حسگر مونواکسیدکربن

حسگر مونواکسیدکربن چیست و چه مزایای دارد؟ دیدگاه بگذارید

حسگر مونواکسیدکربن چیست؟

حسگرهای مونو اکسید کربن از بهترین وسیله هایی هستند که برای افزایش ایمنی در تجهیزات مختلف کاربرد دارند. در ابتدا از این حسگرها تنها در کاربری های صنعتی استفاده می کردند و در کارخانجات بزرگ شیمیایی کاربرد داشتند. اولین حسگرها دارای یک سنسور به همراه دو محفظه بودند که باعث اکسید شدن گاز مونواکسیدکربن شده و حرارت اکسیداسیون محفظه آزمایش را با توجه به حرارت محفظه مرجع مقایسه می کند. استفاده از این سیستم ها به دلیل هزینه بسیار بالا و عدم حساسیت در تجهیزات خانگی مورد استقبال قرار نگرفتند. با پیشرفت فناوری در طراحی و ساخت این دستگاه ها تغییراتی ایجاد شد و این عامل باعث افزایش استفاده از آنها شد. امروزه می توان در هتل ها، آپارتمان ها و خانه ها با انواع مختلفی از حسگرها مواجه شد که جهت کاهش خطرات ناشی از نشت دی اکسیدکربن کاربرد دارند.

حسگر مونواکسیدکربن

گاز مونواکسیدکربن چگونه گازی است؟

گاز مونو اکسید کربن در اثر سوختن ناقص کربن بوجود می آید و بسیار سمی و فاقد رنگ و بوی خاصی است و این عامل باعث افزایش خطر و دادن نام قاتل نامرئی به آن شده است. در داخل خون حدود 5 درصد کربن مونواکسید وجود دارد، اما اگر مقدار آن 20 درصد باشد باعث مرگ شخص خواهد شد. چگونگی تاثیر مونواکسیدکربن در بدن انسان بدین صورت است که   با وارد شدن در دستگاه تنفسی با هموگلوبین خون ترکیب شده و باعث تولید ماده ای به نام کربوکسی هموگلوبین می شود. این ماده موجب می شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد. فرد مسموم شده احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط می کند و چشم هایش سیاهی می رود و در نهایت باعث مرگ وی می گردد.

انواع حسگر گاز مونواکسیدکربن

  • حسگر کارتی
  • حسگر ژل بیومتریک
  • حسگرهای اکسید فلز
  • حسگرهای پیشرفته

حسگر کارتی

ساده ترین نوع حسگر گازهای خانگی، حسگر مونواکسیدکربن کارتی است. این حسگر دارای طراحی ساده بوده و به صورت کارت به همراه نقطه ای حساس است که در صورت قرار گیری آن در معرض گاز مونواکسید کربن، رنگ خود را تغییر می دهد. از معایب وارد شده به این نوع حسگرها، عدم هشدار آنها در صورت نشت گاز مونواکسیدکربن است و بایستی به صورت منظم کنترل شوند. بنابراین این حسگرها برای ایجاد ایمنی مناسب نیستند.

حسگر ژل بیومتریک

این نوع حسگرها دارای فناوری پیچیده ای هستند و برای تقلید واکنش بدن به گاز مونو اکسید کربن طراحی شده اند و به صورت مداوم این گاز را جذب می کنند. در مورد این نوع حسگرها هم معایبی وجود دارد که باعث بروز هشدارهای کاذب توسط دستگاه می گردد. جذب مداوم مونواکسیدکربن باعث می شود که این حسگرها نتوانند خود را به سطح بی خطر برسانند، بنابراین هشدارهای کاذب می دهند.

حسگر مونواکسیدکربن

حسگر اکسید فلز

حسگرهای فوق دارای دقت بیشتری هستند و از متداول ترین نوع حسگرهای مونو اکسید کربن به شمار می روند که در مدل های مخصوص برای استفاده در خانه نیز وجود دارند. در ساختار این حسگرها از مدارهای دی اکسید قلع جامد استفاده شده است. از مهم ترین مزیت های این حسگرها این است که با سرعت پاک می شوند و مداوما هوا را نسبت به وجود گاز مونواکسیدکربن بررسی می کنند. حسگرهای فوق قابلیت این را دارند که غلظت مونواکسیدکربن را به شکل دیجیتالی نمایش دهند. با افزایش گاز کربن مونواکسید، حسگر هشدار داده و زنگ خطر به صدا در می آید.

حسگرهای پیشرفته

آخرین نوع از حسگر مونواکسیدکربن ،حسگرهای پیشرفته هستند که توسط افراد خاصی تولید می شوند. این حسگرها با استفاده از فناوری تشخیص الکتروشیمیایی کار می کنند و از بهترین روش های تشخیص گاز به شمار می روند. در ساختار این حسگرها از دو منبع تغذیه استفاده شده است که شامل باتری و یا برق AC  است.

حسگر مونواکسیدکربن

مزایای حسگرهای گاز مونواکسیدکربن

  • گاز مونو اکسید کربن به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است و به همین دلیل استفاده از حسگرهای فوق به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. قابل ذکر است که در برخی از کشورها قوانین خاصی نسبت به استفاده از این حسگر در خانه ها، مدارس و هتل ها وجود دارد.
  • این حسگرها با اولین هشدار وجود گاز مونواکسیدکربن در محیط هشدار می دهند و به شما فرصت کافی برای خارج شدن از خانه را می دهند.
  • در صورتی که یکی از وسایل موجود در خانه مانند آبگرمکن، شومینه و یا اجاق گاز دچار مشکل شود و نشت گاز مونواکسیدکربن داشته باشند، این حسگرها بهترین وسیله برای تشخیص آن به شمار می رود.
  • این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت تغییر دما و یا رطوبت از بروز هشدارهای کاذب جلوگیری نموده و فقط به مونواکسیدکربن هشدار می دهند. قابل ذکر است از این حسگر در دستگاه هایی مانند پکیج های برقی دیواری و یا انواع بخاری ها می توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *