکانی برای مستقر نمودن آنها دارید. انتخاب محل راه اندازی نانوایی از نکات بسیار مهمی است که به لحاظ درآمدی دارای اهمیت می باشد. زیرا انتخاب محلی پر رفت و آمد می تواند سبب افزایش درآمد شما گردد. البته هزینه رهن و اجاره مغازه را نیز مد نظر داشته باشید. به طور کلی هزینه های راه اندازی برای نانوایی را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

  • هزینه تهیه دستگاه ها و تجهیزات اصلی
  • هزینه اجاره مغازه و رهن
  • تامین نفرات و نیروی انسانی
  • هزینه تهیه مواد اولیه (آرد دولتی یا آزاد)
  • هزینه های جاری که شامل هزینه های سوخت، برق و دیگر مصارف

فاکتورهای موثر در درآمد نانوایی ها کدامند؟

نانوایی شغلی است که دارای اهمیت بوده زیرا علاوه بر اینکه یک محصول پر مصرف تولید می کند هر زمان مشتریان خود را دارد. و از همان لحظه شروع به کار دارای درآمد می باشد. برای جلب توجه مشتریان شما نیازی به تبلیغات یا بازاریابی ندارید، فقط کافی است که محصول تولیدی دارای کیفیت خوبی باشد تا هر روز شاهد مشتریان بیشتر و رونق کسب وکارتان باشید. همچنین میزان ضایعات در این محصول حداقل بوده  و به دلیل مصرف بالای نان در خانوارهای ایرانی این شغل دارای توجیه اقتصادی با ریسک کم می باشد. با توجه به هزینه های برآورد شده اکنون می خواهیم بدانیم درآمد نانوایی ها چقدر می باشد؟

  • میزان سود خالص یک نانوایی ارتباط مستقیم با میزان وحجم تولید آن وابسته می باشد. زمانی که تولید شما زیاد باشد سود و درآمد نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس.  با توجه به بررسی های انجام شده اگر تولید شما کم باشد باید منتظر تراز منفی باشید.
  • کیفیت نان از نکات بسیار مهم در افزایش درآمد واحدهای نانوایی می باشد. این امر علاوه بر کیفیت آرد ارتباط به تجهیزات مورد استفاده و تجربه کارکنان نیز دارد. یک محیط بهداشتی و تمیز و مسائل مرتبط با آن می تواند تضیمن کننده فروش بالای شما باشد.
  • دستگاه های مدرن و پیشرفته ضمن افزایش راندمان کاری شما، بر نحوه تولید و کیفیت نان تاثیر می گذارند. یک سیستم اتوماتیک که دخالت دست افراد را کمتر می کند در جلب توجه مشتریان بسیار موثر و جالب توجه خواهد بود.
  • توجه داشته باشید که در بین انواع نان های سنتی سود حاصله از نانوایی های سنگک نسبت به دیگر نانوایی ها همانند بیشتر است اما کار آن نیز سخت تر می باشد.
درآمد نانوایی

سخن آخر، درآمد ماهانه نانوانی ها چقدراست؟

براساس تحقیقات انجام شده به شکل مصاحبه با صاحبان کسب و کارهای نانوایی به طور تقریبی می توان گفت که سود ناخالص این کسب و کار که حاصل از فروش انواع نان ها می باشد در حدود 50 درصد می باشد. البته این مبلغ با کم کردن هزینه های جاری همانند ماهیانه نفرات، قبض های آب و برق و گاز، تهیه مواد اولیه، میزان استهلاک دستگاه ها تا 20 درصد برای سرمایه گذار برآورد می گردد. بنابراین در  اینجاست که ظرفیت تولید روانه هر واحد و کیفیت نان تولیدی در افزایش این درصد موثر و کلیدی می باشد.

توجه داشته باشید که در این بین با توجه به فرهنگ عمومی مشاغل در کشور ما، نانوایی یکی از مشاغل بسیار پرطرفدار می باشد. بنابراین این بخش از مسئله را نیز مد نظر داشته باشید که در هنگام راه اندازی این کار، رقیبانی در حوزه فعالیت خود خواهید داشت. نتیجه گیری کلی از تمامی این مباحث، می توان به صراحت گفت که برای داشتن درآمد و سود بیشتر در این کسب وکار ضمن استفاده از تجهیزات مدرن و به روز باید میزان طبح و تولید نان شما به صورت روزانه بالای تقریبا 15 کیسه آرد را تجربه نماید.

2 دیدگاه

  1. اگر لطف کنید شماره واتس اپ هم خود را بفرستید من از فنلاند با شما به تماس میشوم

    1. با سلام. همه شماره تلفن های سایت حساب کاربری واتساپ دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *