معایب بخاری گازی

عملکرد بخاری های گازی و معایب استفاده از آنها دیدگاه بگذارید

سیستم گرمایشی بخاری

کلمه بخاری برای تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد که در داخل آن یک ماده سوختنی، سوزانده شده و گرما تولید می کند. این وسیله از دستگاه هایی است که سالیان طولانی برای گرم کردن محیط خانه، کار و … مورد استفاده قرار می گرفت. بخاری های اولیه اغلب از نوع چوبی بودند و مردم از چوب خشک درختان برای تامین ماده اولیه و گرمای مورد نیاز بهره می بردند. سپس با کشف سوخت های فسیلی همانند نفت و گازوئیل، بخاری ها با این سوخت ها شروع به تولید گرما نمودند. با ورود سوخت نفت و گازوئیل ساختار بخاری نیز دستخوش تغییراتی شد تا به لحاظ ایمنی و میزان سوخت مصرفی تحت کنترل قرار گیرد. بخاری گازی آخرین عضو این مجموعه می باشد که با تولید سوخت گاز طبیعی در پالایشگاه ها پا به عرصه گذاشت.

این بخاری ها امروزه به یکی از پرمصرف ترین تجهیزات گرمایشی در بخش های مختلف مسکونی، اداری، صنعتی، تولیدی و تجاری تبدیل شده اند. همچنین به دلیل ارزانی سوخت گاز در مقایسه با سایر منابع انرژی و سوختی در کشور ما، بخاری های گازی بیشترین استقبال را داشته اند. این وسیله می تواند از دو نوع گاز طبیعی و گاز مایع استفاده کرده و گرما تولید کند. بخاری های گازی در مدل ها و ظرفیت های متنوع ساخته شده اند که کاربران برحسب متراژ ساختمان و یا محل کاربری اقدام به خرید و تهیه آن می کنند. بخاری های گازی در محل کاربری نیاز به دودکش داشته زیرا با سوزاندن گاز طبیعی یا مایع، محصولات حاصل از احتراق سوخت در داخل دستگاه تولید شده که نیاز به تخلیه آنها وجود دارد.

انواع مدل های بخاری

شاید در یک تعریف کلی بتوانیم بگوییم هر دستگاهی که بتواند با استفاده از منبع سوخت یا انرژی گرما تولید نماید بخاری است. بخاری ها به چهار دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • بخاری برقی
  • بخاری گازی
  • پاسیو
  • بخاری صنعتی

بخاری برقی

این دسته از بخاری ها با استفاده از برق کار کرده و بسته به توان گرمایی آنها ممکن است از برق تک فاز یا سه فاز استفاده کنند. این بخاری ها برای فضاهای کوچک طراحی شده اند و بازدهی خوبی دارند. بخاری های برقی جوابگوی نیاز محیط های بزرگ نبوده و هزینه برق مصرفی آنها بالاست. این بخاری ها در دو مدل فن دار و تابشی تولید گردیده اند.

بخاری گازی

این دسته از بخاری ها با گاز طبیعی کار می کنند و از رایج ترین و کاربردی ترین نوع بخاری ها می باشند. این بخاری ها به راحتی می توانند گرمای مورد نیاز ساختمان را فراهم کنند. بخاری های گازی در دو مدل زمینی و دیواری و به لحاظ وجود دودکش در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش ساخته شده اند. مدل های دیواری قابل نصب روی دیوار بوده و فضای خانه شما را اشغال نمی کنند. مدل های زمینی که بیشتر متداول هستند در ظرفیت های گرمایی بالا ساخته شده و تماما دودکش دار می باشند. توجه داشته باشید که مدل های بدون دودکش این بخاری ها برای فضاهای بسته مناسب نیستند زیرا بدلیل مصرف اکسیژن محیط حتما باید در فضایی دارای جریان هوا مورد استفاده قرار گیرند. توجه داشته باشید عمده معایب بخاری گازی، امکان نشت گاز و خطرات ناشی از آن می باشد.

معایب بخاری گازی

بخاری های پاسیو

این بخاری ها با نام بخاری های چتری نیز شناخته می شوند و اغلب برای تامین گرمای مورد نیاز فضاهای باز کاربرد دارند. این بخاری ها شکلی متفاوت از دیگر مدل ها داشته و در بخش بالایی بخاری یک مشعل برای مشتعل کردن گاز نصب گردیده است. گرمای حاصل از مشعل به یک ورقه یا رفلکتور برخورد کرده و به سمت پایین ساطع می شود. از این بخاری ها در محیط هایی همانند ویلاها، آپارتمان های پنت هاوس، کافی شاپ ها و رستوران ها و آلاچیق ها و کلیه مکان های روباز استفاده می شود. این بخاری ها بازدهی حرارتی بالایی داشته و قابلیت جابجایی در محیط های مختلف را دارند. یکی از معایب بخاری گازی پاسیو عدم کاربرد آن در فضاهای بسته می باشد.

بخاری های صنعتی

بخاری های صنعتی به کوره هوای گرم شهرت داشته و وسیله ای گرمایشی هستند که برای تامین گرمای مورد نیاز بخش های صنعتی همانند سالن های تولیدی، سالن های ورزشی، مدرسه ها، مراکز پرورش دام و طیور، گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ، آمفی تئاترها و اماکن عمومی ساخته شده اند. بخاری های صنعتی در اغلب مدل ها دارای فن بوده تا گرمای حاصل را در کل فضا پخش نماید. همچنین این تجهیزات مجهز به مبدل های حرارتی هستند که گرمای شعله را دریافت می کنند. توان گرمایی بخاری های صنعتی بالا بوده و عملکرد آنها به شکل اتوماتیک می باشد. ساختار این بخاری ها به دلیل استفاده در محیط های صنعتی و کاری از متریال های مستحکم و بادوام ساخته می شود.

بخاری های گازی ساخت شرکت هیمورا

شرکت صنعتی بازرگانی هیمورا از عمده شرکت هایی است که کلیه تجهیزات گرمایشی را طراحی و تولید نموده است. این شرکت بخاری های گازی را در مدل های خانگی و صنعتی و … تولید کرده است. مدل های خانگی که در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شوند شامل نوع ساده و شومینه دار با شکل ظاهری مدرن و مشتری پسند می باشد. همچنین شرکت انواع هیتر یا بخاری گازی را برای محیط های صنعتی به شکل هیترهای زمینی و مدل های تابشی قابل نصب در سقف و دیوار عرضه نموده است.

قطعات سازنده بخاری های گازی هیمورا

آنچه که در این مقاله مد نظر ما بوده بخاری های گازی است که برای بخش های مسکونی، واحدهای اداری و تجاری و آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از بخاری های گازی ساختاری مشابه داشته و تفاوت عمده آنها در ظرفیت گرمایی دستگاه می باشد. این بخاری ها از قطعات زیر تشکیل شده اند.

  • بدنه بخاری
  • کانال دودکش
  • جرقه زن
  • ترموکوپل
  • آتشدان یا شعله
  • لوله انتقال دهنده گاز
معایب بخاری گازی

هیمورا در ساخت بخاری های گازی از بهترین متریال ها و قطعات برای تولید یک محصول باکیفیت استفاده کرده است. شرکت بدنه بخاری های گازی را از آلیاژ چدن ساخته و با استفاده از یک لایه رنگ الکترواستاتیک کوره ای آن را پوشش داده است. این رنگ محافظ بدنه بوده و مانع از صدمات احتمالی به آن می شود. بخاری گازی مجهز به بخش خروجی گاز یا دودکش در اندازه استاندارد بوده که گازهای حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می کند. این بخاری ها مجهز به ترموکوپل بوده که از قطعات اصلی و ایمنی بخاری گازی می باشد. ترموکوپل مانع از مصرف اضافی سوخت شده و در زمان قطعی گاز شهری سبب قطع شدن گاز ورودی به داخل بخاری می شود.

ویژگی بخاری های گازی هیمورا

  • ساخت و طراحی مطابق با فناوری های روز دنیا
  • ساخت بدنه بخاری از آلیاژ مقاوم و مستحکم چدنی
  • پوشش بدنه با یک لایه رنگ الکترواستاتیک کوره ای
  • مجهز به ترموکوپل برای افزایش سطح ایمنی بخاری
  • دارای مصرف کم سوخت و بازدهی بالا جهت گرمایش محیط
  • تولید در مدل های متنوع با ظرفیت های گرمایی مختلف
  • ارائه شده به صورت گارانتی دار و خدمات پس از فروش
معایب بخاری گازی

معایب بخاری های گازی

در این بخش از مقاله به بررسی معایب بخاری های گازی در محیط می پردازیم.

سوزاندن سوخت های فسیلی برای تولید حرارت و گرم کردن محیط های مختلف همراه با محصولات احتراق همانند گازهای سمی مونواکسید کربن و دوده می باشد. مونواکسید کربن و گازهای حاصله توسط دودکش دستگاه به بیرون از محیط هدایت می شود. اما اگر نقصی در عمل انتقال این گازها بوجود آید ممکن است برای افراد ایجاد خطر نماید. در هنگام نصب بخاری گازی دودکش دار کنترل کانال دودکش از نظر باز بودن آن باید انجام شود، همچنین ارتفاع کانال دودکش و کلاهک نصب شده روی بخش خروجی دودکش از نکات دیگر قابل توجه است. باید بدانیم که گاز مونواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو بوده و بدون سنسورهای خاص نمی توان از نشت آن مطلع شد. این گاز سالیانه تعداد زیادی افراد را مسموم کرده و یا موجب مرگ آنها می شود، بنابراین دقت به این مسئله جنبه حیاتی دارد.

مورد مهم دیگر این است که بخاری های گازی نباید در محیط های بسته استفاده شوند زیرا سبب کمبود اکسیژن در محیط شده و خطراتی را بوجود می آورد. از دیگر معایب بخاری گازی امکان عدم اتصال صحیح شیلنگ انتقال گاز به بخاری و نشت گاز می باشد که باید در زمان نصب بخاری و هنگام جابجایی آن مورد توجه قرار گیرد. از دبگر معایب بخاری گازی ایرادات بوجود آمده در ترموکوپل بخاری است. ترموکوپل قطعه ای است که در هنگام روشن کردن بخاری گازی استفاده می شود و میزان گازی ورودی به دستگاه را تنظیم می نماید. اگر این قطعه دچار اشکال گردد سوخت رسانی صحیح به بخاری انجام نمی شود. همچنین در مواقع قطع گاز که ترموکوپل به صورت خودکار ورودی گاز را قطع می کند، ممکن است سبب بروز نشتی گاز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *