رادیاتور های برقی

رادیاتور های برقی چگونه عملیات گرمایش را انجام می دهند؟ دیدگاه بگذارید

رادیاتور برقی چیست؟

انواع رادیاتور های برقی از به روزترین سیستم های گرمایشی هستند که با تغذیه از انرژی الکتریکی گرما تولید می کنند. این تجهیزات گرمایشی به دلیل ساختار بسیار ساده و عدم اشغال فضای زیاد بیش از دیگر سیستم ها کاربرد دارند. امروزه با پیشرفتی که در زمینه ساخت تجهیزات گرمایشی رخ داده می توانیم شاهد تغییرات شگرفی در این زمینه باشیم. رادیاتورهای برقی نیز از این امر مستثنی نبوده و تغییراتی در ساختار آنها ایجاد شده است. در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی طراحی مدل های جدید وارد بازار شده اند و جای تجهیزات گرمایشی سنتی را گرفته اند.

رادیاتورهای قدیمی عملکرد مستقلی نداشتند و متصل به یک سیستم مرکزی عمل می کردند و مکانیزم گرمایشی آنها با استفاده از آب گرمی بود که به داخل آن ها وارد می شد، اما رادیاتورهای امروزی که شامل رادیاتور شیشه ای، رادیاتورهای برقی، رادیاتورهای پره ای و … هستند، با تغدیه از انرژی الکتریکی کار می کنند و کاملا مستقل و در مدل ها و اندازه های متنوعی ساخته می شوند. این نوع رادیاتورها دیگر به آب برای تامین گرما نیاز ندارند و در داخل آنها از روغن استفاده شده است.

رادیاتور های برقی

ساختار کلی رادیاتور های برقی

رادیاتورهای برقی که امروزه استفاده بسیار بالایی دارند، ساختاری کاملا متفاوت داشته و از قطعات درجه یک و به روز در ساخت آنها استفاده شده است. ما در اینجا اشاره کوتاهی به برخی از قطعات بسیار مهمی که این تجهیزات دارند کرده ایم. اولین و مهم ترین بخشی که در این سیستم ها وظیفه تامین گرما را بر عهده دارد، المنت ها هستند که گذر جریان الکتریکی باعث داغ شدن آنها می شود. در این تجهیزات به جای آب از روغن استفاده شده و المنت ها در داخل این روغن قرار دارند و گرما با استفاده از آن به بدنه رادیاتور منتقل می گردد.

به منظور کنترل و تنظیم دما در این سیستم ها از تجهیزی با نام ترموستات استفاده شده است که مدیریت میزان دما وظیفه آن است. با تنظیم دما بر روی ترموستات افزایش و کاهشی در آن رخ نمی دهد و به نوعی در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. این تجهیزات از آنجا که با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کنند به صورت کاملا ایمن ساخته شده اند و هیچ گونه خطر برق گرفتگی با استفاده از آنها کاربر را تهدید نمی کند. توان گرمایشی و ابعاد این تجهیزات گرمایشی  با توجه به تعداد پره ای که دارند مشخص می گردد.

رادیاتور های برقی

چه نکاتی باید در زمان خرید رادیاتور های برقی مورد توجه قرار گیرد؟

در خرید رادیاتورها برخی موارد بسیار مهمی است که باید با در نظر گرفتن آنها اقدام به خرید نمود، در غیر این صورت امکان بروز مشکلاتی برای شما وجود دارد. پس با دقت مطالب ذکر شده در زیر را مطالعه بفرمایید:

  • جنس شوفاژ
  • توان گرمایشی
  • تعداد پره
  • ترموستات ایمنی
  • سیستم قطع خودکار
  • امکانات جانبی

جنس شوفاژ: جنس بدنه رادیاتور های برقی از این نظر که رسانای گرما باشند دارای اهمیت است. بدین منظور در ساخت این سامانه های گرمایشی از آلومینیوم استفاده می شود که رسانای خوب گرما است، همچنین دوام و مقاومت آن بیشتر و باعث افزایش ماندگاری این سیستم ها می گردد.

توان گرمایشی: برای اینکه بتوانید رادیاتوری متناسب با نیازهای خود خریداری کنید، باید سعی کنید با توجه به متراژ محیط خود سیستمی را انتخاب کنید. اگر به رادیاتوری با توان گرمایشی بالا نیاز دارید باید از سیستمی با تعداد پره زیاد استفاده کنید، در این حالت گرمای تولید شده بیشتر خواهد بود. بنابراین اول متراژ محیط را اندازه گیری کنید و سپس اقدام به خرید رادیاتور نمایید.

رادیاتور های برقی

ترموستات ایمنی: رادیاتور های برقی باید مجهز به ترموستات باشند تا دمای آنها را تحت کنترل داشته باشد. ترموستات بدین صورت عمل می کند که شما با تنظیم دما، مثلا بر روی 20 درجه، زمانی که دما به این نکته رسید رادیاتور خاموش و با افت دوباره آن روشن می شود.

امکانات جانبی: از امکانات جانبی که در مورد رادیاتورها می توان ذکر کرد وجود صفحه نمایشگر، محل مخصوص جمع آوری سیم برق و جای خشک کردن حوله است که بهتر است در ساختار آنها وجود داشته باشد.

رادیاتور های برقی

مزایا و معایب رادیاتورها

هر سیستم حرارتی دارای مزایا و معایبی است که دانستن آنها برای مصرف کننده خالی از لطف نیست، رادیاتور های برقی نیز از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در زیر آورده شده است:

مزایا

  • سرویس و نگهداری راحت
  • نصب و راه اندازی راحت
  • ساخته شده در مدل ها و ابعاد متفاوت
  • سازگار با محیط زیست بدون تولید آلاینده های زیست محیطی
  • مجهز به المنت برای تامین گرمایش محیط
  • کاربری بسیار راحت
  • دارای ابعاد مناسب بدون اشغال فضای اضافی
  • کم مصرف و کاملا بهینه

معایب

  • توان گرمایشی این رادیاتور های برقی نسبت به دیگر تجهیزات حرارتی کمتر است و نمی توان از آنها در متراژهای بزرگتر استفاده کرد.
  • از دیگر معایبی که در مورد این سیستم ها می توان ذکر کرد، مصرف برق آنها است که ممکن است باعث شود قبض برق شما کمی سنگین تر از قبل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *