سالن شیردوشی

آیا می توان با افزایش دفعات شیر دوشی، شیر دام ها را زیاد کرد؟ دیدگاه بگذارید

دامداری و جایگاه آن در صنعت

صنعت کشاورزی از چهار بخش بسیار مهم یعنی دامپروری، ماهی گیری، جنگلداری و خدمات کشاورزی تشکیل شده است. در بین این صنایع، دامپروری دارای جایگاه بسیار مهمی است. صنعت دامپروری در برخی بخش ها هنوز هم به روش های سنتی و کم بازده مدیریت می شود که باید با نظارت های تخصصی مکانیزه کردن آن در اولویت قرار بگیرد. اهمیتی که دامداری در زندگی انسان دارد چه از نظر تامین گوشت و چه از نظر تامین فرآورده های لبنی، بسیار قابل تامل و بررسی است. در حال حاضر بسیاری از دامداران سعی در استفاده از تکنولوژی نوین در این بخش دارند تا کار پرورش دام به راحتی انجام گیرد. یکی از شاخه های اصلی در بخش دامداری، تامین شیر به منظور تولید فرآورده های لبنی است.

امروزه استفاده از مکانیزم هایی که مقدار شیر دوشیده شده از دام را افزایش دهد، بسیار مهم است؛ البته این کار باید بصورت اصولی و علمی انجام شود تا آسیبی به حیوان وارد نشده و بازدهی افزایش یابد. افزایش شیر دام به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله مهم ترین آنها تغذیه و سلامت حیوان است که باید با انجام واکسیناسیون های به موقع از بروز بیماری ها در دام جلوگیری شود. این مقاله به بررسی یکی از مهم ترین عوامل در افزایش شیر دام یعنی تعداد دفعات دوشش می پردازد. البته عوامل بسیار زیادی نیز وجود دارد که باعث می شود شما بتوانید مقدار شیر فراوانی از حیوان بدوشید. با ما تا پایان همراه باشید.

سالن شیردوشی

درباره سالن های شیر دوشی چه می دانید؟

سالن های شیردوشی از جمله فضاهایی هستند که به تازگی از آنها به منظور دوشیدن دام استفاده می کنند. طراحی و ساخت این مکان ها بگونه ای انجام می گیرد که دام بتواند با احساس آرامش وارد آنجا شده و بدون استرس و ترس اجازه به دوشیده شدن شیرش دهد. در ساخت سالن های شیر دوشی نوع مهندسی ای که استفاده می شود کاملا متفاوت از بخش هایی است که دام در آنجا نگهداری می شود. نحوه دوشش و مکانی که حیوان برای دوشش به آنجا وارد می شود، در افزایش میزان شیر دام تاثیر گذار است.

با پیشرفت تکنولوژی سالن های متعددی ساخته شده اند که هر یک از مکانیزم متفاوتی برای دوشش حیوان استفاده می کنند. از جمله عواملی که در ساخت این مکان ها به آن توجه می کنند اندازه مناسب محلی است که حیوان برای دوشش به آنجا انتقال داده می شود، همچنین به محلی که دام از آنجا وارد سالن شده و به بخش خروجی نیز توجه می کنند. ساختار سالن شیردوشی و راحتی که حیوان در آنجا دارد، در مقدار شیری که از حیوان دوشیده می شود تاثیرگذار است. هر چه دام احساس آرام و راحتی داشته باشد، دوشش عالی خواهد داشت؛ شما جهت آشنایی با انواع سالن های شیردوشی و مکانیزم عملکردی آنها می توانید به مقاله ” شاخصه های مهم سالن شیردوشی ” مراجعه کنید. در ادامه به مهم ترین عواملی که باعث افزایش شیر حیوان می شود اشاره شده است.

سالن شیردوشی

عواملی که باعث افزایش شیر در دام ها می گردد

یکی از اهداف دامداری ها، تامین شیر برای صنعت لبنیاتی است و بدین منظور دام هایی پرورش می دهند که شیرده بوده و در طول روز حجم بالایی شیر تولید کنند. روش های متعددی وجود دارند که از آنها به منظور افزایش شیر حیوان استفاده می کنند، البته این نکته را نیز باید یادآور شد که روش افزایش شیر دام باید بصورت علمی و اصولی انجام گیرد. اولین موردی که به آن توجه می گردد، تعذیه حیوان است که باید از موادی استفاده شود که باعث گردد شیر حیوان افزایش یابد. افزایش دفعات خوراک دهی نیز بسیار مهم است. از دیگر موارد، افزایش کنسانتره است که معمولا 4 ماه بعد از زایمان حیوان، مصرف آن را آغاز می کنند. از دیگر موارد بسیار مهم، افزایش دفعات دوشش است که تاثیر قابل توجهی در میزان شیر دهی حیوان خواهد داشت.

سالن شیردوشی

مزایای افزایش دفعات دوشش شیر در اوایل دوره شیر دهی دام

در برخی از دامداری ها دوشش بصورت برنامه ریزی شده و به تعداد یک بار در روز تا سه بار انجام می گیرد و فاصله هر دوشش از دیگری معمولا 12 ساعت انتخاب می گردد. در بسیاری از نقاط هنوز هم از دوشش یک بار در روز استفاده می کنند و عملی کاملا رایج در این مکان ها به شمار می رود. دوبار دوشش در روز از دیگر روش هایی است که معمول ترین روش دوشش حیوان به شمار می رود و بیشتر در مورد گاوهای شیرده آن را انجام می دهند. فاصله زمانی که در این نوع دوشش رعایت می گردد، بین 10 تا 14 ساعت است، اما امری ثابت شده و مورد قبول نیست و در برخی موارد با فاصله 8 تا 16 ساعت نیز دوشش انجام می گیرد.

براساس تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است گاوهایی که با فاصله زمانی 9 تا 15 ساعت دوشیده می شوند نسبت به دام هایی که فاصله زمانی 12 ساعت در مورد آنها رعایت می شود، حدود 2% کاهش شیر دارند. آخرین مورد دوشش سه بار در روز است. در سال های اخیر استفاده از این روش افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و بر روی دام هایی انجام می گیرد که از نژادهای برتر هستند. در این مورد به برخی موارد مانند تغذیه دام و استفاده از سیستم های شیردوشی با کیفیت توجه می کنند. لازم به ذکر است که افزایش دفعات دوشش در شکم های مختلف نیز بسیار متفاوت است و مقدار آن در دام هایی که شکم اول و یا چندم آنها است فرق می کند.

سالن شیردوشی

نتیجه گیری

دامداری از بخش های بسیار مهم در هر کشوری است که از آن به منظور تامین گوشت و شیر در صنعت غذایی استفاده می کنند. نگهداری از دام های شیرده به نسبت دیگر دام ها بسیار زیاد است و مکان های پیشرفته ای بدین منظور طراحی و ساخته شده اند. سالن های شیردوشی از جمله مکان هایی هستند که امروزه ساخت آنها افزایش یافته و دام ها برای دوشش به این مکان ها برده می شوند. دامداران به عواملی توجه می کنند که افزایش میزان شیر حیوان را در پی دارند؛ از جمله این موارد، تعداد دفعات دوشش دام است که از یک بار تا سه بار در روز انجام می گیرد. این تعداد با توجه به نوع دام و تعداد زایمان آن متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *