انواع کندانسور

با انواع کندانسور آشنا شوید… دیدگاه بگذارید

کندانسور چیست؟

تا نام کندانسور به میان می آید همه یاد سیستم های برودتی از جمله یخچال ها می افتیم. کندانسور در این دستگاه ها، وظیفه تامین برودت و خنک سازی هوای داخلی یخچال را بر عهده دارد. کندانسور دستگاهی است که از آن در ساخت سیستم های تبریدی یا تقطیر کننده استفاده می شود و در صنایع کاربرد بالایی دارد. این دستگاه وسیله ای برای تغییر فاز سیالات از حالت گاز به مایع بوده و این عمل بواسطه خنک سازی سیال موردنظر انجام می شود. در واقع کندانسور حرارت سیال گازی را بواسطه آب یا هوا کاهش می دهد تا به مایع تبدیل گردد؛ در نتیجه می توان از آن به عنوان مبدل حرارتی نیز یاد کرد.

چون کندانسور سبب افزایش دانسیته ماده گازی شده و در نهایت آن را به مایع تبدیل می کند، به آن چگالنده نیز گفته می شود. امروزه در ساخت بیشتر تجهیزات صنعتی از جمله عرق گیرها، اسانس گیرها، دستگاه های تقطیر الکل، بارسفت کن ها و تمامی سیستم های سرمایشی که به کمپرسور مجهز شده اند از کندانسور استفاده شده است. کندانسورها عمل خنک سازی را در 3 مرحله اجرا می کنند؛ یعنی ابتدا بخار داغ که فشار بالایی دارد به کندانسور وارد می شود تا حرارت خود را از دست بدهد. در مرحله دوم 90 درصد گاز به مایع تبدیل می شود. در مرحله سوم نیز عملیات خنک سازی ادامه خواهد داشت، تا جایی که مطمئن شویم مایع به هیچ وجه تبدیل به بخار نخواهد شد.

انواع کندانسور

با انواع کندانسور آشنا شوید!

کندانسورها انواع مختلفی دارند که شامل: کندانسور هوایی یا هوا خنک (با جریان طبیعی و اجباری)، کندانسور برقی و کندانسور آبی (آب خنک) است. در ادامه انواع کندانسورها را بصورت کامل شرح خواهیم داد.

کندانسور هوایی یا هوا خنک

این نوع کندانسور از هوای محیط، جهت انتقال گرما استفاده می کند و در دو حالت جریان طبیعی (بدون فن) و جریان اجباری (فن دار) قابل تولید است. کندانسور هوا خنک از نوع مسی بوده که به فین های آلومینیومی مجهز شده است. البته در مناطقی که آب و هوای سختی دارند و میزان رطوبت بالاست از کندانسورهای هوایی دیگری با نام GOLDEN fin استفاده می شود، این نوع کندانسورها از آلیاژهای برنجی بوده و با روکش فین هایی از جنس آلومینیوم طراحی شده اند.

کندانسور هوایی با جریان طبیعی

این نوع کندانسورها حالت بدون فن دارند و کویل کاربردی در آنها، بصورت طبیعی حرارت را به محیط هدایت می کند؛ بگونه ای که هوا به کویل داغ برخورد نموده و حرارت جذب هوا می گردد. بدین ترتیب هوای پیرامون کویل گرم شده و به علت سبک بودن، به طرف بالا منتقل می شود. در نتیجه هوای خنک و تازه جایگزین آن شده و با ادامه این پروسه کویل خنک می گردد.

کندانسور هوایی با جریان اجباری (مجهز به فن و الکتروموتور)

روی کویل این نوع کندانسور از یک یا چندین فن استفاده شده که وظیفه اصلی آنها ایجاد جریان هوا است. جهت انتقال سریعتر حرارت، جریان هوا توسط فن های کاربردی با فشار بالا از روی فین ها عبور می کند. از آنجایی که فاصله بین فین ها در این نوع کندانسورها بسیار کم است، ضریب انتقال گرما بالا می باشد. این سیستم خنک کننده جهت خنک کردن ماده از حالت گاز به مایع، نیاز به آب سرد ندارد. در این کندانسورها بخار برای سرد شدن باید از لوله ها عبور کند، در این حال فن هوای سرد را بر سطح لوله ها می دمد و بخار بتدریج حرارت خود را از دست داده و تقطیر می گردد.

توجه: در صورتی که به هر دلیلی فین های کندانسور آسیب بینند و یا بدلیل پر بودن فضای فین ها با گرد و غبار، هوا به خوبی عبور نکند کندانسور با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

انواع کندانسور

کندانسور آبی یا آب خنک

در این نوع کندانسور از آب برای خنک کردن سیالات استفاده می شود؛ بگونه ای که سیالات با عبور از کندانسور آبی، توسط آب خنک دمای خود را از دست داده و سرد می گردند (سیال گازی از حالت گاز به مایع تبدیل می شود) که به این تغییر فاز، تقطیر یا کندانس شدن می گویند. هیمورا در ساخت دستگاه های تقطیر، اسانس گیرها و برخی از عرق گیرها از این نوع کندانسور استفاده کرده است. انواع کندانسور آبی به سه دسته کلی تقسیم شده است که شامل: کندانسور آبی لوله ای، کندانسور آبی صفحه ای و کندانسور آبی پوسته و لوله می شود. کندانسور لوله ای جزو رایج ترین نوع بوده و در بیشتر دستگاه های صنعتی استفاده می شود، در ادامه انواع کندانسور آبی را بررسی می کنیم.

کندانسور آبی لوله ای

یکی از ساده ترین انواع کندانسور آبی، کندانسور آبی لوله ای است. این کندانسور از لوله هایی تشکیل شده که لوله بیرونی از قطر بیشتری برخوردار بوده و لوله های داخلی را احاطه کرده است. در لوله ای که قطر بیشتری دارد، آب سرد به جریان در می آید و از لوله های داخلی گاز داغ، بخار و یا سیالی با دمای بالا عبور می کند، بدین ترتیب به تدریج دمای سیال موردنظر کاهش یافته و تقطیر می گردد. به بیانی دیگر باید گفت در این کندانسور، سیال داغ از سمتی و آب سرد از سمت دیگر وارد کندانسور می شود و بین آنها تبادل حرارت رخ می دهد. بدین ترتیب آب خنک کننده بعد از خروج از کندانسور حالت گرم خواهد داشت. پس باید توسط یک دستگاه برودتی مجدداً خنک شده و به کندانسور بازگردد.

کندانسور آبی پوسته و لوله

این نوع کندانسور از یک دسته لوله تشکیل شده که حالت افقی و موازی دارند. در داخل این لوله ها سیال داغ جریان دارد و از پیرامون آن آب عبور می کند (برعکس این حالت نیز صورت می گیرد). در برخی از این کندانسورها، جهت افزایش سطح حرارت در سطح لوله ها از تعدادی پره (فن تیوب یا لوله مسی فین دار) استفاده شده است. این کندانسور نسبت به سایر کندانسورها فشار بیشتری را تحمل می کند.

انواع کندانسور

دستگاه های هیمورا که مجهز به انواع کندانسور هستند!

عرق گیرها

عرق گیرها از سری دستگاه های پرکاربردی هستند که از آنها به منظور تولید انواع عرقیات گیاهی استفاده می کنند. گروه ماشین سازی هیمورا از تولید کنندگان بزرگ این سیستم ها بوده و در طراحی و ساخت آنها سعی در استفاده از تکنولوژی نوین نموده است. از بخش های بسیار مهم در عرق گیرها، سیستم برودتی آنها است که به دو صورت برقی و آبی تولید می شوند. عرق گیر کندانسور آبی از متداول ترین دستگاه هایی است که جهت تولید عرق گیاهی از آن استفاده می کنند. کندانسور این دستگاه ها به صورت لوله ای از جنس استیل است که بخارهای حاصل از به جوش آمدن ترکیب آب و گیاه به داخل آن وارد و بعد از سرد شدن از بخش دیگر به صورت مایع که همان عرق گیاهی است خارج می گردد. برای مشاهده انواع دستگاه های عرق گیری می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

اسانس گیرها

اسانس گیرها از دستگاه های نوینی هستند که با پیشرفت تکنولوژی وارد عرصه صنعتی شده اند و با استفاده از آنها اسانس انواع گیاهان را استخراج می کنند. سیستم خنک کننده در این دستگاه ها از نوع کندانسور آبی بوده که در بیشتر مواقع برای تامین آب خنک و صرفه جویی در مصرف آن از کولینگ تاور برای تامین آب سرد لازم جهت تبدیل بخار داغ به مایع استفاده می شود. کولینگ تاور آبی را که برای سرد کردن بخار و تبدیل آن به مایع نیاز است سرد کرده و آن را به داخل کندانسور هدایت می کند. کندانسور این دستگاه ها از استیل ساخته شده است تا در تماس با بخار و آب، زنگ زدگی در آن ایجاد نشود.

دستگاه های تقطیر الکل

دستگاه های تقطیر الکل هیمورا در چندین مدل و ظرفیت طراحی و تولید شده اند. این دستگاه ها مجهز به برج تقطیر چند طبقه هستند که تبدیل بخار حاوی الکل به مایع در داخل آن انجام می گیرد. هدف از ساخت این بخش به صورت چند طبقه به منظور تولید الکل با خلوص متفاوت است. بخار تولیدی در داخل مخزن در ابتدا وارد برج تقطیر شده و از آنجا به کندانسور منتقل می گردد. بخار در این بخش سرد و از بخش خروجی بصورت الکل خارج می گردد.

مخزن حمل شیرهای صنعتی

مخازن حمل شیر از تجهیزات لبیناتی هستند که از آنها به منظور حمل شیر در مسافت های طولانی استفاده می کنند. این مخزن ها دارای ساختار پیشرفته ای هستند و مجهز به سیستم برودتی به منظور سرد نگه داشتن شیر تا رسیدن به مقصد می باشند. سیستم خنک کننده در مخازن حمل شیر، کندانسور به همراه یک سیستم تبریدی است. ساخت مخزن این دستگاه ها به صورت چند جداره است و به همین دلیل کندانسور سرمایشی باعث سرد ماندن شیر می شود.

انواع کندانسور

بار سفت کن ها

بار سفت کن ها به دستگاه هایی گفته می شود که به منظور تولید بستنی استفاده می شود. این دستگاه ها برای تولید بستنی و به اصطلاح بسته شدن آن مجهز به سیستم خنک کننده از نوع کندانسور بادی هستند. کندانسور بادی که به آن کندانسور هوا خنک نیز گفته می شود باعث ایجاد هوای سرد و خشک می شود و برخلاف کندانسورهای تبخیری از آب در آنها استفاده نمی شود. کندانسور با ایجاد هوای خنک باعث بسته شدن بستنی می گردد.

شیر سرد کن ها

دستگاه های شیر سردکن از دستگاه های ساخته شده در گروه صنعتی هیمورا هستند که به دو صورت دوقلو (دو مخزن) و تک مخزن تولید می شوند. از این دستگاه ها در مراکز عرضه مواد لبنی و یا دامداری ها به منظور سرد کردن و نگهداری از شیر استفاده می کنند. سیستم برودتی در دستگاه شیرسردکن لبنیاتی که عمل خنک کردن شیر را انجام می دهد، کندانسور و کمپرسور است. لازم به ذکر است که در مدل های دو مخزن تعداد کمپرسور و کندانسور دو عدد می باشد.

یخسازها

گروه ماشین سازی هیمورا، دستگاه های یخساز متنوعی را تولید و وارد بازار کرده است. این دستگاه ها به صورت یخسازهای پولکی، حبه ای، پودری، قالبی و یخسازهای رستورانی هستند. سیستم های فوق با بهره گیری از تکنولوژی نوین ساخته و دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بهداشت هستند. تولید یخ در این دستگاه ها با استفاده از کندانسور و کمپرسور انجام می گیرد. کندانسور باعث سرد شدن گازی می گردد که به عنوان مبرد در این دستگاه ها کاربرد دارد و باعث یخ بستن آب می شود.

یخچال های صنعتی

یخچال های صنعتی هیمورا دارای ظرفیت های متنوعی هستند و از آنها در فروشگاه ها، لبنیاتی ها و مکان های دیگر استفاده می کنند. برودت لازم در این دستگاه ها با استفاده از کندانسور و کمپرسور تامین می گردد. اواپراتور هوای گرم محیط را گرفته و آن را بصورت گاز گرم شده به کمپرسور انتقال می دهد. کمپرسور باعث فشرده شدن این گاز می شود. گاز فشرده وارد کندانسور شده و در  آنجا سرد و بصورت مایع در می آید. لازم به ذکر است که در یخچال های صنعتی از ترموستات به منظور کنترل میزان برودت استفاده می شود.

انواع کندانسور

نتیجه گیری

کندانسورها نوعی مبدل حرارتی هستند که وظیفه خنک سازی سیالات، گاز و مایع را بر عهده دارند؛ بگونه ای که طی مراحلی گاز و بخار را سرد و به مایع تبدیل می کنند. در این مقاله به انواع کندانسورها اشاره کردیم و کارایی آنها را شرح دادیم. پس با خواندن آن می توانید به اطلاعاتی کلی از کندانسورها دست یابید. کندانسورها در حالت های مختلف آبی و هوایی قابل تولیدند. کندانسور هوا خنک در دو حالت جریان طبیعی و جریان اجباری ساخته می شود که در جریان طبیعی از فن استفاده نشده است. اما کندانسور هوا خنک با جریان اجباری مجهز به فن می باشد.

در این مقاله گفته شد که سیال خنک کننده در کندانسور آبی لوله ای، آب سرد است و این کندانسور از لوله هایی تشکیل شده که لوله بیرونی نسبت به لوله های داخلی قطر بیشتری داشته و آب سرد در داخل آن جریان دارد. همچنین اشاره شد که کندانسور برقی (کندانسور هوایی با جریان اجباری) برای خنک سازی نیاز به آب سرد ندارد و حرارت تولیدی توسط این کندانسور توسط فن دمنده بر سطح لوله هایی که بخار از آنها عبور می کند، منتقل می گردد. هیمورا در ساخت عرق گیرها، اسانس گیرها و دستگاه های تقطیر از کندانسورهای برقی و آبی استفاده کرده است. البته برخی از سیستم های برودتی هیمورا نیز مجهز به کندانسور هستند که در داخل متن به آنها اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *