شیردوش ها

همه چیز درباره انواع شیردوش دیدگاه بگذارید

نگاهی کلی به شیر دوش ها

شیر دوش ها دستگاه هایی هستند که از آنها برای دوشیدن شیر انواع دام استفاده می شود و با توجه به نوع دام از قطعات متناسب با همان دام در ساخت آنها استفاده می کنند. این سیستم های پرکاربرد دارای عملکرد اتوماتیک هستند و بدون دخالت دست عمل دوشش شیر از پستان حیوان را انجام می دهند. شیر دوش ها در دو مدل ثابت و متحرک ساخته می شوند و هر کدام از این شیر دوش ها دارای مدل های متنوعی هستند که در زیر سعی کردیم به صورت کوتاه نیز شده در مورد هر کدام توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر  شما با آنها ارائه دهیم. توجه داشته باشید که این سیستم ها مجهز به قطعاتی هستند که از لحاظ کیفی دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و در چگونگی انجام عمل دوشش تاثیر مستقیمی دارند.

شیردوش ها

انواع شیر دوش های دامی

  • شیر دوش ثابت
  • شیر دوش سیار

شیر دوش ثابت

یکی از انواع شیردوش ها شیردوش ثابت است که این نوع شیر دوش همان گونه که از نام آن نیز مشخص است به صورت ثابت طراحی شده است و در دامداری ها و دامپروری ها کاربرد دارد و در محل دوشش دام ها نصب می گردد، ابعاد و اندازه ی  این شیر دوش ها بزرگ تر است و در دامداری هایی که تعداد دام زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. شیر دوش  ثابت خود در چندین مدل متفاوت تولید می گردد و با توجه به نیاز می توان از سیستم مناسب استفاده کرد.

اگر بخواهیم توضیح مختصری در مورد این دستگاه ها به شما بدهیم این گونه می توان گفت که دام ها برای انجام عمل دوشش به محل نصب این سیستم ها آورده می شوند و با متصل شدن لاینر به پستانشان عمل دوشش به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می گیرد. همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره شد این شیر دوش ها خود در چندین مدل متفاوت ساخته می شوند که به شرح زیر می باشد:

  • شیر دوش ثابت رکوردری
  • شیر دوش ثابت خطی
  • شیر دوش ثابت میلکومتری
  • شیر دوش دیجیتالی
شیردوش ثابت رکوردری

 شیر دوش ثابت رکورری دارای یک شیشه رکوردری است که با استفاده از آن می توان مقدار شیر دوشیده شده را به صورت دقیق اندازه گیری کرد و همچنین جهت نمونه گیری برای آزمایشگاه ها نیز کاربرد دارد.

شیر دوش ثابت خطی

این نوع شیر دوش از ساده ترین و ابتدایی ترین دستگاه های شیر دوشی است که دارای معایب فراوانی است و با استفاده از آن نمی توان گله را مدیریت نمود، اما در صورت نیاز می توان آن را تبدیل به شیر دوش رکوردری و یا میلکومتری کرد.

شیردوش ها
شیر دوش ثابت میلکومتری

نوع دیگری از شیردوش ها ی ثابت، شیردوش ثابت میلکومتری است و همان گونه که از نام این شیر دوش مشخص است مجهز به میلکومتر است و با استفاده از آن می توان مقدار شیر را اندازه گیری نمود.

شیردوش دیجیتالی

این شیر دوش که به آن شیر دوش تمام اتوماتیک نیز گفته می شود تمامی امکاناتی که در شیر دوش های ذکر شده در بالا وجود دارد را دارا می باشد و عملکردی کاملا اتوماتیک داشته و بدون دخالت دست عمل دوشش را انجام می دهد.

شیردوش ها

شیر دوش سیار

نوع دیگری از شیردوش ها وجود دارد که به آن شیردوش متحرک و یا سیار می گویند و دارای ابعادی است که به راحتی می توان از دامی به دام دیگر آن را انتقال داد. این شیردوش ها به صورت تک مخزن و دو مخزن هستند و تعداد واحد دوشنده در آنها نیز متفاوت و به صورت تک واحد و دو واحد طراحی شده اند. در حالت کلی شیر دوش های دو مخزن به صورت دو واحد طراحی می شوند و نسبت به تک مخزن ها ابعاد بزرگ تری دارند و تعداد دام بالایی را با استفاده از آنها می توان دوشش کرد.

شیردوش ها

ساختار کلی شیر دوش ها

شیر دوش ها، چه متحرک و چه سیار از قطعات مشابهی برخوردار هستند که به صورت اتوماتیکی و بدون دخالت دست عمل دوشش را انجام می دهند. کلی ترین ساختاری که این دستگاه ها دارند متشکل از لاینر، خرچنگی، پولساتور، پمپ، شیلنگ های انتقال دهنده ی شیر، مخزن و بخش های دیگری که امکان دارد در شیر دوش های ثابت و سیار متفاوت باشد، هستند.

در حالت کلی با استفاده از خرچنگی که مجهز به لاینر و پولساتور است عمل دوشش انجام می گیرد و به پستان حیوان متصل و به صورت اتوماتیکی باعث دوشیده شدن شیر می گردد. تمامی بخش های حساس در شیر دوش ها که در تماس با بدن حیوان قرار دارند از بهترین و با کیفیت ترین متریال ها ساخته می شوند تا به صورت کاملا بهداشتی و بدون ایجاد تشویش و اضطراب در دام شیر آن را دوشیده و به داخل مخزن هدایت گردد.

نتیجه گیری کلی

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از محتوای ذکر شده برای شما ارائه دهیم  این چنین می توانیم ذکر کنیم که شیر دوش ها از پرکاربردترین دستگاه هایی هستند که در مراکز پرورش انواع دام مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به نوع حیوان قطعات اصلی آنها که در تماس با پستان دام قرار دارند متفاوت می باشد.

این دستگاه ها در دو حالت کلی ثابت و سیار هستند و هر کدام در چندین مدل و ظرفیت متنوعی تولید می شوند، این عامل موجب می گردد شما به راحتی بتوانید دستگاه مناسب با نیاز خودتان را انتخاب نمایید. تنها نکته ی قابل ذکر این است که قطعات حساس شیر دوش ها یعنی بخش هایی که در تماس با پستان حیوان قرار دارند به دلیل استفاده های بالا دچار استهلاک می شوند و بایستی به صورت دوره ای تعویض شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *