تاثیر گرما در شیردهی دامی

آیا گرما بر روی شیردهی دام ها تاثیر دارد؟ دیدگاه بگذارید

آیا گرما بر روی شیردهی دام ها تاثیر دارد؟

دام های شیری نقش تاثیرگذاری در افزایش درآمد دامداران و دامپروران دارند، بدین منظور باید شرایط رفاهی را برای آنها فراهم کرد تا میزان شیردهی آنها کاهش نیابد. برای مثال در فصول سرد سال باید محیط را گرم نگهداشت و در فصل تابستان باید حد الامکان محیط خنک باشد تا استرس ناشی از گرما منجر به کاهش میزان شیردهی در دام ها نگردد. در این مقاله به بررسی تاثیر گرما بر روی شیردهی دام ها می پردازیم. همانطور که می دانید افزایش میزان شیردهی در دام ها رابطه مستقیمی با افزایش درآمد دارد؛ پس خواندن این مقاله برای شما ضروری بوده و از شما دعوت می کنم تا پایان با ما همراه باشید.

توجه کنید که گرما می تواند بر روی رشد پستان دام ها، مقدار متابولیسم و سیستم ایمنی بدن آنها تاثیر مستقیمی بگذارد که نتیجه آن کاهش میزان شیردهی و تولید دام ها شده و نیز اگر دام در دوره خشکی به سر می برد و دوران قبل از زایمان را سپری می کند مسلماً گرما سبب خواهد شد گوساله حاصل از دام با مشکل مواجه گردد و دام باردار در دوره بعدی شیردهی، شدیداً کاهش تولید پیدا کند که به ضرر دامدار است. بدین منظور شما موظف هستید جهت افزایش بازدهی و میزان شیردهی دام در فصول گرم سال شرایطی را فراهم کنید که دام راحتی کامل داشته و استرس گرمایی نداشته باشد.

تاثیر گرما در شیردهی دامی

فواید خنک سازی محیط دامداری و دامپروری

تحقیقات نشان داده اگر دام ها دوره خشکی و پیش از زایمان خود را در محیطی خنک سپری کنند طبعاً 40 هفته بعد از زایمان بیشترین میزان شیردهی را خواهند داشت. در صورتی که شرایط بهداشتی و درمانی گاوها یکسان باشد آن دسته از گاوهایی که استرس گرمایی کمتری داشته اند میزان شیردهی آنها در روز حدوداً 8 الی 10 پوند شیر (6/3 تا 5/4 کیلوگرم) بیشتر از سایر دام هایی خواهد بود که استرس بالایی را تجربه کرده اند.

همچنین خنک بودن محیط بر سلول های پستانی دام ها تاثیر گذار بوده و در تکثیر و رشد آنها موثر است. گاوهایی که دوران قبل از زایمان از گرما دور بوده اند وزنشان قبل از زایمان بالا رفته و بعد از آبستنی سریعاً وزنشان به حالت نرمال بر می گردد و زایمان راحت تری خواهند داشت. توجه کنید که گرما بر روی بازدهی گوساله ای که در رحم مادر است نیز تاثیر منفی می گذارد؛ چرا که شواهد نشان داده گاوهایی که در دوران بارداری استرس دمایی بالا را تجربه می کنند گوساله های لاغر و کوتاه قد به دنیا می آورند. پس نتیجه می گیریم دور بودن از استرس دمایی هم در سلامت دام موثر بوده و هم برای گوساله ای که قرار است متولد شود مفید است.

تاثیر گرما در شیردهی دامی

نکات قابل توجه

دامداران و دامپروران عزیز توجه کنید که گوساله هایی که در شکم مادر استرس دمایی نداشته اند قدرت باروری بالایی داشته و حتی در زمان آبستنی مشکلات و تنش کمتری را تجربه خواهند کرد. گوساله ها که در رحم مادر شرایط دمایی بالایی را تحمل کرده اند حدوداً 4/5 کیلوگرم کمتر از سایر دام ها شیر تولید می کنند؛ بنابراین نتیجه می گیریم گرمای بالا بر بهره وری و راندمان تولید شیر در دو نسل اثر خواهد داشت. جهت جلوگیری از بروز استرس دمایی باید حتماً شرایط مناسب دمایی را برای دام فراهم کرد.

تاثیر گرما در شیردهی دامی

استرس دمایی در دام ها چه زمانی رخ می دهد؟

استرس دمایی دام ها هنگامی ایجاد میشود که بار دمای دام های شیری بیشتر از توانایی آنها جهت دفع گرما باشد در واقع میزان استرس دمایی به دما و رطوبت بستگی دارد و دام ها در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد با استرس دمایی مواجه می گردند و این عامل سلامت آنها را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش خوراک دام ها، افزایش مصرف آب، افزایش تعریق، کاهش جریان خون، کاهش میزان شیردهی و کاهش عملکرد تولید مثل آنها میگردد. گرمای بالا سبب می شود آب بدن گاوها تبخیر شده و بازدهی آنها در تولید شیر کاهش یابد. جهت خنک کردن محیط میتوانید از سیستم های سرمایشی، کولرها و فن ها استفاده کنید. گرما سبب می شود دام ها بیش از حد در حالت ایستاده قرار گیرند و تمایل کمتری به استراحت و نشستن داشته باشند که این عامل منجر به آسیب مفاصل و عضلات آنها میشود.

تاثیر گرما در شیردهی دامی

اثرات استرس دمایی بر تولید مثل گاو ماده:

  • افزایش کیست های تخمدانی
  • کاهش باروری در آنها
  • افزایش سقط جنین و متولد شدن زودرس جنین که منجر به مرگ می گردد.
  • افزایش دمای رحم دام و کاهش جریان خون رسانی به رحم
  • کاهش میزان آبستنی
  • افزایش فاصله بارداری به علت تاخیر در برگشت رحم پس از زایمان

اثرات استرس گرمایی بر تولید مثل گاو نر:

  • کاهش باروری و افت کیفیت منی دام
  • کاهش جریان خون به دستگاه گوارش
  • کاهش مصرف خوراک تا ده برابر و در نتیجه کاهش وزن دام
  • تنفس غیر عادی دام ها (بیش از هفتاد بار در یک دقیقه)
  • بالا رفتن دمای بدن و تعریق بالا
  • افزایش آبخوری در آنها و در نتیجه افزایش هزینه ها
تاثیر گرما در شیردهی دامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *