مقایسه سیستم گرمایش از کف

مقایسه سیستم های گرمایش از کف و رادیاتور دیدگاه بگذارید

مقایسه سیستم های گرمایش از کف و رادیاتور

در فصل های سرد سال نیاز به تجهیزات گرمایشی در هر محیطی بیش از هر چیز دیگر احساس می شود، به همین دلیل انواع سیستم پخش کننده حرارت تولید شده اند که بواسطه آنها می توان محیط را گرم کرد. امروزه در بین سیستم های پخش کننده حرارت، رادیاتور و سیستم گرمایش از کف محبوبیت بیشتری دارند و رقابت بین این دو محصول بالاست.

از رادیاتور و سیستم گرمایش از کف کنار سیستم های تامین کننده آبگرم از جمله موتورخانه و پکیج استفاده می گردد. در واقع برای کاربران هزینه نصب و راه اندازی کمتر، راندمان حرارتی بالای تجهیزات و طول عمر آنها امری بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل  در این مقاله به مقایسه این دو سیستم پخش کننده حرارت می پردازیم و آنها را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و تفاوت های این سیستم ها آشنا شوید. قبل از مقایسه رادیاتور و سیستم گرمایش از کف بهتر است تعریفی از این سیستم ها آورده شود.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور نوعی سیستم پخش کننده حرارت است که ابعاد بسیار کوچکی داشته و در محیط های مسکونی، اداری، تجاری، مجتمع ها، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها و … بیشتری استفاده را دارند. رادیاتورها در حالت فلزی یا نیمه فلزی طراحی می شوند و البته جنس آنها  بر اساس نوع کاربردشان متفاوت است. در واقع آبگرم تامین شده توسط موتورخانه یا پکیج از طریق لوله های رابط به داخل رادیاتورها منتقل شده و آنها را گرم می کند و گرمایش رادیاتور سبب گرم شدن یکنواخت محیط می گردد. به بیانی دیگر باید گفت رادیاتور ناقل حرارت آب به محیط است. رادیاتورها انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها رادیاتورهای پنلی، فولادی، آلومینیومی، چدنی، قرنیزی، شیشه ای و دکوراتیو است. به بیانی دیگر باید گفت رادیاتور نوعی مبدل حرارتی است که حرارت آب داغ را گرفته و آن را بواسطه تماس سطحی به محیط پس می دهد.

مقایسه سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف چیست؟

این سیستم جزو مدرن ترین سیستم های توزیع کننده حرارت است که آن را در کف بخش های مختلف ساختمان نصب می کنند تا محیط به صورت یکنواخت گرم شود و معمولاً در طبقات اول ساختمان ها و آپارتمان ها بیشتر استفاده می شود. سیستم گرمایش از کف در دو حالت برقی و آبی قابل تولید بوده که نوع آبی رایج تر است و می توان آن را به موتورخانه و پکیج نصب کرد تا آبگرم تولیدی در داخل لوله های نصب شده در کف به جریان درآمده و فضای محیط گرم شود و میزان دما را می توان بدلخواه کم یا زیاد کرد.

سیستم گرمایش از کف آبی همانند رادیاتوری بزرگ عمل می کند که کف کل سالن را پوشش داده است. اما سیستم گرمایش از کف برقی متشکل از شبکه ای از المنت هاست که المنت ها بواسطه نیروی برق حرارت تولید می کنند و در این نوع سیستم ها معمولاً یک سوئیچ روی دیوار نصب می کنند تا از طریق آن بتوان میزان دما را تنظیم کرد. خب حالا بهتره به بررسی تفاوت سیستم گرمایش از کف و رادیاتور بپردازیم.

تفاوت های اصلی سیستم گرمایش از کف و رادیاتور

سیستم های  گرمایش از کف نقش تاثیرگذاری در کاهش مصرف انرژی دارند و در محیط ها و ساختمان هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند بسیار خوب عمل می کند، این عامل به این دلیل است که گرمایش از کف آغاز می شود و به طرف بالا حرکت می کند. کف ساختمان مثل سطحی تابشی عمل می کند و دمای آبگرم مصرفی در این دستگاه در مقایسه با رادیاتورها کمتر است، در نتیجه حدوداً 25 تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می گردد. در واقع بعد از روشن شدن سیستم گرمایش از کف به مدت زمان بیشتری نیاز است تا محیط به دمای مورد نظر برسد، این درحالیست که این مدت زمان برای رادیاتورها کمتر است.

در صورتی که مشکلی در رادیاتور ایجاد گردد به راحتی قابل تعمیر و یا تعویض است و نیازی به تخریب ساختمان نیست، این در حالیست که تعمیر و نگهداری سیستم گرمایش از کف سخت تر بوده و اگر به تعویض و یا  تعمیرات نیاز باشد مسلماً باید کف ساختمان را تخریب کرد و این عامل از ایرادات عمده سیستم گرمایش از کف به شمار می رود.

با توجه به اینکه سیستم گرمایش از کف در کف نصب می گردد وسایل خانگی، دیوارها و پرده ها تمیز می مانند و نیز دمای کل محیط حالتی یکنواخت خواهد داشت. همچنین در این سیستم ها جریان هوای اندکی برای منتقل کردن حرارت به محیط وجود دارد که این عامل سبب شده هوایی پاک برای تنفس داشته باشید. سیستم گرمایش از کف هیچ فضایی اشغال نمی کند و شما می توانید از تمامی فضای محیط بصورت بهینه استفاده کنید، این در حالیست که رادیاتورها این مزیت را ندارند و باید مکانی را جهت نصب به آنها اختصاص داد.

مقایسه سیستم گرمایش از کف

نکات قابل توجه

رادیاتور و سیستم گرمایش از کف هر دو به یک سیستم تولید کننده آبگرم نیاز دارند و این سیستم می تواند موتورخانه یا پکیج باشد، البته امروزه موتورخانه به دلیل داشتن ابعاد بزرگ، تعمیر و سرویس دهی پرهزینه و نیز تولید صدای  بلند کاربرد چندانی ندارد و استفاده از پکیج در بین کاربران رایج تراست.

سیستم گرمایش از کف با ایجاد حرارت تابشی محیط را گرم می کند، به همین دلیل با این دستگاه یکنواختی دما در محیط بیشتر احساس خواهد شد، ولی رادیاتورها برحسب جریان همرفتی عمل می کنند و گرمای آنها به سمت سقف به جریان درآمده و بعد از اینکه هوا گرم خنک شد مجدداً به سمت پایین باز می گردد تا دوباره توسط رادیاتور گرم شود، به همین دلیل  به فضای پیرامون منتقل شده و جریانی از هوای گرم و سرد ایجاد می  گردد که نتیجه آن گرم تر شدن پیرامون رادیاتور و سرد ماندن بخش های دیگر محیط است.

سیستم گرمایش از کف اشیا، اجسام و افراد را مستقیماً گرم نموده و رطوبت موجود در سالن را حفظ می کند. گاهی رادیاتورها  بیش از حد گرم می شوند و این عامل سبب می شود نیاز به باز کردن پنجره ها و تهویه باشد، بدین ترتیب انرژی زیادی هدر خواهد رفت.

استفاده از سیستم های گرمایش از کف در خانه های کوچک بسیار رایج است، زیرا هیچ فضایی اشغال نمی کنند و می توانید به دلخواه لوازم منزل را بچینید و مبلمان را در مکان مورد نظر قرار دهید. در ادامه مقایسه سیستم گرمایش از کف می توان به قابلیت دسترسی آسان و نصب راحت اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *