انتخاب یخساز

راهنمای جامع انتخاب یخساز مناسب برای استفاده شما دیدگاه بگذارید

راهنمای جامع انتخاب یخساز مناسب برای استفاده شما

برای انتخاب یخساز خوب اولین قدم شناختن آن دستگاه یا تجهیز و داشتن اطلاعات کافی و مفید درباره آن می باشد لذا ما برآنیم که ابتدا شما عزیزان را با انواع یخ سازهای مختلف و کابردهای آنها آشنا ساخته و سپس طریق یک گزینش مناسب را بیان کنیم.

یخ ساز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یخ ساز دستگاهی است که با استفاده از آب و به کاربردن انرژی، آن را تبدیل به یخ می نماید. همانطور که اطلاع داریم انسان از زمان های  گذشته  برای حفظ و نگهداری مواد غذایی و داشتن آبی خنکی در تابستان دست به ساخت یخدان ها زده است. او از غارهای تاریک و سرد و یا آب انبارهای بزرگ که در دل زمین درست می کرد به عنوان یک یخچال طبیعی برای دست یافتن به هدفش استفاده می نمود. تا اینکه با گذشت زمان و پیشرفت های صورت گرفته در صنعت، یخچال های گازی و نفتی تولید شدند. این نوع یخچال ها فقط مصارف خانگی داشته اند. در انتخاب یخساز به این موارد دقت فرمایید.

امروزه ما شاهد استفاده از یخ به عنوان کالای مصرفی در صنایع مختلف ساخت و مهندسی، پزشکی، غذایی ، تولیدی، سدسازی و بتن ریزی و بسیاری دیگر از صنایع هستیم. ساخت و تولید یخ به صورت کاملا صنعتی در بسیاری ازکارخانه ها جریان دارد و اشکال مختلف یخ تولید و به مصرف کنندگان ارائه می شود. دستگاه های یخ ساز در ظرفیت های مختلف خانگی و نیمه صنعتی و صنعتی در بازار مصرف وجود دارند. و این دستگاه ها هرکدام  اشکالی از یخ را تولید می نمایند. یخ های صنعتی بیشتر به شکل قالبی بوده و در قالب های بزرگ تولید می شوند.

انتخاب یخساز

انواع دستگاه های یخ سازی

انواع دستگاه های یخ سازی را می توان به دسته کلی یخ سازهای خانگی، یخ سازهای رستورانی و یخ سازهای صنعتی دسته بندی نمود. اما بهترین دسته بندی یا تفکیک این دستگاه ها برحسب نوع و شکل یخ تولیدی می باشد که در چهار دسته صورت می گیرد البته باید یادآوری نمود که این سه نوع دستگاه دارای ظرفیت های مختلف بوده که امکان استفاده در هر محیطی را فراهم می آورند. اما دستگاه های یخ ساز قالبی عمدتا به شکل صنعتی تولید می شوند ولی یخ های تولیدی این دستگاه ها در بسیاری از مراکز غیر صنعتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های یخ سازی عبارتند: دستگاه یخ ساز حبه ای، دستگاه یخ ساز پولکی، دستگاه یخ ساز پودری، دستگاه یخ ساز قالبی

دستگاه یخ ساز حبه ای 

دستگاه یخ ساز حبه ای برای تولید یخ به شکل حبه ای یا مکعبی ساخت شده و بیشترین مصرف این نوع یخ ها برای استفاده خوراکی، سرد نمودن آب، خنک سازی انواع نوشیدنی های فصلی و شربت ها و … می باشد. این دستگاه دارای ظرفیت های پایین برای استفاده در خانه و ظرفیت های بالا برای کاربردهای رستورانی، هتل ها، کافی شاپ ها و صنعتی طراحی شده است. کلیه این یخ سازها تولید یخ یکسانی دارند و فقط در ظرفیت تولیدی با هم متفاوت می باشند. یخ سازهای خانگی ظرفیت هایی در محدوده 10-15 کیلوگرم دارند. که می توان از در محیط های کاری و ادارات نیز بهره مند شد. انتخاب یخساز جبه ای در ظرفیت های مختلف با توجه به نیاز خود مصرف کننده می باشد.

عملکرد دستگاه های یخ ساز حبه ای به شکل اتوماتیک بوده و برای تامین آب مصرفی به آب تصفیه شده شهری وصل می شوند. ظرفیت تولید یخ سازهای رستورانی و مورد استفاده در هتل ها بیشتر بوده و مخزن تعبیه شده برای این دستگاه ها برای ذخیره یخ تولیدی حجیم تر در نظرگرفته شده است. نوع صنعتی این دستگاه ها دارای تولید بیش از چند صد کیلو در طول شبانه روز می باشد.

دستگاه های یخ ساز قالبی

یخ سازهای قالبی یخ هایی با ابعاد بزرگ و قالبی تولید می کنند که وزن هر قالب می تواند در حدود 25 کیلو گرم و طول یک متر باشد. یخ های تولیدی این دستگاه های کارخانه ای بیشتر در صنایعی همچون بچینگ بتن، کشتارگاه ها، صنعت شیلات و ماهیگیری استفاده شده و البته مصرف خوراکی هم دارند. این دستگاه ها در دو نوع ثابت و سیار طراحی و ساخته می شوند. یخ ساز قالبی که ظرفیت کمتر از 800 قالب را دارد به شکل سیار تولید می گردد. دستگاه ها به شکل اتوماتیک عمل نموده و نیاز چندانی به نیروی انسانی ندارند.

دستگاه های یخ ساز پولکی

این یخ سازها، نوعی یخ تولید می کنند که دارای شکل پولک مانند یا سکه ای بوده و ضخامت بسیار کمی داشته و اندازه پولک ها در حدود 3-6 سانتی متر می باشد. برای تولید این نوع یخ نیاز به تکنولوژی خاصی می باشد به همین دلیل تجهیزات مورد استفاده در این یخ ساز کمی پیچیده تر از دیگر دستگاه های یخ سازی می باشد. مزیت عمده این نوع یخ ها سرعت عمل بیشتر آن در سرد نمودن خوراکی و هر چیزی می باشد. از این نوع یخ ها برای نگهداری و حفظ  مواد غذایی، صنایع شیمیایی و انواع آزمایشگاه ها و مصارف معمولی استفاده می گردد. دستگاه های این نوع یخ ساز در ظرفیت های مختلف ساخته شده است.

دستگاه های یخ ساز پودری

دستگاه های پودری یخ به اندازه ریز و بسیار کوچک به شکل برفک یا پودری تولید می کنند. یخ پودری به دلیل سطح تماس بالا، دارای سرعت خنک نمودن بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر یخ ها دارد. لذا بیشتر مصرف این نوع یخ در صنعت کشتارگاهی و صید ماهی برای تازه و سالم نگهداشتن گوشت قرمز و مرغ و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد. این یخ در انواع نوشیدنی ها و شربت ها و همچنین برای خنک نمودن سریع آب در کافی شاپ ها و آب میوه فروشی ها کاربرد فراوانی دارد.

انتخاب یخساز

موارد مهم در انتخاب یخساز

حال که با انواع دستگاه های یخ ساز آشنا شدیم و قصد خرید داریم ابتدا باید نوع دستگاه یخ ساز، محل استفاده آن، ظرفیت مورد نیاز ما و نوع یخ به لحاظ شکل کاملا مشخص گردد. تا براساس میزان مصرف یخ در طول شبانه روز یا ساعات کاری بتوانیم یک دستگاه مناسب خریداری نماییم. به هنگام خرید هر نوع محصولی اولین مشخصه دستگاه نوع برند آن می باشد که یکی از مشخصه های اصلی و مهم هر نوع تجهیزی می باشد. برند دستگاه نشان دهنده سازنده و اعتبار دستگاه در بازار مصرف و کیفیت سازنده آن می باشد.

امروزه انواع برندهای داخلی  وخارجی هر محصولی در فروشگاه ها به چشم می خورد اما هزینه های تهیه برندهای خارجی  بقدری سرسام آور و دسترسی به قطعات یدکی آن، امکان تهیه آن کار چندان ساده ای نمی باشد. لذا استفاده از برندهای داخلی معتبر و قابل اعتماد بهترین راه حل می باشد. هیمورا نامی آشنا و مورد اطمینان در انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و دستگاه های خانگی و صنعتی در کل کشور بوده و با سابقه درخشان خود در تولید و صنعت می تواند راهنمای شما در خرید انواع دستگاه ها باشد.

جنس بدنه

فاکتور مهم بعدی در انتخاب یخساز دقت به جنس بدنه دستگاه یخ ساز می باشد. یخ سازها به دلیل ارتباط با مواد خوراکی و غذایی باید مطابق با استانداردهای بهداشتی تولید گردند. لذا در این دستگاه ها استفاده از متریال های مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد دارای اهمیت می باشد. استنلس استیل یا هر فلز ضد زنگ دیگری می تواند در ساخت بدنه این تجهیزات به کار گرفته شود. در برخی دستگاه ها از مواد مونوپلاستیکی یا پلی آمیدی در ساخت بدنه و برخی قسمت های داخلی دستگاه و مخزن نگهداری یخ آن استفاده می شود.

البته مورد اساسی در تشخیص این مواد از مواد تقلبی یا ورق های آب کاری شده می باشد که نیاز به کمی تجربه دارد. یخ سازهای تولید شده توسط شرکت هیمورا از بدنه ای کاملا استنلس استیل با درجه کیفی 316  برای بخش بیرونی و از نوعی ماده جدید ABS که خاصیت عایق حرارتی دارد برای بخش داخلی تجهیزات استفاده نموده که دارای تمامی استانداردها و تاییدیه های بهداشتی می باشد.

نوع و کیفیت قطعات مورد استفاده در انتخاب یخساز

متعلقات و اجزاء تشکیل دهنده دستگاه از بخش های مهم آن می باشند که چنانچه کیفیت بالایی داشته باشند می توانند سال ها برای مصرف کننده خدمات ارائه دهند. از بخش های مهم یک دستگاه یخ ساز کندانسور، کمپرسور و اواپراتور هستند. که در عملیات یخ سازی هر زمان درگیر می باشند. خراب شدن یا بدون کیفیت بودن این بخش ها می تواند اخلال جدی در تولید یخ برای شما بوجود آورد. کمپرسور به عنوان قلب تپنده دستگاه یخ ساز بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابه توضیحات داده شده دقت و توجه به نوع موتور و خنک کننده و اواپراتور در انتخاب یخساز بسیار مهم می باشد. شرکت هیمورا دستگاه های یخ ساز با برند هیمورا را با قطعات با کیفیت و از بهترین برندهای روز ساخته و تولید نموده است. به طوری که کلیه قطعات از لحظه ورود به کارخانه تا پایان تولید مطابق با الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت محصول ارزیابی و تحت نظارت قرار دارند.

نوع و نحوه عایق بندی دستگاه یخ ساز

عایق کاری بدنه و دیگر قسمت مهم دستگاه یخ ساز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا این عایق کاری علاوه بر بالا بردن راندمان کاری دستگاه در مصرف انرژی موجب صرفه جویی می گردد. همچنین در دستگاه های یخ ساز با قرار دادن ترموستات بعد از انجام عملیات یخ سازی کمپرسور به طور اتوماتیک خاموش می شود تا ازمصرف اضافی برق ممانعت به عمل آید. در دستگاه های یخ ساز با برند خارجی اکثر از قالب های پلیمری به عنوان عایق استفاده می گردد که دارای عملکرد بسیار خوبی هستند. در دیگر تجهیزات یخ سازی غالبا بدنه دستگاه را به شکل دوجداره ساخته و مابین جداره ها از انواع عایق های حرارتی همانند پشم سنگ، پشم شیشه یا فوم ترزیقی پلی یورتان استفاده می نمایند که کارآیی خوبی داشته و می تواند در کاهش هزینه های مصرف شما تاثیرگذار باشد.

توجه به استانداردهای دستگاه یخ ساز در انتخاب یخساز

وجود استاندارد برای انواع دستگاه ها نشان دهنده تحت کنترل بودن دستگاه و تست و آزمون آن به لحاظ کیفی و کارکردی توسط سازمان استاندارد می باشد. لذا امروزه بیشتر مردم تمایل به استفاده از تجهیزات دارای استاندارد می باشند. استانداردهای مورد استفاده در کلیه دستگاه ها و لوازم مصرفی دارای شماره سریال خاص بوده که می توان با پیگیری آن از به روز بودن و واقعی بودن آن مطلع شد. شرکت صنعتی هیمورا یکی از سازندگان بنام تجهیزات صنعتی کلیه تولیدات خود را مطابق با استاندارد بین المللی ISO 9001-2008 و سایر استانداردهای مربوطه به محصول تولیدی در اختیار مشتریان قرار می دهد تا اطمینان خاطری به جهت مصرف کالا برای مصرف کننده باشد. بنابراین یکی از فاکتور های مهم در انتخاب یخساز توجه به استانداردهای آن است.

دقت به گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه یخ ساز

یخ سازها هم جزدستگاه هایی هستند که به لحاظ هزینه صرف شده برای خرید این تجهیزات باید چندین سال برای کاربر خدمات ارائه دهند لذا داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از الزامات این دستگاه ها می باشد. گروه صنعتی هیمورا کلیه محصولات خود بویژه دستگاه های یخ ساز را با یک سال گارانتی بدون قید و شرط و پنج سال خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان ارائه می دهد تا این گارانتی تضمینی برای کیفیت محصول تولیدی شرکت باشد.

برای مشاهده یخساز های هیمورا اینجا کیلک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *