انواع شیر سردکن

بررسی انواع شیر سردکن دیدگاه بگذارید

دستگاه شیر سردکن چیست؟

همان گونه که اطلاع دارید کلیه محصولات لبنی و بسیاری دیگر از مواد غذایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم از شیر خام تهیه می شوند. شیر خام دوشیده شده از دام دارای عمر مفید و زمان نگهداری مشخصی در حدود 48 ساعت بوده و بعد از این مدت به دلیل دمای بالای آن و وجود مواد مغذی و میکروارگانیسم ها دچار ترشیدگی و فساد می گردد. شیر تازه دوشیده شده به اندازه 35 درجه سانتی گراد گرم بوده که دمای مناسبی برای رشد باکتری هاست. همچنین ثابت ماندن شیر می تواند سبب تغییر مزه، رنگ و در نهایت خراب شدن آن شود. با توجه به این مسائل لازم است تا شیر تازه سریعا بعد از جمع آوری سرد شده و از ساکن ماندن آن جلوگیری شود، بنابراین انواع دستگاه های شیر سردکن برای این منظور طراحی و ساخته شده اند.

شیر سردکن ها با پایین آوردن دمای شیر و هم زدن مداوم آن، زمان ماندگاری شیر خام را تا رسیدن به مراکز فرآوری و کارخانه افزایش می دهند. شیر سردکن ها مخازنی هستند که در اشکال استوانه یا مکعب ساخته شده و در محل های جمع آوری شیر، دامداری ها، دامپروری ها و مراکز عرضه شیر مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع شیر سردکن

ساختار کلی و نحوه عملکرد انواع شیر سردکن

ساختار تمام شیر سردکن ها تقریبا مشابه بوده و تفاوت اصلی آنها در ظرفیت و گنجایش آنهاست. شیر سردکن ها از یک بخش اصلی مخزن نگهداری شیر، سیستم سرمایشی، همزن و محل ورودی و خروجی شیر تشکیل شده اند. مخزن قسمتی است که شیر خام در داخل آن ریخته شده و نگهداری می شود. به جهت حساسیت شیر و امکان آلودگی آن در ساخت مخزن دستگاه از متریال های مورد تایید وزارت بهداشت یعنی ورق های استیلی با درجه کیفی 304 یا 316 استفاده می شود. این ورق ها خاصیت ضد زنگ و خوردگی داشته و به لحاظ بهداشتی قابلیت شستشو و نظافت را دارند.

نکته قابل توجه این است که مخزن شیر سردکن ها در اکثر مواقع به صورت دو یا سه جداره ساخته می شوند. دلیل این امر سرمایش غیر مستقیم شیر و استفاده از عایق های حرارتی برای افزایش بازدهی شیر سردکن هاست. از مهمترین قطعاتی که در کلیه شیرسردکن ها وجود دارد همزن می باشد که مانع از ساکن ماندن شیر در داخل مخازن می گردد.

اکنون ببینیم این دستگاه ها چطور کار می کنند؟ وقتی شیر را داخل دستگاه می ریزند، همزن آن شروع به کار کرده و بطور مداوم شیر را هم می زند تا بصورت یکنواخت سرد شده و مانع از جمع شدن چربی شیر در سطح آن گردد. شیر سردکن ها دارای ترموستاتی هستند که دمای مخزن را بر روی میزان تعیین شده، ثابت نگه می دارند. سیستم سرمایشی این تجهیزات شامل یک کمپرسور است که هوای خنک و سرد را در میان جداره مخزن شیر سردکن تزریق کرده و موجب کاهش دمای شیر می شود. دستگاه های شیر سردکن در ظرفیت ها و مدل های متنوع برای محیط های مختلف دامداری و فروشگاهی ساخته شده اند. در ادامه مقاله به بررسی انواع تجهیزات شیر سردکن می پردازیم.

انواع شیر سردکن

انواع شیر سردکن برحسب شکل مخازن

برای دسته بندی و تفکیک دستگاه های شیر سردکن می توان از فاکتورهای مختلفی استفاده کرد. برحسب شکل مخازن ساخته شده، شیر سردکن ها در دو نوع زیر تولید می شوند.

  • شیر سردکن با مخزن مکعبی
  • شیر سردکن با مخزن استوانه ای

شیر سردکن مخزن چهارگوش استوانه ای در دامداری هایی که فضای کمتری دارند کاربرد دارد و شیر سردکن های مخزن استوانه ای که نام دیگر آنها ایستاده می باشد، در صنایع غذایی وابسته به شیر و دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی شیر سردکن ها برحسب تعداد مخازن

  • شیر سردکن های تک مخزن
  • شیر سردکن های دو مخزن (دوقلو)

دستگاه های تک مخزن و دو مخزن

با توجه به ظرفیت، شیر سردکن های تک مخزن در فروشگاه های عرضه محصولات لبنی برای نگهداری شیر خام کاربرد فراوانی دارند و مدل های دوقلو یا دو مخزن این دستگاه ها برای دامداری هایی است که دو نوع دام شیرده داشته و می توانند شیرها را در مخازن جداگانه نگهداری کنند. هر دوی این مخزن ها مجهز به همزنی از جنس استیل می باشند.

انواع شیر سردکن

انواع این دستگاه ها برحسب کاربرد مخازن

کاربرد مخازن شیر سردکن نیز برای سازندگان این تجهیزات فاکتور دیگری برای تفکیک آنها می باشد. این مدل از شیر سردکن ها شامل موارد زیر هستند.

  • شیر سردکن های دامداری
  • شیر سردکن های فروشگاهی
  • شیر سردکن های پلیتی
انواع شیر سردکن

شیر سردکن های دامداری

دامداری ها با توجه به تعداد دام آنها اغلب از مخازن شیر سردکن با ظرفیت های بالا استفاده می کنند. در دامداری های مدرن و امروزی، شیر سردکن یکی از اصلی ترین تجهیزات آنها بوده که برای حفظ و نگهداری کیفیت شیر به کار برده می شود. ظرفیت شیر سردکن های دامداری از 1000 تن تا بالای 10 هزار تن قابل استفاده بوده و ممکن است در دامداری های روستایی از ظرفیت های 500 لیتری هم استفاده گردد. در این تجهیزات برای تخلیه سریع و بهداشتی شیر اغلب از یک پمپ تخلیه استیلی استفاده شده یا در ظرفیت های کم دارای یک شیر استیل مخصوص این کار می باشند.

شیر سردکن های فروشگاهی

دلیلی که این شیر سردکن ها را از نوع دامداری جدا کرده اند، ظرفیت پایین این مدل دستگاه ها می باشد. شیر سردکن های فروشگاهی دارای ظرفیت هایی از 100 لیتر تا 500 لیتر هستند که در فروشگاه و مراکز عرضه شیر و لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل از شیر سردکن ها مجهز به همزن استیلی بوده که توسط یک الکتروموتور به حرکت در می آید. این شیر سردکن ها قادرند دمای شیر را در اندک زمانی کاهش دهند.

شیر سردکن پلیتی

این مدل از شیر سردکن ها از صفحات پلیت تشکیل شده اند که یک سیستم سرمایشی مدرن می باشد. در میان این صفحات، سیال خنک کننده وجود دارد که بصورت غیر مستقیم موجب کاهش دمای شیر و سرد شدن آن می شود. شیر سردکن های پلیتی در ایستگاه های جمع آوری شیر و کارخانجات تولید کیک و بیسکویت و … برای نگهداری شیر خام در یک بازه زمانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. در این مدل از شیر سردکن ها، شیر به صورت سریع سرد شده و در همان دما نگهداری می شود.

نتیجه گیری پایانی

تغذیه سالم یکی از راه های داشتن جامعه ای با سلامت بالا می باشد لذا برای تولید محصولات غذایی سالم لازم است از تجهیزات و دستگاه های مدرن با فناوری روز استفاده گردد. این امر در صنایع دامداری و تولید شیر و محصولات لبنی بالاترین اهمیت را دارد زیرا شیر و لبنیات از اصلی ترین مواد غذایی پایه در سبد تغذیه ای خانوار می باشند. شیر سردکن ها در چرخه عمل آوری شیر از دستگاه های لازم و ضروری برای دامداری ها و دیگر مراکز مرتبط با شیر و عرضه آن هستند. شرکت هیمورا که از سازندگان معتبر شیرسردکن ها در سطح کشور می باشد، توانسته این تجهیزات را در مدل ها و ظرفیت های متنوع و مطابق با اصول استانداردهای جهانی تولید و در اختیار دامداران و کاربران محترم قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *