تولید اتانول

الکل اتانول چگونه تولید میشود؟ دیدگاه بگذارید

الکل اتانول چگونه تولید میشود؟

اتانول نوعی الکل طبی است که امروزه در صنایع مختلف به مصرف می رسد، چرا که اتانول از خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی برخوردار است و سطوح و تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی را از میکروب ها و باکتری ها می زداید، به همین دلیل این محصول در بیمارستان ها، مطب ها، اتاق های جراحی، کلینیک ها بیشترین استفاده را دارد، همچنین از نفوذ ویروس ها از طریق پوست جلوگیری می کند، به همین دلیل با شیوع ویروس کورنا بیشتر مصرف کنندگان سعی در تولید اتانول هستند تا با تولید آن کسب درآمد نمایند؛ چرا که اتانول خالص در نابودی صد درصد ویروس خطرناک کورنا تاثیرگذار است. در این مقاله نحوه تولید اتانول خالص را بررسی می کنیم.

در این مقاله قصد ارائه مطالبی در مورد چگونگی ساخت الکل اتانول را داریم، ولی در ابتدا بهتر است تعریفی از اتانول آورده شود تا با مفهوم کلی آن آشنا شوید، سپس مراحل تولید آن به طور کامل شرح داده خواهد شد، پس شما را خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

تولید اتانول

تعریف اتانول

در این مقاله به بررسی تعریف اتانول و نحوه تولید اتانول می پردازیم. الکل اتانول خالص مایعی بی رنگ و سفید است که بوی شدید و تندی دارد، همچنین از خاصیت فرار بالایی برخوردار است، از اتانول می توان جهت تولید مشروبات الکلی نیز استفاده کرد، ولی مصرف بی رویه آن برای بدن ضرر داشته و سبب ایجاد مسمومیت هایی می گردد که منجر به ایجاد حالت تهوع در افراد می شود؛ همچنین نوشیدن اتانول از مبتلا شدن افراد به ویروس کشنده کورنا جلوگیری نمی کند بلکه فقط در استریل سازی سطوح و ضدعفونی دست ها موثر است، به همین دلیل نوشیدن این محصول اصلاً توصیه نمی گردد.

اتانول با شعله ای آبی رنگ می سوزد و در ضدعفونی و استریل کردن تجهیزات موثر است، امروزه در بیشتر صنایع جهت تهیه مواد ضدعفونی کننده از اتانول استفاده می کنند، اتانول خاصیتی آنتی باکتریالی داشته و بسیاری از افراد از آن به منظور سوخت جایگزین در خودروها استفاده می کنند، از دیگر کاربردهای اتانول می توان به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید عطر و ادکن و برخی رنگ ها اشاره کرد، چرا که این مایع قابلیتی حلال داشته و رنگی سفید و شفاف دارد.

تولید اتانول

تجهیزات مورد نیاز جهت تولید اتانول خالص

  • جهت تولید اتانول باید از مواد مختلفی استفاده کرد و نیز جهت تولید آن باید از تجهیزات ویژه ای استفاده کرد، بدین منظور می توان از لوله ای مسی که طولی حدود 5. 1 متر دارد و یک مخزن سوپاپ دار یا زودپزهای معمولی استفاده کرد، جهت تولید اتانول یک سطل آب نیز الزامی است.
  • در صنایع مصرف کنندگان می توانند از یک بشکه پلاستیک، یک بسته ده اونسی مخمر مقطر، همزن (پارو)، شکر و یک دستگاه تقطیر جهت تولید اتانول استفاده کنند.
  • می توانید برای تولید اتانول خالص از عرقگیر های هیمورا استفاده کنید.

نحوه تولید اتانول

  • در مرحله نخست می بایست قند (به مقدار لازم) را با آب ترکیب نمود تا محلولی حاصل گردد، توجه نمایید که آب کاربردی باید دمای حدود 100 درجه فارنهایت داشته باشد تا قندها کاملاً حل گردند، بدین ترتیب آب را داخل بشکه بریزید، آب باید تا نصف بشکه باشد، سپس جهت مخلوط کردن آسان تر شکر را به صورت ده پوند ده پوندی به داخل بشکه پلاستیکی یا سطل بریزید.
  • بعد از حل شدن کامل شکر می توانید آب داغ را به محلول اضافه کنید تا به قسمت بالای بشکه برسد، زمانی که دمای محلول داخلی بشکه به 80 تا 90 درجه فارنهایت رسید باید مخمر را به مخلوط اضافه کنید و درب بشکه را ببندید تا گرد و خاک و حشرات به داخل بشکه نفوذ نکند، درب را زیاد محکم نبندید تا دی اکسید کربن موجود در بشکه از آن دفع گردد، سپس بشکه را در محیطی که دمای ثابت آن 70 درجه فارنهایت است قرار دهید.
  • در این مرحله از تولید اتانول خالص بعد از آماده سازی مواد باید صبر کرد تا عملیات تخمیر صورت بگیرد که این عملیات به یک هفته زمان نیاز دارد، بگونه ای که مخمر قندهای مخلوط شده در آب را مصرف نموده و دی اکسید کربن و الکل پس می دهد، بدین ترتیب دی اکسید کربن از محلول جدا شده و می توان آن را در حالت دوره ای آزاد کرد تا فشار ایجاد نگردد، همچنین به دلیل کیپ نکردن درب بشکه به راحتی دفع می گردند، زمانی که دی اکسید کربن بطور کامل از مخلوط جدا می گردد الکل آماده می شود.

ادامه مراحل

  • در این مرحله (پس از تخمیر) مخلوط به فیلتر کردن نیاز دارد و باید تصفیه شود، این کار به دلیل احتمال وجود ناخالصی ها و آلودگی ها در مخلوط بوده و نیز جهت فیلتر سازی مخمرهای مرده نیاز به تصفیه مخلوط است، بنابراین نیاز به یک تصفیه کن یا فیلتر می باشد.
  • در این مرحله از تولید اتانول بعد از فیلترسازی باید مخلوط را تقطیر کرد تا از ترکیب آب، اتانول و مخمر مرده اتانول خالص حاصل گردد، بدین منظور استفاده از دستگاه تقطیر بسیار کاربردی است تا اتانول از سایر مواد جدا گردد، مصرف کننده می تواند بر حسب نیاز و مقدار اتانول تولیدی، ظرفیت مورد نظر دستگاه تقطیر را تهیه نماید.
  • بعد از تقطیر اتانول وجود احتمالی آب و ناخالصی های جزئی وجود دارد، بدین منظور باید از فیلتری مخصوص استفاده کرد تا آب موجود در اتانول دفع گردد، فیلترها از پارچه های ویژه ای تشکیل شده اند که مولکول های آب را زندانی کرده و اجازه عبور به آنها را نمی دهد و تنها اتانول موجود در آن از فیلتر گذر می کند.
تولید اتانول

نکات قابل توجه

  • توجه نمایید که نقطه جوش اتانول خالص در دمای 78 درجه سانتی گراد است و آب در نقطه جوش 100 درجه به جوش می آید، اما ترکیب اتانول و آب در دمایی بالاتر از 78 درجه (یعنی حدوداً 90 درجه) تبخیر می گردد، بدین وسیله مصرف کننده می بایست شعله حرارتی را کم کند تا درصد اتانول تولیدی افزایش یابد، چرا که نیاز به دمای 100 درجه نیست و در صورت عدم توجه به این موضوع و افزایش دما (تا 100 درجه)، میزان تقطیر آب در مقایسه با الکل بیشتر خواهد بود.
  • بعد از تولید  اتانول خالص می توان به منظور سوخت جایگزین نیز استفاده کرد، بدین ترتیب در صرف هزینه بالای سوخت اتومبیل صرفه جویی می شود، همچنین می توان از آن بعنوان پاک کردن سطوح و ضدعفونی کردن دست ها و … استفاده کرد، با فروش اتانول خالص تولیدی می توانید با کمترین میزان هزینه، به درآمد فراوانی دست یابید.
  • جهت به دام انداختن مولکول های آب می توان از روش غربال نیز استفاده کرد تا بطور چشمگیری میزان تولید اتانول افزایش یابد.
  • شرکت صنعتی هیمورا یکی از برترین تولیدکنندگان دستگاه های تقطیر و عرق گیر محسوب می شود که امروزه این دستگاه ها را در ظرفیت های مختلف و با کیفیت بی نظیر طراحی و به بازار عرضه نموده است، در نتیجه مصرف کنندگان می توانند نوع مورد نظر را تهیه و با استفاده از آن، در سریعترین زمان مقدار فراوانی اتانول تولید کنند.
  • اتانول تولید شده با دستگاه تقطیر از سطح بهداشتی بالایی برخوردار بوده و از خلوص بالایی برخوردار می باشد.

ویژگی اتانول خالص

  • قدرت بالا در ضدعفونی کردن سطوح آلوده به ویروس و باکتری های خطرناک (کورنا)
  • ضدعفونی کردن دست ها و تجهیزات با اتانول خالص
  • استفاده بعنوان سوخت جایگزین در خودرو
  • استفاده در صنایع کشاورزی و صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *