انواع چیلر

با انواع چیلر و کاربرد آنها آشنا شوید دیدگاه بگذارید

با انواع چیلر و کاربرد آنها آشنا شوید

از گذشته تاکنون تامین سرمایش محیط از نیازهای اولیه افراد و صنایع مختلف بوده و است، همین عامل سبب شده تولید کنندگان اقدام به تولید انواع دستگاه های صنعتی نمایند تا محیط در سریعترین زمان خنک گردد، چیلرها از بهترین دستگاه هایی هستند که در تامین سرمایش مورد نیاز فضا تاثیرگذار بوده و هوا را به خوبی تهویه می کنند، به همین دلیل در صنایع مختلف به مصرف می رسند، در این مقاله با انواع چیلر و کاربرد آنها آشنا خواهید شد، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

چیلرها انواع مختلفی دارند و بیشترین استفاده را در ساختمان ها، پاساژها و فضاهای بزرگ دارا می باشند، در واقع این دستگاه ها در تامین سرمایش مورد نیاز محیط بسیار بهتر از کولرهای گازی عمل می کنند و می توان توسط این دستگاه ها در تمامی واحدهای یک ساختمان سرمایشی مطبوع برقرار کرد.

این دستگاه ها از یک سیال در مدار بسته استفاده می کند و برحسب سیکل تبرید سبب خنک شدن تراکم بخار یا جذبی می شود، در واقع این دستگاه از طریق مبدل های حرارتی، خنکی مطبوعی را در حالت کنترل شده به محیط پس می دهد.

انواع چیلر

تعریف چیلر

چیلر دستگاهی است که سریعاً حرارت موجود در آب را گرفته و از آن جهت تامین برودت مورد نیاز محیط استفاده می کند، در واقع آب (مایع) در حالت دوره ای درون مبدل حرارتی در حال جریان بوده و حرارت از دست می دهد، در حالت کلی مایع یا آب حرارتی را که از دست می دهد به بخش بیرون از محیط پس می دهد و البته می توان از حرارت از دست رفته مایع جهت مصارف دیگر در صنایع نیز استفاده کرد.

به بیانی دیگر می توان گفت چیلرها یک نوع کولر گازی هستند که در ظرفیت های مختلف قابل تولید بوده و می توان از آنها به منظور تهویه مطبوع هوا استفاده کرد. چیلرها با سیکل تبرید جذبی یا تراکمی سبب خنک شدن مایع شده و می توان از آن در دو حوزه تهویه مطبوع و صنعتی استفاده کرد.

انواع چیلرهای تولیدی هیمورا

شرکت هیمورا چیلرها را در دو نوع تراکمی و جذبی تولید می کند که نوع تراکمی انرژی خود را از برق می گیرد و نوع جذبی از طریق انرژی حرارتی منجر به تامین سرمایش می شود، در حالت کلی چیلرها براساس نحوه خنک سازی به سه دسته هوا خنک، آب خنک و تبخیری تقسیم شده اند.

عملکرد چیلرها

چیلرها برحسب تبخیر آب کار می کنند، بگونه ای که دستگاه حرارت دریافت می کند و آن را به سرما تبدیل نموده و به محیط پس می دهد، چیلرهای جذبی از ماده مبرد (آب) جهت خنک سازی استفاده می کنند. این دستگاه مجهز به اواپراتور است که با فشار خلاء همراه بوده و در دمای کم سبب تبخیر مایع شده و محیط پیرامون اواپراتور را سرد می کند، چیلرها در مقایسه با کولرگازی ها مصرف کمتری دارند، در نتیجه از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

انواع چیلر و کاربرد آنها

  • چیلرهای تراکمی جزو رایج ترین چیلرهای تولیدی هستند که با برق تغذیه می شوند، این چیلرها بهترین گزینه جهت سرد کردن آب محسوب می شوند، بدین ترتیب می توان از آب سرد شده جهت سرمایش مورد نیاز ساختمان ها و یا ماشین آلات استفاده کرد، همچنین این آب خنک شده را می توان جهت خنک سازی تجهیزات صنعتی نیز استفاده نمود.
  • انواع چیلر تراکمی مجهز به کمپرسوری پرقدرت هستند که با برق تکفاز یا سه فاز (برحسب درخواست مشتری) کار می کنند، به همین دلیل به چیلرهای تراکمی چیلر برقی نیز گفته می شود، در حالت کلی چیلرهای تراکمی خود از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که اصلی بخش آنها شامل اواپراتور، کندانسور، کمپرسور و شیر انبساط است.
  • معمولاً چیلرهای تراکمی هیمورا جهت تبرید از گازهای CFC و HCFC استفاده می نمایند، در این دستگاه کمپرسور همانند نیروی محرک چرخه عمل نموده و با انرژی مکانیکی آب سرد مورد نیاز را تامین می کند.

اواپراتور کاربردی در این دستگاه از نوع مبدل حرارتی لوله و پوسته است.

انواع چیلر

 عملکرد چیلرهای تراکمی

در انواع چیلر تراکمی در ابتدا گاز از طریق کمپرسور متراکم می شود، آنگاه گاز به کندانسور منتقل می گردد و توسط هوای محیط یا آب سرد می گردد و تبدیل به مایع می شود، در این مرحله مایع از شیر انبساط گذر کرده و به بخش خنک کننده که همان اواپراتور است و فشار بسیار کمی دارد وارد می شود.

در واقع افت فشار سبب بخار شدن مایع شده و مایع خنک شده حرارت نهان تبخیر را از محیط گرفته و سبب خنک شدن موادی می شود که با بخش خنک کننده در ارتباط هستند؛ بدین ترتیب گاز حاصل از تبخیر به کمپرسور انتقال یافته و این مراحل مداوم تکرار می گردد.

انواع چیلر جذبی و کاربرد آنها

چیلرهای جذبی از دیگر چیلرهایی خنک کننده هیمورا هستند که برعکس چیلرهای تراکمی مجهز به کمپرسور نیستند و از مولد حرارتی (ژنراتور) و جذب کننده جهت تامین برودت استفاده می کنند، در نتیجه نیازی به برق نیست.

انواع چیلر جذبی در بخش جذب کننده از طریق لیتیوم برماید غلیظ، بخار آب را جذب می کند و در بخش مولد حرارتی تبدیل آب به بخار از طریق حرارت صورت می گیرد، در این نوع چیلرها بخار آب در داخل کندانسور به صورت مایع درآمده و در بخش خنک کننده مجدداً تبدیل به بخار می گردد، در حالت کلی در این دستگاه ها آب جهت تبخیر می بایست حرارت نهان خود را از مکان خنک کننده بگیرد و منجر به تولید برودت شود، آنگاه بخار آب تشکیل شده و در بخش خنک کننده به بخش جذب کننده انتقال می یابد و این چرخه ادامه می یابد.

در چیلرهای جذبی هیمورا جهت ایجاد چرخه تبرید نیازی به برق نیست و از بخار، آب گرم و یا سوخت هایی نظیر گاز و نفت جهت تامین برودت استفاده می شود.

انواع چیلر

انواع چیلر جذبی

  • تک اثره: این دسته از چیلرها به سه دسته تقسیم شده اند که شامل تغذیه بخار، آب داغ و آب گرم می باشد، این سه (تغذیه بخار، آب داغ، آب گرم) عملکردی مشابهی دارند و هر سه حداقل دارای یک ژنراتور هستند؛ در واقع ضریب عملکرد این چیلرهای جذبی حدوداً 0.6 تا 0.8 می باشد.
  • دو اثره: این نوع چیلرها شامل تغذیه بخار و شعله مستقیم هستند و از مدرن ترین نوع چیلرهای جذبی محسوب می شوند و سیکل تبرید آنها در مقایسه با نوع تک اثره بهتر و کامل تر است، این چیلرها دارای ضریب عملکردی 1.2 می باشند.

ساختار چیلر تراکمی

  • کوپلینگ : وظیفه کوپلینگ جفت سازی محور الکتروموتور با محور میل لنگ می باشد.
  • الکتروموتور : الکتروموتور در انواع چیلر وظیفه حرکت دادن میل لنگ کمپرسور را بر عهده دارد، در واقع حرکت دورانی میل لنگ، منجر به حرکت رفت و برگشتی پیستون داخلی سیلندر می شود و این عامل سبب متراکم شدن گاز مبرد می گردد.
  • کمپرسور: این دستگاه از کمپرسور به منظور متراکم سازی گاز خروجی از اواپراتور استفاده می کند.
  • لوله رانش: لوله رانش، گاز خروجی را از کمپرسور به کندانسور وارد می کند.
  • کندانسور: در واقع کندانسور کاربردی در چیلرهای تراکمی، از نوع پوسته و لوله است، بگونه ای که گاز مبرد در داخل پوسته قرار گرفته و آب خنک در داخل لوله ها در حال گردش است و گاز متراکم و داغ از طریق لوله به پوسته وارد می گردد.
انواع چیلر

چیلر هوا خنک

چیلرهای هوا خنک هوا سرد را همانند یک خنک ‌کننده به واحدهای محیط منتقل می کند،  این نوع چیلرها به لوله کشی کمتری نیاز داشته و فضای کمی اشغال می کنند، در نتیجه در محیط های کوچک نیز می توان از آنها استفاده کرد؛ در این نوع چیلرها برودت از طریق هوا انتقال می یابد.

چیلر آب خنک

چیلرهای آب خنک بعنوان مبرد، آب خنک و سرد را به واحدها منتقل می کنند، این دستگاه ها در پروژه های بزرگ بیشترین استفاده را دارند، چرا که در مقایسه با چیلرهای هوا خنک از کاهش بازدهی کمتری برخوردار است، این دستگاه ها در پایداری بیشتر هوای خنک در محیط تاثیرگذار بوده و بازدهی بالایی دارند.

نکات قابل توجه در مورد انواع چیلر

  • بهتر است در زمان تزریق گاز، شیر سرویس بسته باشد و تمامی شیرهای کاربردی در چیلر در حین عملکرد دستگاه باز باشند.
  • به منظور وکیوم سازی انواع چیلر را خاموش نمایید و زمانی که دستگاه نیاز به روغن کاری دارد بهتر است چیلر را خاموش نمایید، در واقع فشار روغن باید از فشار مکش بیشتر باشد.
  • چیلرها دارای بخشی هستند که مایع در آن قرار می گیرد، این سطح حالتی شیشه ای داشته و مایع را نشان می دهد، بهتر است این سطح صاف و صیقلی باشد.
انواع چیلر

ویژگی های چیلر

  • چیلرها فضای بسیار کمی اشغال می کنند و راه اندازی آنها بسیار راحت است، از این دستگاه می توان در محیط های بسیار بزرگ از قبیل پروژه های بزرگ و گسترده و برج ها استفاده کرد، این دستگاه ها مجهز به تابلوهای کنترلی هستند، بدین وسیله به راحتی می توانید کنترل سیستم سرمایشی محیط را به دست بگیرید.
  • انواع چیلر تولیدی این شرکت مطابق با استانداردهای معتبر جهانی (ISO 9001: 2008) طراحی شده اند، به همین دلیل در کیفیت این دستگاه ها شکی نیست و تمامی قطعات آن جزو برترین قطعات بازار می باشند، همین عامل در محبوبیت بیشتر این محصول در بین مصرف کنندگان تاثیرگذار است.
  • در کمپرسورهای کاربردی چیلرهای تراکمی باید از روغن مناسب استفاده نمود و سطح روغن و کیفیت آن را باید در حالت دوره ای کنترل کرد، در صورتی که در تولید چیلر تراکمی از چندین کمپرسور استفاده شده است، می بایست حتما سطح روغن در تمامی کمپرسورها بررسی و کنترل شود.
  • در صورتی که دستگاه را مجدداً راه اندازی می کنید، باید روغن را بررسی کنید و نسبت به روغن حساسیت داشته باشید، چرا که روغن مدتی در حالت ساکن مانده و با سیال مبرد ترکیب شده است، این عامل سبب کاهش کیفیت روغن شده که جهت بازیافت کیفیت آن باید از هیترهای مخزن کمپرسور استفاده کرد، چرا که حرارت ایجادی در تبخیر سیال بخار موجود در روغن اثر می گذارد و روغن مجدداً کیفیت اولیه خود را پیدا خواهد کرد.
انواع چیلر

مزیت های چیلرها

  • خنک سازی سریع محیط از طریق آب خنک
  • تهویه مطبوع هوا
  • امکان خنک سازی تمامی واحدهای یک ساختمان به صورت مطبوع
  • حرارت گیری سریع آب یا مایع
  • قابلیت تولید انواع چیلر در ظرفیت های مختلف
  • قابلیت تولید به صورت سفارشی
  • تولید مطابق با استانداردهای معتبر جهانی
  • تولید در انواع جذبی و تراکمی

موارد استفاده انواع چیلر

  • ساختمان ها و پروژه های بزرگ
  • پاساژها
  • قابل استفاده در صنایع الکترونیک و صنایع پزشکی
  • انواع چیلر قابل استفاده در صنایع شیمیایی و جوشکاری
  • استفاده بعنوان خنک سازی ماشین آلات صنعتی (خنک کردن دستگاه برق و ماشین الات تولید مواد ریخته گری و پلاستیکی)
  • استفاده جهت راه اندازی سردخانه
  • خنک کردن پلیمرهای تولیدی
  • صنایع چاپ (سرد کردن غلطک های چاپ)

برای مشاهده ی چیلر های تراکمی هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *