ترموستات محیطی

ترموستات محیطی دیدگاه بگذارید

ترموستات محیطی چیست؟

ترموستات محیطی و یا ترموستات اتاقی، وسیله ای بسیار کاربردی برای کنترل دما است که با بررسی دمای اتاق فرمان قطع و وصل و یا کاهش آن را صادر می کند. این دستگاه ها قابلیت برنامه ریزی دارند و می توان با تنظیم دمای مشخص بر روی آن از هرگونه تغییر دمایی جلوگیری کرد. از مهم ترین مزیت هایی که می توان در مورد این تجهیزات ذکر کرد، کاهش در مصرف انرژی و ایجاد آسایش حرارتی در محیط می باشد. لازم به ذکر است که ترموستات ها باعث کنترل برودت هوا نیز می شوند. البته علاوه بر ترموستات های محیطی انواع دیگری از ترموستات ها نیز وجود ندارد که بر روی تاسیسات گرمایشی و تجهیزات سرمایشی نصب می شوند و باعث کنترل خودکار دمای محیط می گردند.

ترموستات محیطی

انواع ترموستات محیطی

  • ترموستات مکانیکی یا آنالوگ
  • ترموستات دیجیتالی یا هوشمند

ترموستات مکانیکی

ترموستات مکانیکی که به آن ترموستات آنالوگ نیز گفته می شود، دارای ساختاری ساده و بدون نمایشگر است. تنظیم دما با استفاده از این دستگاه ها با استفاده از نشانگر آنالوگی که بر روی آنها قرار دارد انجام می گیرد. بدین منظور تنها کاری که باید انجام گیرد این است که نشانگری که بر روی ترموستات قرار دارد را بچرخانید و آن را بر روی دمای مورد نظر قرار دهید. از این تجهیزات مکانیکی بیشتر در منازل، ساختمان های مسکونی و تجاری، هتل ها، بیمارستان ها و دیگر محیط ها استفاده می کنند.

مهم ترین دلیلی که باعث استفاده از این سیستم ها می گردد، جلوگیری از اتلاف انرژی و مهم تر از آن کاهش هزینه های اضافی در محیط است. فرمان قطع مدار الکتریکی در این ترموستات ها با استفاده از فرمان حسگر حرارتی و به وسیله گروهی از رابط های مکانیکی به میکروسوئیچ انجام می گیرد. در این ترموستات ها از دو نوع حسگر دمایی استفاده شده است که اولین حسگر براساس انبساط مایع و حسگر دیگر نیز با استفاده از انبساط فلز با کلید فنری عمل می کند. در ساختار حسگر های انبساط مایع از یک عدد سنسور، دیافراگم و لوله مویین استفاده شده است و در ساخت حسگر انبساط فلز، بی متال بکار برده شده است.

ترموستات محیطی

ترموستات دیجیتالی

نوع دیگری از ترموستات های محیطی، ترموستات های دیجیتالی هستند، که به دو دسته بدون برنامه ریزی و با برنامه ریزی تقسیم می شوند. ترموستات هایی که قابلیت برنامه ریزی دارند از پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که باعث راحتی کاربر شده و به صورت اتوماتیک دما را کنترل می کنند.  طریقه استفاده از این نوع ترموستات بسیار راحت تر از نوع مکانیکی است و با استفاده از قطعه ای به نام ترمیستور دما را اندازه گیری و براساس دمای تنظیم شده بر روی آنها باعث ایجاد مقاومت در مدار خود می شوند.

دقت کاری در این سیستم ها بسیار بالا می باشد و نسبت به ترموستات های محیطی ترجیح داده می شوند. از قابلیت های بسیار مهمی که ترموستات های دیجیتالی دارند این است که براساس برنامه های روزانه، نیاز به گرما و یا سرما، با پیش تنظیمات انجام گرفته، دما را به صورت خودکار تغییر می دهند.

ترموستات محیطی

مزایای استفاده از ترموستات محیطی

کاهش مصرف انرژی

ترموستات ها حدود 35 درصد از میزان مصرف انرژی در محیط را کاهش می دهند و این عامل باعث کم شدن هزینه های اضافی می شود.

امکان برنامه ریزی

ترموستات هایی که قابلیت برنامه ریزی دارند را می توان به صورت ساعتی، روزانه و یا هفتگی بر روی دمای مشخصی تنظیم نمود و با این کار هم دمای یکنواختی در محیط ایجاد کرد و هم اینکه عاملی بر صرفه جویی در مصرف انرژی محسوب می گردد.

امنیت و آرامش حرارتی

شما با تنظیم کردن دمای ترموستات باعث ایجاد گرمای مطلوب و دلخواه در محیط می شوید.

راحتی کاربر

منظور از مزیت ذکر شده این است که کاربر با استفاده از این ترموستات ها از کم و زیاد کردن دما به صورت دستی راحت می شود و به راحتی با پیش تنظیم آن، دما در حالت ثابتی می ماند.

افزایش عمر و ماندگاری سیستم های حرارتی

ترموستات با ثابت نگه داشتن دمای سیستم های حرارتی از استهلاک زودهنگام آنها جلوگیری کرده و مانع از کارکردن دائمی آنها  می شود.

ترموستات محیطی

نصب صحیح ترموستات ها و محل قرارگیری آنها

این مسئله که ترموستات در چه محلی باید نصب گردد، سوالی است که ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است. در اینجا به برخی از مهم ترین مواردی که باید در زمان نصب این تجهیزات رعایت گردد، اشاره شده است:

  • نصب زیر تابش نور آفتاب: در صورتی که ترموستات شما در محلی نصب گردد که به صورت مداوم نور خورشید به آن نقطه می تابد، امکان دارد نتواند دمای اتاق را به خوبی کنترل نماید. با تابش آفتاب ترموستات گرم شده و به اشتباه که اتاق خیلی گرم شده است فرمان اشتباهی مبنی بر خاموشی سیستم حرارتی را صادر می کند.
  • نزدیک ورودی و یا خروجی هوا: همان گونه که می دانید وظیفه ترموستات تنظیم کردن دما است و این عمل را با احساس دما انجام می دهد. در صورتی که ترموستات در مسیر ورود و خروج هوا و یا نزدیک به سیستم حرارتی و یا سرمایشی نصب گردد، باعث می شود دمای محیط زودتر توسط ترموستات احساس گردد و قبل از رسیدن آن به میزان مطلوب، ترموستات فرمان قطع و خاموشی دستگاه را صادر کند.
  • نزدیک به آشپزخانه: به دلیل اینکه گرمترین نقطه خانه معمولا آشپزخانه است، بهتر است از نصب ترموستات در نزدیک آن خودداری کنید. این عمل باعث گرم شدن ترموستات و در نتیجه خاموشی سیستم حرارتی می گردد.
  • بهترین مکان برای نصب ترموستات در محیط داخلی خانه، بر روی دیوار و در ارتفاع 1.5 متری از سطح زمین است. همچنین سعی کنید این تجهیز کاربردی و بسیار مهم را در اتاقی نصب کنید که اعضای خانواده بیشتر وقت خود را در آنجا سپری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *