دستگاه تقطیر و مراحل تولید الکل

دستگاه های تقطیر و مراحل تولید الکل دیدگاه بگذارید

تقطیر چیست؟

در این مقاله به بررسی دستگاه های تقطیر و مراحل تولید الکل می پردازیم. روش تقطیر یکی از متداول ترین روش های جداسازی مایعات از یکدیگر می باشد که دارای قدمتی چندین هزارساله است، استفاده از این روش برای اولین بار به وسیله ی دانشمند ایرانی جابربن حیان کشف شد و بعدها در تمام دنیا رواج یافت جابربن حیان از این روش برای انجام آزمایشات متفاوت استفاده می کرد. اصول کار این روش براساس تفاوت در نقطه ی جوش مواد صورت می گیرد، به بیان دیگر موادی که نقطه ی جوش متفاوتی دارند با استفاده از روش تقطیر از یکدیگر جدا می شوند.

از این روش در ابتدا تنها برای انجام آزمایشات استفاده می کردند و بعدها به روشی برای استخراج مایعات و گیاهان معطر تبدیل شد و از آن برای درست کردن گیاهان دارویی استفاده کردند. در ایران متداولترین روش استفاده از تقطیر برای استخراج اسانس گیاهان دارویی است که برای این کار از روش های سنتی و از دستگاه های خاصی استفاده می کنند. انجام روش تقطیر به طرق مختلفی انجام می گیرد و دارای دستگاه های کاملا متفاوتی برای انجام این کار می باشد.

دستگاه های تقطیر

دستگاه هایی که برای انجام عمل تقطیر مورد استفاده قرار می گیرند کاملا متفاوت هستند و بسته به نوع عمل انجام شده می توان از دستگاه های متفاوتی استفاده کرد. برای مثال دستگاه های تقطیری که در منازل برای استخراج گیاهان دارویی استفاده می شود با دستگاه هایی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد کاملا متفاوت است. دستگاه های تقطیر آزمایشگاهی از جمله مهم ترین دستگاه های استخراجی هستند که در تمام آزمایشگاه های داروسازی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی مراحل تولید الکل می پردازیم.

از این دستگاه ها برای جداسازی مواد شیمیایی استفاده می کنند به بیان دیگر برای تبدیل بخار به مایع مورد استفاده قرار می گیرند. از این دستگاه ها در بخش های صنعتی نیز برای انجام آزمایشات استفاده می کنند. یک دستگاه تقطیر به طور کلی تشکیل شده از چهار قسمت، مشعل، مخزن تقطیر، مبرد و همچنین قسمت جدا کننده است که در تمامی دستگاه های تقطیر به نسبتی یکسان می باشد. دستگاه های تقطیری که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند به یک عدد مخزن آب متصل می شوند تا بخارات ناشی از جوشیدن مواد را خنک کنند.

برای انجام عمل تقطیر از چندین روش متفاوت مانند تقطیر جزء به جزء، تقطیر با آب، تقطیر مسیر کوتاه، تقطیر ناحیه ای استفاده می کنند که بسته به نوع موادی که باید عمل تقطیر روی آنها انجام گیرد روش مورد نظر را انتخاب می کنند. یکی از مهم ترین مواردی که از روش تقطیر برای ساخت آن استفاده می کنند، تولید و ساخت الکل می باشد. در این مقاله به صورت اختصار گذری به روش تولید الکل می اندازیم.

صنعت عرق گیری هیمورا

الکل و مراحل تولید الکل

الکل در علم شیمی در گروه مهم ترین ترکیبات شیمیایی قرار دارد و در ساخت ترکیبات شیمیایی متفاوتی از آن استفاده می کنند. الکل از مهم ترین موادی است که یک دانشمند می تواند از آن برای ساخت هر نوع ماده شیمیایی استفاده کند. زمانی که از نام الکل به تنهایی استفاده می کنیم منظور اتانول است که از جو استخراج می شود و همان عرق است.

الکل های صنعتی معمولا دارای پیشوند و پسوند هستند و برای ساخت مواد در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. الکل برای اولین بار به وسیله ی دانشمند ایرانی زکریای رازی کشف شد که این کشف باعث ایجاد تحولات شگرفی در دانش بشر شد.الکل دارای کاربردهای بسیار بی شماری است که از آن میان می توان از استفاده آن در سوخت خودرو و کاربردهای پزشکی اشاره کرد. عمده مصرف الکل در بخش پزشکی می باشد که در این بخش از آن برای ضدعفونی کردن و گندزدایی و از بین بردن باکتری ها استفاده می کنند.

تقطیر الکل 8 طبقه

مراحل تولید الکل

مراحل تولید الکل می تواند متفاوت باشد. اتانول و یا اتیل الکل مایعی کاملا شفاف و بدون رنگ است که در ترکیبات نوشیدنی های الکلی از آن استفاده می کنند و در بخش های صنعتی از روش هیدراتاسیون و یا تخمیر برای ساخت آن استفاده می کنند.تخمیر از جمله روش های ساخت الکل است که با استفاده از آن می توان از هر گیاهی برای تولید الکل استفاده کرد. اولین روش ساخت الکل با استفاده از موادی مانند نشاسته و سلولز انجام می گیرد. از مواد دیگری که می توان برای ساخت الکل استفاده کرد می توان به خاک اره، تکه های چوب، شاخه ها و ضایعات محصولات کشاورزی اشاره کرد. می توانید برای تولید الکل از عرق گیر های هیمورا استفاده کنید.

مراحل تولید الکل عمدتا چهار مرحله  می باشد:

  • در مرحله ی اول موادی را که برای ساخت الکل استفاده می شود را به طور کامل خرد می کنند.
  •  سپس شکر موجود در این مواد از آنها جدا می شود، این عمل در طی یک مرحله ی پخت انجام می گیرد.
  • مخمرها و باکتری هایی که در داخل این مواد قرار دارند از شکر تغذیه می کنند و این کار باعث آزاد شدن اتانول می شود، نام این روش تخمیر نام دارد که در طی این روش کربن دی اکسید ایجاد می شود.
  • در مرحله ی آخر برای اینکه بتوانند اتانول غلیظ تری را تولید کنند در طی فرایند تقطیر آن را از سایر مواد جدا می کنند و برای اینکه انسان نتواند از این الکل استفاده کند به آن گازوئیل اضافه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *