رسوب گیر پکیج

آشنایی با انواع رسوب گیر پکیج دیدگاه بگذارید

رسوب گیر پکیج چیست؟

رسوب گیر همان گونه که از نام آن نیز مشخص است برای گرفتن رسوبات موجود در آب پکیج ها مورد استفاده قرار می گیرد که به آن سختی گیر آب نیز گفته می شود. از مهم ترین معضلاتی که در استفاده از سیستم های گرمایشی مانند پکیج ها وجود دارد سختی موجود در آب است که با ته نشین شدن در این سیستم ها باعث اختلال در عملکرد آنها می گردد. زمانی که آب وارد این سیستم ها می شود تبخیر شده و رسوباتی همچون گل و لای، شن و ماسه، ذرات درشت، جلبک ها و یا هر گونه ماده دیگری باقی می ماند که باعث ایجاد انسداد در ورودی آب پکیج شده و با این عمل فشار آب کاهش می یابد.

در برخی از سیستم های گرمایشی مانند آبگرمکن ها زمانی که این رسوبات وارد آبگرمکن می شود در مسیر مبدل های حرارتی قرار گرفته و مانع از گرم شدن آب می گردند. دستگاه های رسوب گیر از بهترین سیستم هایی هستند که تاثیر مستقیمی در عملکرد درست پکیج ها ایفا می کنند و باعث افزایش عمر آنها می شوند. در این مقاله به گروهی از بهترین دستگاه های رسوب گیری و چگونگی عملکرد آنها اشاره ی کوتاهی شده است.

رسوب گیر پکیج

توضیحی مختصر در مورد آب سخت

قبل از پرداختن به انواع رسوب گیرها لازم است در مورد اینکه آب سخت چیست توضیحاتی ارائه شود. آب سخت به آبی گفته می شود که حاوی املاح معدنی مانند آهک، گچ، شن، ماسه، کلسیم و منیزیم است و در سیستم های گرمایشی به عنوان یک مشکل بزرگ منجر به ایجاد اختلال در عملکرد آنها می شود. این آب با گذشت زمان و به مرور به رسوب تبدیل می گردد و مجاری ورودی آب به سیستم را مسدود می کند. همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره شد آب سخت حاوی منیزیم و کلسیم است و زمانی که این مواد به یکدیگر برخورد می کنند به هم چسبیده و باعث مسدود شدن لوله ها در سیستم های حرارتی می شوند.

انواع رسوب گیر پکیج

  • رسوب گیر پلی فسفات
  • رسوب گیر مغناطیسی
  • رسوب گیر الکترونیکی
رسوب گیر پکیج

رسوب گیر پلی فسفات

این نوع رسوب گیر از ساده ترین و کم هزینه ترین نوع رسوب گیرهایی است که در پکیج ها از آن استفاده می کنند، البته از این نوع رسوب گیر در سیستم های تصفیه آب شهری نیز استفاده می شود. رسوب گیرهای پلی فسفات به دو صورت جامد و مایع کاربرد دارند و با توجه به نوع کاربری می توان از رسوب گیر مناسب استفاده کرد. پلی فسفات در واقع رسوب گیر شیمیایی است که با ترکیب با کلسیم عمل می کند. زمانی که پلی فسفات به آب تزریق می گردد با کلسیم موجود در آن ترکیب شده و باعث ایجاد فسفات کلسیم می شود. فسفات کلسیم از تشکیل رسوب جلوگیری نموده و در آب محلول می ماند. نکته مهمی که در مورد این نوع رسوب گیر می توان ذکر کرد قابل شرب بودن آن است زیرا دارای استاندارد NFS 60 می باشد.

رسوب گیر مغناطیسی

از دیگر رسوب گیرها می توان به رسوب گیر مغناطیسی اشاره کرد که با ایجاد میدان مغناطیسی از تشکیل رسوب جلوگیری می کنند. این نوع رسوب گیر بدین صورت عمل می کند که با تاثیر بر شکل کریستال کلسیم مانع از ایجاد رسوب می شود. در این حالت شکل کربنات کلسیم از حالت کلسیت به شکل آراگونیت در می آید و در نهایت به صورت لجن از لوله ها خارج می گردد. در این نوع رسوب گیر از دو یا یک عدد آهن ربا استفاده می شود و در مسیر و یا اطراف لوله ها نصب می گردد. از مهم ترین مزیت هایی که در مورد این نوع رسوب گیر می توان ذکر کرد قیمت پایین آن و همچنین ساختار ساده ای است که از آن برخوردار است. از معایب این رسوب گیر نیز می توان به تاثیر موضعی و یا نقطه ای آن اشاره کرد.

رسوب گیر پکیج
رسوب گیر پکیج

رسوب گیر الکترونیکی

این نوع رسوب گیر در گروه سختی گیرهای الکترومغناطیسی قرار دارد و باعث اختلال در یون های مثبت و منفی آب می شود و اندازه ی آنها را کاملا کوچک می کند. این عامل از رسوب و ته تشین شدن مواد در لوله ها و مجاری ورودی پکیج جلوگیری می کند و از نیروی برق برای انجام این کار استفاده می کند. از مهم ترین مواردی که باعث استفاده از این نوع رسوب گیر شده، عدم استفاده از مواد شیمیایی و نصب راحت آن است. از ایرادات مهم این نوع رسوب گیر این است که به دلیل استفاده از انرژی الکتریکی در صورت قطع شدن برق در عملکرد آن اختلال ایجاد می گردد.

نحوه عملکرد رسوب گیر به چه صورتی است؟

رسوب گیرها از مهم ترین و ضروری ترین سیستم ها و یا موادی هستند که در حین نصب سیستم های گرمایشی مانند پکیج ها بایستی بر روی آنها نصب گردند. اینکه این قطعات به چه نحوی عمل می کنند، به نوع رسوب گیر بستگی دارد. عمل رسوب گیری و یا سختی گیری آب تا قبل از وارد شدن روش های مختلف رسوب گیری به صورت دستی و با استفاده از جرم گیرها انجام می گرفت، اما امروزه این عمل با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها و روش ها انجام می گیرد.

رسوب گیرها بدین صورت عمل می کنند که با نصب آنها در مسیر لوله ها زمانی که آب از لوله ها گذر می کند با تاثیر گذاشتن بر مواد معدنی موجود در آب باعث ایجاد تغییر در آنها و در نتیجه عدم رسوب گذاری آنها در لوله ها و مجاری ورودی آب می شوند. قابل ذکر است که هر کدام از رسوب گیرهای ذکر شده در بالا دارای معایب و مزایایی هستند که با مطالعه و تحقیق در مورد آنها می توانید از رسوب گیر مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *