انواع جت هیتر و کاربرد آنها در صنایع مختلف

انواع جت هیتر و کاربرد آنها در صنایع مختلف دیدگاه بگذارید

جت هیترها نوعی دمنده گرما هستند که در محیط‌های صنعتی به کار می‌روند. این دستگاه‌ها دارای تنوع بالا و بازدهی خوبی هستند. دلایل محبوبیت جت هیترها شامل قدرت بالای گرمایش، عدم نیاز به تنظیمات خاص، ساختار فیزیکی ساده و مصنوعات مقاوم در برابر حرارت بالا است. بدنه جت هیتر از ورق‌های استیل یا فلزی با رنگ کوره ای ساخته می‌شود که دارای دوام و استحکام بالایی هستند، گروه صنعتی هیمورا با توجه سوخت و راندمانی که از دستگاه میگیرد در انواع مختلف جت هیتر ها را تولید میکند.

یکی از اجزای دیگر جت هیتر، بخش تولید گرما (المنت یا مشعل) است. فن دمنده نیز جزء مهم دستگاه جت هیتر است که پره‌های فلزی دارد و وظیفه توزیع گرما در محیط را انجام می‌دهد. جت هیترها با تابلو فرمان و برد الکترونیکی مجهز به اجرای عملیات تولید گرما هستند. این تجهیزات با وزن کم و ابعاد مناسب در مدل‌های مختلف برای فضاهای صنعتی به کار می‌روند.

مقدمه

در این مقاله به نوع خاصی از تجهیزات گرمایشی که خاص بخش های صنعتی و تولیدی طراحی شده اند می پردازیم و شما را با انواع جت هیتر ، نحوه کارکرد و کاربری آنها آشنا می کنیم. هدف از ساخت سیستم های گرمایشی ایجاد یک محیط گرم با دمای مطبوع در خانه ها، کارخانجات، سازمان ها و اماکن صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. سازندگان این دستگاه ها، آنها را در دو مدل خانگی و صنعتی به مشتریان ارائه کرده اند. سیستم گرمایش خانگی در ظرفیت های کمتر و ابعاد متناسب با فضای خانه طراحی شده اند اما مدل های صنعتی به جهت کاربری در فضاهای وسیع، ظرفیت گرمایی بالایی داشته و سایزشان بزرگتر می باشد. از کاربردی ترین تجهیزات تولید کننده گرما جت هیترها هستند که به دلیل داشتن شکلی همانند موشک به این نام معروف شده اند. در بخش بعدی به معرفی جت هیترها می پردازیم.

سیستم های گرمایشی جت هیتر

جت هیترها نوعی دمنده گرما هستند که در محیط های صنعتی به کار برده می شوند. این هیترها دارای تنوع بوده و بازدهی خوبی دارند. از دلایل محبوبیت جت هیترها می توان به قدرت بالای گرمایشی آنها اشاره کرد و همچنین این وسایل تنظیمات خاصی نداشته و کاربران به راحتی می توانند از آنها استفاده کنند. ساختار فیزیکی جت هیتر ها ساده بوده و بخش اصلی آن ها بدنه دستگاه است. بدنه جت هیتر از متریال های مختلف ساخته می شود که در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و دچار استهلاک نمی شود. عمده متریال به کاربرده شده برای ساخته بدنه جت هیتر ورق های استیلی هستند. این ورق ها با درجات کیفی مختلف ساخته شده که به دلیل دوام و استحکام بالا استفاده می شوند.

از اجزای دیگر جت هیتر، بخش تولید گرما (المنت یا مشعل) می باشد. فن دمنده یا آکسیال آن از قطعات اساسی جت هیترهاست که دارای پره های از جنس فلز بوده و کار اصلی پخش گرما در محیط را برعهده دارد. جت هیترها برای اجرایی کردن عملیات تولید گرما مجهز به تابلو فرمان و برد الکترونیکی می باشند. جت هیترها با داشتن وزن کم و ابعاد مناسب در مدل های متنوع برای فضاهای صنعتی بصورت زمینی با پایه یا به شکل آویز از سقف به کار برده می شوند؛ در بخش بعدی مقاله انواع جت هیترها بصورت کامل معرفی می شود.

 'جت هیتر برقی بیشتر بخوانید: جت هیتر برقی سه فاز سه حالته 27 کیلو وات

جت هیتر برقی 18000 هیمورا، کنترل هوشمند دما در فضای بسته، تبدیل کامل انرژی برق به گرمایش، به همراه گارانتی وخدمات پس از فروش معتبر

معرفی انواع مدل های جت هیترها و کاربردهای آنها

اصلی ترین فاکتوری که باعث تفکیک جت هیترها از هم می شود نوع سوخت و انرژی مصرفی این دستگاه هاست؛ همچنین جت هیترها را به لحاظ داشتن دودکش یا نداشتن آن دسته بندی کرده و در برخی موارد وجود موتور دوم برای تامین هوای لازم جهت احتراق نیز مبنای تفکیک این دستگاه ها بوده است. به طور کلی انواع جت هیتر موجود در بازار مصرف شامل موارد زیر هستند:

جت هیترهای برقی

این جت هیترها با انرژی الکتریکی، گرما تولید می کنند و قطعه تولید کننده حرارت، المنت هایی است که داخل بدنه دستگاه نصب شده است. جت هیترهای برقی گرمای پاک و بدون آلاینده تولید کرده و در اکثر فضاهای تولیدی و صنعتی کاربرد دارند؛ به خصوص محیط هایی که نسبت به آلاینده ها حساس هستند بیشترین کارآیی را دارند.

جت هیترهای گازی

منبع سوخت این جت هیترها از نوع گاز بوده و مجهز به مشعل گازسوز هستند. به دلیل وجود منابع سوخت گازی ارزان قیمت در کشور ما، استفاده از جت هیترهای گازی بیشترین رونق را در بین انواع جت هیتر دارد. جت هیتر گازی در گلخانه ها، مرغداری ها و سالن های پرورش قارچ و … به کار برده می شود.

جت هیترهای گازوئیلی

دسته ای دیگر از جت هیترهایی هستند که از سوخت فسیلی گازوئیل استفاده می کنند. مشعل انتخابی برای این جت هیترها، مشعل گازوئیل سوز است. کاربرد این جت هیترها در مناطقی بوده که دسترسی به سوخت گازی ندارند. این جت هیترها را همانند مدل های گازی در فضای تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می دهند.

جت هیترهای دوگانه سوز

تولید جت هیترهای دوگانه سوز مزیتی است که باعث شده صنایعی که حساس به دما و نوسانات گرمایی می باشند از آنها استفاده کنند. این دستگاه ها مشعلی دوگانه سوز داشته که در نبود یکی از منابع سوختی می تواند سوخت دوم را جایگزین آن نماید.

انواع جت هیتر هیمورا

تقسیم بندی جت هیترهایی که با سوخت فسیلی کار می کنند به لحاظ داشتن دودکش

جت هیترهای دودکش دار

دودکش از تجهیزاتی می باشد که برای خروج دود و گازهای سمی حاصل از احتراق در نظر گرفته می شود. جت هیترهایی که دارای دودکش هستند موجب آلودگی محیط کاربری نمی شوند؛ لذا کاربرد این جت هیترها در هر محیطی همانند کارگاه های صنعتی، واحدهای تولیدی، گلخانه ها، دامداری ها، مرغداری و سالن های پرورش قارچ و … امکان پذیر می باشد.

جت هیترهای بدون دودکش

جت هیترهای گازی و گازوئیلی ممکن است بدون دودکش ساخته شوند. این تجهیزات محفظه احتراق باز داشته و شعله حاصل از سوختن سوخت به صورت مستقیم وارد محیط می شود. مزیت اصلی این جت هیترها راندمان گرمایی بالا در حدود 98 درصد بوده و برای محیط هایی مناسب می باشد که گرمایش سریع نیاز دارند. البته همانطور که متوجه شدید دود حاصل از احتراق به همراه گرما وارد محیط می شود؛ بنابراین کاربرد جت هیترهای بدون دودکش برای محیط هایی توصیه می شود که دارای سیستم تهویه مناسب و جریان هوای خوبی باشند.

مدل های گازی جت هیترها بسته به نوع گاز مصرفی

جت هیتر هایی با سوخت گاز مایع

وجود دو نوع سوخت گازی موجب شده تا طراحان جت هیتر از هر دو منبع استفاده کنند. جت هیترهایی با سوخت گاز مایع به دلیل محدود بودن منبع سوخت آنها اغلب در ظرفیت های حرارتی پایین ساخته شده و مناسب محل هایی کم وسعت و کوچک می باشند.

جت هیتر هایی با سوخت گاز طبیعی

این مدل از جت هیترهای گازی به شبکه گاز رسانی شهری یا گاز طبیعی متصل شده و مورد استفاده قرار می گیرند. جت هیترهای گازی از متداول ترین و کاربردی ترین انواع جت هیتر بوده که در ظرفیت های متنوع ساخته شده اند. هر مکان و منطقه ای که دارای شبکه گاز رسانی باشد به راحتی می تواند از این تجهیزات در محل کار و سالن خود استفاده نماید.

انواع جت هیتر و کاربرد آنها در صنایع مختلف

جت هیتر گازوئیلی دودکش دار و بدون دودکش از نظر وجود باک ذخیره سوخت

جت هیتر گازوئیلی باک دار

باک منبع ذخیره سوخت گازوئیل است که در جت هیترهای گازوئیلی نصب می گردد. این مخزن اغلب با گنجایشی به اندازه 30 الی 50 لیتر انتخاب می شود. مدل های باک دار موجب راحتی کار صاحبان صنایع در ذخیره سوخت می شوند. این جت هیترها را اغلب به شکل چرخ دار تهیه می کنند تا کار جابجایی دستگاه به راحتی انجام گیرد.

جت هیتر گازوئیلی بدون باک

این مدل از جت هیترهای گازوئیلی نیازمند اتصال به منبع سوخت گازوئیل هستند؛ بنابراین کاربران باید به این مورد به هنگام تهیه جت هیتر توجه داشته باشند.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: چگونه مرغداری کوچک را با هیتر گرم نگهداریم؟

گرمایش مرغداری های کوچک حساس‌ترین و خطرناک‌ترین قسمت های راه اندازی مرغداری هست که در این مقاله به نکات طلایی درمورد هیتر آن اشاره شده

تقسیم بندی جت هیتر های سوخت گازی و گازوئیلی براساس تعداد موتور

جت هیتر تک موتور

همانگونه که ذکر شد یکی از قطعات اصلی در ساختار جت هیترها فن آکسیال است که کار اصلی توزیع گرما در محیط را انجام می دهد. در جت هیترهای تک موتور، دستگاه دارای یک فن بوده و اکسیژن مورد نیاز برای سوختن سوخت گازی یا گازوئیلی را از داخل سالن تامین می نماید. این امر موجب کاهش اکسیژن محیط شده و ممکن است معایبی برای محصولات یا دام ها به همراه داشته باشد، البته اگر سالن شما دارای جریان هوای مناسب باشد دیگر مشکلی پیش نمی آید.

جت هیتر دو موتور

برای رفع مشکل افت اکسیژن در سالن های تولیدی و صنعتی حساس به این پارامتر، طراحان جت هیترها اقدام به نصب موتور دوم بر روی این تجهیزات نموده اند. این موتور در بخش محفظه احتراق دستگاه نصب شده و به وسیله یک کانال به محیط بیرون متصل می شود تا هوای لازم برای سوختن از بخش بیرونی سالن تامین گردد؛ این امر ضمن افزایش بازدهی جت هیتر مانع از کاهش اکسیژن فضای سالن می شود. همانطور که ذکر شد این جت هیترها برای مکان هایی در نظر گرفته شده اند که دام یا گیاه به افت اکسیژن حساس می باشند.

اکنون که با انواع جت هیتر آشنا شدید، می توانید با توجه به شرایط سالن و کاربری آن اقدام به تهیه و خرید این تجهیزات کارآمد نمایید. هیمورا از سازندگان معتبر سیستم های گرمایشی توانسته با اتکا به دانش فنی مهندسین خبره، کلیه مدل های جت هیتر را با کیفیت بالا طراحی و تولید نماید. هیمورا در ساخت هیترها از متریال با کیفیت استیل و قطعات استاندارد با برند معتبر اروپایی استفاده کرده است؛ به همین دلیل برند هیمورا نشان از کیفیت و عمر طولانی محصولات آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *