دستگاه زنت

دستگاه زنت چیست؟ دیدگاه بگذارید

معرفی دستگاه زنت

زنت دستگاهی سرمایشی و گرمایشی است که عملکردی براساس مکانیزم تبخیری دارد و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین مزیت های استفاده از این دستگاه ها قابلیت آنها در تولید سرما، گرما و رطوبت در محیط است. این سیستم ها به عنوان تهویه مطبوع هوای چهار فصلی نیز عمل می کنند و رطوبت موجود در هوا را به تعادل می رسانند. زمانی که سیستم زنت برای تامین نیازهای سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد عملکردی مشابه با کولر دارد و  در حالت گرمایشی نیز یک کویل آب گرم به آن اضافه می شود. همان گونه که در بالا نیز اشاره شد این دستگاه ها به عنوان سیستم تهویه هوا نیز عمل و موجب هواسازی در محیط می شوند.

زمانی که زنت برای گرمایش محیط استفاده می شود به  بویلر و یا پکیج برقی دیواری متصل می گردد و آب گرم خود را با استفاده از این سیستم ها تامین می کند. ابعاد بزرگی که این دستگاه ها دارند موجب استفاده از آنها در پشت بام ها و یا مکان های بزرگ صنعتی شده است. در زیر توضیح جامعی در مورد عملکردی که این سیستم ها در حالت گرمایشی و سرمایشی دارند برای شما گردآوری شده است.

دستگاه زنت

چگونگی عملکرد دستگاه زنت در حالت سرمایشی

دستگاه های زنت؛ برای تامین سرمایش در محیط مجهز به پدهای سلولزی هستند که با جذب آب باعث خنک سازی محیط می شوند. پمپ با فشار آب را به سلولزها انتقال داده و زمانی که هوا از میان این پدها عبور می کند باعث تبخیر آب شده و هوای خنک مطبوعی در محیط ایجاد می گردد. این سیستم ها قابلیت کاهش دما از 38 درجه به 26 را دارند و به دلیل قدرت بالایی که دارند هوای خنک مطلوبی را در محیط ایجاد می کنند.

چگونگی عملکرد دستگاه زنت در حالت گرمایشی

دستگاه های زنت دارای کویل هایی هستند که آب گرم با استفاده از پمپ از پکیج و یا موتورخانه به این کویل ها انتقال داده می شود، فن سانتریفیوژی که در ساختار این تجهیزات پیشرفته وجود دارد هوای گرم شده توسط کوئل ها را با استفاده از کانال کشی هایی که در داخل ساختمان انجام گرفته به محیط پرتاب می کند. البته در کنار این عمل با استفاده از آبی که در داخل تشتک این دستگاه ها وجود دارد و با استفاده از پمپ بر روی پدها پمپاژ می شود رطوبت هوا تامین می گردد.( این عمل در فصل زمستان امری اختیاری است)

دستگاه زنت

اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه

دستگاه زنت برای اینکه بتواند گرمایش و یا سرمایش محیط را تامین نماید مجهز به قطعاتی است که در بخش سرمایشی و گرمایشی متفاوت هستند و با هماهنگی بالایی با یکدیگر کار می کنند. این قطعات به شرح ذیل می باشند:

دستگاه زنت
  • در این سیستم از چندین دریچه استفاده شده است که به ترتیب دریچه اول مخصوص وارد شدن هوای تازه به محیط داخلی ساختمان، دریچه دوم به منظور ورود هوای برگشتی و دریچه سوم باعث سیرکوله شدن هوای داخل ساختمان می شود.
  • سیستم فیلتراسیون( لازم به توضیح است که فیلترها در این سیستم ها با توجه به نیاز انتخاب می شوند)
  • در سیستم گرمایشی؛ مبدل حرارتی و یا کویل آب گرم
  • در سیستم سرمایشی؛ پمپ آب و پد های سلولزی
  • سیستم رطوبت زن

مزیت ها

  • قابل استفاده در چهار فصل سال
  • کم مصرف و بهینه، این سیستم ها تنها در حالتی برق مصرف می کنند که فن در حال چرخش باشد.
  • نصب و راه اندازی راحت
  • استفاده از این دستگاه ها نسبت به سیستم های دیگر کاملا مقرون به صرفه است.
  • عدم نیاز به رادیاتور، شوفاژ و یا لوله کشی در داخل ساختمان
  • سرعت بالا در گرم و خنک کردن محیط

دستگاه زنت

معایب

  • از آنجا این دستگاه ها باعث ایجاد رطوبت در هوا نیز می شوند برای استفاده در محیط هایی که دارای آب و هوای مرطوب هستند مناسب نمی باشند و در مناطق گرم و خشک بهترین کارایی را دارند.
  • در حالت سرمایشی به دلیل اینکه این سیستم مانند کولر عمل می کند دارای مصرف آب می باشد.

نکات کلیدی در مورد دستگاه زنت

دستگاه زنت

نصب و راه اندازی

دستگاه های زنت به دلیل ابعاد بزرگی که دارند به فضایی با متراژ بالاتر نیاز دارند و در پشت بام، گوشه ای از حیاط و یا با توجه به شرایطی که محیط دارد در بهترین مکان مستقر و نصب می شوند.

مصرف کم برق

در بالا در بخش مزیت ها به این نکته اشاره شد که این سیستم ها دارای مصرف برق کمی هستند و دلیل مورد ذکر شده این است که در دستگاه های فوق از سیکل تبرید تراکمی و کمپرسور استفاده نشده و دارای ساختار بسیار ساده ای بوده و در نتیجه مصرف برق بسیار کمی دارند.

جایگزین بهتر

این سیستم ها بهترین جایگزین به جای چیلرها و هواسازها محسوب می گردند و با توان و سرعت بالایی هوای گرم و خنک در محیط ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *