انواع دمپر

دمپر چیست؟ انواع دمپر و کاربرد آنها دیدگاه بگذارید

دمپر چیست؟

از جمله تجهیزات بسیار مهمی که در حین ساخت سیستم های تهویه هوا و هر نوع سیستمی که هوا با استفاده از آن رد و بدل می شود مورد توجه خاصی قرار می گیرد، دمپر است که نقش بسیار مهمی در تنظیم میزان هوای ورودی و خروجی دارد. در این مقاله به منظور آشنایی بیشتر شما با این قطعه مهم توضیحاتی در مورد انواع دمپر و همچنین نحوه ی استفاده از آنها ارائه خواهیم داد پس تا پایان با ما همراه باشید. در ابتدا باید بدانیم که دمپر چیست؟ دمپر در واقع به صفحه ای فلزی اطلاق می گردد که با باز و بسته کردن آن می توان جریان هوای خروجی و ورودی را تنظیم و کنترل نمود.

محل نصب دمپرها در مسیر کانال ها و یا داکت ها می باشد که جریان هوا از آن ها وارد و خارج می گردد. بر روی ساختار این تجهیزات تیغه هایی وجود دارد که با تنظیم آنها می توانید جهت جریان هوای ورودی را تنظیم نمایید و در صورت تمایل آن را تغییر دهید. دمپر ها در هر مکانی که نیاز مبرم به کنترل جریان هوا وجود دارد نصب می شوند و این مکان هر جایی می تواند باشد. لازم به ذکر است که از دمپرها در صنایع مختلفی استفاده می شود و بسته به این مکان ها دمپرهایی با ساختار متفاوتی بکار گرفته می شود که در زیر در مورد آنها توضیحاتی ارائه شده است.

انواع دمپر و چگونگی عملکرد آنها

  • دمپرهای دستی و موتوری
  • بالانس دمپر چهارگوش
  • دمپرهای ضد حریق
  • بالانس دمپر هوابر
  • دمپرهای وزنی
  • دمپر پروانه ای
  • دمپر دیافراگمی
  • دمپرهای کانالی
  • دمپرهای بسیار بزرگ و کوچک
انواع دمپر

دمپر ضد حریق

این نوع دمپر در گروه تجهیزات کنترل کننده آتش قرار دارد و از آن در اطفاء حریق استفاده می کنند. مهم ترین دلیل استفاده از این دمپر جلوگیری از ورود دود به دیگر بخش هاست. برای راحتی کار با این نوع دمپر از فیوز جهت کنترل پره های آن استفاده می شود. بیشترین استفاده این نوع دمپر در پالایشگاه ها و مکان هایی که امکان آتش سوزی در آنها وجود دارد، است.

دمپر دستی

این نوع دمپر دارای تیغه هایی به صورت موازی است و به صورت دستی کنترل می شود و با استفاده از دسته ای که در بیرون کانال قرار گرفته است تنظیم می گردد. در ساخت این نوع دمپر می توان از ورق های گالوانیزه و آلومینیوم استفاده کرد.

دمپر پروانه ای

از دیگر انواع دمپر به دمپر پروانه ای می توان اشاره کرد که در پشت دریچه هایی که دارای شکل گرد هستند استفاده می شود و دلیل اصلی نام گذاری آن، حالت باله های پروانه ای شکل آن است. وظیفه این دمپرها تنظیم مقدار هوای رفت و برگشت در کانال ها می باشد.

دمپرهای کانالی

این دمپرها، دمپرهای کنترل حجمی هستند و به عنوان کنترل جریان هوا در سیستم های سرمایشی و گرمایشی کاربرد دارند. دمپری که در کولرهای گازی و اسپلیت ها کاربرد دارد با استفاده از انرژی الکتریکی کنترل می شود اما در تاسیسات تجاری از خلاء و یا هوای فشرده برای انجام این کار استفاده می گردد.

نحوه ی تنظیم دمپرها

توجه داشته باشید که تنظیم کردن دمپرها تاثیر مستقیمی در نحوه ی انتشار هوا در محیط دارد. به منظور باز کردن دمپر اهرم آن باید در موقعیت موازی با کانال قرار بگیرد. با این عمل سرعت حرکت هوا در داخل کانال افزایش می یابد. برای اینکه گردش هوای مناسبی در داخل ساختمان داشته باشید در فصول گرم سال دمپر را به گونه ای تنظیم نمایید که جریان هوای سرد در قسمت بالای محیط جریان داشته باشد و فضا به یک میزان خنک شود. اما در فصول سرد سال تنظیم دمپرها باید به گونه ای باشد که هوای گرم در قسمت پایین جریان داشته باشد تا با حرکت به سمت بالا کل محیط خانه و یا هر محیط دیگری گرم شود.

انواع دمپر

موارد استفاده از دمپرها

  • صنایع نفت و گاز در پتروشیمی ها
  • تونل های زیرزمینی مانند متروها و معادن
  • تهویه هوا
  • در سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • کنترل خروج دود
انواع دمپر

متریال های مورد استفاده در ساخت دمپرها

دمپرها معمولا با توجه به نوع کاربری که دارند با استفاده از متریال های متفاوتی ساخته می شوند که از مهم ترین آنها می توان به فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه و فولاد کربنی اشاره کرد. از این متریال ها معمولا در ساخت قاب های پایه، تیغه ها، اتصالات و سایر بخش های این قطعه بسیار حساس استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *