دیمر چیست

دیمر چیست؟ انواع دیمر و کاربرد آنها دیدگاه بگذارید

دیمر چیست؟

این وسیله از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی است که در پروژه های الکترونیکی از آن استفاده می کنند و وظیفه ی آن کم و زیاد کردن ولتاژ خروجی است. این وسیله از تجهیزات بسیار مدرنی است که به عنوان یک مقاومت متغیر به نام پتانسیومر است. مدار در این سیستم ها از دو بخش فرمان و قدرت تشکیل شده است که در بخش قدرت آن از یک تریاک و در دیگر بخش یعنی فرمان از مدار جانبی و یکسو کننده استفاده شده است. دیمر در تجهیزاتی که با استفاده از انرژی الکتریکی کار می کنند باعث کاهش در مصرف برق می گردد و میزان برق ورودی به آنها را کنترل می نماید، این امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه عملکرد بهتر دستگاه نیز می گردد.

نحوه ی عملکرد 

با توجه به اینکه در بالا نیز ذکر شد دیمر برای کنترل میزان ولتاژ برق ورودی کاربرد دارد و در دستگاه های الکتریکی برای کنترل میزان انرژی الکتریکی به کار برده می شود؛ برای مثال در برخی ابزار آلات مانند پیچ گوشتی ها، دریل ها، اورفرز و یا تجهیزات صنعتی مانند هیتر دمنده برقی … به منظور کنترل سرعت از این ابزار استفاده می شود و با بکارگیری آن می توان سرعت عملکرد دستگاه را کم و زیاد کرد.

چگونگی کنترل سرعت با استفاده از این کلید بدین صورت است که کنترل سرعت در این تجهیزات با بکارگیری مقاومت الکتریکی انجام می گیرد و این گونه است که مقاومت متغییر عمل می کند و با کاهشی که در آن رخ می دهد سرعت دستگاه به ولتاژی می رسد که به منبع تغذیه ی دستگاه نزدیک می گردد. در حالتی که مقاومت افزایش پیدا کند ولتاژ کاهش یافته و متعاقب آن نیز سرعت کم می گردد.

دیمر چیست

انواع و کاربرد دیمرها

  • دیمر مکانیکی: این نوع دیمر از ساده ترین نوع دیمرهایی است که جهت نصب آن نیازی به ایجاد تغییر در سیم کشی ساختمان نیست و در دو مدل در بازار یافت می شود که کشویی و گردان می باشند.
  • دیمر لمسی: پیشرفته ترین نوع دیمری است که از نوع مکانیکی است و وظیفه ی آن کنترل نمودن ولتاژ ورودی به صورت خودکار است. این نوع دیمر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی می گردد و از قابلیت تنظیم دستی، کنترل از راه دور، اپلیکیشن موبایل و اینترنت را دارد.
  • دیمر هوشمند: این دیمر نوع دیگری از دیمرها است که گران تر از دیگر دیمرها بوده و به صورت هوشمند عمل می کند.
دیمر چیست

مزایای استفاده از دیمر چیست؟

کلید دیمر با تغییری که در سرعت تجهیزات برقی ایجاد می کند باعث می شود به راحتی بتوان عملکرد دستگاه را کنترل نمود. توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود این کلید در تجهیزات الکتریکی زمانی که برق دستگاه متصل می گردد با سرعت شروع به کار می کند. در شرایطی که دستگاه دیمردار باشد فشار وارد آمده به دستگاه را کنترل و تنظیم می نماید. کاهش مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه کم شدن هزینه ها از جمله مزایای استفاده از دیمرها محسوب می گردد. همچنین این قطعات بسیار حساس موجب افزایش عمر بخش های الکتریکی در تجهیزات برقی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *