اسانس گل محمدی تام

اسانس گل محمدی تام  2

هر آنچه که در مورد اسانس تام گل محمدی باید بدانید!

اسانس روغن فراری است که طی فرایند خاصی از عرق گیاهان دارویی و معطر بدست می آید. اسانس ها در گذشته توسط دستگاه های اولیه استخراج می شدند و برای درمان بیماری ها از آن ها استفاده می شد. بعدها انسان ها از اسانس ها برای معطر کردن خود و محیط پیرامون استفاده کردند. امروزه اسانس گیاهان با استفاده از دستگاه های اسانس گیر  استخراج شده و به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی از اسانس ها به طور شیمیایی تولید می شوند. از اسانس های شیمیایی در کارخانجات برای تولید مواد آرایشی بهداشت، مواد شوینده و… استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین اسانس های گیاهان طبیعی اسانس گل محمدی می باشد.

اسانس گل محمدی تام یکی از اسانس هایی است که به خاطر  ترکیبات شیمیایی خاص و عطر دل انگیزی که دارد بسیار مورد توجه است. اسانس گل محمدی به خاطر کاربرد فراوانی که در صنایع مختلف مانند صنعت عطر سازی، تولید مواد آرایشی و بهداشتی، موادغذایی و… دارد، با بازار فروش گسترده ای روبرو است. اما با توجه به نو پا بودن صنعت تولید اسانس گل محمدی هنوز تعداد شاغلان در این حوزه بسیار کم می باشد، به همین دلیل لازم دیدیم شما را با فواید اسانس گل محمدی، شیوه تولید، کاربرد های آن در صنعت و نحوه استفاده از آن در منازل و فرصت های کسب درآمدی که این جادوی طبیعت در اختیار شما می گذارد، آشنا کنیم.

ویژگی های ظاهری اسانس گل محمدی

اسانس گل محمدی یا همان اسانس گل سرخ در گرما به صورت مایع دیده می شود اما با سرد شدن تدریجی اسانس و در دمای ۲۰الی ۳۰ درجه به شکل پوسته های فلس مانند و  متبلور در می آید. این ترکیب در  دمای ۱۵ الی۲۰ درجه کاملاً منجمد می شود. البته اگر اسانس گل سرخ مرغوب باشد در دمای ۱۲ درجه منجمد خواهد شد. ظاهر اسانس گل محمدی به صورت مایعی بی رنگ و یا مایل به سبز یا زرد کمرنگ است. در حالت کلی اسانس گل محمدی با عطر فوق العاده دلنشین خود شناخته می شود، البته این اسانس خواص درمانی فراوانی دارد و  در بسیاری از  صنایع مانند صنعت دارو سازی و  مراکز ماساژ درمانی و… مورد  استفاده قرار می گیرد.

آیا می دانید ما چند نوع اسانس گل محمدی داریم؟

در حالت کلی اسانس های گیاهی در 3 نوع اسانس نوع اول، اسانس نوع دوم و اسانس تام تولید می شوند. این 3 نوع اسانس شیوه تولید و ویژگی های متفاوتی دارند، در نتیجه موارد کاربردی این اسانس ها نیز متفاوت می باشد.

اسانس نوع اول توسط دستگاه اسانس گیر نوع اول و تحت شرایط خاص مستقیماً از گل محمدی استخراج می شود. در  کل دستگاه های اسانس گیر با استفاده از  روش تقطیر اسانس گیاه را از عرق گیاه جدا می کنند. اسانس نوع اول دارای عطر و بوی کمی است اما در عوض ماندگاری بالایی دارد، این ویژگی ها این نوع اسانس را برای تولید انواع نوشیدنی ها مناسب می کند.

اسانس نوع دوم توسط اسانس گیر نوع دوم و طی فرایند تقطیر از  اسانس نوع اول استخراج می شود. این نوع از اسانس غلیظ بوده و عطر و طعم زیادی دارد، اما ماندگاری اسانس نوع دوم بسیار کم است.

اسانس تام از ترکیب اسانس نوع اول با اسانس نوع دوم به وجود می آید. عطر و طعم این نوع از اسانس بیشتر از اسانس نوع اول است و  ماندگاری آن بیشتر از اسانس نوع دوم است. اسانس تام با ارزش ترین نوع اسانس است و  از  ارزش مالی بالایی برخوردار است.

شرایط نگهداری عرقیجات

همانطور که گفته شد ،خروجی دستگاه های عرق گیر تزریق بخار عرقیات گیاهی و اسانس نوع 1 است. عرقیات گیاهی برای عرضه به بازار بایستی پاستوریزه و بسته بندی شوند. برای پاستوریزه کردن عرقیات گیاهی باید از دستگاه پاستوریزاتور استفاده کرد. دستگاه های پاستوریزاتور انواع مختلفی دارند ولی مناسب ترین نوع پاستوریزاتور برای کارگاه های عرق گیری ، پاستوریزاتور های مخزن پلیتی است. این پاستوریزاتورها از ظرفیت های 100 تا 1000 لیتری تولید میشوند و در بازه زمانی 2 ساعته میتوانند مواد داخل مخزن را پاستوریزه کنند. همچنین این دستگاه ها قابلیت کارکرد 24 ساعته داشته و میتوانید به صورت مداوم جهت پاستوریزاسیون از آن استفاده کنید.

توصیه میکنیم برای اشنایی بیشتر با دستگاه پاستور مخزن پلیتی ، فیلم توضیحات دستگاه و انیمیشن کارکرد دستگاه را حتما مشاهده کنید. در دو فیلم پایین به صورت دقیق دستگاه پاستور مخزن پلیتی بررسی شده است.

اسانس گل محمدی تام چیست؟

همانگونه که گفته شد اسانس ها بر اساس شیوه استخراج به انواع اسانس های نوع اول، دوم و تام تقسیم می شوند. اسانس تام به خاطر عطر عالی و ماندگار بالای خود و صد البته کم بودن مقدار تولید آن نسبت به سایر اسانس ها بسیار ارزشمندتر است.

اسانس گل محمدی تام چگونه تولید می شود؟

با استفاده از دستگاه های اسانس گیر مدرن و پیشرفته، تولید اسانس تام گل محمدی کار بسیار آسانی است. برای اینکه در صد خلوص اسانس تولیدی افزایش  یابد، ابتدا گل محمدی را آماده می کنند و  در دیگ پخت دستگاه اسانس گیر نوع اول می ریزند، سپس زیر اجاق را روشن می کنند. با شروع جوشیدن محتویات، بخار حاصله در قسمت برج تقطیر  به عرق گیاهی و  اسانس نوع اول تقسیم می شود.

اسانس نوع اول را وارد دستگاه اسانس گیر نوع دوم می کنند، با انجام دوباره فرایند تقطیر، اسانس نوع دوم و آب مقطر به دست می آید. در مرحله آخر با ترکیب دو نوع اسانس نوع اول و نوع دوم طی مراحل خاصی، اسانس گل محمدی تام به دست می آید.

شایان ذکر است که میزان اسانس تام به دست آمده بسیار کم است. به عنوان مثال از یک تن گل محمدی می توان مقادیر بسیار کمی از اسانس نوع دوم و اسانس تام تولید کرد، به همین دلیل اسانس تولید شده به این روش ارزش و بهای بالایی دارد. البته مقدار اسانس تام تولید شده به میزان خالص بودن اسانس نوع دوم، شیوه و دستگاهی که اسانس توسط آن تولید می شود، بستگی دارد.

 فواید استفاده از اسانس گل محمدی

  • تقویت ذهن و حواس
  • درمان سردرد و بی خوابی
  • ضد افسردگی و اضطراب
  • آرام بخش
  • مقوی نیروی جنسی
  • نرم کننده، مرطوب کننده و مغذی پوست
  • ضد عفونی کننده
  • جوان کننده عالی پوست

شرایط نگهداری از اسانس 

با توجه به گرانبها بودن اسانس تام، بسیار مهم است که بعد از  استخراج آن بتوانید خواص و  کیفیت اسانسی را که تولید کرده اید، حفظ کنید. بهترین روش برای نگه داری از اسانس های گیاهی استفاده از شیشه های تیره و  درب دار است. بعد از اینکه اسانس را درون ظرف مناسب ریختید و درب آن را محکم بستید، اسانس را در جایی خنک و بدور از  آفتاب نگهداری کنید. دقت کنید که  اسانس گل محمدی در مجاورت با هوا اکسید شده، خاصیت خود را از دست می دهد و  حالت رزینی می یابد.

چگونه با استفاده از اسانس گل محمدی سلامت خود را افزایش دهیم؟

اسانس گل محمدی تاثیر بسیار مثبتی بر روی سلامتی ما دارد، در این بخش از مقاله قصد داریم چند روش استفاده از این ماده را به عنوان نمونه بیان کنیم.

استفاده از گل محمدی برای کاهش چین و چروک پوستی

گل محمدی سرشار از  انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید است. چون این ترکیب منبع غنی از ویتامین C است می توان از  آن به عنوان یک اسکراب عالی پوست استفاده کرد. اسانس گل محمدی برای کاهش چین و چروک، برطرف کردن لکه های پوستی، پاک کردن مواد آرایشی و آلودگی ها از روی پوست مناسب است و می تواند  باعث کلاژن سازی پوست شود. برای این منظور شما می توانید به صورت مستقیم اقدام به پاکسازی پوست خود با اسانس گل محمدی نمایید. البته نوشیدن چای گل محمدی هم می تواند به این روند کمک کند.

درمان التهاب های پوستی با بهره برداری از اسانس گل سرخ

حتماً دقت کرده اید که از اسانس ها به صورت گسترده در تولید انواع صابون ها و لوسیون ها استفاده می کنند. اثر مطلوب اسانس گل سرخ در حفظ طراوت پوست و درمان التهاب های پوستی به خصوص برای پوست های لطیف و حساس مانند پوست نوزادان باعث می شود تا در تولید صابون ها، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده و لوسیون های پاک کننده پوست از اسانس طبیعی گل محمدی استفاده کنند.

مبارزه با افسردگی 

با بوییدن و افشره اسانس گل سرخ می توانید از فشارهای عصبی خود بکاهید و با عوارض ناشی از افسردگی مقابله کنید. بر اساس نتایج تحقیقات بوییدن اسانس گل محمدی برای افزایش آرامش ذهن و بدن مفید است.

تاثیر اسانس گل سرخ در درمان یبوست

اسانس گل محمدی یک ملین عالی برای درمان یبوست است. البته نوشیدن چند قطره از این اسانس به صورت شربت و یا نوشیدن چای گل محمدی برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و تولید صفرا مفید است، در نتیجه چربی ها بهتر هضم می شوند.

چگونه با استفاده از اسانس گل محمدی سلامت خود را افزایش دهیم؟

ویژگی های یک دستگاه اسانس گیر  مرغوب و کارآمد

شرکت هیمورا یکی از تولید کنندگان معتبر ساخت تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی است که سعی می کند در ساخت دستگاه های اسانس گیر خود از قطعات استاندارد و حد الامکان بهترین برندهای ممکن استفاده کند. تمام قسمت های اسانس گیر های هیمورا  که در تماس با اسانس و سایر محتویات مخزن هستند، از جنس استیل ساخته شده اند تا ضد زنگ، ضد ضربه و در برابر فرسایش محیطی مقاوم باشد. در ضمن استیلی بودن قطعات این دستگاه باعث می شود تا این دستگاه به آسانی قابل شستشو  باشد. کیفیت بالای قطعات دستگاه و  عدم دخالت دست در فرایند تولید اسانس باعث شده است که اسانس تولید شده توسط این دستگاه به صورت کاملاً بهداشتی و با کیفیت بالا باشد.

با توجه به اینکه اسانس ها در مجاورت هوا کیفیت خود را از دست می دهند، اسانس گیرهای هیمورا به گونه ای طراحی شده اند که عمل اسانس گیری در مدار بسته انجام شود و  در آن اسانس هیچ تماسی با هوا ندارد، در نتیجه اسانس تولید شده به این شیوه عطر و بوی بهتر و بیشتری دارد.

در حالت کلی می توان گفت که بهترین دستگاه اسانس گیر، اسانس گیری است که بتواند حداکثر مقدار  اسانس ممکن را از  گیاهان استخراج کند و صد البته بهداشتی بودن و مقاوم بودن دستگاه هم باید مورد توجه قرار گیرد. به دلیل ماهیت اسانس ها که در مجاورت هوا اکسیده می شوند، بهتر است حد الامکان از تماس بین اسانس و هوا جلوگیری نمود. توصیه ما به شما این است که هنگام خرید دستگاه اسانس گیر ، دستگاهی را انتخاب کنید که هر 3 ویژگی بالا در طراحی و ساخت آن رعایت شده باشد.

اسانس گل محمدی

کسب درآمد از طریق فروش اسانس 

همانگونه که در مطالب بالا بیان شد، اسانس گل محمدی تام یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین اسانس های گیاهی می باشد که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر تولید کنندگان بسیار کمی در زمینه تولید اسانس تام فعالیت می کنند، شما قادر خواهید بود با تهیه 2 دستگاه اسانس گیر نوع اول و نوع دوم اقدام به تولید اسانس گل محمدی نمایید.

شما می توانید اسانس تولیدی خود را به کارخانه های تولید مواد غذایی یا کارخانه های تولید مواد دارویی یا تولید مواد آرایشی و بهداشتی بفروشید. البته از این اسانس ها در عطاری ها و شیرینی پزی ها و یا مراکز ماساژ درمانی و … نیز استفاده می شود. به این ترتیب شما با تولید اسانس گل محمدی تام می توانید به جامعه گسترده ای از مشتریان محصول خود را بفروشید و در بازاری با کمترین درجه رقابت کسب درآمد کنید.

2 Comments

  1. ممنونم از مقاله خوبتون در مورد اسانس من اگر سوالات بیشتری در مورد اسانس تام داشته باشم می تونم از شما بپرسم

    خدیجه قربانی
    1. با سلام و عرض ادب خدمت سرکار خانم قربانی
      کارشناسان هیمورا همه روزه از ساعت 9 الی 17 پاسخگوی سوالات شما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *