پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی

مقایسه پاستوریزاتورهای لوله ای و پلیتی دیدگاه بگذارید

مقایسه پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی

رعایت اصول و موازین بهداشتی در تولید و تهیه مواد غذایی و دیگر صنایع مربوط به مواد خوراکی و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا  این مواد در ارتباط مستقیم با سلامت جامعه می باشند. لذا تولید کنندگان این صنف از صنعت لازم به داشتن تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای از بین بردن تمامی عوامل میکربی و بیماری زا می باشند. دستگاه پاستوریزاتور یکی از مهمترین دستگاه ها برای انجام فرآیند پاستوریزه کردن مواد مایع همانند شیر، عرقیات گیاهی، روغن های خوراکی گیاهی و بسیاری دیگر از اقلام می باشد. در این مقاله به بررسی پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی می پردازیم. می توانید انواع مختلف دستگاه پاستوریزاتور را از سایت هیمورا مشاهده فرمایید.

در عمل پاستوریزاسیون دو فاکتور مهم زمان و دما بایستی به دقت تنظیم و کنترل گردد تا به لحاظ حفظ کیفیت شیر و از دست ندادن مواد مغذی آن و زمان ماندگاری شیر، موجب افزایش این فاکتورها گردد. انجام عمل پاستوریزاسیون عمدتا در دمای 72 الی 75 درجه سانتی گراد با زمان 15-20 ثانیه مطابق با ویژگی های محصول صورت می گیرد. یادآوری این نکته اهمیت دارد که پاستوریزاسیون شیر در هر کشوری با توجه به شرایط تولید محصول مطابق با استانداردهای ملی آن کشور انجام می شود.

در نهایت یک نتیجه مد نظر می باشد که با انجام عملیات حرارت دهی به شیر، تمامی عوامل مضر و بیماری زا بدون افت کیفیت شیر صورت پذیرد. اهمیت تجهیزات پاستوریزاتور بقدری مهم می باشد که چنانچه کارخانه مواد غذایی خصوصا فرآورده های شیر، فاقد سیستم پاستوریزاتور باشد مجوز نهایی  برای محصول صادر نمی شود. در ادامه به بررسی انواع پاستوریزاتور ها می پردازیم.

پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی

دستگاه پاستوریزاتور با مبدل حرارتی لوله ای

پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی هر دو از انواع مختلف مبدل های دستگاه پاستوریزاتور می باشند. دستگاه های پاستوریزاتور دارای بخش های مختلفی هستند که مهمترین آنها بخش مبدل حرارتی است. مبدل حرارتی پاستوریزاتور لوله ای از نوع پوسته لوله ای است که به شکل مقطع یک دایره ای بوده که در داخل یک پوسته استوانه قرار گرفته است. سیستم کارکرد این مبدل به این شکل می باشد که در داخل لوله ها شیر یا مایعی ای است که قرار است پاستوریزه شود، در فضای دور لوله ها یک فضای خالی می باشد که این بخش با بخار آب داغ پرشده که گرمای بخار داغ به بدنه لوله ها نفوذ کرده و دمای مایع داخل لوله ها را افزایش می دهد.

دستگاه های پاستوریزاتور با مبدل حرارتی  لوله ای، با دو سیستم مبدل حرارتی لوله ای کم فشار و مبدل حرارتی لوله ای پرفشار قابلیت کاربری دارند. ساختار این تجهیزات به شکلی طراحی شده است که امکان تمیزکاری و شستشوی آنها به راحتی امکان پذیر می باشد. این دستگاه ها با توجه به کاربری آنها در صنایع دارای حجم های خاصی می باشند و از نظر اتوماسیون دستگاه به شکل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و معمولی طراحی و ساخته می شوند.

پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی

دستگاه پاستوریزاتور  با مبدل حرارتی صفحه ای یا پلیتی

با توجه به اینکه در بالا نیز اشاره شد پاستوریزاتور لوله ای و پلیتی از انواع پاستوریزاتور می باشد که در این بخش به بررسی پاستوریزاتور پلیتی می پردازیم. این دستگاه پاستوریزاتور دارای مبدل حرارتی پلیتی است که این صفحات به شکل نازک در کنار هم قرار گرفته ومسیرهای جریان را تشکیل می دهند. صفحات به کار رفته در این مبدل ها امکان دارد به صورت تخت یا موج دار در نظر گرفته شود. نوع موج دار آن سطح تماس بین دو سیال را افزایش می دهد. صفحات طوری قرار می گیرند که دو سیال از هم جدا شده و از طریق این صفحه ها تبادل حرارتی انجام گیرد. شکل قرارگیری صفحه ها طوری است که دو ماده گرم و سرد، یک در میان بوده در میان فضای صفحات جریان می یابند.

دستگاه پاستوریزاتور مبدل پلیتی برای محصولاتی که دارای ویسکوزیته پایین می باشند کاربری دارد. این محصولات می تواند شیر، آب معدنی، انواع عرقیات گیاهی، روغن های مایع خوراکی ، دوغ  به کار برده شود. این دستگاه ها هم همانند دستگاه پاستوریزاتور مبدل پوسته لوله ای از نظر اتوماسیون دارای مدل های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
می باشند.

چنانچه بخواهیم این دو نوع دستگاه پاستوریزاتور را با هم مقایسه کنیم همانطور که مشخص می باشد تفاوت اساسی این دستگاه ها در نوع مبدل به کار رفته در آنها می باشد. و همانطور که توضیح داده شد هر کدام از این مبدل ها برای برخی از محصولات مناسب بوده  که با توجه به محصول تولیدی می توان از هر کدام از این دستگاه ها استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *