سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف چیست؟ دیدگاه بگذارید

تعریف کلی سیستم های گرمایش از کف

در سال های اخیر استفاده از سیستم های گرمایش از کف افزایش قابل توجهی پیدا کرده است که به دلیل مزیت های بسیار فراوانی این نوع سامانه های گرمایشی می باشد. در صورتی که تمایل به ساخت مسکن جدیدی هستید می توانید با انجام زیرساخت های لازم از گرمایش این سیستم ها بهره مند شوید و به دلیل اینکه راندمان بسیار بالایی دارند اتلاف حرارتی با استفاده از آنها ایجاد نمی گردد.

همان گونه که از نام این سیستم ها نیز مشخص است گرمای محیط از طریق کف ساختمان تامین می گردد و این امر نیز به دلیل انجام لوله کشی و یا موارد دیگر در کف ساختمان است. زمانی که این سیستم ها گرم می شوند، گرمای مطلوبی در کف ایجاد می کنند که در کل ساختمان پخش می گردد. در صورتی که تمایل به استفاده از سیستم گرمایش از کف مناسبی هستید ابتدا باید به شرایط محیط خود و همچنین نوع زیرساخت ساختمان توجه نمایید و در مورد خود سیستم تحقیقات لازم را انجام دهید زیرا در صورت بروز هر گونه مشکلی رفع آن نیاز به عملیات پیچیده ای دارد و هزینه های بالایی را برای کاربر به همراه خواهد داشت.

سیستم گرمایش از کف

انواع سیستم های گرمایش از کف

  • سیستم گرمایش از کف برقی
  • سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف برقی

سیستم های گرمایش از کف برقی از متداول ترین نوع سیستم هایی هستند که برای تامین گرمایش محیط داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و با تغذیه از انرژی الکتریکی و مجهز بودن به تجهیزات پیشرفته برقی عمل تامین گرما را انجام می دهند. این سیستم ها مجهز به یک شبکه المنت هستند که با گذر جریان برق از میان آنها گرم شده و گرمای خود را به بیرون انتقال می دهند. جهت تنظیم دما در این سیستم ها از یک کلید سوئیچ استفاده می شود که بر روی دیوار نصب می گردد و برای هر بخش از ساختمان می توان از سوئیچ مجزایی استفاده کرد. امروزه فرش های المنتی وجود دارند که با قرار گرفتن در زیر پوشش های پارکت بدون نیاز به هرگونه زیرساختی قابل اجرا می باشند.

جهت نصب این سیستم ابتدا شبکه المنت های فیکس شده بر روی یک مش و یا شبکه ای از جنس پلاستیک ( به دلیل نارسانا بودن آن) را آماده نمایید، البته قبل از هر کاری زیرساخت لازم برای انجام این کار را فراهم کرده و توسط سیمان کف را پوشش دهید. به منظور جلوگیری از پرت حرارتی پس از اتمام سیمان کاری از عایق مناسب استفاده کنید تا از هدر رفت انرژی و نفوذ گرما به مناطق دیگر جلوگیری نماید. با اتمام تمامی مراحل فوق می توانید اقدام به راه اندازی سیستم نمایید و اتصال آن به منبع برق را انجام دهید. بعد از این کار می توانید پوشش کف را که از هر نوع سازه ای مانند سنگ، سرامیک و یا پارکت انجام دهید.

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف آبی نوع دیگری از این سیستم ها محسوب می گردد که با استفاده از آب گرم عمل گرمایش را تامین می کند. جهت انجام این سیستم ها معمولا از لوله های مسی و یا پی وی سی استفاده می کنند و به برخی از تجهیزات دیگر مانند موتورخانه و یا هر نوع سیستم مرکزی نیاز است. قابل ذکر است که برای کنترل حرارت و دمای این سیستم از یک جعبه کنترلی استفاده می کنند که برای هر فضایی کاملا مجزا می باشد. همان گونه که گفتیم این نوع سامانه گرمایشی به یک سیستم مرکزی نیاز دارد که می توان از پکیج برای این منظور استفاده کرد، جهت کاهش دما نیز می توان از پکیج استفاده نموده و دمای آن را کم و زیاد کرد. نحوه اجرای این سیستم نیز بدین صورت است که در ابتدا نسبت به آماده سازی زیرساخت آن باید اقدام نمود.

اولین کار تراز کردن کف ساختمان با استفاده از سیمان، موزاییک و یا سرامیک است، بعد از این کار بایستی کف را به دلیل جلوگیری از اتلاف حرارت عایق بندی نمود که این عمل بایستی با استفاده از عایق های با کیفیت انجام گیرد. با اتمام این مراحل با استفاده از الگوهای یو ال لوپ و یا همان حالت مارپیچ لوله کشی های لازم را انجام دهید و اتصالات لازم به پکیج و یا هر سیستم حرارتی مرکزی را انجام دهید و سپس روی لوله ها را با استفاده از سیمان پوشش دهید. بعد از این کار کف را تراز کرده و کف پوش و یا هر نوع پوششی را بر روی این کار اجرا کنید.

سیستم گرمایش از کف

معایب و مزایای این سیستم ها

هر سیستم گرمایشی دارای مزایا و معایبی است که بایستی با آگاهی از این موارد اقدام به اجرای آنها نمود. سیستم های گرمایش از کف نیز بدین گونه هستند و مزایا و معایبی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

مزایا

  • ایجاد گرمای یکنواخت در محیط، دلیل این کار نیز اجرای آن در کل کف ساختمان است.
  • عدم اشغال فضای اضافی در محیط
  • بازدهی بسیار بالا بدون اتلاف انرژی گرمایی
  • عدم ایجاد سر و صدا، این سیستم ها برخلاف دیگر سیستم های گرمایشی هیچ گونه سر و صدایی در محیط ایجاد نمی کنند.
  • از مهم ترین مزایایی که در مورد این سیستم ها می توانیم ذکر کنیم، انجام آنها در کف است و این عامل از بروز هرگونه خطری جلوگیری نموده و ایمنی آنها را افزایش می دهد.
  • از دیگر مواردی که ذکر آن خالی از لطف نیست می توان به عدم ایجاد آلودگی با استفاده از این سیستم ها اشاره کرد که این امر از بارزترین و مهم ترین ویژگی هایی است که در مورد سیستم های گرمایش از کف می توان ذکر کرد.
سیستم گرمایش از کف

معایب

  • این سیستم ها به زمانی حدود 36 ساعت نیاز دارند تا به گرمای ایده آل در فصول زمستان برسند، برای مثال دما را باید هر 12 ساعت حدود 5 درجه اضافه کرد تا بعد از 36 ساعت به دمای 35 درجه رساند.
  • از دیگر موارد مهم عدم ایجاد تغییر در کف ساختمان است زیرا وجود این لوله کشی ها و یا سیم کشی ها مانع از انجام این کار می گردد.
  • در صورتی که هرگونه مشکلی در لوله ها و یا سیم کشی این سیستم ها ایجاد گردد بایستی کف ساختمان تخریب و تعمیرات لازم انجام گیرد که این امر مستلزم انجام هزینه های بالا است.

برای مشاهده نمونه سیستم های گرمایش از کف تولیدی شرکت هیمورا به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *