تفاوت الکل صنعتی و خوراکی

تفاوت بین الکل های صنعتی و خوراکی در چیست؟ دیدگاه بگذارید

تفاوت الکل صنعتی و خوراکی

الکل به دسته از ترکیبات شیمیایی اطلاق می گردد که دارای یک عامل هیدورکسیل یا –OH می باشند و تمامی خواص آن مربوط به این عامل می باشد. برای تولید الکل به نوع صنعتی روش های متنوعی وجود دارد. عمده ترین روش تهیه این ماده، تخمیر می باشد. فرآیند تخمیر توسط موجودات ریزی بنام مخمر صورت می گیرد که نوعی قارچ می باشند. مخمر آبجو، نوعی قارچ است که به شکل جوانه زدن رشد می کند و زمانی که در مجاورت ماده قندی قرار می گیرد محصول این تخمیر ماده ای است که خاصیت آنزیمی داشته و باعث تولید الکل از قند می گردد. علاوه بر مواد قندی الکل را از مواد نشاسته دار همچون برنج، سیب زمینی، ذرت  می توان به روش تخمیر بدست آورد. در این مقاله به نقد و بررسی تفاوت الکل صنعتی و خوراکی می پردازیم.

الکل اولین با توسط دانشمند ایران محمدبن زکریای رازی با استفاده از روش تقطیر به دست آمد. او این ماده را الکحل نامید و با گذشت زمان و شناخت بیشتر از ماده به الکل تبدیل شد. امروزه این ماده با نام علمی اتانول یا الکل اتیلیک، الکل کشمش معروف است. این ماده مایعی است مشابه آب که بسیار سریع تبخیر شده یا به اصطلاح فرار بوده و رنگی ندارد اما بویی بسیار نافذ و مزه ای سوزانده دارد.

تفاوت های الکل صنعتی و خوراکی در چیست؟

تفاوت های الکل صنعتی و خوراکی در چیست؟

در دسته بندی الکل ها از دو اصطلاح خوراکی و صنعتی استفاده می شود. لذا در صنعت پایه جداسازی و تفکیک الکل ها از هم تعداد عامل های الکلی و یا ساختار آنها می باشد به عنوان نمونه اتانول یک الکل تک عاملی و آب ژاول یک الکل دو عاملی و گلیسرین یک الکل سه عاملی می باشد. به لحاظ مصرف الکل نیز تقسیم بندی هایی صورت گرفته است که شامل الکل طبی و الکل صنعتی می باشد که دقیقا مصارف هر دو دسته را نشان می دهد. اما در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است که تفاوت الکل صنعتی و خوراکی در این است که الکل های صنعتی که شامل متانول و اتانول بوده و اتانول  در اصطلاح عامیانه به الکل طبی نامیده شده درصد خلوص بالایی داشته، غیرقابل شرب می باشد.

اتانول یا الکل طبی و متانول یا الکل چوب هر دو الکل تک عاملی می باشند که کاربردهای بسیار فراوانی در صنایع پزشکی و صنایع شیمیایی و تولیدی دارند. این دو نوع الکل از عمده ترین الکل های کاربردی می باشند و درصد خلوص بالای 90 درصد دارند . حال برای شناخت و اطلاعات بیشتر ما این دو نوع الکل را از هم جدا و بررسی می نماییم.

در زمان های گذشته از تقطیر چوب تولید شده و آن را عرق چوب می نامند. امروزه این ماده رابه روش های شیمیایی همانند مخلوط نمودن هیدورژن و مونوکسید کربن یا واکنش اب متان و … تولید می نمایند. متانول یکی از سه محصول واکنش های شیمیایی است و از آن مواد بسیار فراوانی می سازند به همین دلیل یک ماده استراتژیک در جهان می باشد.  این ماده  یکی از سه ماده مهم سمی در صنایع رنگ سازی کاربرد فراوانی دارد و با نوشیدن مقداری در حدود 8-10 گرم از آن می تواند موجب اختلال در دستگاه گوارشی بدن شده و باعث کوری و بالاخره مرگ انسان شود.

مصارف الکل متانول یا الکل صنعتی و تفاوت الکل صنعتی و خوراکی

  • قابل استفاده در تولید حلال ها و ضد یخ ماشین
  • در ساخت و تولید بسیاری از انواع چسب های صنعتی
  • در تولید مواد منفجره، رنگ و انواع پلاستیک و تخته سه لایی
  • مصرف در تولید ظروف و تجهیزات آشپزخانه و انواع دوربین عکاسی
  • مصرف متانول به عنوان یک منبع انرژی و یک سوخت پاک و تولید هیدروژن
  • قابل مصرف در تهیه ماده متیل متاکریلات برای ساخت انواع لامینیت ها و ورنی

عرقگیر آلومنیوم کندانسور برقی هیمورا

عوارض مصرف الکل متانول برای انسان

نوشیدن این ماده سمی توسط انسان موجب می شود آنزیم های بدن روی آن تاثیر گذاشته و تولید اسید فرمیک و فرمالدئید  می کنند که هر دو ماده بسیار خطرناکی بوده، سبب نابینایی و مرگ  فرد می شوند و این مورد تفاوت الکل صنعتی و خوراکی می باشد. حتی استفاده این ماده به صورت تماس با دست نیز سبب جذب از طریق پوست شده و عوارض خطرناکی همچون آسیب دیدن کبد و عوارض عصبی را به دنبال دارد.

الکل اتانول یا طبی یا خوراکی

اتانول که به روش تخمیر از قندها و نشاسته تولید می گردد طی قرن های متمادی به عنوان یک نوشیدنی لذت بخش و مستی آور در بین مردم مورد استفاده قرار می گرفت. این الکل به الکل میوه نیز در میان مردم شناخته می شود. اتانول یا الکل طبی و سفید،  خلوصی برابر 96 درصد داشته و بدون رنگ می باشد. این ماده بدون هر نوع افزودنی بوده و به همین جهت الکل مطلق گفته می شود. بیشترین کاربرد اتانول در صنایع پزشکی و بیمارستانی برای ضدعفونی و استریل نمودن می باشد. تفاوت الکل صنعتی و خوراکی در این است که الکل صنعتی غیر قابل شرب بوده و برای پوست ضرر دارد.

ساختار دستگاه تقطیر الکل

کاربرد اتانول 

علاوه بر مصارف بیمارستانی و بهداشتی از این ماده می توان در منازل یا محل کار برای تمیزی و ضدعفونی نمودن انواع سطوح و وسایل و لوازم کاربردی استفاده نمود. تفاوت الکل صنعتی و خوراکی در این است که الکل صنعتی غیر قابل شرب بوده و برای پوست ضرر دارد.

  • پاک نمودن روی میز و کابینت ها و اجاق گاز
  • تمیز نمودن داخل دستگاه ماکروویو و فر آشپزخانه
  • پاک کردن میز آرایش و وسایل آرایشی
  • تمیز نمودن اثر چسب و مات کننده ها از روی شیشه
  • پاک نمودن و تمیز کاری قطعات چرخ گوشت که از تفاوت الکل صنعتی و خوراکی می باشد
  • ضدعفونی کردن قطعات کامپیوتر و لب تاپ و آیفون
  • ضدعفونی نمودن دستگیره درب، پریزها و کنترل تلویزیون
  • ضدعفونی نمودن صفحه گوشی و سوئیچ و کلیدهای منزل

شرکت هیمورا تولید کننده انواع دستگاه های تقطیر می باشد. برای مشاهده دستگاه های عرق گیر هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *