محفظه احتراق باز و بسته

تفاوت محفظه احتراق باز و بسته دیدگاه بگذارید

محفظه احتراق چیست؟

در یک تعریف کلی محفظه احتراق به محلی گفته می شود که سوخت های فسیلی همانند گاز و گازوئیل در داخل آن به همراه هوا (اکسیژن) سوزانده شده و انرژی گرمایی تولید می شود. این انرژی گرمایی می تواند در تجهیزات مختلف برای ایجاد گرمایش به کار برده شود. محفظه احتراق موجود در سیستم های گرمایشی همانند پکیج ها، کوره های هوای گرم، دیگ های بخار، جت هیترها و … موجود می باشد و می تواند از نوع محفظه احتراق بسته یا باز باشد. این محفظه ها از لحاظ میزان تولید گرمای دستگاه گرمایشی از متریال های مختلف ساخته می شوند که نسبت به دماهای بالا مقاوم بوده و ضریب انتقال حرارتی بالایی دارند.

در اغلب تجهیزات تولید کننده گرما محفظه احتراق به کار رفته از نوع بسته بوده و فقط در جت هیترها از دو نوع باز و بسته موجود است. نوع بسته محفظه احتراق یک فضای محدود و بسته بوده که برای خروج محصولات حاصل از احتراق به دودکش متصل می باشد. اما نوع غیر بسته آن به دلیل ارتباط با فضای بیرون نیازی به دودکش ندارد.

محفظه احتراق سیستم های گرمایشی

هنوز هم واکنش سوختن که شامل ترکیب اکسیژن با سوخت مورد نظر می باشد، برای آزاد کردن گرما و انرژی حرارتی یکی از فرآیندهای اصلی در تولید انرژی می باشد. گرمای حاصل احتراق بوده که از آن در موتورهای صنعتی و تجهیزات تولید گرما به کار برده می شود. سیستم های گرمایشی که از عمده تجهیزات مورد استفاده برای تولید گرما و افزایش دما در بخش های مختلف می باشند، دارای محفظه ای برای این منظور هستند. محفظه احتراق باز و بسته بخشی از سیستم حرارتی است که عمل ترکیب سوخت با هوا و سوزاندن آن در این محل اتفاق می افتد. سازندگان تجهیزات صنعتی و گرمایشی با توجه به نوع سوخت به کار رفته در این دستگاه ها، شکل محفظه را طراحی می کنند.

یکی از نکات مهم در ساخت محفظه های احتراق نوع جنس انتخابی برای این بخش از دستگاه ها می باشد. زیرا گرمای تولید شده در این محفظه گاها به دماهای بسیار بالا می رسد، بنابراین با توجه به نوع دستگاه، سوخت و دمای تولید شده در این بخش، اقدام به انتخاب جنس و شکل محفظه احتراق می نمایند.

محفظه احتراق باز و بسته

تفاوت محفظه احتراق باز و بسته

در سیستم های حرارتی که با سوخت گازی یا گازوئیلی کار می کنند محفظه های طراحی شده برای آنها ممکن است از نوع بسته یا باز در نظر گرفته شود. این محفظه ها بسته به نوع دستگاه و کاربری آن انتخاب می شود. منظور از محفظه احتراق باز نوعی محفظه ای است که محل تشکیل شعله به صورت مسدود و بسته نبوده و گرمای شعله به صورت آزاد وارد محیط می شود.

در این تجهیزات دود ناشی از سوختن سوخت نیز وارد فضای کاربری می شود. حال ببینیم محفظه احتراق بسته چیست؟ این مدل از محفظه ها یک فضای بسته بوده و تنها یک خروجی برای هدایت دود و گازهای ناشی از سوختن به بیرون دارند. در این محفظه ها اغلب از قطعاتی به نام شعله پخش کن برای جذب گرمای شعله استفاده می شود.

مقایسه این دو نوع محفظه احتراق نشان می دهند که در مدل های باز کل انرژی شعله بدون هیچ گونه اتلافی وارد محیط می شود. اما در مدل های بسته بخشی از گرمای شعله به همراه دود از قسمت خروجی خارج شده و راندمان سوختن سوخت کاهش پیدا می کند. البته محفظه احتراق بسته به دلیل کنترل شعله احتمال بروز خطر برای دستگاه وجود نداشته ولی در نوع باز احتمال آتش سوزی و حوادث دیگر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *