اندازه استاندارد لوله بخاری در وسایل گرمایشی مختلف چقدر است؟ دیدگاه بگذارید

 لوله بخاری در سیستم گرمایشی

با رسیدن فصل سرد سال بساط نصب بخاری پر رونق می‌شود، اما اگه یادتون باشه متاسفانه ما هر سال تعدادی از هموطنانمون رو به خاطر خفگی بر اثر گاز مونواکسیدکربن که بهش گاز گرفتگی هم میگن از دست میدیم! دوست عزیز اگه شما هم نمی‌خوای خودت و عزیزانت در خطر قرار دهید؛ در این مقاله همراه ما باشید؛ چون یکی از اصلی ترین دلایل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن مسدود شدن لوله بخاری‌ها و یا غیر استاندارد بودن دودکش هاست. ما تو این مقاله قصد داریم تمام اطلاعاتی که شما برای نصب دودکش های مختلف لازم دارین رو در اختیارتون بذاریم، تا خدای نکرده یه وقت فقط به خاطر یه سهل انگاری فضای گرم خونه تون با فقدان عزیزانتون سرد نشه.

با انجام چند تا کار کوچیک و پیش پا افتاده می‌تونین از عزیزانتون در برابر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن محافظت کنین. کافی است نکاتی که تو این مقاله گفته میشه رو رعایت کنید و بعد 6 ماه سرد سال تو خونه کنار بخاری لم بدی و از گرمای بخاری در سرمای زمستان لذت ببری!

محصولات ارزشمند گرمایشی دودکش دار هیمورا (برای دیدن محصول روی عکس کلیک کنید):

بخاری چدنی هیزمی و گازسوز خانگی:

بخاری هیزمی-گازی چدنی : تصویر توسط مرورگر شما پشتیبانی نمی‌شود یا انترنت شما مشکل دارد.

بخاری کارگاهی:

بخاری صنعتی کارگاهی : تصویر توسط مرورگر شما پشتیبانی نمی‌شود یا انترنت شما مشکل دارد.

علائم مسمومیت با گاز دی اکسید کربن چیست؟

گاز گرفتگی علائم مختلفی داره که اکثراً شبیه سرماخوردگی هستن. به همین دلیل خیلی از افراد با فکر اینکه سرما خوردن تصمیم می‌گیرن در و پنجره‌ها رو محکم ببندن و بگیرن کنار بخاری بخوابن. به همین راحتی تعداد قربانیان مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن بیشتر میشه!

اما علائم مسمومیت با مونو اکسید کربن چیه؟ همونطور که گفته شد گاز گرفتگی علایمی مثل سرماخوردگی داره، پس اگه یهو تمام اعضای خانواده باهم علائم آنفولانزا رو نشون دادن، بهتره حتماً دودکش‌ها و لوله بخاری هاتون رو هم یه چک بکنین. از جمله علائم گاز گرفتگی به نشانه هایی مثل سردرد، سرگیجه، بی‌قراری، تهوع، استفراغ، خمیازه های پی‌در‌پی، خواب آلودگی، ضعف جسمانی، خستگی، احساس کوفتگی، دو بینی و کاهش قدرت دید اشاره کرد. اگر فرد در این مرحله متوجه گاز گرفتگی خود شود، به راحتی می‌تواند با خارج شدن از محیط آلوده و ترجیحاً رفتن به فضای باز بهبود یابد.

در صورت شدت علائم حتما به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنید.

در مراحل پایانی خفگی در اثر مسمومیت گاز مونواکسیدکربن علائم خطرناک گاز گرفتگی ظاهر می‌شود. این علائم شامل بی حسی و کبودی دور لب‌ها، نوک انگشتان، احساس کرختی شدید و در نهایت تنگی نفس و خفگی است. درست است که همه در خطر خفگی در اثر گاز مونواکسیدکربن قرار دارن، ولی گروه های کودکان، سالمندان و زنان باردار در برابر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن حساس تر هستن و علائم مسومیت رو سریع تر و با شدت بیشتری نشون میدن.

اندازه استاندارد لوله بخاری‌ها چقدر است؟

حداکثر و حداقل اندازه استاندارد برای دودکش ها و لوله بخاری‌ها توسط کارشناسان مشخص شده. طبق این جدول بندی طول لوله رابط دودکش در لوله بخاری‌هایی با 2.5 سانتی‌متر باید برابر با 45 سانتی متر باشد. طبق این استاندارد اگر طول رابط 45 سانتی‌متر شود برای اینکه نسبت مناسب رعایت شده باشد، باید قطر لوله بخاری رابط و یا ارتفاع کل دودکش را افزایش بدین.

در ضمن به یاد داشته باشین که هرگز از کلاهک‌ها و لوله بخاری‌هایی که از ورق سیاه یا حلبی ساخته شدن رو نخرین. به عبارت دیگه تو انتخاب لوله بخاری و دودکش استاندارد باید به جنس اون‌ها هم دقت کنین. لوله بخاری‌ها و کلاهک‌های استاندارد باید از ورق گالوانیزه با ضخامت 0.6 میلی متر باشن.

گاهی خروجی لوله دودکش در نزدیکیِ دریچه هواکش و یا کولر آبیِ ساختمان مجاور قرار میگیره؛ تو اینجور مواقع کلاهک دستگاه باید طوری نصب بشه که فاصله بین دودکش و هواکش مذکور حداقل برابر 3 متر باشد. در صورتی که نتونین این فاصله 3 متری رو رعایت کنین، باید حتماً لوله بخاری رو تا حداقل یه متر بالاتر از سطح کولر ادامه بدین. اگه از بخاری دیواری استفاده می‌کنین، باید حداقل ارتفاع دودکش از محل نصب برابر 120 سانتی متر باشه.

اگه بخوایم یه فرمول کلی در مورد این اعداد و ارتفاع‌ها بدیم، باید بگیم همیشه قبل از روشن کردن بخاری دقت کنین که مجموع ارتفاع بخش‌های عمودی لوله بخاری‌ها 3 برابر طول بخش‌های افقی باشه. در ضمن ارتفاع بخش عمودی دودکش نباید از یه متر کمتر باشه.

اندازه استاندارد لوله بخاری

11 نکته که هنگام نصب دودکش‌های کانالی باید رعایت کنین؟

تو بعضی از ساختمونا دودکش‌ها رو تو کانال های درداری به اسم داکت نصب می‌کنن. داکت‌ها عموماً از جنس پلاستیک هستن. برای اینکه این دودکش ها امنیت و بهره وری رو لازم رو داشته باشن، باید یه سری از نکات رو رعایت کنین که در ادامه ما به اختصار این نکات رو برای شما بیان می کنیم.

  • داکت ها باید حتماً تو قسمت بالایی خودشون با هوای آزاد در ارتباط باشن.
  • دقت کنین که این کانال های پلاستیکی به هیچ وجه نباید به فضای درونی ساختمان راه داشته باشن.
  • طبق قوانین استاندارد این کانال‌ها باید توسط یه دیوار با حداقل ضخامت 10 سانتی متر از قسمت های داخلی ساختمان جدا بشن.
  • داکت‌ها باید در برابر آتش سوزی مقاوم سازی بشن.
  • فضای بین لوله‌های سیمانی دودکش و دیواره‌های داکت توسط مصالح ساختمانی مناسب پر بشه.
  • در قسمت سقف طبقات باید حتماً لوله‌های دودکش رو مهار کنین.
  • طبق اصول استاندارد در داکت ها لوله دودکش بخاری و سایر وسایل گازسوز باید در کانال‌هایی جداگانه نصب بشن و با لوله های هواکش یا فاضلاب تو یک داکت قرار نگیرن.
  • اگه به خاطر کمبود فضا امکان جداسازیِ لوله‌های دودکش از لوله‌های فاضلاب و هواکش وجود نداره، بین لوله‌ها با لوله دودکش باید حداقل یک متر فاصله باشه. در ضمن در این حالت لوله‌های هواکش حتماً باید به دودبند مجهز شده باشن.
  • دودکش‌هایی که به صورت عمودی داخل داکت نصب شدن، باید توسط بست‌‌های مناسب و با کیفیت به دیواره داکت وصل بشن و حتماً توسط عایق حرارتی مناسب پوشش داده بشن.
  • دور قسمتی از دودکش که روی پشت بامه باید توسط آجر پر بشه.
  • در نهایت وزن دودکش روی پشت بوم باید توسط پایه های مخصوص مهار شود.

اندازه استاندارد لوله بخاری ها در وسایل گازسوز مختلف

امروزه تو خونه‌ها وسایل گازسوز متنوعی وجود داره از جمله بخاری‌های با سایزهای مختلف، آبگرمکن، شومینه و… طبیعیه که دودکش هر کدوم از این وسایل گازسوز باید مشخصات مناسب و ویژه خودشو داشته باشه. به همین دلیل در ادامه استانداردهای لازم برای هر کدوم از این دستگاه‌ها را برا شما بیان می‌کنیم.

مشخصات دودکش شومینه استاندارد

دودکش‌های شومینه حداقل باید 15 ساتی‌متر قطر داشته باشن وگرنه امکان اینکه دود و بقیه گازهای خطرناک به داخل منزل برگردن، وجود داره. در ضمن یادتان باشد که دودکش شومینه‌ها نباید به صورت روکار درست شده باشن. در حالت کلی قطر دودکش شومینه و لوله‌های خروجی باید با توجه به اندازشون به صورت دقیق محاسبه بشه.

مشخصات دودکش استاندارد برای شوفاژها و آبگرمکن‌ها

امروزه گرمای بیشتر شوفاژها توسط پکیج های دیواری تامین می‌شود. اندازه دودکش پکیج‌های دیواری باید بسته به ظرفیت پکیج انتخاب بشه. ولی حداقل قطر لازم برای پکیج ها 20 سانتی متره و با افزایش ظرفیت دستگاه، قطر آن هم افزایش می‌یابد.

اندازه استاندارد لوله بخاری و آبگرمکن دیواری

اندازه استاندارد دودکش بخاری و آبگرمکن دیواری هم مانند پکیج های دیواری با افزایش ظرفیت دستگاه افزایش پیدا می‌کنه. حداقل قطر لازم برای بخاری‌ها و آبگرمکن دیواری 15 سانتی متر به بالا و متناسب با اندازه دستگاه باید باشه.

البته لازم است اشاره کنیم پکیج های گرمایشی برقی بدون هیچ گونه آلایندگی توسط گروه صنعتی هیمورا تولید می‌شود که میتواند از آنها استفاده کنید:

یه آزمایش کوچولو برای اطمینان از درست کار کردن دودکش‌ها

قبل از نصب وسایل گرمایشی به دودکش، حتماً باید از باز بودن مجرای اون مطمئن بشین. برای اینکار خیلی راحت می‌تونین یه کبریت روشن رو در مقابل دریچه دودکش قرار بدین. اگه شعله به طرف داخل کشیده بشه یعنی دودکش سالمه و عمل مکش به درستی انجام میشه، در غیر این صورت باید دودکش رو قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن و.. بررسی کنین تا بفهمین مشکل از کجاست.

نکات طلایی انتخاب لوله بخاری ها و دودکش های امن موقع خرید

  • لوله‌های فلزی و سیمانی که لبه‌های کاملاً صافی دارن به دلیل امنیت و درزگیری ضعیفشان، برای استفاده به عنوان لوله بخاری مناسب نیستن.
  • دودکش‌های آجری منافذ فراوانی دارن که باعث میشه دودکش مناسبی نباشن؛ چون گازهای سمی از طریق این منافذ به درون ساختمان نفوذ کنن.
  • قطر لوله دودکشی که بر روی پشت بام نصب میشه باید برابر و یا بزرگتر از قطر لوله خروج دود از دستگاه باشه.
  • از لوله‌های آکاردئونی آلومینیمی و پلاستیکی به عنوان دودکش یا لوله بخاری استفاده نکنین.
  • برای دودکش‌های توکار باید از کلاهک‌های با شکل H استفاده شود.
  • با وجود اینکه نباید از دودکش‌های سیمانی استفاده بشه ولی متاسفانه تو کشور ما استفاده از این دودکش ها رواج دارد؛ هنگام استفاده از دودکش‌های سیمانی باید اطراف این لوله ها رو به اندازه 10 سانتی متر با مصالح ساختمانی پوشونده بشه.
  • در نصب دودکش‌ها اتصالات باید با رعایت ترتیب نر و ماده به هم متصل بشن. هرگز از لوله‌های پیش ساخته استفاده نکنین.

نکات طلایی نصب لوله بخاری ها و دودکش ها به صورت استاندارد

  • تو آپارتمان‌هایی که خیلی بهم نزدیکن، قرار گیری لوله بخاری یا دودکش بین دو تا ساختمان، ممکنه باعث نفوذ گاز مونواکسیدکربن به داخل ساختمان‌ها بشه.
  • طریقه نصب لوله بخاری باید طوری باشه که شیب لوله‌ها به سمت بالا باشه (بیشتر عمودی باشه تا افقی).هرگز دودکش رو افقی نصب نکنین!
  • در مسیر لوله بخاری‌ها نباید از زانوها و پیچ و خم های زیادی استفاده کرد.
  • در صورتیکه تو مسیر لوله بخاری از زانوی 90 درجه استفاده می‌کنین، حتما ارتفاع قسمت عمودیِ دستگاه رو افزایش بدین.
  • دودکش بخاری نباید با شیشه پنجره ساختمان تماس مستقیم داشته باشه، چون حرارت دودکش باعث میشه شیشه ی مذکور بشکنه!
  • هرگز نباید دود کش رو از داخل حمام و یا سقف کاذب عبور داد؛ چون بخار موجود در این قسمت ها باعث میشه، لوله بخاری شما دچار پوسیدگی بشه.
  • همیشه قسمت‌هایی که لوله بخاری‌ها  و دودکش به هم متصل میشن را بررسی کنین تا مطمئن بشین که همه قطعات به درستی کنار هم قرار گرفتن.
  • در ساختمان هایی که دودکش توکار دارن، باید حداقل تا یک متر بالاتر از کف پشت بام ارتفاع داشته باشد.
  • از نصب دودکش ها زیر سقف یا در بالکن و یا معابر عمومی خودداری کنین!
  • قبل از راه اندازی و روشن کردن بخاری حتماً از باز بودن مسیر دود کش مطمئن شوید.

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا تمام اطلاعاتی رو که برای نصب دودکش‌ها و لوله بخاری‌ها لازمه در اختیار شما قرار بدیم. لطفاً با انتشار این مقاله در بین عزیزان خود و مهمتر از اون با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب از سلامتی خود و عزیزانتون محافظت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *