انجماد گوشت

بهترین روش انجماد گوشت و مصرف گوشت منجمد دیدگاه بگذارید

بهترین روش انجماد گوشت و مصرف گوشت منجمد

گوشت یکی از مواد غذایی اصلی در هرم غذایی افراد می باشد که حاوی پروتئین و مواد مغذی می باشد. گوشت در دو نوع سفید و قرمز شناخته می شود. گوشت قرمز همانند گوشت گاو و گوسفند و بز بوده و گوشت سفید همان گوشت مرغ و ماهی می باشد. گوشت قرمز سرشار از ویتامین های A, B, K  و D  بوده و دارای املاح پتاسیم، سلنیم، منیزیم، آهن و اسید فولیک و مس می باشد. گوشت قرمز شامل ترکیباتی است که برای بدن بسیار مفید می باشند برای نمونه ریبوفلاوین، نیاسین و فسفرکولین از آن دسته مواد می باشند همچنین این گوشت منبع خوبی برای ویتامین B12 می باشد. در این مقاله با انجماد گوشت بیشتر آشنا می شویم.

در غذاهای ایرانی گوشت جایگاهی خاصی داشته و دو الی سه روز هفته حتما غذای گوشتی سرسفره می باشد. گوشت های مورد استفاده در میان خانواده های ایرانی بیشتر گوشت گاو و گوسفند و مرغ است. که اکثر به صورت تازه خریداری می شود. البته گوشت های یخ زده هم در بازار موجود می باشد که مصرف کنندگان خود را دارد. نگهداری از گوشت و استفاده آن به شکل تازه نیاز به مراجعه روزانه به بازار دارد اما با مشغله های امروزی خانواده ها اکثراً ترجیح می دهند گوشت مصرفی حداقل یک ماه خود را خریداری نموده و در فریزر نگهداری کنند. عدم اطلاع از شرایط درست فریزر و منجمد نمودن گوشت موجب افت کیفیت آن می شود. لذا در این مقاله سعی بر آن داریم تا بهترین روش انجماد گوشت و چگونگی استفاده از گوشت منجمد را شرح دهیم.

انجماد گوشت

چه نوع گوشتی برای انجماد مناسب می باشد؟

اولین قدم برای این بخواهیم گوشت تازه را منجمد نموده در فریزر قرار دهیم نحوه انتخاب گوشت می باشد. شاید بیشتر افراد فرقی میان گوشت مانده و تازه را نداند اما باید گفت برای منجمد نمودن گوشت، تهیه گوشت تازه و سالم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. زیرا هر چقدر گوشت سالم و تازه باشد بعد از انجماد بیشتر مواد مغذی و مقوی خود را حفظ خواهد نمود. اگر چنانچه گوشت دارای کیفیت پایینی باشد بعد از انجماد و رفع انجماد آن برای استفاده دیگر قابل مصرف نخواهد بود. همچنین نکته مهم دیگر این که هنگام خرید گوشت به منظور فریزر نمودن آن، باید گوشت بدون چربی باشد زیرا چربی ها اکسیده شده و باعث تغییر طعم  ورنگ گوشت می شوند و ماندگاری آن را کاهش می دهند.

انجماد گوشت

بهترین روش برای نگهداری و انجماد گوشت چیست؟

بهترین روش نگهداری گوشت قرمز تازه و گرم، داخل یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد می باشد که می توان به مدت 72 ساعت از گوشت نگهداری نمود. اما چنانچه بخواهید مدت زمان بیشتری گوشت رانگهداری کنید باید به شکل منجمد این کار را انجام دهید. و این کار با قرار دادن گوشت در داخل فریزر با دمای 18- درجه سانتی گراد عملی خواهد بود. اصل اساسی در انجماد گوشت دو نکته مهم می باشد که یکی دمای به کار رفته در انجماد گوشت و نکته دوم حجم کم گوشت آماده انجماد می باشد.

این نکته در منزل که از دستگاه فریزر معمولی استفاده می شود از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد زیرا برای جلوگیری از بین رفتن ارزش غذایی گوشت حتما باید این نکات را رعایت نمود. در صنایع کشتارگاهی و فرآوری مواد گوشتی به جهت مجهز بودن این صنایع به دستگاه های سریع انجماد با دمای بسیار پایین، این عمل در کمترین زمان با کیفیت مناسب انجام می گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

چنانچه قصد نگهداری بلند مدت گوشت را دارید کافی است پس از تهیه گوشت از مراکز معتبر و بهداشتی، آن را به قطعات کوچک تقسیم نمایید و ضخامت گوشت ها را کم در نظر بگیرید. این گوشت ها را دراخل پاکت بسته بندی پلاستیکی به شکل یک لایه نازک قرارداده یا پهن کنید و سپس در فریزر قرار دهید. دقت داشته باشید هرچه دمای فریزر شما پایین باشد و زمان منجمد شدن گوشت کمتر باشد کیفیت آن از بین نمی رود.

انجماد گوشت

بهترین روش باز نمودن انجماد گوشت

همانطور که در بالا اشاره شده بهترین روش انجماد گوشت، منجمد نمودن آن در کمترین زمان و پایین ترین درجه دمایی می باشد. اما برعکس منجمد نمودن، برای استفاده از گوشت منجمد باید آن را در دمای 4 درجه سانتی گراد قرارداده تا به آرامی و آهستگی یخ آن باز شود. یعنی همانقدر که باید در کمترین زمان گوشت را منجمد نماییم، باید بیشترین زمان برای رفع انجماد آن صرف کنیم. این دو نکته از نکات طلایی برای انجماد و دیفراست (رفع انجماد) گوشت می باشند. شاید برخی از مایکروویو برای از بین بردن انجماد گوشت استفاده کنند که از نظر کارشناس مورد قبول می باشد اما این گوشت را سریعا باید استفاده نموده وپخت زیرا امکان نگهداری آن وجود ندارد.

از روش های دیگر مورد تایید کارشناسان امر استفاده از آب 20-22 درجه سانتی گراد است که گوشت را در داخل کیسه پلاستیکی درون آب قرارداده تا یخ آن کاملا باز شود. سپس تکه تکه نموده و مورد مصرف قرار می گیرد. شاید برخی در مصرف گوشت عجله داشته و زمان لازم برای دیفراست نمودن آن نداشته باشند برای این مورد می توان گوشت را مستقیما داخل قابلمه گذاشته و شروع به پخت نمایند. این روش استفاده از گوشت یخ زده نسبت به روش های دیگر ارجحیت دارد زیرا وقتی گوشت را مستقیما و بدون یخ زدایی می پزید اجازه فعالیت های میکربی را نداده و مواد مغذی گوشت بهتر حفظ می شوند.

انجماد گوشت

چند توصیه برای استفاده از گوشت سالم و بهداشتی

چنانچه از افرادی هستید که همیشه از گوشت فریزر شده استفاده می کنید بهتر است به هنگام انجماد گوشت تاریخ را بر روی بسته ها یادداشت نماید و به ترتیب این تاریخ از گوشت های موجود در فریزر استفاده نمایید. تا گوشت قدیمی تر زودتر مصرف گردد. همچنین سعی کنید زمان نگهداری گوشت ها را مطابق با استاندارد زمان نگهداری آنها باشد زیرا زیاد ماندن گوشت در فریزر باعث افت کیفیت آن می شود.

برای حفظ دمای فریزر خود و به طبع آن حفظ کیفیت مواد غذایی داخل آن از زیاد باز و بسته نمودن درب فریزر خودداری نمایید. گوشت های تازه را در داخل فریزر در محل مناسبی بگذارید تا خوبانه یا آب گوشت روی دیگر مواد غذایی ریخته نشود. اگر شرایط نگهدار گوشت در فریزر به درستی اعمال شود از نظر کیفیت گوشت و مواد مغذی آن هیچ مشکلی پیش نمی آید.

برای مشاهده شوک فریزر های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *