شیشه سکوریت

شیشه سکوریت چیست و در چه مکان هایی از آن استفاده می شود؟ دیدگاه بگذارید

تعریف شیشه سکوریت

از پرکاربردترین مصالحی که در پروژه های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، شیشه است که در سازه های مختلفی بکار برده می شوند. در عصر حاضر که صنعت پیشرفت قابل توجهی کرده شاهد ساخت شیشه سکوریت و انواع مختلفی از آنها هستیم که با توجه به ویژگی ها و شرایط ساختی که دارند در صنایع مختلف، بخاری های هیزمی و رادیاتورهای شیشه ای برقی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

از مقاوم ترین و مستحکم ترین شیشه هایی که امروزه به روش های بسیار پیشرفته ای ساخته می شوند، شیشه های سکوریت هستند که دارای تفاوت هایی با شیشه های معمولی می باشند. این نوع شیشه ها نشکن بوده و طی مراحلی با گرما دادن به شیشه معمولی تولید می گردند. ساخت این شیشه ها طی فرآیند حرارتی و سرمایش انجام می گیرد و بر روی  شیشه های تخت از نوع شیشه های رنگی، چاپ شده، رفلکتیو و لعاب خورده قابل اجرا می باشد.

شیشه سکوریت

فرآیند ساخت شیشه های نشکن 

ساخت شیشه سکوریت نشکن، از حرارت دادن به شیشه معمولی انجام می گیرد و این عمل طی مراحل خاصی اجرا می شود. جهت ساخت این نوع شیشه نشکن، ابتدا تا دمای بالای  700 درجه سانتی گراد شیشه معمولی را حرارت می دهند تا نرم شود. بعد از این مرحله شیشه نرم شده ( توجه داشته باشید که تمام قسمت های شیشه باید به صورت یکنواخت حرارت داده شوند) را با دمیدن هوای سرد به تمامی قسمت های آن به یکباره سرد می کنند.

در مرحله سرد شدن لایه های بیرونی شیشه زودتر از داخل آن سرد می شود و این عامل باعث افزایش استحکام شیشه می گردد. استفاده از هوای سرد بلافاصله بعد از حرارت دادن به شیشه باعث ایجاد  شوک حرارتی در آن و در نتیجه مقاومت در برابر هرگونه ضربه و حتی حرارت بالا می گردد. مقاومت مکانیکی این شیشه ها 5 برابر بیشتر از شیشه های معمولی است و در صورتی که بشکنند به قطعات بسیار کوچک با لبه های صیقلی تبدیل می شوند که برنده نیستند.

مزایای استفاده از شیشه های ایمن سکوریت 

  • امنیت و مقاومت بالا
  • مقاومت بیش از 5 برابر شیشه های معمولی
  • شکستن بدون خطر این شیشه ها
  • رنگ بندی متنوع
  • مقاومت در برابر شوک های حرارتی
  • دارای استانداردهای بین المللی
شیشه سکوریت

مکان هایی که از شیشه های نشکن سکوریت استفاده می کنند

استفاده از این شیشه ها در مکان هایی که ایمنی حرف اول را می زند و بکار بردن شیشه های معمولی ممکن است خطرات جبران ناپذیری را موجب شود، بسیار بیشتر است. در زیر به برخی از موارد کاربردی شیشه های سکوریت اشاره شده است:

  • شیشه عقب ماشین
  • ساخت نرده های شیشه ای
  • شیشه پله فرار
  • تجهیزات صنعتی و خانگی
  • شیشه دور دوش حمام
  • پارتیشن شیشه ای
  • ویترین مغازه ها
  • حفاظ های شیشه ای
  • ساخت پنل های خورشیدی
  • میزهای شیشه ای

تفاوت ها و شباهت های شیشه های سکوریت با شیشه های معمولی

تفاوت ها

در اینجا می خواهیم به  تفاوتی که شیشه های معمولی و سکوریت با یکدیگر دارند بپردازیم. مهم ترین تفاوتی که این شیشه ها با یکدیگر دارند در استحکام و امنیت آنها است. شیشه های سکوریت 5 برابر مقاومت تر از شیشه های معمولی هستند و در برابر فشار و ضربات احتمالی دوام خوبی را از خود نشان می دهند. در صورتی که به هر دلیلی شیشه سکوریت بشکند، به ذرات ریزی که برنده نیستند تبدیل می شود.

از دیگر تفاوت هایی که می توان در مورد این شیشه ها ذکر کرد، مقاومت در برابر حرارت بالا است. شیشه های سکوریت سه برابر بیشتر از شیشه های معمولی مقاوم هستند و گرما و شوک حرارتی بالایی را می توانند تحمل کنند. شیشه های معمولی را می توان هر زمان برش و یا سوراخ کرد، اما هر گونه عملیات برش و یا سوراخ کاری بر روی شیشه های سکوریت باید قبل از سکوریت شدن شیشه بر روی آن انجام گیرد.

شیشه سکوریت

شباهت ها

این باور کاملا غلط است که شیشه های سکوریت وزن بیشتری نسبت به شیشه های معمولی دارند، هر دوی این شیشه ها از نظر وزنی یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. رنگ شیشه های نشکن به شفافی و رنگ شیشه های خام اولیه می باشد. از دیگر شباهت هایی که می توان در مورد این شیشه ها ذکر کرد، ضخامت یکسان آنها است که حتی بعد از سکوریته شدن نیز ضخامتشان تغییری نمی کند.

شیشه سکوریت

جمع بندی

سخن پایانی اینکه شیشه های سکوریت بسیار مقاوم تر از شیشه های معمولی هستند و در برابر ضربه و فشار دوام بالایی دارند. ساخت این نوع شیشه از شیشه های معمولی طی فرآیند خاصی انجام می گیرد که در آن به شیشه معمولی دمایی بیش از 700 درجه سانتیگراد وارد می شود و با شوک دمایی که به آن انتقال می یابد به یکباره سرد و به شیشه سکوریت تبدیل می گردد. این نوع شیشه با شیشه های معمولی دارای تفاوت ها و شباهت هایی است که شما با مطالعه دقیق می توانید در مورد آنها اطلاعاتی را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *