رگلاتور

رگلاتور چیست؟ آشنایی با انواع رگلاتورهای گازی… دیدگاه بگذارید

رگلاتور چیست؟ آشنایی با انواع رگلاتورهای گازی

مشتریان و بازدیدکنندگان عزیز از اینکه این وب سایت را برای مطالعه انتخاب کردید سپاسگذارم و اینکه در انتخاب رگلاتور حساسیت به خرج داده و می خواهید با داشتن اطلاعات کافی رگلاتوری تهیه کنید که بتوانید سالیان طولانی بدون افت کیفیت از آن استفاده کنید به شما تبریک می گم شما برای هزینه ای که صرف می کنید ارزش قائلید. عزیزان ما در این مقاله در مورد رگلاتور توضیحی کامل ارائه خواهیم داد و نیز به انواع رگلاتورهای گازی اشاره خواهیم داد تا با آنها آشنا شوید و انتخابی هدفمند و آگاهانه داشته باشید، پس اگر می خواهید قبل از خرید اطلاعات خود را در مورد رگلاتور و انواع آن بالا ببرید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه کنید.

رگلاتور چیست؟

خب ابتدا بهتره تعریفی از رگلاتور آورده شود تا با مفهوم کلی آن آشنا شوید، در واقع رگلاتور سیستمی مکانیکی است که در دستگاه های گازی مانند جت هیتر های گازی استفاده شده و در صورت تغییر جریان ناگهانی گاز، فشار گاز را تنظیم می کند و می توان از آن بعنوان یک شیر کنترلی یاد کرد که فشار گاز خارج شده از یک مخزن که می تواند محفظه احتراق در سیستم های حرارتی باشد را مدیریت و کنترل می کند، بگونه ای که فشار ورودی به مخزن یا خط لوله گاز را متناسب با دستگاه حرارتی مورد نظر کاهش می دهد؛ چرا که مقدار فشار گاز در خطوط لوله یا مخزن ها بالاست و اگر به خوبی کنترل نگردد خطرآفرین است و رگلاتور به راحتی میزان فشار گاز را مهار می کند.

زمانی که می خواهید از یک مخزن نگهداری گاز استفاده نمایید باید بواسطه یک فشار شکن میزان گاز تنظیم شود تا جریان گاز حالتی بهینه داشته باشد و یا اگر از گاز شهری جهت تامین سوخت یک دستگاه بهره می گیرید مسلماً بصورت مستقیم نمی توان از گاز استفاده کرد و باید از یک فشار شکن استفاده کرد تا فشار بالای گاز در مخازن نگهداری کنترل شود.

رگلاتور

انواع رگلاتور و ساختار آنها

خب رگلاتورها از لحاظ کارایی دو دسته اند که شامل نوع تک مرحله ای و دو مرحله ای که نوع تک مرحله ای فشار گاز را در یک مرحله کاهش می دهد ولی نوع دو مرحله فشار گاز را در دو مرحله کاهش می دهد. شما در انتخاب یک رگلاتور بهتر است به خروجی مناسب آن توجه کنید و خروجی آن باید برحسب فشار خروجی که می خواهید به تنظیم آن بپردازید انتخاب شود.

خب اگه بخواهیم رگلاتور را از لحاظ ساختاری تعریف کنیم باید گفت رگلاتور دو بخش اصلی دارد که یک بخش آن را شیر اصلی و بخش دیگر آن را پیلوت تشکیل داده است، در واقع وظیفه شیر اصلی کنترل جریان گاز از خط لوله اصلی بوده و پیلوت برحسب جریان گاز در طول لوله وظیفه دارد کار شیر اصلی را کنترل کند. هر مشتری قبل از خرید دستگاه باید قطعات استفاده شده در آن را کاملاً بشناسد.

آشنایی با بخش های تشکیل دهنده 

دوستان توجه کنید که در طراحی رگلاتورها از بخش های متعددی استفاده شده که شامل بدنه، دسته کنترل، فنر، دیافراگم، ولو، محل ورود گاز و محل خروج گاز است. در ادامه هر کدام از اجزا را بررسی می کنیم.

در واقع جنس بدنه امری بسیار با اهمیت است و معمولاً آن را مطابق با نوع کارکرد انتخاب می کنند، مثلا اگر می خواهید از گازهای خورنده و آزمایشگاهی استفاده کنید مسلماً جنس رگلاتور بهتر است از فلز مستحکم و غیرخورنده باشد تا در مقابل واکنش های شیمیایی مقاوم باشد. بهتر است جنس بدنه خاصیتی ضد انفجار داشته باشد. در طراحی بدنه رگلاتورهایی که در دستگاه های حرارتی صنعتی استفاده می شوند از جنس برنجی استفاده می شود. البته جنس بدنه را می توان از استیل ضد زنگ و یا هر آلیاژ باکیفیت دیگری انتخاب کرد.

رگلاتور دارای بخشی بعنوان دسته کنترل است که از طریق آن می توانید مستقیماً با رگلاتور در تماس باشید، با این امکان می توانید میزان فشار را تنظیم کنید، البته توجه کنید که در دستگاه های حرارتی از جمله هیتر و جت هیترهای گازی گازوئیلی رگلاتور بصورت اتوماتیک عمل می کند و نیاز به تنظیم دستی نیست. رگلاتور را می توان بنا به درخواست مشتریان ارجمند مجهز به فشار سنج نیز کرد.

سایر قطعات کاربردی در رگلاتور

دیافراگم از دیگر اجزای تشکیل دهنده رگلاتور است که در حالت پوسته ای پلاستیکی یا فلز منعطف طراحی شده و نقش اصلی آن قطع جریان گاز ورودی به رگلاتور و تنظیم میزان فشار گاز خروجی از آن می باشد. در ساخت رگلاتور از فنری استفاده شده که بین دسته کنترل و دیافراگم قرار دارد و وظیفه اصلی آن مقایسه و اندازه گیری فشار خروجی و ورودی است و تنظیم دریچه ورود و خروج دیافراگم شیر بر عهده فنر است.

ولو از دیگر اجزای این دستگاه بوده و زمانی که کاربر اقدام به چرخاندن دسته کنترل رگلاتور می کند در واقع موقعیت ولو و دیافراگم را جابجا می کند که نتیجه آن کنترل میزان فشار گاز خروجی رگلاتور است، یعنی کم و زیاد می شود. در واقع در این دستگاه محلی جهت ورود گاز در نظر گرفته شده که مستقیماً به محفظه احتراق سیستم گرمایشی یا خطوط لوله کشی گاز متصل شده است. از یک خروجی ویژه جهت خروج گاز در نظر گرفته شده که در بخش دیگر رگلاتور (روبروی محل ورود گاز) قرار دارد، بدین ترتیب گاز ورودی به رگلاتور بعد از کاهش فشار از بخش خروجی خارج می شود.

رگلاتور

نحوه ی عملکرد رگلاتورهای گاز

خب رگلاتورها بر اساس برقراری تعادل نیرو روی دیافراگم کار می کنند. زمانی که دستگیره تنظیم در حالت ساعتگرد به چرخش در آمد فنر پشتی دیافراگرام فشرده شده و سبب به حرکت درآوردن  دیافراگم به سمت پایین می شود. در واقع دیافراگم سبب ورود نیرو به سوزن شیر رگلاتور می شود تا شیر اصلی گشوده شده و جریان گاز با فشار بالا از بخش ورودی به داخل محفظه کم فشار وارد گردد و این کار تا جایی ادامه دارد که میزان فشار گاز در محفظه بالا رفته و بر نیروی فنری که پشت دیافراگم قرار دارد غلبه کند.

زمانی که فشار در محفظه زیاد شد وضعیت دیافراگم به طرف بالا تغییر یافته و سوزن شیر به طرف بالا منتقل می شود و این عامل سبب بسته شدن شیر اصلی می گردد و میزان جریان گاز نیز کاهش می یابد. این کاهش جریان گاز منجر به افت فشار در محفظه کم  فشار می گردد و شیر اصلی دوباره باز می شود. در واقع باز و بسته شدن پی در پی شیر اصلی به علت گردش متناوب و پرسرعت دیافراگم به طرف بالا و پایین در رگلاتور است؛ در نهایت گاز با فشاری کم و با حالتی ثابت از بخش خروجی رگلاتور خارج می گردد. توجه کنید که شما با چرخاندن دسته کنترل می توانید میزان فشار لازم را مشخص کنید آنگاه دیافراگم برحسب همین میزان تعیین شده به چرخش در خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *