انواع جوشکاری فلزات

با انواع جوشکاری در فلزات آشنا شوید دیدگاه بگذارید

جوشکاری و انواع جوشکاری فلزات

در زندگی روزانه و کاری چنانچه کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنید و به وسایل و ابزارآلات  ساختمان ها، صنایع و کارخانجات، ماشین ها و وسایل حمل و نقل، نیروگاه ها و خط های انتقال انرژی توجه نماید می بینید که کلیه سازه های ساخت دست انسان برای شکل گرفتن و ساخته شدن نیازمند فرآیندی به نام جوشکاری می باشند. باگذشت زمان و پیشرفته شدن طرق زندگی و کاری افراد بشر و تولید تجهیزاتی مستحکم و با کیفیت بدون دخالت صنعت جوشکاری غیرممکن به نظر می رسد. لذا می توان گفت که این صنعت یکی از تاثیرگذارترین صنایع اصلی در روند روبه پیشرفت بسیاری از صنایع بوده است. در این مقاله به بررسی انواع جوشکاری فلزات می پردازیم.

صنعت جوشکاری به عنوان یک علم کاربردی قابل اطمینان برای دسترسی به اهداف استراتژیک و تولیدی و تحقیقاتی بشر دارای اهمیت می باشد به طوری که این هنر، اتصال فلزات و انواع مواد دیگر به هم در تمامی سطوح عملی چه در روی زمین و یا اعماق اقیانوس و فضای بیکران خارج از جو زمین را برای ما ایجاد می نماید. جوشکاری یکی از صنایع قدیمی بوده که برای وصل نمودن فلزات به هم مورد کاربرد بوده است. درطی سال ها خصوصا در زمان جنگ جهانی اول و دوم به دلیل نیازهای صنایع نظامی برای ساختن انواع تجهیزات مستحکم دچار پیشرفت های فراوانی شد. شرکت هیمورا نیز در ساخت دستگاه های خود از قبیل دیگ بخار و شیر سرد کن از جوشکاری استفاده کرده است.

انواع جوشکاری فلزات

انواع جوشکاری فلزات

جوش کاری به انگلیسی Welding می باشد که از انواع روش های ساخت و تولید است. منظور از کاربرد این روش وصل نمودن دائمی موادی همانند فلز، پلیمر، سرامیک با اصول مهندسی به همدیگر می باشد. فرآیند جوش کاری اغلب به روش ایجاد حرارت بالا و ذوب نمودن مواد و در مرحله پایانی سرد کردن محل جوش می باشد. در جوش کاری می توان دو فلز هم جنس یا غیر هم جنس را با کمک یک ماده به عنوان پرکننده محل اتصال به هم متصل نمود. عمل اتصال را می توان با ذوب نمودن یا بدون آن انجام داد. در دستگاه پاستوریزاتور و دستگاه پخت شیر نیز از جوشکاری استفاده می شود.

به هنگام جوشکاری برای تولید گرما و حرارت لازم جهت انجام اتصال از منابع مختلف انرژی می توانیم بهره مند گردیم همانند: امواج مافوق صوت، قوس الکتریکی، شعله گاز، منابع لیزری و اصطکاک. عملیات جوش کاری را در محیط های مختلف همانند جوشکاری زیرآب، خارج از اتمسفر زمین و هوای آزاد می توان اجرا نمود. در عمل جوش کاری به دلیل استفاده از دمای بسیار بالا و بوجود آمدن گازهای سمی در حین عملیات و نورشدید تولید شده اشعه ماورای بنفش، باید نکات ایمنی و احتیاط را به طور کامل رعایت نمود.

انواع جوشکاری فلزات

جوشکاری با قوس الکتریکی

یکی از انواع جوشکاری فلزات، جوش انواع فلزات به یکدیگر بوده و انرژی الکتریکی برای این کار استفاده می شود. در این فرآیند از اختلاف پتانسیل بین دو سطح و شدت جریان بالا کمک گرفته می شود. این روش جوشکاری دارای انواع گوناگون می باشد که شامل :

جوشکاری با گاز محافظ  یا (GMAW – MIG/MAG)

برای انجام عمل جوشکاری به این روش باید یک منبع مستقیم انرژی با ولتاژ ثابت مورد نیاز است. این جوشکاری دارای یک حباب گاز بوده که از جوش در مقابل هوای اطراف محافظت می نماید. گاز استفاده شده در جوشکاری به این روش، گاز دی اکسید کربن می باشد. جوشکاری با گاز یکی از آسان ترین روش های جوشکاری می باشد که یادگیری آن برای مبتدیان کاری ساده می باشد. از این روش برای وصل نمودن ورقه های نسبتا باریک و نازک فلزی و لوله ها به هم استفاده شده و ازنظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد.

جوشکاری زیرپودری (Submerge Arc Weld-SAW)

جوشکاری زیر پودری مشابه جوشکاری MIG می باشد که از یک سیم مصرفی به شکل مداوم برای تغذیه استفاده می نماید. لذا لازم است بعد از مدتی این سیم تعویض گردد. در این روش به جهت استفاده از حرارت بسیار بالا اکثرا بر روی فلزات سنگین و ضخیم به کار برده می شود. از این جوشکاری بیشتر در صنایع فولاد استفاده می گردد.

انواع جوشکاری فلزات

جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی (GTAW) یا جوشکاری (TIG)

یکی دیگر از انواع جوشکاری فلزات، جوشکاری با گاز محافظ می باشد که  از یک الکترود تنگستن غیرمصرفی استفاده شده و همانند روش جوشکاری با گاز محافظ دارای حباب محافظتی می باشد. گاز مورد کاربرد در روش جوشکاری، گاز آرگون یا هلیوم می باشد. در جوشکاری با الکترود تنگستنی به لحاظ ضخامت فلزات محدودیتی وجود ندارد.

جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار (Shield Metal arc Weld – SMAW)

یکی از پرکاربردترین روش های جوش و اتصال فلزات می باشد در این روش نفر از یک دسته جوشکاری استفاده کرده و موجب ایجاد قوس الکتریکی بین فلز و دسته گردیده و با ذوب شدن فلز عمل جوش انجام می گیرد. از این روش در سازه های ساختمانی برای اتصال آهن و فولاد که فلزاتی سخت و ضخیم می باشند،  به دلیل قدرت و مقاومت بالا کاربرد دارد. در کل این فرآیند برای هر چیزی که با دیگر روش ها نتوانستید جوش دهید، می توانید استفاده نمایید.

انواع جوشکاری فلزات

سخن پایانی 

در اصطلاح عامه می توان گفت جوشکاری نوعی دوخت و دوز در صنعت برای وصل کردن قطعات و ورق ها و … به هم می باشد. بنابراین با وجود انواع متریال ها و فلزات مورد استفاده در صنایع، روش های متفاوتی برای این کار ابداع شده است. در این مقاله ما به روش های مختلف جوشکاری اشاره کردیم که هریک برای موارد خاص به کار برده می شوند. در ضمن توجه داشته باشید که هنگام جوشکاری به علت وجود دماهای بالا و متصاعد شدن گازهای سمی، رعایت اصول ایمنی و استفاده از این تجهیزات امری ضروری و بااهمیتی می باشد. جوشکاری یکی از روش های تولید و ساخت انواع تجهیزات و دستگاه های صنعتی، سازه ها و لوازم  خانگی است. حتما شما ساده ترین روش جوشکاری که همان جوش قوسی می باشد را دیده اید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *