دستگاه جوجه کشی هیمورا

دستگاه های جوجه کشی دیدگاه بگذارید

دستگاه های جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی

پرورش دهندگان تازه کار و آماتور، بهتر است کار خود را با استفاده از جوجه های یک روزه یا تخم های بارور خریداری شده از یک تولید کننده معتبر آغاز کنند، که عاری از بیماری ها باشند. نیاز به دستگاه جوجه کشی تابع اندازه واحد تولیدی است.

جوجه کشی های مجهز و بزرگ دارای دو دستگاه جداگانه ستر و هچر هستند. قسمت عمده دوره انکوباسیون تخم های نطفه دار در ابتدای فرآیند جوجه کشی و در دستگاه ستر سپری می شود. قبل از تولد جوجه ها آنها را از دستگاه ستر به هچر می برند. وظیفه دستگاه هچر ایجاد شرایط منایب برای شکافتن پوسته و خروج جوجه ها از تخم است.

مقایسه ستر و هچر

سینی ها و شرایط محیطی این دو دستگاه متفاوت، ولی اساس کار هر دو یکسان. در واقع تامین شرایط مناسب رطوبت و دما است، که در این دو دوره متفاوت است. به منظور رعایت اصول بهداشتی و کنترل بیماری ها، اتاق های محل استقرار ستر و هچر را جداگانه و دور از هم بنا کرده اند و سعی می کنند آلودگی های احتمالی بین آنها تبادل نشود. انتقال آلودگی به دستگاه ستر اهمیت بیشتری دارد.

در جوجه کشی های تجاری از کف های سیمانی استفاده می شود، تا بتوان کف آنها را به راحتی تمیز کرد. دیوار و سقف آنها از مواد ضد آب ساخته می شود. جوجه کشی باید به خوبی تهویه شده و سیستم آن به گونه ای طراحی شود که هوای تمیز بیرون به صورت یکنواخت وارد آن شود.

دمای ساختمان محل استقرار ستر و هچر باید بین 18 تا 27 درجه(24) باشد. در تابستان به خصوص در مناطق گرم، از کولر برای خنک کردن هوا، استفاده می شود. در فصول سرد، لازم است منبع گرمای مناسب تامین شود. معمولا هوای داخل دستگاه جوجه کشی به سمت بیرون هدایت می شود تا هوای نسبتا آلوده آن بیرون فرستاده شود.

دستگاه های جوجه کشی هیمورا

توسعه مناسب جنین، مستلزم وارد شدن اکسیژن و خارج شدن دی اکسید کربن از دستگاه جوجه کشی و سالن جوجه کشی است. هدف اصلی تهویه، کنترل دما و کاهش تراکم میکروب های انتقالی از هوا، در جوجه کشی است.

در جوجه کشی تجاری، محل استقرار هچر و محل تمیز کردن و شستشوی ادوات و ابزار  ها باید در اتاق های جداگانه باشد و هر یک سیستم تهویه جداگانه داشته باشند، تا گرد و غبار و پوش پرهای دستگاه هچر از اینکوباتورها، تخم های تمیز و ابزارآلات تمیز شده دور نگه داشته شود. در صورت کوچک بودن جوجه کشی اینگونه جداسازی غیر عملی خواهد بود.

برخی اینکوباتورها دارای سیستم هچر نیز هستند. در این موارد لازم است اتاق مربوطه در جوجه کشی دائما تهویه شود.
در صورت ضرورت، می توان فرآیند خواباندن تخم ها و هچ کردن آنها را در یک ماشین انجام داد. ولی این کار تنها زمانی عملی است که تعداد بسیار اندک تخم برای تبدیل شدن به جوجه در دسترس باشد.

در صورتی که تمایل به خواباندن 100 تخم یا بیشتر در هفته داشته باشیم ،لازم است یک یا چند ماشین برای خواباندن تخم و یک ماشین برای هچ کردن آنها خریداری کنیم.

نحوه کار دستگاه

به طور کلی سه روز فبل از تاریخ مورد انتظار تولید جوجه ها ،تخم های قرار گرفته در طبق های دستگاه ستر به سبدهای هچر منتقل می گردند.

دستگاه ستر و هچر باید خوش ساخت باشد و ابزارهای کنترل دمای آن، برای تامین حرارت در محدوده خیلی باریک و در حد 15/0 درجه سانتیگراد تنظیم گردد. مسئله دیگر، ضرورت چرخاندن تخم ها، کنترل رطوبت و جابجایی هوا است. سهولت تمیز کردن و شستشوی دستگاه ها نیز مطرح است.

جنس دستگاه

سطح داخلی دستگاه باید ضد آب و در برابر ترکیبات شوینده و مواد ضدعفونی کننده مقاوم باشد. چوب، عایق خوب و مقاومی است ولی به زحمت می توان آن را تمیز کرد و اساسا قابل ضدعفونی در حد استریل نیست.

بسیاری از ماشین های چوبی را می توان با پوشاندن یک لایه داخلی از مواد رزینی مود، استفاده قرار داد. رنگ زدن سطوح داخل دستگاه، با استفاده از رنگ های حاوی سرب مناسب نیست. سرب برای جوجه ها سمی است. مسئله دیگری که باید در نظر داشت، قابلیت اعتماد به سیستم های مکانیکی، سهولت تعویض قطعات و در دسترس بودن خدمات و قطعات یدکی آنهاست.

برخی دستگاه ها در صورت وجود تخم های با سنین متفاوت، بهتر عمل می کنند. در نتیجه شست و شوی آنها با اشکال مواجه می شود. زیرا در هیچ لحظه ای، تمامی دستگاه خالی نیست که بتوان با خیال راحت آن را شستشو داد. با این وجود می توان سطوح داخلی را قبل از افزودن تخم های جدید و یا بیرون آوردن تعدادی از طبق های تخم، آنها را شستشو داد.

در بازار های امروز انواع اینکوباتور ها در بازار عرضه می شود ،که برخی از آنها قابل استفاده برای جوجه کشی تعداد اندکی از تخم ها هستند. روش های مختلفی برای گرم کردن تخم ها به کار می رود، طبق های مختلفی به کار می رود و روش های متفاوتی برای چرخاندن تخم ها استفاده می شود و درجات متفاوتی از اتوماسیون، در آنها بکار میرود و روش های مختلفی برای حفظ رطوبت مناسب در آنها اعمالمی گردد.

دستگاه های جوجه کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *