شاخصه های سالن شیردوشی

شاخصه های مهم سالن شیردوشی دیدگاه بگذارید

سالن شیر دوشی گاوداری چیست؟

گاوداری ها مکان های پرورشی و بسیار مهمی هستند که از آنها جهت نگهداری از انواع گاوهای شیری و گوشتی استفاده می کنند. نگهداری از گاوهای شیری مستلزم رعایت برخی پروتکل های ویژه است که برای افزایش شیر دام بایستی به صورت دقیق رعایت گردد. از مهم ترین نکاتی که در سالن شیردوشی گاوداری مورد توجه قرار می گیرد بازدهی بالای آنها است که این امر مستلزم استفاده از شرایطی کاملا بهداشتی بعلاوه ی تجهیزات مدرن و پیشرفته می باشد.

هنگام تاسیس یک فضای دامداری اولین چیزی که قبل از هر چیزی بدان توجه می گردد سالن مخصوص شیر دوشی است زیرا این بخش از گاوداری نقش کلیدی در کیفیت دوشش دام ها دارد. اهمیتی که این بخش از گاوداری دارد دامداران را بر آن داشته است تا فردی را جهت مدیریت این سالن استخدام کنند تا تمامی موارد لازم بدون هر نقص و به صورت کاملا اصولی و بهداشتی انجام گیرد. از نکات کلیدی دیگری که در مورد سالن های شیر دوشی می توانیم ذکر کنیم، ساخت اصولی و استاندارد آنها است که با توجه به تعداد دام باید صورت گیرد و از تهویه های مناسب جهت خارج کردن هوای داخل ساختمان استفاده گردد.

شاخصه های سالن شیردوشی

انواع سالن های شیر دوشی

  • سالن ساده
  • سالن تاندمی
  • سالن هرینگ بون
  • سالن های چند ضلعی
  • سالن های موازی
  • سالن های چرخشی یا گردان

سالن ساده

این نوع سالن از ساده ترین سالن ها گاوداری است که مختص تعداد دام کم می باشد.

سالن تاندمی

به این نوع سالن، سالن در کناری نیز گفته می شود و دارای طراحی خاصی است. در این نوع سالن ها هر دام دارای بخش جداگانه ای برای وارد شدن به بخش دوشش و خارج شدن از آن می باشد.

شاخصه های سالن شیردوشی

سالن هرینگ بون

سالن هرینگ بون از متداول ترین نوع سالن های گاوداری است که در آن گاوها به صورت مورب در کنار یکدیگر قرار می گیرند و عمل دوشش انجام می گیرد. این گونه سالن ها نیز دارای یک بخش ورودی و خروجی هستند و گاوها بعد از اتمام دوشش می توانند از خروجی اختصاصی ردیف خود خارج شوند.

سالن های چند ضلعی

برای گاوداری هایی که دارای تعداد بالایی دام هستند از این سالن ها استفاده می شود. شکل این سالن ها به صورت سه ضلعی یا تری گون است. در طراحی این سالن ها از دو ورودی و دو خروجی استفاده می شود تا دام ها از بخش های جداگانه ای وارد و خارج شوند.

شاخصه های سالن شیردوشی

سالن های موازی

از دیگر سالن های گاوداری، سالن های موازی هستند که در آنجا گاوها پشت به پشت هم قرار می گیرند و بعد از اینکه عمل دوشش تمام شد از درب اختصاصی هر ردیف خارج می شوند.

سالن های چرخشی یا گردان

آخرین مدل از سالن ها، سالن های چرخشی و یا گردان هستند که از مدرن ترین سالن های گاوداری محسوب می گردند که گاوها به صورت دایره وار در کنار یکدیگر قرار می گیرند. از مهم ترین مزایایی که در مورد این سالن ها می توان ذکر کرد قابلیت ساخت آنها در محیط هایی با متراژ کم است، البته ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که ساخت این نوع سالن هزینه بر خواهد بود. سالن های گردان برای شیر دوشی برای گاوداری هایی که دارای ظرفیتی برابر با 200 الی 2000 راس گاو هستند مناسب می باشند و دارای بازدهی بسیار بالایی هستند.

شاخصه های سالن شیردوشی

شاخصه های سالن شیردوشی

سالن های شیر دوشی از این نظر که باعث استرس و تشویش در دام نشوند دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و باید برخی تمهیدات اساسی در ساخت و طراحی آنها رعایت گردد. قبل از اینکه گاوها وارد سالن شیر دوشی شوند در سالن انتظار نگه داشته می شوند، این سالن که در کنار سالن دوشش قرار دارد باید به صورت اصولی ساخته شود تا قبل از وارد شدن دام به محل دوشش آرامش آن حفظ شود، زیرا این امر نقش کلیدی در نحوه دوشش دارد.

از شاخصه های سالن شیردوشی که بدان توجه خاصی می گردد رعایت بهداشت و استفاده از تجهیزاتی است که به راحتی بتوان آنها را مورد شستشو قرار داد. توجه داشته باشید که در حین دوشش دام فشار حیوان افزایش پیدا می کند و این امر باعث بالا رفتن دمای بدن آن می گردد و در نتیجه دمای سالن نیز به دلیل حضور تعداد بالایی که دام ها دارند افزایش پیدا می کند. بنابراین وجود تهویه ی هوای مناسب از ضروریاتی است که باید ساخت آن به صورت اصولی انجام گیرد. لازم به ذکر است که شرکت هیمورا برای کاهش استرس و تنش دام ها، شیردوش های ثابت و شیردوش های سیار را تولید و عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *