نقش ثعلب در تولید بستنی

استفاده از ثعلب در تولید بستنی دیدگاه بگذارید

ثعلب چیست؟

بیایید پیش از آنکه به بررسی نقش ثعلب در تولید بستنی بپردازیم، ابتدا با خود ثعلب آشنا شویم. ثعلب به کار رفته در تولید بستنی از گیاهی با گل های آبی واژگون از تیره ثعلبیان با نام علمی orchis mascula بدست می آید. در واقع گیاه ثعلب نوعی گل ارکیده با گل های خوشه ای بنفش رنگ و گاهی با رنگ سفید است که در بخش های مرکزی و جنوبی اروپا و ترکیه می روید. البته تیره گیاهان orchis mascula در کل 25 گونه مختلف دارد که 10 نوع آن جزو گیاهان بومی ایران می باشد. این گیاهان در مناطق مختلف ایران مانند منطقه آذربایجان، خوزستان، لرستان، کردستان و سواحل دریای خزر به صورت خودرو می روید.

غده این گیاه منبع عالی یک ماده نشاسته ای قندی به نام باسورین می باشد. فعالان حوزه طب سنتی در اوایل تابستان غده این گیاه را از زمین خارج کرده، به نخ کشیده و پس از خشک کردن، آرد می کنند. آرد ثعلب حاوی هیدرات‌ کربن‌، مقداری‌ موسیلاژ شبیه‌ باسورین‌، آمیدون‌ تغییر شکل‌ یافته‌، مواد پروتئینی‌، قند، مقدار زیادی‌ مواد لعابی‌ (موسیلاژ)، ماده‌ای‌ شبیه‌ صمغ‌ غربی‌، مواد رنگی‌، نشاسته‌، کمی‌ املاح‌ معدنی‌ و مقداری‌ اسانس‌ است. درون غده این گیاه، گوشت سفید رنگی با طعم شیرین، تند و لزج وجود دارد. جالب است که بدانید از گذشته های دور در ترکیه، آلمان و انگلستان از آرد ثعلب، نوشیدنی خوشمزه ای تولید می کنند.

نا گفته نماند که چون طبع ثعلب گرم و مرطوب است در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها و ایجاد تعادل در طبع افراد استفاده می شود. احتمالاً اصلی ترین دلیل نقش ثعلب در تولید بستنی به دلیل فواید طبی این ماده دارویی است.

نقش ثعلب در تولید بستنی

سفر تاریخی بستنی در سراسر جهان تا ایران

نمی توان مقاله ای در مورد ثعلب نوشت ولی در آن به نقش ثعلب در تولید بستنی اشاره نکرد. طبق اطلاعات بدست آمده از گذشته های دور در برخی از کشورها استفاده از دسرهای یخی رواج داشته است. در تاریخ ثبت شده است که در روم باستان نوشیدنی ها و شربت های خود را با کمک برف به نزدیکی درجه انجماد می رساندند. از این دسر می توان به عنوان نمونه اولیه بستنی ها یاد کرد. تاریخچه تولید بستنی با بازگشت مارکوپولو از سفر تاریخیش از آسیا وارد مرحله جدیدی شد. مارکوپولو از چین، دستور ساخت نوعی شیرینی منجمد را که از شیر تولید می شد، به ونیز آورد. این شیرینی منجمد در عرض مدت کوتاهی در اقصی نقاط اروپا محبوب شد. این دسر در هر شهر و کشوری دچار تغییراتی شد تا بالاخره بستنی های امروزی تولید شدند.

در زمان قاجار پای بستنی اروپایی به ایران نیز رسید. در این زمان بستنی سازهای ایرانی برای اینکه این دسر لذیذ را به طبع ایرانیان نزدیک تر کنند با بیشتر کردن مقدار خامه و افزودن گلاب و زعفران به آن، پایه های تولید بستنی سنتی را بنیان گذاری کردند. جالب است که بدانید بعدها بستنی سنتی ایرانی به جهان غرب راه یافت و حتی در پاریس و لس آنجلس محبوبیت درخور توجهی یافت. نقش ثعلب در تولید بستنی بهتر قوام آمدن و کشسان شدن بستنی است. البته امروزه در تولید بستنی به صورت صنعتی از خامه، برخی از صمغ های طبیعی و یا از سایر جایگزین های ثعلب استفاده می کنند. محدودیت منابع ثعلب، گران بودن و مضرات زیاده روی در استفاده از آن از دلایل عدم استفاده از ثعلب در تولید بستنی ذکر شده است.

نقش ثعلب در تولید بستنی

چگونه می توان راحت تر بستنی درست کرد؟

امروزه نام بستنی به فصل تابستان گره خورده است. البته مصرف این دسر بهشتی به فصول گرم سال محدود نمی شود و بسیاری از افراد حتی در فصل های سرد سال از خوردن این دسر فوق العاده، لذت می برند. شما نیز می توانید از طریق تولید بستنی های خوشمزه در انواع طعم ها حس لذت و نشاط را به زندگی خود و دیگران وارد کنید.

درست است که تولید بستنی با کمک دستگاه های بستنی ساز صنعتی بسیار راحت و با سرعت انجام می شود، اما اگر به فکر تولید بستنی به صورت نیمه صنعتی هستید، می توانید با داشتن یک دستگاه پروسس تانک پخت مایه بستنی و انواع دستگاه های بستنی سازی، بستنی هایی در طعم های متنوع تولید کنید. البته نقش ثعلب در تولید بستنی ثابت است و در تولید تمام انواع بستنی کاربرد دارد. در ادامه یکی از روش های تولید بستنی با ثعلب را توضیح می دهیم. شما می توانید این بستنی را در خانه و بدون دستگاه های صنعتی نیز تولید کنید.

روش تولید بستنی با ثعلب

مواد لازم برای تولید بستنی با ثعلب، شامل ثعلب، شکر، خامه، شیر پر چرب، گلاب، خلال پسته، زعفران یا وانیل، اسانس هل و یا گلاب می باشد. چون میزان مواد اولیه به کار رفته در تولید بستنی های متنوع در کارگاه های مختلف، بسته به میزان بستنی که قرار است تولید شود، متفاوت است برای این مواد اولیه مقدار خاصی بیان نکرده ایم. ولی اگر شما قصد دارید این بستنی را در منزل و با حجم کم تولید کنید می توانید مواد اولیه را با نسبت های مقابل استفاده کنید.

تولید بستنی با ثعلب در منزل: شیر پر چرب: 4 پیمانه، ثعلب: 2 قاشق چایخوری، شکر: 2 پیمانه، گلاب: 1/2 پیمانه، خلال پسته: 2 قاشق غذا خوری، خامه: 100 گرم، زعفران یا وانیل: 1 قاشق غذاخوری، اسانس هل و یا گلاب: به میزان لازم

مرحله اول

اگر می خواهید بستنی سنتی تولید کنید، ابتدا خامه را درون نایلون فریزر یا یک سینی بزرگ و لبه دار بریزید؛ به گونه ای که ارتفاع خامه درون سینی از 2 میلی متر بیشتر نباشد. سپس خامه را داخل فریزر قرار دهید تا کاملاً یخ بزند. دقت کنید که اگر قصد درست کردن بستنی معمولی را دارید، نیازی نیست این مرحله را اجرا کنید.

مرحله دوم

شیر را در درون پروسس تانک پخت شیر ریخته و دستگاه را روشن کنید (اگر بستنی را در منزل می پزید و پروسس تانک ندارید، اشکال ندارد، شیر را درون یک ظرف مناسب بریزید) تا شیر به جوش بیاید. پس از جوشیدن شیر حرارت را کم کرده و وانیل یا زعفران دم کرده، هل و گلاب را به شیر جوشیده اضافه کنید. یادتان باشد رنگ بستنی پس از خنک شدن کم رنگ تر می شود. پس بهتر است میزان زعفران یا رنگ غذای موردنظر خود را کمی بیشتر بریزید. سپس شکر و ثعلب را به مرور و کم کم، به شیر اضافه کنید. نقش ثعلب در تولید بستنی کشدار کردن آن است پس یادتان باشد همزمان باید مخلوط را به خوبی هم بزنید تا مواد به خوبی حل شده و محلول یک دست شود. این کار را تا زمانی که مایه بستنی به غلظت مطلوب برسد، ادامه دهید.

نقش ثعلب در تولید بستنی

مرحله سوم

ورودی پکیج را قطع کرده و کولینگ تاور را روشن کنید تا مایه درون پروسس تانک خنک شود. اگر این بستنی را در منزل درست می کنید، زیر قابلمه را خاموش کرده و مایه بستنی را درون یک ظرف مناسب بریزید. ظرف حاوی مایه را درون یک قابلمه بزرگ تر که پر از یخ است، قرار دهید. تمام مدتی که مایه درون یخ است، مایه را با همزن هم بزنید تا کش دار شود. البته با کمک کولینگ تاور و همزن پروسس تانک، این مرحله به راحتی انجام می شود. پس از کش دار شدن مایه بستنی، مایه را به مدت 30 دقیقه درون فریزر قرار دهید. با 3 الی 5 بار تکرار این عمل، مایه بستنی شما کشدار و خامه وار می شود.

مرحله چهارم

اگر می خواهید بستنی معمولی درست کنید، لازم نیست این مرحله را اجرا کنید. اما اگر قصد تولید بستنی سنتی را دارید، خامه ای را که در مرحله اول داخل فریزر گذاشتید تا یخ بزند را از فریزر در آورده و به تکه های کوچک خرد کنید. تکه های خامه را با خلال های پسته مخلوط کرده و درون مایه بستنی ریخته و خوب هم میزنیم. به یاد داشته باشید که نقش ثعلب در تولید بستنی سنتی بجز بهبود کیفیت ظاهری آن، مقوی تر کردن بستنی نیز می باشد. پس بهتر است در تولید بستنی سنتی حتماً از همان ثعلب استفاده کنید.

مرحله پنجم

بستنی آماده شده را به مدت 2 ساعت درون فریزر قرار می دهیم تا به اصطلاح خودش را بگیرد. به همین راحتی بستنی سنتی شما آماده سرو است.

خواص درمانی ثعلب در طب سنتی

جالب است که بدانید تنها نقش ثعلب در تولید بستنی کشدار کردن آن نیست بلکه ثعلب به خاطر طبع گرم و مرطوب خود، خواص درمانی فراوانی دارد، که از جمله این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت نیروی جنسی
  • تقویت بنیه کودکان
  • درمان تشنج های کزازی
  • درمان سرما خوردگی و خلط خونی
  • درمان ورم مثانه و کلیه
  • درمان نفخ و سوء هاضمه
  • درمان اسهال در کودکان
  • تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو
  • رفع ورم روده ناشی از بیماری حصبه
  • درمان کم خونی
  • درمان ناراحتی های معده
  • مقوی اعصاب
  • درمان قلنج
  • نوشیدن ثعلب منجر به کاهش قند خون افراد دیابتی می شود.

چگونه از ثعلب برای درمان مشکلات سلامتی استفاده کنیم؟

  • استفاده از دمکرده ثعلب برای درمان تشنج های ناشی از بیماری کزاز، درمان سرما خوردگی، درمان ورم مثانه و کلیه، درمان ناراحتی های معده و درمان کم خونی مفید است.
  • ترکیب ثعلب با روغن گل سرخ و روغن زیتون، باعث تقویت موی سر شده و از ریزش موها جلوگیری می کند.
  • اگر 2 گرم ثعلب را در 150 سی سی آب بجوشانید، برای درمان ورم روده ناشی از بیماری حصبه مفید است.
  • در گذشته برای تقویت بنیه کودکان، به شیر آنها پودر ثعلب اضافه می کردند. شاید دلیل پر رنگ بودن نقش ثعلب در تولید بستنی در گذشته نیز به خاطر همین مورد بوده است.
  • با ترکیب گل پنیرک و پودر ثعلب می توان یک ژل تقویت کننده موی سر تولید کرد. برای اینکار کافیست 50 گرم پودر ثعلب را با 20 گرم گل پنیرک و کمی روغن نارگیل بجوشانید. پس از صاف کردن ترکیب حاصل می توانید از آن برای تقویت موی سر خود بهره ببرید.
  • 50 گرم سبوس برنج را در یک لیتر عرق گزنه بجوشانید. ترکیب حاصل را صاف کرده، سپس دوباره این جوشانده را به همراه 50 گرم پودر ثعلب جوشانده و دوباره صاف کنید. از این ژل می توانید برای جلوگیری از ریزش موهای خود بهره ببرید.
نقش ثعلب در تولید بستنی

مضرات استفاده بی رویه از ثعلب

  • ثعلب خاصیت قاعدگی آور داشته و اگر زن باردار استفاده می کند، می تواند باعث سقط جنین شود.
  • بیماران مبتلا به وریکوسل نباید در مصرف ثعلب زیاده روی کنند.
  • استفاده بیش از حد از ثعلب می تواند باعث از کار افتادن تارهای صوتی شود.

سخن آخر

امروزه تصور تابستان بدون بستنی محال بنظر می رسد. بستنی جزو خوراکی هایی است که در بین تمام رده های سنی محبوبیت بالایی دارد. البته نمی توان نقش ثعلب در بستنی سازی و تقویت قوای جسمانی کودکان را نادیده گرفت. در نتیجه تولید این محصول می تواند یک فکر اقتصادی عالی باشد و شما برای فروش محصولات خود مشکلی نخواهید داشت. البته اگر می خواهید این کسب و کار شما موفق و پولساز باشد، باید حتماً شیر مناسب را با قیمت مقرون به صرفه تهیه کنید. شرط دیگر موفقیت در این بازار انتخاب دستگاه های مرغوب است که ضمن داشتن بازدهی بالا، استهلاک کمی هم داشته باشند تا هزینه تعمیر یا تعویض دستگاه را به شما تحمیل نکنند. در ضمن اگر دستگاه های شما مصرف انرژی بهینه ای داشته باشند، منجر به کاهش هزینه های جاری کارگاه شما می شوند.

گروه صنعتی هیمورا در راستای کمک به تمام افرادی که می خواهند کسب و کار مستقل خود را راه اندازی کنند، اقدام به طراحی انواع دستگاه های پخت مایع بستنی در ظرفیت های مختلف کرده است. تمام تجهیزات تولیدی توسط این گروه صنعتی مطابق استانداردهای جهانی بوده و تاییدیه وزارت بهداشت را دارند. در ضمن این تجهیزات 10 سال خدمات پس از فروش و یک سال گارانتی بی قید و شرط دارند که این خود نشان دهنده اطمینان شرکت تولید کننده از کیفیت محصولات خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *