آموزش عرقگیری از گیاهان با دستگاه تقطیر

آموزش عرقگیری از گیاهان با دستگاه تقطیر 2

عرقیات گیاهی و آموزش عرقگیری در این مقاله به بررسی و آموزش عرقگیری می پردازیم. استفاده از عرقیات گیاهی تاریخچه ای بسیار کهن دارد و قدمت استفاده از آن به زمان دانشمند ایرانی جابرابن حیان بر می گردد. این دانشمند ایرانی برای اولین بار دستگاه تقطیر را اختراع کرد. در آن زمان از این دستگاه تنها برای جداسازی مایعات در آزمایشگاه استفاده می کردند. بعدها با گذر زمان از این دستگاه خاص برای جداسازی عصاره گیاهان به منظور ساخت دارو استفاده کردند که با گذشت زمان به دستگاه و روشی برای عرق گیری از هر گیاهی مبدل گشت.

استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل خواص بی نظیری که گیاهان دارند بسیار رایج است و علاوه بر مصارف دارویی برای تولید نوشیدنی های گیاهای نیز از آن استفاد می شود. در قدیم برای انجام این کار از روش های سنتی استفاده می کردند که متشکل از یک دیگ بزرگ و ظرفی مخصوص که مخزن آب بود استفاده می کردند و روزها و هفته صرف انجام این کار می شد. حتی در زمان انجام این کار مقادیر بسیار بالایی آب به هدر می رفت.

تقطیر و دستگاه تقطیر

تقطیر به عملی اطلاق می شود که با استفاده از آن مایعات با نقطه ی جوش متفاوت  یا ترکیبات بسیار پیچیده را به وسیله ی حرارت دادن از یکدیگر جدا می کنند، در واقع تقطیر بک نوع روش آزمایشگاهی است که برای تفکیک مایعات و یا موارد دیگر از آن استفاده می کنند. این روش از موثرترین و بهترین روش هایی می باشد که برای جداسازی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به آموزش عرقگیری می پردازیم.

برای اینکه بخواهیم عمل تقطیر را به طور خلاصه توضیح دهیم این چنین توضیح می دهیم که، تقطیر به روشی گفته می شود، زمانی که مایعی به نقطه ی جوش خود رسید بخشی از آن به بخار تبدیل می شود این بخار بعد از عبور از کندانسور یا سرد کننده، خنک شده و به صورت مایع در می آید، این مایع همان عصاره گیاهی و یا هر مایعی که نیاز به تفکیک دارد می باشد. از روش تقطیر در موارد متفاوتی از قبل آزمایشگاه ها برای انجام آزمایشات متفاوت، در کارخانجات صنایع شیمیایی برای تولید الکل، پارافین و دیگر موارد، در صنایع غذایی و همچنین صنایع داروسازی  استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تقطیر

یک دستگاه تقطیر از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که به شرح زیل می باشد:

  • یک عدد دیگ: این دیگ از جنس استیل می باشد زیرا این بخش به طور مداوم در ارتباط و تماس با مایعات مختلف است و نباید دچار زنگ زدگی شود به همین دلیل آن را از جنس استیل با ضخامت کاملا مناسب می سازند.
  • بخش مخروطی شکل: این بخش از دستگاه تقطیر به دلیل اینکه مایعات برای سرد شدن ار آن عبور می کنند به شکل مخروطی ساخته می شود. زمانی که بخار حاصل از به جوش آمدن آب و گیاه به این بخش می رسد از طریق انحنایی که در بالای لوله قرار دارد به لوله ی ناودونی منتقل می شود، جنس این بخش از دستگاه تقطیر را نیز از قطعات کاملا مرغوب و ضد زنگ می سازند تا در تماس با بخار آب دچار واکنش یا تغییر در کیفیت مایع نشود. در ادامه به آموزش عرقگیری می پردازیم.
  • لوله شیب دار: در قسمت راست بخش مخروطی لوله ای قرار دارد که دارای شکل ناودونی می باشد، از این بخش مایع خالصی که به وسیله ی عمل تقطیر ایجاد شده عبور می کند.
  • بخش کندانسور یا سرد کننده: این قسمت که از بخش های بسیار مهم در دستگاه های تقطیر می باشد که در قسمت مخروطی قرار دارد و کار آن سرد کردن بخار حاصله از جوشیدن آب و گیاه می باشد، بخار بعد از گذشتن از این بخش سرد شده و به مایع تبدیل می شود این مایع همان عصاره خالص می باشد.
  • آخرین بخش در دستگاه های تقطیر یک بخش شلنگی است که در قسمت کندانسور قرار دارد و برای عبور آب سرد تعبیه شده است. یک بخش خروجی نیز در قسمت پایین مخروطی قرار دارد که برای خارج کردن عصاره گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
عرق گیر برقی با دیگ آلومینی

آموزش عرقگیری

در این بخش به آموزش عرقگیری می پردازیم. برای انجام این کار ابتدا گیاه مورد نظر و یا مایعی مورد نظر را آماده می کنیم و درون مخزن قرار می دهیم، اگر تمایل به تفکیک عصاره گیاهی داریم بایستی بعد از شستشوی کامل گیاه آن را درون مخزن قرار دهیم و مقداری آب بر روی آن بریزیم، بعد از انجام این کار حرارت زیر مخزن را روشن می کنیم، با به جوش آمدن مایع درون مخزن بخار ایجاد می شود، این بخار حاصله بعد از سرد شدن از بخش خروجی خارج و به داخل ظرف دیگری ریخته می شود که همان عصاره مورد نظر ماست.

در زمان عرق گیری از گیاهان یک اصطلاح رایجی وجود دارد که به آن عرق دو آتیشه می گویند و روش انجام آن به این روش می باشد که بعد از اینکه عمل عرق گیری به اتمام رسید دوباره مایع را درون مخزن می ریزند و عصاره آن را تفکیک می کنند در این حالت عرقی که ایجاد می شود کاملا خالص می باشد و برای درمان هر بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید برای عرقگیری از دستگاه های عرقگیر هیمورا استفاده کنید.

2 Comments

  1. با تشکر از شما هیمورا مقاله خوبی را تدوین کردید من که خیلی استفاده کنید

  2. آموزشتون در مورد عرق گیری عالی بود بسیار متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *