چگونه مرغداری کوچک را با هیتر گرم نگهداریم

چگونه مرغداری کوچک را با هیتر گرم نگهداریم؟ دیدگاه بگذارید

هیتر مرغداری کوچک به عنوان یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیاری از صاحبان مرغداری‌ها  با آن درگیر هستند. همواره انتخاب اینکه چه دستگاهی می‌تواند فضای داخل مرغداری‌ها را گرم کند، بسیار حیاتی بوده است؛ چراکه در این محیط‌ها با سلامتی مرغ‌ها روبرو هستیم و تامین حرارت مناسب نقش تعیین کننده ای برای ادامه حیات و زندگی آن‌ها دارد. به همین دلیل قصد داریم در این صفحه شما را با انواع هیترهای مناسب برای مرغداری‌های کوچک آشنا کنیم. انتخاب دستگاه حرارتی مناسب این مکان‌ها از آنجایی مهم است که در فصول مختلف سال، دمای محل زندگی مرغ‌ها تاثیر بسزایی در رشد و تولیدمثل آن‌ها دارد و سرعت رشد آن‌ها برای مرغداری‌ها بسیار بااهمیت است؛ لذا اگر گرمایش کافی با هیتر مرغداری کوچک تامین شود، می‌تواند بازده کارکردی سالن‌های مرغداری را بیش از پیش افزایش دهد
پس انتخاب دستگاههای حرارتی مرغداری‌ها علاوه بر تاثیر در سلامتی پرندگان داخل آن در کاهش هزینه‌های کارکردی و نگهداری این مراکز نیز نقش دارد. با این توضیحات می‌خواهیم در این مطلب بهترین روشهای گرمایشی مرغداری‌ها و نکاتی که می‌تواند در گرمایش مرغداری‌ها مدنظر گرفته شود، را معرفی کنیم. پس خواندن مطلب پیش رو را از دست ندهید

مقدمه

در عصر حاضر، تامین گرمایش یکنواخت و اصولی سالن‌های پرورشی مانند مرغداری‌های کوچک و بزرگ، مراکز دامداری و گاوداری‌ها از جمله مسائل داغ و مهم است. در بین مراکز بیان شده، قضیه در مورد مرغداری‌های کوچک کمی متفاوت است و باید حساسیت بالایی به خرج داد چراکه اولا با حیوانات کوچک سر و کار داریم و تغییرات دمایی قابل توجه بشدت می‌تواند برای سلامتی آن‌ها خطر آفرین باشد در وحله دوم چون فضای کمتری نسبت به مرغداری‌های بزرگ در دسترس است، انتخاب دستگاهی با ابعاد مناسب می‌تواند بسیار کارآمد باشد. امروزه با گسترش صنعت پرورش مرغ‌ها و تاسیس فراوان مرغداری‌های کوچک، دیگر روش‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای گرمایشی این مراکز نیستند و باید حتما از روش‌های نوین و بطور کلی از مناسب‌ترین هیتر مرغداری کوچک استفاده شود اما چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود برای یک مرکز پرورش مرغ، نام مرغداری کوچک گذاشته شود. به چه ابعاد و تعداد ظرفیت، مرغداری کوچک گفته می‌شود؟ در واقع تعریف یک مرغداری کوچک چیست؟

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر کوره هوای گرم 240000 هیمورا

یکی از سیستم های گرمایشی بدون آلاینده مناسب برای مرغداری ها و انواع محیط های زیستی میتوان به هیتر کابینتی اشاره کرد.

تعریف مرغداری‌های کوچک

اصولا معیار دقیقی برای تعریف مرغداری کوچک وجود ندارد. ولی می‌توان سالنی کوچک با مساحت 20 مترمربع تا مکانی با چهار دیوار و به ابعاد 100 الی 200 مترمربع را به عنوان مرغداری کوچک در نظر گرفت. یک منطقه روستایی و یا حاشیه شهری که به مقدار زیادی چمنزار دسترسی داشته باشد برای پرورش مرغ‌ها بسیار مناسب است. شاید شما در آینده به فکر راه اندازی یک مرغداری کوچک نیز بیفتید، دراین شرایط باید نکات و مواردی که برای تاسیس این‌گونه مکان‌ها رعایت می‌شود و حتی از مناسب‌ترین هیتر مرغداری کوچک جهت داشتن گرمایش کافی و بهینه اطلاع کافی داشته باشید. از جمله ضروری‌ترین تجهیزات یک مرغداری کوچک می‌توان به قسمت‌هایی مانند:

  • آبخوری مرغ
  • دانخوری
  • سیستم‌های فن تهویه
  • هیتر مرغداری کوچک و تجهیزات رطوبت ساز اشاره کرد.

مناسب ترین هیتر مرغداری کوچک

تامین گرمایش کافی مرغداری‌های کوچک بدون صرف هزینه‌های زیاد، روش‌ها و دستگاه‌های مخصوصی نیاز دارد. گاهی لازم است که گرما به صورت تابش بر کل فضا انجام شود، گاهی نیاز است که کل سالن به صورت یکنواخت و متعادل گرم شود و گاهی هم گرمایش سریع کل مرکز مرغداری در اولویت قرار می‌گیرد. ولی در تمامی حالت‌ها باید توجه کرد که پرورش مرغ‌ها حساسیت‌های خاص خود را دارد و حتما هوای گرمی که ایجاد می‌شود، باید پاک و بدون هیچگونه آلایندگی و به طور کلی مناسب شرایط زندگی این موجودات باشد. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم انواع دستگاه‌های هیتر مرغداری کوچک را که می‌توانند در این سالن‌ها استفاده شوند، معرفی کنیم.

مناسب ترین هیتر مرغداری کوچک

هیتر مرغداری کوچک با عنوان کوره هوای گرم

کوره هوای گرم یکی از بهترین‌های هیتر مرغداری کوچک امروزی به شمار می‌رود. این تجهیزات حرارتی با امکان تولید گرما در داخل کوره دستگاه و انتقال آن به فضای بیرون، نقش بخصوصی در تامین گرمایش مرغداری‌های کوچک ایفا می‌کنند. انرژی تولیدی هیتر کوره هوای گرم از مصرف سوخت‌های گاز یا گازوئیل تامین می‌شود. هوای سرد بیرون به داخل دستگاه و اطراف مبدل‌ها هدایت شده و پس از گرم شدن، براساس عملکردی که فن‌های دمنده دارند، مجدداً به بیرون انتقال می‌یابد. بدلیل مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار دود و گازهای آلاینده، نصب دودکش روی دستگاه و همچنین قرار دادن سیستم تهویه در مدل‌های گازوئیلی، مناسب در مرغداری ضروری خواهد بود.

با توضیحاتی که ارائه شد، در صورت استفاده از کوره هوای گرم به عنوان هیتر مرغداری کوچک، هوای پاک و بدون آلاینده‌ای خواهید داشت. وجود قطعات و بخش‌هایی مانند مشعل قدرتمند و فن‌های قوی به دستگاه این قابلیت را داده‌اند که بتوانند گرمایش بالا، یکنواخت و متعادل را در محیطی مانند مرغداری کوچک تامین کنند. نکته مهم دیگری که در این مدل هیتر مرغداری کوچک وجود دارد، این است که می‌توان با استفاده از کانال‌کشی، گرمای ایجاد شده را به مکان‌های مختلف و یا نقطه خاصی از سالن مرغداری انتقال داد، اما برای این‌کار باید دستگاه به فن‌های پرقدرت سانتریفیوژی مجهز بوده و همچنین طول کانال کشی مجاز نیز رعایت شود.

جت هیتر مرغداری کوچک

جت هیترها یکی دیگر از تجهیزات حرارتی مناسب مرغداری‌ها هستند که امروزه در انواع مختلف:

  • گازی
  • گازوئیلی
  • دو گانه‌سوز و برقی تولید شده‌اند.

تنوع تولید نمونه‌های گازی، گازوئیلی و دو گانه‌سوز این جت هیترها خیلی بالاست؛ به طوری‌که امروزه در مدل‌های دودکش دار و بدون دودکش و همچنین به صورت 2 موتوره و تک موتور، طراحی و ساخته می‌شوند. این تنوع در مدل‌های برقی نیز وجود دارد و می‌توانند در مدل‌های ترموستاتیک و بدون ترموستات تولید شوند. بدین ترتیب شما با توجه به دسترسی سالن مرغداری به سوخت یا انرژی مصرفی و همچنین نوع نیاز آن‌ها، می‌توانید جت هیتر مرغداری کوچک مناسب خود را انتخاب کنید.

دلیل نامگذاری این نمونه از هیتر مرغداری کوچک به جت هیتر یا همان بخاری موشکی به شکل ظاهری آن برمی‌گردد. روش عملکرد دستگاه‌های گازی یا گازوئیلی نیز مشابه هیتر کوره هوای گرم، براساس کارکرد مشعل، کوره و فن است. یعنی سوخت موردنظر با استفاده از مشعل، داخل کوره می‌سوزد و هوای گرم با دمای خیلی بالا با استفاده از فن‌های دمنده به محیط بیرون انتقال می‌یابد. البته در نمونه‌های برقی این جت هیترها، المنت بجای مشعل استفاده شده است و شیوه تولید و انتقال گرما تفاوت خاصی ندارد.

تعریف مرغداری های کوچک

اما دلیل اصلی استفاده از گرمایش جت هیتر مرغداری کوچک چیست؟

از جمله مهم‌ترین دلایلی که جت هیتر مرغداری کوچک را به دستگاه‌های پرطرفدار تبدیل کرده است، راندمان بالا، مصرف بهینه انرژی و سوخت و همچنین راه اندازی آسان است.

یکی از مواردی که در گرمایش سالن‌های مرغداری کوچک می‌تواند اهمیت داشته باشد، محدودیت فضا برای نصب سیستم گرمایشی است. برخی از مدل‌های جت هیتر، قابلیت نصب روی دیوار و آویز را دارند. بنابراین برای استفاده به عنوان هیتر مرغداری کوچک می‌توانند گزینه کاربردی باشند.

در جت هیترهای گازی بدون دودکش مسئله‌ای که وجود دارد، عدم خروج گازهای آلوده مانند دی اکسید کربن حاصل از سوختن گاز دستگاه از محیط است؛ ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا باز هم دستگاه مناسب سالن مرغداری خواهد بود یا نه؟ شما می‌توانید با تعبیه کردن سیستم تهویه بسیار قوی داخل سالن از این دستگاه نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نمونه‌های بدون دودکش دارای راندمان قابل توجهی برای استفاده به عنوان هیتر مرغداری کوچک نیز هستند و می‌توانند هزینه‌های گرمایشی را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

البته اگر شما خیلی به مسئله تهویه و گردش هوای گرم پاک داخل سالن توجه دارید می‌توانید از نمونه های برقی جت هیترها به ویژه نوع ترموستات‌دار استفاده کنید؛ چرا که بدلیل عدم مصرف سوخت فسیلی، حرارت کاملا پاکی تولید می‌شود. همچنین جت هیترهای گازی دودکش دار هم گزینه بسیار مناسب دیگر هستند که هرچند راندمان پایینی دارند؛ ولی بدلیل خروج آلاینده‌ها توسط دودکش از محیط، هیچگونه آلودگی ایجاد نخواهند کرد.

چه نکاتی باید در ساخت مرغداری برای گرمایش مرغداری کوچک مد نظر قرار داد؟

در ادامه می‌خواهیم ببینیم که چگونه می‌توان حرارت تولیدی را در محیط حفظ کرد و در واقع از اتلاف حرارتی در مرغداری‌ها جلوگیری نمود. نکاتی از جمله توجه به عایق بندی سالن و محل نصب سیستم‌های تهویه از مهمترین مواردی هستند که باید در ساخت مرغداری به آن توجه شود که در ادامه بررسی می‌شوند.

عایق بندی سالن جهت استفاده بهتر هیتر مرغداری کوچک

برای اینکه هیچگونه انتقال حرارتی از داخل سالن مرغداری با محیط بیرون صورت نگیرد، بایستی تمام درزها و شکاف‌های سالن به خوبی مسدود و عایق بندی شوند. این عمل شامل تمامی دیواره‌ها، کف سالن و حتی سقف نیز می‌شود.  این امر به خصوص در راندمان کارکرد هیتر مرغداری کوچک و به طور کلی مصرف سوخت و انرژی دستگاه تاثیر بسزایی دارد.

اگر اتلاف حرارتی در سالن وجود داشته باشد، شما مجبورید دستگاه را دائما روشن نگه دارید، بدین ترتیب امکان استهلاک آن بسیار بالا خواهد بود. همچنین استفاده از سیستمی روی درب که به طور اتوماتیک و بلافاصله پس از باز شدن، بسته شود. زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که حرارت تامین شده می تواند خارج شود، درب و پنجره‌ها هستند.

محل نصب سیستم‌های تهویه و هواکش‌ها

وجود سیستم تهویه برای هر سالن مرغداری به خصوص انواعی که سیستم گرمایش آن‌ها با سوخت گازوئیلی کار می‌کنند، جزء اولویت هاست. در این قسمت از مقاله هیتر مرغداری کوچک می‌خواهیم ببینیم بهترین محل برای نصب سیستم‌های تهویه مرغداری، کجاست؟ بهتر است که برای گردش مناسب جریان هوا، این سیستم‌ها در قسمت‌های بالایی سالن نصب شوند. می‌دانیم که هوای گرم همواره در قسمت‌های بالایی و هوای سرد نیز بدلیل چگالی فراوان در پایین قرار می‌گیرد.

با نصب سیستم تهویه در بخش‌های فوقانی، عمل اختلاط هوای سرد و گرم بهتر صورت گرفته و بدین ترتیب هوای گرم مطبوع در کل سالن وجود خواهد داشت. در صورت عدم نصب این سیستم‌ها در قسمت‌های بالایی، قسمت کف سالن همواره دارای رطوبت بوده و امکان ایجاد مشکلات حاد تنفسی در بین طیور وجود خواهد داشت.

کاربرد کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کوره هوای گرم گازوئیلی

کوره هوای گرم گازوئیلی یا به عبارتی غول جهنمی آتش که بزرگترین فضا را به راحتی گرم می کند؛ اما چگونه قدرت آن ها را کنترل کنیم.

راهنمای 5 ستاره در انتخاب و استفاده هیتر مرغداری کوچک

انتخاب درست و مناسب هیتر مرغداری کوچک باید با توجه به 5 ویژگی و عامل مهمی که در ادامه توضیح داده می‌شود، صورت گیرد. این ویژگی‌ها که به 5 ستاره و اصل مهم معروف هستند عبارتند از:

  • رعایت استانداردها در نصب : ایمنی و احترام به پرندگان

هنگام نصب هیتر مرغداری کوچک، باید از رعایت استانداردها در محل نصب دستگاه اطمینان حاصل کرد. دستگاه باید در مکانی قرار گیرد که از برخورد ناخواسته با پرندگان جلوگیری شود و همچنین از بلند شدن گردوغبار و خاک از سطح سالن به دلیل عملکرد فن دستگاه جلوگیری گردد. همچنین باید دستگاه در جایی نصب شود که فاصله مناسبی از محل قرارگیری مرغ‌ها و سایر پرندگان و هرگونه مواد مستعد آتش سوزی داشته باشد.

جت هیتر مرغداری کوچک باید قابلیت آویز از سقف و یا دیوار را داشته باشد. همچنین اگر کوره هوای گرم در بیرون از سالن نصب شود و حرارت را از طریق کانال‌کشی به محیط داخل انتقال دهد، مزایای بسیاری خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به عدم انتقال بیماری از طریق هوای گرم جابجا شده، عدم اشغال فضای مفید، کمک به سیستم تهویه سالن از طریق انتقال حرارت پاک به داخل محیط اشاره کرد.

  • ظرفیت گرمایشی دستگاه

توان حرارتی هیتر مرغداری کوچک باید کاملا متناسب با ابعاد و اندازه مرغداری انتخاب شود. در صورت عدم رعایت این موضوع ممکن است دستگاه کارایی و قابلیت لازم را برای تامین گرمایش سالن نداشته باشد. در این صورت مجبور به استفاده مداوم دستگاه خواهیم شد که نتیجه آن کاهش راندمان و طول عمر مفید هیتر خواهد بود.

  • تنظیم دما کلید بهره‌وری بیشتر

در محیطی مانند مرغداری شما با حیوانات حساسی مانند مرغ‌ها و جوجه مرغ‌های گوشتی و تخم گذار سروکار دارید. هر کدام از این طیور در فصل زمستان، در بازه دمایی خاصی رشد می‌کنند. بنابراین بایستی هیتر مرغداری کوچک در این فصول، امکان تنظیم و کنترل دمای محیط را داشته باشد.

یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، باید امکان اتصال دستگاه به ترموستات‌های محیطی است. با استفاده از این قابلیت، در صورت خارج شدن دما از محدوده تنظیم شده، هیتر به صورت خودکار خاموش می‌شود و برعکس. این روند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت دستگاه و همچنین افزایش راندمان کلی می‌شود.

  • کیفیت در جزئیات

تأمین کیفیت و دوام در هیتر مرغداری کوچک موضوعی بسیار حیاتی است. از آنجایی که این دستگاه برای تأمین گرمایش محیط مرغداری استفاده می‌شود و ممکن است به طور مداوم در حال اجرا باشد، استفاده از جنس و قطعات با کیفیت بسیار اهمیت دارد. در ادامه به توضیح جزئیات مهم این موضوع می‌پردازیم:

  1. جنس کوره: جنس بدنه کوره باید مستحکم و مقاوم به زنگ زدگی و خوردگی باشد. معمولاً از استیل نسوز برای ساخت کوره‌ها و محفظه احتراق دستگاه استفاده می‌شود، زیرا این مواد دوام بالایی دارند و در مقابل عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند.
  2. قطعات داخلی کوره : قطعات داخلی کوره، مانند لوله‌های حرارتی، باید از جنس با کیفیت و مقاومی باشند. قطعات مقاوم به دما و فشار بالا باعث افزایش دوام و کارایی هیتر می‌شوند.
  3. فن دستگاه: فن‌های موجود در هیتر مرغداری کوچک نیز نقش بسیار مهمی دارند. این فن‌ها برای انتقال هوا به کوره و توزیع گرمایش در مرغداری استفاده می‌شوند. باید دقت کنید که از فن‌های با دوام و موتورهای با کیفیت داخل دستگاه استفاده شود.
  4. عایق حرارتی: هیتر مرغداری باید دارای عایق حرارتی مناسب باشد تا حرارت در داخل نگه‌داشته شود و از افت دما جلوگیری شود.
  • توجه به سوخت و انرژی دستگاه: همه گزینه‌ها روی میز

شما در انتخاب هیتر مرغداری کوچک با گزینه‌هایی مانند جت هیترهای گازی دودکش دار، جت هیترهای برقی و کوره هوای گرم گازی روبرو هستید. شما بسته به نوع سوخت و انرژی قابل دسترس و همچنین با درنظرگرفتن هزینه‌ها بایستی دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

پیشنهادات

در این متن برای گرم کردن محیط های حساس گلخانه ای، چندین دستگاه گرمایشی پیشنهاد شده است. اما اگر بخواهید در میان آن‌ها بهترین را انتخاب کنید، کوره هوای گرم پیشنهاد می‌‍شود. این دستگاه علاوه بر اینکه در ظرفیت‌های گرمایشی متنوع تولید شده است و می‌توانید ظرفیت گرمایشی کم را به عنوان هیتر مرغداری کوچک و انواعی با ظرفیت بیشتر را برای سالن های بزرگ‌تر استفاده کنید، مزایای دیگری هم دارد. از آنجایی که کوره اشتعال در داخل محفظه بسته روشن است و هیچ ارتباطی با محیط داخل ندارد و دودهای حاصله نیز از طریق دودکش به بیرون هدایت می‌شود، گرمای حاصله پاک و عاری از هرگونه آلودگی است. از آنجایی که تامین گرمای پاک از علل رشد هرچه بهتر پرندگان داخل سوله است، داشتن یک کوره هوای گرم با ظرفیت مناسب، می‌تواند به افزایش بازده یک محیط مرغداری کمک کند.

سوالات متداول

پربازده‌ترین هیتر مرغداری کوچک کدوم دستگاه هست؟

اصولا جت هیترهای گازی بدون دودکش در صورت وجود سیستم تهویه مناسب در مرغداری، چون حرارت تولیدی از دودکش هدر نمی‌رود راندمان حرارتی خیلی بالایی دارند. جت هیترهای برقی نیز از دستگاه‌های پربازده در این مکان‌ها محسوب می‌شوند ولی در استفاده از هیترهای برقی حتما باید به میزان مصرف انرژی برق آنها توجه داشته باشید. نمونه های برقی جت هیترها به صورت 3 حالته نیز تولید شده‌اند که می‌توانند در 3 توان مختلف کار کنند. بدین ترتیب می‌توانید مصرف برق دستگاه را نیز مدیریت کنید.

آیا شیوه تامین گرمایش برای مرغ‌ها و جوجه‌ها متفاوت است؟

بله البته. مطلبی که نوشته شده بهتر است برای تامین گرمایش مرغ‌های تخم گذار و گوشتی استفاده شود. از آنجایی که جوجه‌ها دارای ریه‌های حساسی هستند و نسبت به آلودگی مقاومت بدنی کمتری دارند، بهتر است برای گرمایش سالن‌های مرغداری دارای جوجه از فرآیند گرمایش مادر مصنوعی استفاده شود. این روش تامین گرمایش به خصوص در دوران تخم گذاری و تخم‌ریزی برای از بین بردن میکروب روی بدن جوجه‌ها می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

در عصر حاضر، توجه به نیازهای گرمایشی در فضاهای کوچک پرورش طیور و پرندگان بسیار مهم است. این اهمیت با توجه به نیازهای روز افزون غذایی نیز بیش از گذشته شده است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی هیتر مرغداری کوچک پرداخته شده است. از جمله مناسب‌ترین هیتر مرغداری کوچک می‌توان به کوره هوای گرم و انواع جت هیترها در مدل‌های گازی، گازوئیلی و برقی اشاره کرد. تعدادی از قابلیت‌های این دستگاه‌ها در این مطلب مورد بررسی قرار گرفتند. در انتها نیز، نکاتی که قبل از استفاده از هیتر مرغداری کوچک باید به آن‌ها توجه شود، معرفی شد. شما با رعایت این نکات می‌توانید بهترین نحوه گرمایش را در سالن‌های مرغداری داشته باشید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *