انجماد مواد غذایی

تاثیر انجماد و انجماد سریع در حفظ کیفیت مواد غذایی دیدگاه بگذارید

تاثیر انجماد و انجماد سریع در حفظ کیفیت مواد غذایی

همانطور که می دانید مواد غذایی از جمله فرآورده های گوشتی و مرغی از دسته غذاهایی می باشند که سریع فاسد می گردند و در صورتی که نیاز دارید این فرآورده ها را در مدت زمانی طولانی نگهداری کنید باید دمای انجماد آنها را افزایش داد تا حالت یخ زده داشته و بتوان از آنها در طولانی مدت استفاده کرد، ما در این مقاله قصد ارائه تاثیر انجماد و انجماد سریع در حفظ کیفیت موادغذایی را داریم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در حالت کلی مواد غذایی را می توان در دمای انجماد 18- تا 21- درجه سانتی گراد نگهداری کرد، این دما مطلوب ترین دما در نگهداری بوده و در حفظ ماهیت و ارزش مواد غذایی بسیار تاثیرگذار است، همچنین مواد غذایی با سرعت بالایی منجمد می گردند.

در زمان انجماد مواد غذایی تازه بودن مواد و کیفیت آنها نیز در حفظ کیفیت تاثیرگذار است، بنابراین بهتر است قبل از قرار دادن مواد غذایی در فریزر از کیفیت آنها مطمئن گردید، در حالت کلی هر قدر که کیفیت مواد غذایی بالاتر باشد بهتر است دمای فریزر در حداقل مقدار 18- درجه باشد، غذاهای نگهداری شده از بافت، طعم و رنگ مطلوب تری برخوردار خواهند بود و ارزش غذایی آنها حفظ خواهد شد.

انجماد مواد غذایی

اهمیت منجمد نگهداشتن مواد غذایی

  • انجماد تاثیر فراوانی در کاهش رشد و نموی میکروب ها و باکتری ها دارد، در نتیجه مصرف کننده با خیالی راحت می تواند مواد غذایی را به صورت طولانی مدت نگهداری کند، نقطه انجماد از ایجاد فساد مواد غذایی جلوگیری می نماید، توجه نمایید که نقطه انجماد در مواد غذایی مختلف، فرق دارد.
  • هر نوع مواد غذایی به جز مواد غذایی کنسروی قابل فریز کردن هستند تا مورد انجماد قرار می گیرند، در واقع تخم مرغ ها نیز از قابلیت فریز کردن برخوردارند.
  • مواد غذایی منجمد باید در دمای ثابتی نگهداری شوند تا از ایجاد واکنش در آنها (بر اثر دماهای غیرثابت) جلوگیری گردد، بنابراین در سالم بودن غذاها و فرآورده های منجمد شده شکی نیست، چرا که در این مواد غذایی سرعت تحرک مولکول ها کاهش یافته و میکروب ها و باکتری ها غیرفعال شده اند، بنابراین عمر مواد افزایش یافته و از رشد میکروب ها و بیماری ها پیشگیری می گردد.
  • با توجه به اینکه انجماد تاثیر فراوانی در جلوگیری از رشد باکتری ها و میکروب ها دارد، زمانی که این غذاها از فریز خارج شده و ذوب می گردند احتمال فعال شدن مجدد میکروب ها، باکتری ها و کپک ها وجود دارد، در نتیجه باید دقت لازم را در نگهداری از آنها بعمل آورد و آنها را همانند غذای تازه نگهداری کرد.
  • بهتر است مواد غذایی را زمانی که تازه هستند فریز کنید، چرا که غذاهای تازه با کیفیت مطلوب تری نگهداری می شوند، این در حالی است که اگر غذاهایی که مدتی فریز نشده اند و رو به فساد می روند را فریز کنید کیفیت لازم را نخواهد داشت.
انجماد مواد غذایی

اهمیت انجماد کردن

  • فریز کردن مواد غذایی از جمله فرآورده های گوشتی، غیرگوشتی، میوه جات و … در دمای 18- درجه سانتی گراد به بالا در حفظ ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آنها تاثیرگذار بوده و نیز از آسیب دیدن بافت غذاها و سست شدن آنها پیشگیری می کند.
  • غذاهای پخته شده را نیز می توان در حالت انجماد نگهداری کرد، بدین ترتیب مصرف کنندگان می توانند غذاها را به صورت پخته شده و یا نیم پز در طولانی مدت نگهداری کنند.
  • انجماد سریع مواد غذایی از ایجاد کریستال های بزرگ یخ روی آنها جلوگیری می کند، چرا که برای تشکیل کریستال های بزرگ وقت کافی وجود ندارد، این در حالی است که در انجماد کند کریستال های بزرگی ایجاد می گردد واین به علت وجود زمان کافی برای تشکیل آنها می باشد، بدین ترتیب احتمال ایجاد فساد در مواد غذایی وجود خواهد داشت، همچنین بعد از مرحله فریز و ذوب شدن مواد غذایی، کریستال های بزرگ یخ ذوب خواهند شد و آسیبی جدی به سلول ها می زنند، زیرا دیواره سلولی مواد باز شده و مقداری آب از مواد خارج شده که سبب دفع مواد مغذی آن می گردد.

نکات قابل توجه

  • مصرف کنندگان در زمان فریز کردن مواد غذایی به ضخامت آنها نیز توجه کنند، چرا که مواد غذایی که ضخامت بیشتری دارند را باید در مدت زمان بیشتری فریز کرد، این در حالیست که مواد غذایی با ضخامت کم نیاز به زمان انجماد کمتری دارند.
  • جهت ذوب کردن مواد غذایی منجمد بهتر است آنها را در فضای باز قرار ندهید، در واقع می توان جهت رفع انجماد، مواد غذایی را داخل یخچال قرار دهید و یا جهت ذوب آنها از آب سرد استفاده کنید، بدین ترتیب از آسیب دیدن بافت مواد جلوگیری شده و نیز مواد غذایی به صورت آهسته و پیوسته ذوب می گردد، راه دیگر جهت ذوب مواد غذایی استفاده از مایکروویو است.
  • بهتر است بعد از اتمام دوره انجماد مواد غذایی را برحسب زمان تعیین شده داخل یخچال قرار دهید تا یخچال برحسب مدت زمان تعیین شده مواد را ذوب نماید، همچنین مواد غذایی را می توانید داخل پلاستیک ضد آب قرار دهید سپس آنها را داخل آب سرد بگذارید تا آب به داخل مواد غذایی نفوذ نکند.
  • بهتر است هر نیم ساعت یکبار آب سرد استفاده شده جهت ذوب مواد غذایی تعویض گردد و می توانید هرازگاهی دمای آب را چک کنید تا از سرد بودن آن اطمینان یابید، بعد از ذوب کامل سریعاً آنها را بپزید.

انجماد مواد غذایی

دیگر نکات

  • بعد از رفع انجماد مواد غذایی بهتر است مجدداً فریز و منجمد نگردند، در صورتی که این کار ضرورت دارد اگر مواد غذایی بطور کامل ذوب نشده و خام است می توانید مجدداً آنها را منجمد کرد.
  • توجه نمایید که تاثیر انجماد سریع در مواد غذایی دلیل بر کشتار میکروب ها در آنها نیست، بلکه روال ایجاد تغییرات شیمیایی در آنها را کندتر می کند و نیز رشد میکروارگانیسم در غذاها را بطور چشمگیری کند می نماید، در نتیجه از افت کیفیت مواد غذایی جلوگیری به عمل آمده و غذاها فاسد نمی گردند.
  • توجه کنید که جهت فریز کردن میوه ها و سبزی ها بهتر است آنها را در آب جوش یا توسط بخار آب در مدت زمان اندکی مورد حرارت قرار دهید، پس از حرارت دهی آنها را سریعاً توسط آب یخ سرد نمایید و آنگاه اقدام به فریز کردن این مواد نمایید، این کار فعالیت آنزیم ها را متوقف نموده و میکروارگانیسم های موجود در سطح سبزی را از بین می برد، همچنین در این شرایط به راحتی می توان آنها را بسته بندی کرد و در داخل فریزر فضای کمتری اشغال خواهند کرد.

فواید انجماد سریع مواد غذایی

  • حفظ کیفیت و ارزش مواد غذایی
  • جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و فساد در مواد غذایی
  • نگهداری مواد با دمای انجماد 18- تا 21- درجه سانتی گراد
  • حفظ تازگی و جلوگیری از آسیب در بافت فرآورده های گوشتی و غیرگوشتی
  • توقف فعالیت های آنزیمی در میوه ها و سبزیجات
  • نگهداری مواد غذایی فصلی (در صورت کمبود مواد به راحتی می توان در تمامی فصول به آنها دسترسی داشت)

برای مشاهده شوک فریزر های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *