لوله های آتشخوار

لوله های آتشخوار چیست؟ دیدگاه بگذارید

لوله های آتشخوار چیست؟

لوله های آتشخوار به لوله هایی اطلاق می گردد که با استفاده از آلیاژ خاصی ساخته شده اند و مقاومت قابل توجهی در برابر فشار و حرارت بالا دارند. از این نوع لوله ها در انتقال انواع سیالات و مایعات با حرارت بسیار بالا استفاده می کنند. تماس با حرارت بالا باعث شده که در آلیاژ مورد استفاده در ساخت این لوله ها از مقدار کربن بین 17 تا 20 صدم درصد و همچنین فلز منگنز نیز به دلیل سختی که در برابر حرارت دارد بکار رفته است.

این لوله ها سختی بسیار بالایی دارند و می توانند دمای 450 درجه و فشاری برابر با 32 اتمسفر را تحمل کنند. از این نوع لوله ها در صنایع مختلفی استفاده می کنند و عمده استفاده آنها بیشتر در تجهیزات گرمایشی است. در صورتی که این لوله ها نیاز به جوشکاری داشته باشند در دمایی بین 520 تا 600 درجه سانتی گراد و به مدت 15 دقیقه جوش داده می شوند. توجه داشته باشید که قطر و ضخامت این لوله ها با توجه به صنعتی که در آن کاربرد دارند و همچنین نسبت آلیاژی که در ساخت آنها بکار برده می شود متفاوت است.

انواع لوله های آتشخوار

با توجه به دامنه کاربری بسیار بالایی که این لوله ها دارند در ساخت آنها از استانداردهای خاصی تبعیت شده که بایستی به صورت دقیق رعایت گردد. این عامل باعث متفاوت بودن این لوله ها از یکدیگر می گردد. در حالت کلی این نوع لوله ها در 4 نوع متفاوت ساخته می شوند که در زیر به آنها اشاره شده است.

  • دسته ی اول لوله های آتشخوار با استاندارد 8 DIN 17175 با شماره مواد ۱٫۰۳۰۵ که دارای 17 تا 19 صدم درصد عنصر کربن و همچنین 55 تا 80 صدم درصد عنصر منگنز است که توان تحمل گرمایی برابر با 585 درجه حرارت غیر مستقیم را دارد. از دیگر ویژگی هایی که در مورد این نوع لوله های آتشخوار می توان ذکر کرد قابلیت خمش آنها است که می توان تا زاویه ی 90 درجه آنها را خم کرد.
  • دسته ی دوم این لوله ها با استاندارد 8 DIN 17175 & DIN 2448 با شماره مواد ۱٫۰۴۰۵ که درصد آلیاژ استفاده شده در آنها متفاوت است و مقدار کربن و منگنز کاملا متفاوتی دارند و مقدار کربن 20 تا 22 صدم درصد و منگنز حدود 55 تا 65 صدم درصد است.
  • دسته ی سوم این نوع لوله ها با استاندارد ASME SA 192 DIN 17175 با شماره مواد ۱٫۰۳۰۵
  • دسته ی چهارم با استاندارد ASTM A179 Boiler Tube با شماره مواد ۱٫۰۳۰۵

توجه داشته باشید که این لوله های آتشخوار از نظر درصد استفاده از کربن و منگنز و صنعتی که در آن کاربرد دارند با هم متفاوت هستند.

کاربرد این نوع لوله ها

  • استفاده لوله های آتشخوار در صنایع شیمیایی
  • بکارگیری لوله های بدون درز در نیروگاه های هسته ای
  • صنعت کاغذ سازی
  • صنایع نفت و گاز
  • انواع مبدل های حرارتی
  • در دیگ های بخار با فشار کم و متوسط
  • در صنایع پتروشیمی، کشتی سازی و نفت و گاز
  • در لوله های انتقال مایعات و گازها
لوله های آتشخوار

ویژگی لوله های آتشخوار

لوله های آتشخوار بایستی از ویژگی هایی برخوردار باشند که در زمان استفاده در صنایع مختلف خسارت و آسیبی ایجاد نگردد. از ویژگی های مهم در مورد این نوع لوله ها به چند مورد می توان اشاره کرد که در زیر آورده شده است:

عدم زنگ زدگی

یکی از ویژگی های بارز در مورد لوله های آتشخوار عدم زنگ زدگی آنها است. این نوع لوله ها از آنجا که با انواع سیالات و گازها در تماس هستند احتمال زنگ زدگی در آنها بسیار بالاست و به همین دلیل در زمان ساخت بایستی به خوبی آب بندی شوند و محل تلاقی لوله ها به یکدیگر بعد از جوش کاری مورد توجه ویژه ای قرار گیرد تا به دلیل نازک بودن، زنگ زدگی در آنها ایجاد نگردد.

لوله های آتشخوار

عدم وجود درز

لوله های آتشخوار بایستی بدون هرگونه درز و شکافی باشد و برای انجام این کار باید در حین جوشکاری با دقت بالایی این کار انجام گیرد. این امر موجب استفاده از جوش های شیاری در انجام این کار می گردد که بهترین نوع جوش در متصل کردن دو سر لوله ها به یکدیگر است. البته این امر نباید فراموش گردد که بعد از هر بار جوش و اتصال لوله ها به یکدیگر باید از نظر کیفی لوله ها را بررسی نمود.

ضخامت لوله ها با توجه به میزان تحمل فشار و حرارت

ضخامت این لوله ها را معمولا با توجه به فشار و حرارتی که به آنها وارد می گردد مشخص می کنند.

لوله های آتشخوار

میزان کربن و منگنز

این دو عنصر در واقع آلیاژ اصلی تشکیل دهنده لوله های آتشخوار هستند و ترکیب هر یک بایستی به صورت دقیقی مشخص گردد تا لوله ای با کیفیت بالا تولید گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *