دغدغه های مصرف سوخت

دغدغه ها و هزینه های بالای مصرف سوخت خانوار دیدگاه بگذارید

دغدغه ها و هزینه های بالای مصرف سوخت خانوار

دوستان و بازدیدکنندگان گرامی ما سعی نداریم تو این پست با اصول مهندسی و فرمول های بار حرارتی برای شما ثابت کنیم که مصرف سوخت پکیج پایین است یا اینکه بخواهیم از محصولات تولیدی خودمون تعریف کنیم! الان میخوایم با روش های خیلی ساده تر به شما یاد بدیم که کدام سیستم حرارتی بهینه تر و کم مصرف تر هست. هدف ما اینه که وقتی شما میخواهید یک سیستم گرمایشی مناسب برای منزل خودتون انتخاب کنید، متوجه بشید که آیا این سیستم دغدغه های شما رو بیشتر میکنه و یا اینکه با عملکرد بهتر، مصرف سوخت شما رو تا 50 درصد کاهش میده.

مانع حرارتی عامل مهم در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب

اگر بخواهیم صادقانه در مورد دغدغه میزان مصرف سوخت و اتلاف انرژی که مستلزم هزینه های گزاف می باشد صحبت کنیم، باید به این گزینه اشاره کنیم که همه ما متوجه این موضوع هستیم که چه سیستمی اتلاف انرژی بالایی دارد. به عنوان مثال وقتی از اجاق گازی استفاده میکنیم که روی آن قابلمه یا ماهی تابه ای نیست، حرارت تولید شده هدفمند نخواهد بود. این کار در عین حال که باعث افزایش دمای محیط میشود، انرژی زیادی را نیز بی هدف هدر میدهد. پس برای ذخیره انرژی و افزایش بهره وری در هر سیستمی ایجاد یک مانع در مسیر حرارت و شعله الزامیست، این مانع در سیستم اجاق گاز همان ماهی تابه هست.

حال اگر بخواهیم تاثیر این مانع را در بهره وری و میزان بازدهی یک بخاری گازی بررسی کنیم، باید بگوییم که تنها مانعی که در بخاری های گازی وجود دارد نهایتا یک صفحه سفالی هست. انرژی ذخیره شده در سفال نهایتا تا یک دقیقه بعد از خاموش شدن شعله تلف شده و سفال سرد میشود. پس جنس سفالی، انتخاب مناسبی به عنوان مانع حرارتی نبوده و فقط سی درصد از حرارت تولید شده توسط بخاری به محیط منتقل می شود و 70 درصد انرژی حرارتی متاسفانه توسط دودکش تلف میشود. این اتلاف انرژی را میتوانید با لمس کرن دودکش خروجی بخاری که بسیار داغ است کاملا متوجه شوید.

در واقع اگر بخوایم به صورت عامیانه در مورد بخاری گازی صحبت کنیم، یک شعله در اصابت با یک صفحه سفالی داخل یک باکس قرار گرفته که سی درصدش به محیط میرسه و مابقی 70 درصد از طریق دودکش تلف میشه. حالا چرا مصرف سوخت خونمون بالاست؟ تو هر خونه ای باید حداقل 3 الی 4 تا بخاری گازی نسبت به متراژ خونه نصب کنیم.

دغدغه های مصرف سوخت

کدوم سیستم گرمایشی مناسبه؟

حالا بیاید با هم سیستم بخاری رو با پکیج مقایسه کنیم. در سیستم بخاری شما به جز بخاری برای گرمایش محیط نیاز به یک آبگرمکن گازی هم دارید تا آبگرم موردنیاز شما رو تامین کنه! پس به جای یک سیستم مجبوریم از 4 الی 5 سیستم پرمصرف استفاده کنیم ولی سیستم گرمایشی پکیج علاوه بر تامین گرمایش محیط، آب گرم مصرفی شما رو هم گرم میکنه. در واقع انتخاب نادرست یک سیستم حرارتی مستلزم یک عمر هزینه اضافی بوده و در عین حال تعداد بالای منابع حرارتی استهلاک بیشتری رو در بر داره.

خب حالا محیطمون توسط بخاری گازی گرم شده و میخوایم در مورد آبگرمکن برای تامین آب گرم بهداشتی تصمیم بگیریم. سیستم آب گرمکن گازی تو کشورمون حداقل نیم قرن سابقه داره! یعنی ما حداقل 50 ساله که داریم از همین مخزن ها برای تولید آبگرم تو خونمون استفاده میکنیم.

آخه چرااااااا؟!!

شما یک بشکه پر از آب را در نظر بگیرید که زیرش یک مشعل داره. به همین سادگی!! میزان حرارتی که این سیستم به داخل مخزن انتقال میده حداکثر 50 درصد هست. چون این مخزن تک جداره هستش و پاس حرارتی خاصی نداره و دوباره کلی انرژی از دودکش داره تلف میشه. بزرگترین عیب این سیستم اینه که همیشه روشنه!! وقتی داریم از آبگرم بهداشتی استفاده میکنیم، آبگرمکن روشن هست. حالا تو این سیستم ها اگه ذخیره آب مخزن تموم بشه، پشت بندش آب خنک داخل مخزن میشه و دمای آب مخزن پایین تر میاد و بدتر از همه اینه که حتی وقتی استفاده از آبگرم نداریم هم این دستگاه روشنه! چون دستگاه ترموستات داره و وقتی دمای آب میاد پایین، مشعل به صورت اتوماتیک روشن میشه! در واقع تو این سیستم هم اتلاف انرژی حداقل 50 درصدی رو داریم.

مشتریان گرانقدر هیمورا، با توجه به مطالب گفته شده، داریم به این نتیجه میرسیم که ما با انتخاب نادرست سیستم گرمایشی و پرداخت هزینه بالای مصرف سوخت، داریم هزینه چندین برابر بهای تمام شده یک سیستم گرمایشی استاندارد رو پرداخت میکنیم. حالا سوال اینجاست که دلیل این انتخابات نادرست چیست؟ مطمئن باشید هیچ فروشنده ای فلسفه صحیح مصرف سوخت رو برای شما نخواهد گفت! شرکتی که بخاری تولید میکنه، نمیگه مصرف دستگاهش بالاست!! یا شرکتی که آبگرمکن تولید میکنه به هیچ عنوان نمیگه هزینه استفاده از این سیستم بالاست!! ولی از نظر هیمورا مشتری تصمیم گیرنده نهایی هستش. ما خودمون رو موظف میدونیم تا نقاط قوت و ضعف پکیجی که تولید میکنیم رو متوجه مشتری کنیم تا بعد از بررسی های دقیق و مشاوره کامل با مشتری، این اقدامات منتهی به انتخاب صحیح و خرید مشتری بشه.

دغدغه های مصرف سوخت

در واقع یه ضرب المثل معروفی هستش که میگه هیچ کس به ماست خودش نمیگه ترشه!!!

این رو در نظر داشته باشید که ما قصد تخریب آبگرمکن گازی یا بخاری گازی رو نداریم! فقط داریم این موضوع رو مطرح میکنیم که تکنولوژی داره سیستم های قدیمی رو منسوخ میکنه و سیستم های مدرنتر جای سیستم های قدیمتر رو میگیرن. تا وقتی آچار فرانسه نبود و اختراع نشده بود، باید برای هر پیچ و مهره ای تو هر سایزی آچار تهیه میکردیم ولی وقتی آچار فرانسه تولید شد همه به این نتیجه رسیدن که این آچار همه فن حریف هست و انواع سایز پیچ و مهره ها رو میتونه باز کنه. پس وقتی یه سیستم نوین میتونه با هزینه کمتر و ایمنی بیشتر، جایگزین سیستم قدیمی باشه چرا جایگزینش نکنیم.

موتورخانه شوفاژ میتونه سیستم گرمایشی مناسب باشه؟!

همونطوری که از اسمش مشخص هست یعنی وجود یه محیط مخصوص برای موتورخانه، که قطعاتش شامل منبع کویل دار، دیگ شوفاژ، مشعل، گیج فشار، گیج حرارتی، منبع انبساط، سختی گیر، ایزولاسیون و لوله کشی های گسترده هست. وقتی گستردگی قطعات رو داخل یک موتورخانه مشاهده میکنیم، اولین چیزی که جلب توجه میکنه اینه که بهای تمام شده سیستم نسبت به بازدهی که موتورخانه داره تناسب ندارد! حالا با هم بررسی کنیم تا ببینیم چرا تناسب نداره؟

همه شما قطعا حداقل یک بار وارد محیط موتورخانه شده اید. متاسفانه به علت قدیمی بودن سیستم موتورخانه، وقتی وارد اتاقک می شویم اتلاف حرارتی سیستم گرمایشی کاملا مشهود هست. منبع کویل دار تک جداره که داخل مخزن مدار بسته شوفاژ هست و از طریق کویل مسی آب گرم رو تامین میکنه و منبع شوفاژ که شعله مستقیم در امتداد خروجی یا همان دودکش دستگاه قرار داره و یا منبع انبساط پشت بامی که در محیط آزاد نصب شده! همه این ها باعث ایجاد اتلاف حرارتی می شه که حتی نمیشه وارد اتاقک موتورخانه شد. چون حرارت در آن محیط خیلی بالاست! این یعنی بازدهی کم، مصرف سوخت بالا و در عین حال به علت گستردگی قطعات استهلاک بسیار بالای سیستم.

دغدغه های مصرف سوخت

جمع بندی

در این بخش سعی بر آن شده تا به صورت مختصر به معایب سیستم های قدیمی اشاره کنیم تا مشتریان گرامی بتوانند به وضوح علت و دغدغه هزینه های بالای مصرف سوخت در منزل خود را بررسی و به نتیجه برسند. در ادامه مطلب به مقایسه پکیج با دیگر سیستم های گرمایشی پرداخته شد و مزایای استفاده از سیستم پکیج به جای تمامی سیستم های گرمایشی توضیح داده شد.

از نظر هیمورا عرضه کالا به بازار مصرف بدون آگاهی کامل مصرف کنندگان از نحوه کارکرد آن، یک فروش ناموفق می باشد، زیرا ارزش زحمات مهندسین و کارگران زمانی به ثمر می رسد که مصرف کننده ارزش واقعی یک کالا را با آگاهی کامل درک کند. ما در این پست به شما خواهیم خواهیم گفت که چرا کالایی که دارید در موردش مطالعه می کنید ارزشمند است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *