پروسس تانک چیست

پروسس تانک چیست؟✔️فیلم معرفی انواع پروسس تانک و مشاوره خرید تخصصی دیدگاه بگذارید

پروسس تانک دستگاهی چند منظوره مناسب انواع واحد های تولیدی

پیش از اینکه بدانیم پروسس تانک چیست؟ بهتر است با موارد کاربرد این دستگاه آشنا شویم. شما با کمک پروسس تانک ها می ‌توانید فرآورده هایی مانند کشک، بستنی، ماست و انواع مواد لبنی دیگر را تولید کنید؛ ضمنا با این تجهیزات می توان انواع مایعات مانند شیر و عرقیات گیاهی و … را پاستوریزه کرد. به دلیل کاربرد متنوع پروسس تانک ها، این دستگاه‌ ها در ظرفیت ها و با ساختار های متنوعی طراحی و عرضه می ‌شوند. پروسس تانک ها را می توان به دستگاه های جانبی متفاوتی متصل کرده و برای تولید انواع فرآورده ها استفاده نمود؛ به عنوان مثال با اتصال پروسس تانک به کولینگ تاور می توان انواع مایعات را پاستوریزه کرده و یا مایه بستنی تولید کرد. همچنین کارخانه ‌ها و کارگاه‌ های بزرگ می توانند به راحتی از دیگ بخار برای تامین گرمای پروسس تانک استفاده کنند.

سایر موارد استفاده از پروسس تانک

ناگفته نماند که از پروسس تانک ها برای تولید انواع شوینده ها، روغن ها و کرم های آرایشی و بهداشتی و … نیز استفاده می شود. در حالت کلی اکثر پروسس تانک ها ساختار نسبتاً مشابهی دارند و شاید بتوان گفت، اصلی ترین تفاوتی که بین پروسس تانک های مورد استفاده در صنایع غذایی با پروسس تانک های سایر صنایع وجود دارد، در جنس بدنه این تجهیزات است. به طوریکه پروسس تانک هایی که در صنعت لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند، عموماً از جنس استیل 304 هستند. اما پروسس تانک های بکار رفته در سایر صنایع، با توجه به ماهیت مواد اولیه و فرآورده ها، از استیل های مختلف همانند 304 یا 316 ساخته می شوند.

پروسس تانک چیست

پروسس تانک چیست؟

پروسس تانک ها مخازن پخت و فرآوری انواع مواد غذایی، شیمیایی و بهداشتی هستند که امروزه در بیشتر کارخانه ها و کارگاه های تولید انواع فرآورده های خوراکی و غیر خوراکی دیده می شوند. درست است که پروسس تانک ها در صنایع مختلف بصورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند ولی با توجه به نحوه کاربری مورد انتظار از دستگاه و فرآورده ای که قصد تولید آن را دارید، می توانید این تجهیزات را به قطعات و سیستم های متنوعی مجهز کنید. در حالت کلی این سیستم ها ساختار مشابهی دارند. در ادامه مقاله به بررسی شباهت های میان انواع پروسس تانک ها، معرفی فرآورده هایی که با کمک آنها تولید می شود و تجهیزاتی که باید به همراه هر نوع پروسس تانک استفاده شود، می پردازیم. اگر شما نیز برای گسترش کسب و کار خود تصمیم به خرید پروسس تانک گرفته اید، با ما همراه باشید.

ویژگی های مشترک بین انواع پروسس تانک

پروسس تانک ها تجهیزات صنعتی هستند که از آنها می توان برای پختن، پاستوریزه کردن و یا ترکیب مواد مختلف با هم استفاده کرد. برای اینکه این دستگاه بیشترین کارایی ممکن را داشته باشد بصورت یک دیگ پخت بزرگ طراحی شده اند، که درون آن یک همزن اتوماتیک نصب شده است. البته شاید بتوان گفت مهمترین و اصلی ترین بخش پروسس تانک ها ساختار دیواره های مخزن آن است.

پروسس تانک چیست

مخزن

مخزن پروسس تانک بصورت یک دیگ با 3 جداره مختلف ساخته می شود. اما آیا می دانید تاثیر سه جداره بودن دیگ پخت، در عملکرد پروسس تانک چیست؟ در فاصله میانی بین جداره داخلی دیگ پروسس تانک و جداره میانی آن آب گرم جریان یافته و باعث می ‌شود تا محتویات درون دیگ پخت بصورت یکنواخت گرما را دریافت کند. مزیت اینگونه پخته شدن این است که بدلیل دریافت یکنواخت گرما توسط مواد داخل مخزن، احتمال ته گرفتن یا سوختن آنها وجود نداشته باشد. از سوی دیگر حد فاصل بین جداره میانی و جداره بیرون دیگ پخت با پشم سنگ عایق بندی شده تا از اتلاف گرما جلوگیری شود؛ در نتیجه در مصرف سوخت و هزینه های انرژی واحد تولیدی صرفه جویی می گردد.

همزن

یکی دیگر از قطعات مهم و تاثیرگذار پروسس تانک ها همزن دستگاه است. فکر می کنید نقش همزن در عملکرد پروسس تانک چیست؟ همزن پروسس تانک بصورت اتوماتیک و مداوم محتویات دیگ پخت را جابجا می کند تا ضمن اینکه تمام محتویات بصورت یکنواخت گرما را از دیوارهها دریافت کنند، از ته گرفتن یا ته نشین شدن آنها جلوگیری شود. همچنین عمل همزن به حل شدن افزودنی ها با مایعات درون پروسس تانک کمک می کند. به این ترتیب شما با کمک یک پروسس تانک معمولی می‌ توانید مایعات مختلف را در حجم بالا فرآوری کرده و انواع محصولات غذایی، شیمیایی و بهداشتی تولید کنید.

تجهیزات جانبی که می‌توان در کنار این دستگاه ها از آنها استفاده کرد!

همانطور که در بالا گفته شد با کمک پروسس تانک ها می توان انواع مختلفی از فرآورده های لبنی و غیر لبنی را تولید کرد. به همین دلیل این تجهیزات صنعتی بسیار کارآمد و کاربردی هستند. با این وجود این تجهیزات برای اینکه بتوانند برخی از فرآیندها را به درستی انجام دهند، لازم است تا به برخی از تجهیزات جانبی مجهز شوند. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید سرشیر، مایع بستنی و … تولید کنید، باید پروسس تانکی را انتخاب کنید که به الکتروموتور اینورتردار مجهز شده است. البته هنگام خرید پروسس تانک ها، می توانید سفارش دهید تا بر روی موتور دستگاه، اینورتر نصب شود.

واحد گرمایشی

آیا می دانید اصلی ‌ترین و ضروری ترین تجهیز جانبی انواع پروسس تانک چیست؟ همانطور که تاکنون متوجه شده اید پروسس تانک ها هیچ شعله یا مشعلی برای تامین گرمایش خود ندارند! این سیستم ها حرارت موردنیاز خود را توسط پکیج آب گرم یا دیگ بخار با ظرفیت های متنوع تامین می کنند؛ به عبارت دیگر انتخاب و نصب سیستم گرمایشی مناسب برای پروسس تانک ها یکی از ضروریات اصلی این تجهیزات صنعتی است. شما با توجه به شرایط و امکانات خود می توانید انواع پکیج های دوگانه سوز و سه گانه سوز، در ظرفیت های مختلف را برای تامین گرمایش سیستم پروسس تانک خود انتخاب نمایید.

گروه صنعتی هیمورا برای اینکه دوام و طول عمر دستگاه های پروسس تانک را افزایش دهد، لایه میانی این تجهیزات را از جنس استیل شانه تخم مرغی می سازد؛ این لایه باعث می ‌شود تا شما بتوانید دستگاه پروسس تانک خود را به دیگ بخار وصل کنید. دیگ بخار دستگاه مخصوصی است که می‌ تواند بخار آب گرم را با درجه حرارت و فشار بسیار بالا تولید کرده و به درون لایه میانی پروسس تانک بفرستد. استفاده از دیگ های بخار معمولاً در کارخانه های بزرگ و صنعتی رواج دارد.

واحد سرمایش

فراموش نکنید که اگر قصد دارید با کمک پروسس تانک اقدام به تولید مایه بستنی، سرشیر و یا پاستوریزه کردن مایعات مختلف بپردازید، باید حتماً این دستگاه را به سیستم تولید آب خنک مخصوص (کولینگ تاور) متصل کنید. کولینگ تاورها جزو بهترین و کارآمدترین سیستم های سرمایشی هستند که می توان آنها را به دستگاه پروسس تانک وصل نمود. امروزه کولینگ تاورها در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شوند. شما با توجه به ظرفیت پروسس تانک خود می توانید مناسب ترین کولینگ تاور را انتخاب کنید. ناگفته نماند که پیش از انتخاب و خرید پروسس تانک باید حتماً تصمیم بگیرید که چه نوع فرآورده ای را می‌ خواهید تولید کنید؟

پروسس تانک چیست

نکته

در هنگام نصب و راه اندازی پروسس تانک بهتر است پکیج و کولینگ تاور را در نزدیکی پروسس تانک نصب کنید، تا از اتلاف انرژی در مسیر لوله کشی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی جلوگیری شود.

از پروسس تانک ها برای تولید چه فرآورده هایی می توان استفاده کرد؟

با توجه به گسترده بودن موارد کاربرد پروسس تانک ها، چون این دستگاه ها در صنعت تولید مواد لبنی کاربرد فراوانی دارند؛ لذا در ادامه به صورت تیتروار انواع فرآورده های لبنی قابل تولید با پروسس تانک ها معرفی می ‌شوند.

پروسس تانک پخت شیر

یکی از ساده ترین کاربردهایی که می توان از پروسس تانک ها انتظار داشت، فرآیند پخت شیر و یا سایر مایعات است. طریقه کار با این دستگاه ها بسیار ساده و آسان می باشد، کافیست پس از نصب دستگاه، با استفاده از اتصالات استاندارد پروسس تانک را به پکیج آب گرم وصل می کنند. پس از شستشوی مخزن، شیر تازه درون دیگ پخت ریخته می شود. پس از روشن کردن دستگاه، همزمان همزن را نیز روشن می کنند، تا با هم زدن شیر مانع سر رفتن آن شود.

بر روی بدنه پروسس تانک های تولیدی هیمورا یک ترمومتر وصل شده است که با کمک آن می‌ توان دمای محتویات درون دیگ پخت را تحت نظر گرفت. زمانیکه دمای محتویات به میزان مطلوب رسید، برای جلوگیری از افزایش دمای محتویات، شیر آب گرم پکیج بسته می شود. شایان ذکر است که اگر شما از دستگاه پروسس تانک فقط با هدف پخت شیر استفاده می کنید، دیگر نیازی نیست که این دستگاه را به کولینگ تاور وصل کنید.

پروسس تانک چیست

پروسس تولید مایه بستنی

یکی از کاربردهای ویژه پروسس تانک ها در تولید مایه بستنی با طعم های مختلف است. شما می توانید شیر تازه را درون مخزن پروسس تانک ریخته، سپس اقدام به پختن شیر کنید. هنگامی که درجه حرارت شیر به 60 درجه سانتیگراد رسید، با افزودن شکر و استابلایزر (ثعلب) به شیر گرم مواد اولیه لازم برای تولید مایه بستنی را فراهم کنید. در این مرحله همزن با عملکرد خود، مواد افزودنی را در شیر حل کرده و باعث می‌ شود مایه بستنی قوام اولیه لازم را پیدا کند. قابل ذکر است که پروسس تانک تولید مایه بستنی، باید به موتور اینورتردار مجهز باشد؛ چون با توجه به چسبندگی بالای مایه بستنی، به قدرت بیشتری برای همزدن آن نیاز است.

بعد از ترکیب شدن مواد، باید مسیر آب گرم پکیج را بسته و آب سردی را که توسط کولینگ تاور تولید می شود به لایه میانی پروسس تانک وارد کنید. به این ترتیب دمای مایه بستنی به سرعت کاهش یافته و آماده ادامه مراحل تولید بستنی می شود. آیا می دانید مرحله بعد از تولید مایه بستنی توسط پروسس تانک چیست؟ مایه بستنی پخته شده توسط پروسس تانک، بعد از خنک شدن، آماده انتقال به دستگاه بار سفت کن می شود. بار سفت کن دستگاه مخصوصی است که پس از خنک کردن مایع بستنی با هم زدن آن، باعث می شود بستنی قوام لازم را بیابد.

پروسس تانک چیست

فرآیند تولید سرشیر

یکی دیگر از کاربردهای پروسس تانک ها تولید سرشیر مرغوب در حجم زیاد و بصورت بهداشتی است. نحوه کار با پروسس تانک مناسب برای این فرآیند نیز بسیار آسان است. ابتدا خامه شیر تازه و پرچرب را توسط دستگاه خامه گیر جدا کرده و سپس برای هر 10 کیلو شیر 1 کیلو خامه درون پروسس تانک  اضافه می کنیم. با انتقال آب گرم تولیدی توسط پکیج به لایه میانی پروسس تانک، شیر درون مخزن گرم می شود. وقتی دمای شیر به 60 درجه سانتیگراد رسید خامه ای را که در مرحله اول از شیر اولیه جدا کرده اید، درون شیر داخل مخزن بریزید. همزمان سرعت حرکت همزن را نیز به کمک موتور اینورتردار افزایش دهید. عملکرد همزن باعث می شود، خامه جدا شده بصورت کامل درون شیر حل شود.

هنگامی که دمای شیر به 80 درجه سانتیگراد رسید، باید آب گرم پکیج را قطع کرده و آب سرد کولینگ تاور را به دستگاه متصل کنید. بعد از رسیدن دمای شیر درون پروسس تانک به 27 درجه سانتیگراد، فرآورده تولید شده را توسط شیر کلاجی دستگاه، درون سینی های کم عمق خالی کرده و به سردخانه منتقل نمایید. فراموش نکنید که اگر مایلید از پروسس تانک برای تولید سرشیر استفاده کنید، باید حتما پروسس تانک مجهز به الکتروموتور اینورتردار تهیه کرده و دستگاه پروسس را به کولینگ تاور متصل نمایید.

پروسس تانک چیست

پروسس تولید کشک

آیا می دانید تفاوت پروسس تانک پخت کشک با سایر انواع پروسس تانک چیست؟ شاید بتوان گفت پروسس پخت کشک همان پروسس تانک معمولی است که می تواند با تامین حرارت لازم برای پخت و تبخیر آب اضافی دوغی که از فرآیند کره گیری باقی مانده است، کشک غلیظ و خوش طعمی تولید کند. ناگفته نماند که تولید کشک به شیوه سنتی کاری بسیار سخت و زمان بر می باشد؛ در حالی که تولید این ماده مقوی توسط پروسس تانک ها به راحتی و با سرعت بالا انجام می پذیرد.

کشک تولید شده توسط پروسس تانک کشک بصورت مایع غلیظ است و شما می توانید این کشک مایع را در ظروف بهداشتی بسته بندی کرده و بصورت کشک مایع به بازار عرضه کنید. اگر مایلید کشک خود را بصورت کشک خشک تولید کنید، می توانید از دستگاه های خشک کن برای خشک کردن کشک مایع استفاده کنید. جهت آشنایی کامل با نحوه تولید کشک می توانید به مقاله « صفر تا صد تولید کشک » مراجعه کنید.

پروسس تانک چیست

پروسس ماست بندی

یکی دیگر از کاربردهای پروسس تانک ها استفاده از آنها برای تولید ماست است. جالب است بدانید که شما با داشتن یک دستگاه پروسس تانک معمولی، بدون موتور اینورتر و بدون اتصال به کولینگ تاور، می‌توانید اقدام به تولید ماست در حجم بالا نمایید. شیوه کار با این نوع تجهیزات نیز مانند سایر پروسس تانک ها است؛ یعنی پس از شستشوی مخزن دستگاه، شیر تازه را درون دیگ پخت ریخته و درب دستگاه را ببندید. همزن و پکیج را روشن کرده و منتظر بمانید تا دمای شیر به 80 درجه سانتیگراد برسد، در این دما آب گرم پکیج را قطع کنید. در دمای 80 درجه سانتیگراد اکثر میکروارگانیسم های موجود در شیر کشته شده و در نتیجه فرآورده تولید شده مدت زمان بیشتری سالم باقی می ماند.

وقتی که دمای شیر به 60 درجه سانتیگراد رسید، شیر ولرم را درون ظروف تولید ماست ریخته و مایه مخصوص را به درون این ظروف تزریق کنید. نهایتا ظرف ها را بدون اینکه زیاد تکان دهید، به گرمخانه ماست منتقل کنید. فراموش نکنید که استفاده از گرمخانه ماست باعث می شود تا ماست تولیدی شما خوش طعم و شیرین باشد. اگر شما یک کارگاه لبنیاتی دارید و می خواهید بطور کامل با انواع دستگاه های موردنیاز برای تولید ماست آشنا شوید می توانید به این لینک مراجعه کنید.

پروسس تانک چیست

پروسس تولید ماست چکیده

یکی دیگر از مواد لبنی که با کمک پروسس تانک ها می توان تولید کرد، ماست چکیده است. آیا می دانید مزیت تولید ماست چکیده توسط پروسس تانک چیست؟ امروزه در بسیاری از کارگاه های ماست بندی و تولید لبنیات، ماست کم چرب را با مقداری آب مخلوط کرده و داخل پروسس تانک می ریزند. پس از اینکه ترکیب ماست یکنواخت شد مقداری ماست پرچرب اضافه می کنند. حالا این ماست را درون کیسه ‌های پارچه‌ ای ریخته و از گوشه ای آویزان می کنند، تا آب اضافی آن خارج شود. ماست چکیده ای که به این روش تولید می شود، ضمن داشتن طعم مطبوع، مدت زمان بیشتری نیز سالم می ماند.

استفاده از پروسس تانک به‌ عنوان پاستوریزاتور

آیا می دانید بچ پاستوریزاتور (Batch Pasteurization) چیست؟ از پروسس تانک ها می توان برای پاستوریزه کردن انواع مایعات استفاده کرد و تنها شرط لازم برای این نوع کاربری این است که حتماً باید پروسس تانک را به دستگاه کولینگ تاور متصل کنید. کولینگ تاور دستگاه مخصوصی است که می‌ تواند با ارسال آب سرد در حجم زیاد به درون لایه میانی پروسس تانک، سرمای لازم برای پاستوریزه کردن مایعات را فراهم کند. اما مزایای پاستوریزه کردن با پروسس تانک چیست؟ باید گفت که دستگاه‌ های پاستوریزاتور که مخصوص پاستوریزه کردن مایعات هستند، قیمت بالایی داشته و هزینه نگهداری از آنها نیز زیاد است؛ لذا تهیه پاستوریزاتورها برای کارگاه های کوچک و حتی نسبتاً بزرگ اصلاً صرفه اقتصادی ندارند. در حالی که پروسس تانک ها دستگاه های مقرون به صرفه ای هستند که به راحتی می توان آن ها را خریداری کرده و از آنها استفاده نمود.

پروسس تانک ها در کنار پکیج و کولینگ تاور به راحتی می توانند دمای محتویات خود را تا 80 درجه سانتیگراد افزایش داده و سپس با سرعت دمای آن را کاهش دهند؛ به این ترتیب تمام میکروارگانیسم های موجود در محتویات از بین رفته و پاستوریزه می شود. ناگفته نماند که با پروسس بچ پاستوریزاتور، شما می توانید علاوه بر شیر و انواع مایعات غیر لبنی مانند عرقیات گیاهی و … را نیز پاستوریزه کنید. در صورتی که علاقه مندید در مورد نحوه پاستوریزه کردن انواع مایعات اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید مقاله « معرفی و بررسی انواع سیستم های پاستوریزه کردن شیر » را مطالعه نمایید.

پروسس تانک چیست

سخن آخر

پروسس تانک ها تجهیزات صنعتی بسیار کارآمدی هستند که با کمک آنها می توان انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، غذایی و دارویی را تولید کرد. ساختار این دستگاه ها به گونه ای است که بیشترین کاربرد را در صنایع مواد غذایی و تولید انواع لبنیات دارند. در این مقاله سعی کردیم علاوه بر تشریح اینکه پروسس تانک چیست؟ شما را با تعدادی از کاربردهای این دستگاه ها آشنا کنیم. گروه صنعتی هیمورا در جهت کمک به تولید کنندگان ایرانی اقدام به طراحی و ساخت انواع پروسس تانک ها در ظرفیت های مختلف کرده است.

شما اگر قصد گسترش کسب و کار خود را دارید، می توانید با استفاده از پروسس تانک ها، ضمن افزایش درآمد خود، فرآورده هایی با کیفیت و مورد تایید وزارت بهداشت را تولید کنید. در ضمن شما با خرید پروسس تانک موردنیاز خود از گروه صنعتی هیمورا، به دلیل خرید مستقیم از تولید کننده، در هزینه‌های ابتدایی صرفه جویی کرده و همچنین می توانید از ده سال خدمات پس از فروش و یکسال گارانتی این گروه صنعتی بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *