انواع پر کن مایعات

بررسی انواع دستگاه های پرکن مایعات دیدگاه بگذارید

دستگاه پر کن مایعات

امروزه به دلیل نیاز صنایع مختلف انواع دستگاه‌ های پر کن مایعات در اندازه ها و ساختارهای متفاوت طراحی و ساخته شده اند. البته این سیستم ها با توجه به طراحی که دارند، عمل خاصی را انجام می دهند. در اکثر کارگاه ها و کارخانه هایی که فرآورده های مایع یا نیمه مایع تولید می کنند، استفاده از انواع پر کن مایعات در هنگام بسته بندی محصولات الزامی است. برای انتخاب دستگاه پرکن مناسب باید به نکاتی مانند نوع ماده تولیدی، نحوه عملکرد خود دستگاه، ظروفی که قرار است مایعات درون آن بسته بندی شوند و … توجه کرد.

در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی انواع مایعات در حجم بالا، پر کردن تمام محصولات بصورت دستی درون ظروف و بطری ها علاوه بر سخت و وقت گیر بودن، وقت و هزینه زیادی را نیز به واحد تولیدی تحمیل می کند. همچنین بسته بندی نوشیدنی ها، سس ها، انواع روغن، ضد آفتاب ها و سایر مایعات بهداشتی باید با رعایت پروتکل‌های خاص و بصورت بهداشتی انجام گیرد؛ لذا امروزه در واحد های تولیدی از انواع دستگاه های پرکن برای پر کردن سریع و دقیق مایعات، درون بطری ها استفاده می کنند. امروزه انواع پر کن که مخصوص بسته بندی آب، انواع نوشیدنی، آبمیوه، روغن، اسید و … هستند، ساخته شده اند. دستگاه های پرکن برای پرکردن مایعات رقیق و غلیظ، با سه مکانیزم پیستونی، ثقلی و پمپی در صنعت کاربرد دارند. اگر مایلید با انواع دستگاه های پرکن، و ویژگی هر یک آشنا شوید، با ما همراه باشید.

انواع پر کن مایعات

چرا باید از دستگاه پرکن مایعات استفاده کرد؟

استفاده از دستگاه های پرکن مایعات در صنایع مختلف مانند صنایع تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و … الزامی است. اگر به مایعات موجود در فروشگاه ها دقت کنید، متوجه می شوید که آنها را در انواع مختلف بطری ها و ظروف بسته بندی می کنند. فکر می کنید که اگر قرار باشد فرآیند پرکردن این مایعات در واحد های تولیدی بصورت دستی انجام شود، چقدر زمان و هزینه های کارگری به واحد تولیدی تحمیل می کند؟ چه مقدار از این مایعات به خاطر نشت مایع هنگام ریختن داخل ظرف از بین می رود؟ آیا می توان همه بطری ها را بصورت کاملاً یکسان پر کرد؟

می بینید، اهمیت استفاده از دستگاه های پرکن مایعات الزامی و غیر قابل چشم پوشی است؛ زیرا یک دستگاه پرکن مایعات خیلی سریع و راحت می تواند مایعات در حجم زیاد را درون ظرف های متنوع بسته بندی کند. در ضمن استفاده از این دستگاه ها می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های کارگری شود.

دستگاه های پرکن مایعات به چند روش کار می کنند؟

همانطور که گفته شد شما می توانید با توجه به نیاز و نوع مایعی که می خواهید بسته بندی کنید، از انواع پر کن مایعات استفاده کنید. این تجهیزات می توانند مایعات مختلف را با هر نوع گرانروی، توسط مکانیزم پرکن ثقلی، پرکن پمپی و پرکن سیلندر پیستونی به درون بطری تزریق کنند. البته این نکته که چه روشی برای تزریق مایع موردنظر مناسب است، به نوع مایع، ویسکوزیته آن و … بستگی دارد. اگر بخواهیم روش های مختلف تزریق مایعات را در حالت کلی با هم مقایسه کنیم باید بگوییم، مکانیزم پمپی با وجود اینکه دقت پایینی دارد، اما برای پرکردن تمامی مایعات قابل استفاده است.

روش تزریق پمپی بگونه ای است که از آن می توان برای پر کردن موادی با چسبندگی زیاد مانند گریس سرد استفاده کرد. شاید بتوان گفت، سیستم پرکن مایعات ثقلی رایج ترین نوع دستگاه پرکن است؛ زیرا این پر کن ها بصورت گسترده در کارگاه ها و کارخانجات برای بسته بندی عرقیات، دوغ، انواع شوینده ها با گرانروی نزدیک به آب و … بکار می روند. همچنین قیمت دستگاه هایی مانند پر کن ثقلی نسبت به سایر تجهیزات مشابه مقرون به صرفه است. این دستگاه ها با استفاده از نیروی جاذبه و وزن مایع موردنظر عملیات پر کردن را انجام می دهند. مکانیزم دیگری که برای پر کردن مایعات غلیظ استفاده می شود، پرکن سیلندر پیستونی است. این پر کن ها معمولاً از دقت بالایی برخوردار هستند. در این روش حجم مایعی که باید تزریق شود، تعیین و تنظیم می شود.

انواع پر کن مایعات

چگونگی عملکرد دستگاه پر کن ثقلی 

دستگاه های پرکن، مایع موردنظر را با فشار متناسب به داخل ظروف و بطری های تعیین شده، تزریق می کنند. با توجه به اینکه دستگاه های پر کن ثقلی جزو محبوب ترین و پرکاربردترین مدل دستگاه های پرکن مایعات هستند، در این قسمت به عنوان نمونه به تشریح نحوه عملکرد این دستگاه ها می پردازیم. مکانیسم این دستگاه ها طوری است که مایعی که قرار است بسته بندی شود، در قسمت بالای دستگاه پرکن، یعنی در مخزن آن ریخته و ذخیره می شود. سپس محتویات مخزن توسط نازل‌ هایی که بر روی دستگاه نصب شده، به سمت پایین (درون بطری یا ظرف موردنظر) هدایت می شود.

البته طبیعی است که برای کامل شدن این فرآیند ظروف موردنظر باید در زیر نازل ‌ها قرار بگیرند؛ به همین دلیل این دستگاه ها به دو صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی و ساخته می شوند. دستگاه های پرکن مایعات تمام اتوماتیک به سنسورهایی مجهز هستند که می توانند ظروف بسته بندی را شناسایی کنند. پس از اینکه ظرف توسط دستگاه شناسایی شد، مایعات توسط نازل به درون آنها تزریق می شود. دستگاه های پر کن نیمه اتوماتیک بگونه ای طراحی شده اند که اپراتور می تواند پس از اینکه نازل به درون دستگاه وارد شد با زدن کلید مخصوص، مایع موردنظر را به درون ظرف منتقل کند.

انواع پر کن مایعات

اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه های پرکن ثقلی 

نازل دستگاه های پر کن ثقلی بگونه ای طراحی شده اند که می توانند مایعات بسیار رقیق را درون ظروف موردنظر بریزند. شما نیز اگر فرآورده هایی رقیق و سبک مانند الکل، جوهر، سفید کننده ها، مواد شیمیایی خورنده اسیدی یا آب معدنی تولید می کنید، می توانید از دستگاه های ثقلی استفاده کنید. کارکرد این سیستم ها براساس نیروی جاذبه و وزن خود مایعات بوده و به همین دلیل، این نوع از پرکن ها به پرکن گرانشی معروف هستند. این سیستم ها طراحی ساده تری دارند، بنابراین بطور معمول از قیمت مناسب تری نیز برخوردار می باشند. هنگام انتخاب دستگاه پر کن مایعات باید به این نکته نیز توجه کنید، که باید نازل دستگاه بتواند مایعاتی که کف می کنند را نیز به راحتی درون ظرف موردنظر بریزد (توسط کف ایجاد شده مسدود نشود).

با دستگاه پر کن مایعات سیلندر پیستونی آشنا شوید!

در بین انواع پر کن مایعات، دستگاه های دارای مکانیزم سیلندر پیستونی از قدرت و دقت بالاتری برخوردار هستند. از این مدل دستگاه ها با توجه به حجم سیلندر می توان برای پر کردن مایعات نیمه غلیظ و غلیظ استفاده کرد. سیلندر این دستگاه ها در واقع محفظه ای است که پیستون درون آن بصورت رفت و برگشتی حرکت می کند. حجم مایع درون سیلندر به اندازه ظروفی که قرار است مایع درون آن پر شود، بستگی دارد. در این سیستم ها، می توان تعداد و نوع نازل های دستگاه را با توجه به نیاز مشتریان طراحی و تولید کرد. گفتنی است عملیات مکش و تزریق در دستگاه های پر کن سیلندری توسط جک بادی صورت می گیرد.

از این دستگاه می توان برای پر کردن انواع روغن های نباتی و صنعتی، مایع ظرفشویی و دستشویی، وازلین، گریس، شامپو و شیشه شوی، نوشابه، عسل، رب، سمنو، کرم، شکلات صبحانه، شیره خرما، کنجد، انواع روغن خوراکی مایع و … استفاده کرد. درست است که این مدل پر کن در مقایسه با انواع پر کن مایعات قیمت بالاتری دارد، اما هزینه آن در مقایسه با قدرت، دقت و سرعت عملکرد دستگاه کاملا مناسب است.

انواع پر کن مایعات

دستگاه پرکن مایعات پمپی چگونه کار می کند؟

دستگاه پرکن مایعات پمپی که به آن دستگاه پرکن تایمری نیز می گویند؛ قابلیت پر کردن انواع مایعات غلیظ و رقیق، درون ظرف های موردنظر را دارد. شاید بتوان گفت، این دستگاه در مقایسه با سایر انواع پر کن مایعات قابلیت های کاربردی بیشتری دارد و می توان با کمک آن انواع مایعات را بسته بندی کرد. در حالت کلی دستگاه های پمپی نسبت به دستگاه های سیلندر پیستونی، دقت کمتری دارند، اما توان و قدرت فشار پرکنندگی بالا داشته و برای مایعات غلیظ و چسبنده بسیار مناسب می باشند. این تجهیزات در انواع نمونه های تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی و ساخته می شوند. قدرت پمپ بکار رفته در ساختار این دستگاه ها، کارایی این سیستم ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

این دستگاه ها برای پر کردن مایعات بسیار غلیظ مثل روغن های شیمیایی، شیره، مربا، عسل، شربت، وازلین، گریس، مایع ظرفشویی، مایع دست شویی، واکس، خامه، شکلات، سس، ماست، رب بکار برده می شوند. جالب است که بدانید می توان تمام انواع پرکن مایعات را از جنس استیل 304 یا 316 طراحی و تولید کرد. استیل 304 مورد تایید وزارت بهداشت بوده و برای ساخت تجهیزاتی که در تولید و بسته بندی مواد دارویی و خوراکی بکار می روند، مناسب می باشد؛ در حالیکه استیل 316 در ساخت تجهیزات لازم برای صنایع شیمیایی و … کاربرد دارد.

انواع پر کن مایعات

با دستگاه های پرکن هیمورا بیشتر آشنا شوید!

به دلیل تنوع کاربردی دستگاه های پرکن مایعات، گروه صنعتی هیمورا اقدام به طراحی و ساخت انواع پر کن ها متناسب با غلظت های مختلف مایعات کرده است. مهندسان این گروه صنعتی سعی کرده اند از مناسب ترین قطعات در ساخت این تجهیزات استفاده کنند تا ضمن افزایش بازدهی آنها، طول عمر مفید دستگاه نیز افزایش یابد. به عنوان مثال نازل های به کار رفته در ساختار این دستگاه ها بدون چکه هستند. البته شما می توانید هنگام سفارش دستگاه، درخواست نصب چکه گیر به همراه پمپ برگشت به مخزن را نیز بدهید.

دستگاه پرکن دو نازله نیمه اتوماتیک تولیدی هیمورا نمونه ای از پرکن های سیلندر پیستونی است که دارای بدنه و پمپ از جنس استیل 304 بوده و مجهز به موتور همزن گیربکس دار برای همزدن یکنواخت مایعات می باشد. اکثر دستگاه های پر کن مایعات هیمورا هنگام کار به تعویض قطعات نیاز ندارد و می توان از نازل آنها برای پر کردن انواع ظروف استفاده کرد، همین نکته باعث می شود هم موارد کاربرد دستگاه افزایش یابد و هم شیوه کار با آن راحت تر شود. این دستگاه ها قابلیت سفارشی سازی کامل دارند؛ یعنی شما می توانید، از جنس دستگاه تا تعداد نازل ها، ظرفیت و حتی امکانات جانبی آن را تعیین کنید؛ همچنین می توانید سفارش دهید که دستگاه پر کن به سیستم PLC و HMI مجهز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پر کن مایعات، می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان هیمورا استفاده کنید.

انواع پر کن مایعات

سخن آخر

دستگاه های پر کن مایعات در بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی کاربرد فراوانی دارند. اگر شما هم در کار تولید انواع محصولات و فرآورده های مایع هستید، حتماً به دستگاه پرکن نیاز دارید. اگر قصد دارید برای کارگاه یا کارخانه خود دستگاه پر کن تهیه کنید، برای اینکه بتوانید مناسب ترین دستگاه را انتخاب کنید، باید ابتدا غلظت و چگالی و همچنین ویژگی های مایعی که می خواهید بسته بندی کنید را مشخص نمایید و سپس با توجه به همین موارد دستگاه پرکن خود را انتخاب کنید. گروه صنعتی هیمورا برای کمک به تولید کنندگان امکان سفارشی سازی انواع پر کن مایعات در ظرفیت ها و با تعداد نازل های مختلف را فراهم کرده است. همچنین برای این دستگاه ها 10 سال خدمات پس از فروش و یک سال گارانتی بی قید و شرط در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *