خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی و خاصیت های آن دیدگاه بگذارید

خواص عرق کاسنی

در این مقاله به شناخت کاسنی و خواص عرق کاسنی می پردازیم. شناخت گیاهان دارویی و کاربرد آنها می تواند در رفع بسیاری از بیماری به افراد کمک نماید. همه عقیده داریم که استفاده از داروهای گیاهی به دلیل طبیعی بودن عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. البته باید مد نظر داشت که استفاده از هر دو دسته این مواد دارویی حتما زیر نظر افراد متخصص و دانای فن صورت گیرد. گیاهان داروئی قبل از شناخته شدن و کاربرد و دسته بندی، شاید در برخی مناطق به عنوان غذای روزانه مورد مصرف بود. برای نمونه در مناطق سردسیر کشور مردم از دارچین و هل به عنوان یک طعم دهنده با طبع گرم برای چای استفاده می کنند که این ها جزء گیاهان داروئی بسیار مفید می باشند.

کاسنی از گیاهان داروئی است که در کشور ما بسیار پرکاربرد می باشد. این گیاه در مناطق کوهستانی همانند آذربایجان، خراسان و خوزستان رشد می کند. کاسنی به شکل بوته های بلند با گل های ارغوانی و آبی رنگ بوده و از نظر گیاه شناسی جزء دسته قاصدک ها می باشد. گیاه داروئی کاسنی در دو شکل صحرایی یا طبیعی و یک شکل کشت شده در مزارع وجود دارد. کاسنی سرشار از فیبر بوده که بسیار مفید برای سیستم گوارشی بدن می باشد  لذا در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی مصرف کنندگان زیادی دارد. همچنین ازعصاره گیاه برای کاربردهای پزشکی و داروئی استفاده می شود.

طبع گیاه کاسنی چیست؟

جهت مصرف بهینه شناخت خواص و طبع گیاهان داروئی دارای اهمیت است، کاسنی گیاهی با طبع سرد می باشد. با تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه مشخص گردیده کاسنی سرشار از فیبر بوده و حاوی ویتامین های زیادی همچون K, E, C و B6 می باشد. این گیاه شامل مواد معدنی روی، کلسیم، منیزیم و آهن اسید فولیک که همگی برای سلامتی بدن ضروری می باشند.

خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی و فواید آن

برای تهیه عرق کاسنی، گیاه را در اواسط خرداد برداشت نموده و عرق گیری می نمایند. چون ریشه این گیاه هم خاصیت داروئی دارد در بسیاری از موارد خود گیاه و ریشه را با هم عرق گیری می کنند. همانطور که می دانیم کلیه بخش های گیاهان داروئی دارای فواید بسیاری هستند که چه به صورت عرق یا ضماد یا عصاره و اسانس قابل مصرف می باشند. به گفته کارشناسان طب سنتی عرق کاسنی در تصفیه خون اثر داشته و کارایی بدن را در خون رسانی بهبود می بخشد.

از خواص عرق کاسنی می توان به خاصیت چربی زدایی و دفع صفرا، پاکسازی کبد توسط آن اشاره کرد. عرق کاسنی خواص ادرارآوری بالایی داشته که موجب دفع سموم از طریق کلیه و مثانه می گردد. این عمل در از بین سنگ و پاک سازی کلیه و مثانه بسیار مفید می باشد.

ویتامین های موجود در عرق کاسنی

فسفر، آهن گیاهی و ویتامین C موجود در عرق کاسنی با اثر تقویت کنندگی کبد، رنگ پوست را روشن نموده و از بیماری های همانند جوش، اگزما و التهابات پوستی جلوگیری می کند. با وجود باکتری های مفید اینولین پروبیوتیکی در کاسنی، عرق آن عمل گوارش را بهبود بخشیده و برطرف کننده سوزش معده و هضم بهتر مواد غذایی می شود.

کاسنی با داشتن فنول به مقدار زیاد که اثر آنتی اکسیدانی دارند از لخته شدن خون و بی نظمی در طپش قلب ممانعت به عمل می آورد. ویتامین C کاسنی و به همراه خواص آنتی اکسیدانی و سم زدا بودن این گیاه، دمای بدن را تنظیم نموده و تب را از بین می برد.

طبق تحقیقات مشخص شده با وجود خاصیت ضد التهابی کاسنی عموما به عنوان مسکن برای دردهای التهابی ماهیچه ها و مفاصل به کار می رود و بامصرف آن به طور فزاینده ای از میزان درد کاسته می شود.

خواص عرق کاسنی

سایر خواص عرق کاسنی

کاهش دادن میزان کلسترول مضر در بدن بوسیله اینولین موجود در کاسنی صورت می گیرد و میزان کلسترول خوب را بالا برده از بروز سکته قلبی و مغزی در افراد مستعد می کاهد. کاسنی  پیری زود رس پوست و عوارض چین و چروک را رفع می کند و با داشتن ویتامین های E و C در جوان سازی پوست و حفظ آن اثر شایانی دارد.

کسانی که به دلایل مختلف از اسید معده و تحرکات روده ای رنج می برند با استفاده از عرق کاسنی می توانند تا حد زیادی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از یبوست پیشگیری نمایند. وجود زردی در نوزادان تازه متولد شده بسیار دیده می شود که زنان باردار چنانچه در دوران بارداری خود از عرق کاسنی استفاده نمایند خون و کبد آنها را تصفیه نموده و اثر مفیدی در جلوگیری از زردی نوزاد دارد.

نقش عرق کاسنی در تقویت سیستم ایمنی بدن خیلی بالاست زیرا این گیاه با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد رادیکال های آزاد، گردش خون در رگ های بدن را بهبود بخشیده و از بیماری های سرطان و قلبی جلوگیری می کند. کاسنی با طبع سرد خود برای متعادل نمودن بدن بسیار مفید بوده و به این وسیله بسیاری از امراض که با غلبه گرمی بر بدن عارض می شوند را رفع می کند.

نقش عرق کاسنی در بیماری های کبدی

کسانی که به دلیل عملکرد نامتعارف کبد دارای خون غلیظ بوده با مصرف کاسنی که اثر مستقیمی بر کارکرد کبد دارد، غلظت خون آنها رقیق تر می گردد.

یکی دیگر از خواص عرق کاسنی این است که این عرق با دفع نمودن صفرا از بدن و بهبودی عملکرد کبد، اختلالات بوجود آمده در هورمون ها را تنظیم می کند. تغذیه ما ارتباط مستقیم با کارکرد کبد دارد. چنانچه این عضو بدن دچار اختلال شود کلیه اعضای بدن درگیر می شوند و علائم آن به شکل زردی پوست، خستگی مفرط، عطش زیاد و چربی خون قابل مشاهده است لذا کاسنی با خواص موثر خود روی کبد می تواند تمام این موارد را رفع نماید و هرچه عرق این گیاه تلخ تر باشد خاصیت الیتام بخشی امراض کبد بیشتر خواهد بود.

عرق گیری از گیاه کاسنی با دستگاه های عرقگیر هیمورا در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *