انواع سردخانه

معرفی سردخانه و انواع آنها دیدگاه بگذارید

معرفی سردخانه و انواع آن

جهت نگهداری مواد غذایی، مواد دارویی، محصولات کشاورزی و سایر مواد که فاسد شدنی هستند نیاز به تجهیزی برودتی است تا بتوان بدون استهلاک از آنها به صورت طولانی مدت نگهداری کرد، استفاده از انواع سردخانه بهترین روش جهت نگهداری این دسته از مواد است تا آنها را بدون تغییر در کیفیت و ماهیت ( بصورت تر و تازه) نگهداری کند، در این مقاله قصد معرفی سردخانه و انواع آن را داریم که در ادامه شرح داده خواهد شد.

ساختمان سردخانه بگونه ای است که مواد را بر حسب نوع آنها (از لحاظ دما و ر طوبت نسبی و …) به صورت سرد نگهداری می کند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کند، بنابراین می توان در فصل های مختلف محصولات تولیدی از قبیل انواع میوه جات و صیفی جات و فرآورده های گوشتی و دارویی را در داخل سردخانه قرار داد.

شرکت صنعتی هیمورا سردخانه را در انواع مختلف طراحی و تولید نموده است، در واقع سردخانه های تولیدی این شرکت در دو حالت سالن های تک مداره و سالن های دو مداره قابل ساخت است که نوع تک مداره به صورت سردخانه زیر صفر درجه سانتی گراد و بالای صفر درجه می باشد و سالن های دو مداره از هر دو امکان زیر صفر درجه و بالای صفر درجه برخوردار است.

انواع سردخانه

انواع سردخانه

سردخانه های تولیدی هیمورا در دو حالت متحرک و ثابت قابل تولید می باشند که در ادامه هر کدام به صورت مختصر شرح داده خواهد شد:

سردخانه متحرک

سردخانه های متحرک جزو رایج ترین سردخانه هایی می باشند که حالت اتاقکی داشته و دارای لوازم برودتی می باشند، معمولاً سردخانه های متحرک را روی لوازم نقلیه از جمله، تریلی، کامیون، وانت و … نصب می کنند تا بتوان به راحتی آنها را به مکان دیگر (از محل تولید به محل مصرف) منتقل کرد، در تولید این دسته از سردخانه ها از گاز فریون استفاده شده است.

سردخانه های ثابت

ساختمان سردخانه های ثابت با نوع متحرک متفاوت است، چرا که این سردخانه ها ابعاد بزرگی داشته و می بایست آنها را در فضاهای باز نصب کرد، در واقع سردخانه های صنعتی و کارخانه ای از این دسته از سردخانه ها می باشند.

سردخانه های ثابت که یکی دیگر از انواع سردخانه می باشد به راحتی قابل حمل و نقل نیستند و جهت نصب آنها نیاز به فرد متخصص است، سردخانه های ثابت خود به 5 دسته تقسیم شده اند که شامل سردخانه تولیدی، سردخانه ذخیره ای، سردخانه توزیعی، سردخانه ترانزیتی و سردخانه اختصاصی است، در ادامه هر کدام به  صورت مختصر شرح داده خواهد شد:

سردخانه تولیدی

این دسته از سردخانه ها مخصوص نگهداری محصولات غذایی و کشاورزی است و می توان آنها را به صورت اختصاصی (منحصر به محصول ویژه ای) تولید کرد که شامل سردخانه سیب، سردخانه پرتغال، سردخانه گوشت و سردخانه محصولات کشاورزی و … می باشند، سردخانه های تولیدی مواد را به صورت طولانی مدت ( تا 9 ماه و بیشتر) نگهداری می کند.

سردخانه ذخیره ای

معمولاً سردخانه های ذخیره ای را نزدیک محل تولید محصول و یا محل مصرف پیاده سازی می کنند، محصولات در این دسته از دستگاه های برودتی به دفعات کمی ورود و خروج دارند.

دیگر سردخانه ها

سردخانه توزیعی

معمولاً سردخانه های توزیعی را در بخش مصرف و یا نزدیک آن راه اندازی می کنند، از این سردخانه ها جهت تامین نیاز بازار و پخش محصولات نگهداری شده (عمده فروشی ها) استفاده می گردد، بدین وسیله دارای تنوع محصول زیادی بوده و تعداد دفعات ورود و خروج محصولات در آنها زیاد است.

سردخانه ترانزیتی

بسیاری از مواد غذایی که در گمرکات برای موقت و کوتاه نگهداری می شوند نیاز به سردخانه ویژه ای دارند، چرا که در این مدت زمان احتمال ایجاد فساد در مواد غذایی زیاد است. بدین وسیله در این مکان ها جهت جلوگیری از متضرر شدن صاحب محصول از سردخانه های ترانزیتی استفاده می شود، زیرا احتمال دارد حمل محصول به تعویق افتاده و مواد غذایی فاسد شوند، توجه داشته باشید که در این سردخانه ها ورود و خروج کالاها و مواد غذایی زیاد می باشد.

سردخانه اختصاصی

سردخانه های اختصاصی که از دیگر انواع سردخانه ها می باشد را معمولاً کنار مراکز کم مصرف از  جمله سوپرمارکت ها، بیمارستان ها، رستوران ها و هتل ها نصب می کنند.

سردخانه های کانکسی

سردخانه های کانکسی جزو رایج ترین نوع سردخانه می باشند که ظاهر شیک و جمع و جوری دارند، این دسته از سردخانه ها به صورت زیر صفر درجه و بالای صفر درجه قابل تولید بوده و در ظرفیت های مختلف موجود است. شرکت هیمورا تولید کننده انواع سردخانه کانکسی می باشد. برای مشاهده سردخانه های کانکسی هیمورا اینجا کلیک کنید.

انواع سردخانه

نکات قابل توجه

  • معمولاً جهت نگهداری محصولات پروتئینی و فرآورده های گوشتی و حتی بسیاری از محصولات لبنی از قبیل کره و بستنی از سردخانه های زیر صفر درجه استفاده می شود که خود متشکل از تونل انجماد است.
  • جهت نگهداری و ذخیره محصولاتی از قبیل میوه جات، صیفی جات، سبزیجات، لبنیات و خشکبار معمولاً از سردخانه های بالای صفر درجه سانتی گراد استفاده می شود.
  • توجه داشته باشید که در انواع سردخانه ها باید محصولات و بسته ها به گونه ای چیده شوند که هوا به صورت یکنواخت مابین آنها توزیع گردد، در واقع زاویه ای بدون هوا سرد وجود نداشته باشد.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر ابعاد سردخانه کوچک باشد، گاز فریون به صرفه تر است، در واقع در سردخانه های بالای صفر درجه از گاز فریون R134a و در سردخانه های زیر صفر درجه از گاز R404 استفاده می شود.
  • سردخانه های زیر صفر درجه مخصوص نگهداری مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز، ماهی و … می باشد.

خصوصیات سردخانه ها

  • نگهداری از مواد غذایی بدون استهلاک و تغییر در ماهیت آنها
  • قابلیت تولید در انواع و ظرفیت های مختلف
  • قابلیت تولید به صورت متحرک و ثابت
  • بیشتر انواع سردخانه های هیمورا از امکان روشنایی داخلی و نمایشگر دیجیتال برخوردارند.
  • استفاده از کمپرسورهای پرقدرت

موارد استفاده از انواع سردخانه

  • صنایع غذایی و شیمیایی
  • کارخانجات و کارگاه های تولید و بسته بندی
  • مراکز تولید لوازم بهداشتی و آرایشی
  • رستوران ها، هتل ها و دامداری ها
  • مراکز پخش و تولید دارو
  • قابل استفاده در آشپزخانه های صنعتی
  • قابل استفاده در باغات و باغچه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *