عایق های حرارتی

انواع عایق های حرارتی (پلی یورتان ، پشم سنگ ، پشم شیشه و . . . .) دیدگاه بگذارید

تعریفی کلی از عایق حرارتی

عایق حرارتی نوعی پوشش است که از انتقال حرارت از مکانی به مکان دیگر جلوگیری می کند. همیشه گرما از محیط گرم به فضای سرد منتقل می گردد. برای مثال: در فصل زمستان گرمای داخلی ساختمان، به بیرون منتقل می گردد و در فصل تابستان گرمای بیرون به داخل ساختمان ها هدایت می شود. بدین سان از عایق ها در دیوارها، سقف، کف ساختمان، دستگاه های حرارتی، مخازن و … استفاده می شود تا حرارت به فضای سرد و یا سرما به مکان گرم منتقل نگردد.

متعادل بودن دمای محیط، به افراد احساس آرامش بیشتری می دهد و سبب می شود راحت تر بتوانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. استفاده از عایق حرارتی مناسب در ساختمان ها، سبب گرم نگهداشته شدن محیط در فصل زمستان و خنک نگهداشته شدن در فصل تابستان می شود. البته این امر بر روی دستگاه های حرارتی و برودتی نیز صحت دارد. در این مقاله شما را با عایق های حرارتی و انواع آنها آشنا خواهیم کرد. البته ابتدا بهتر است کاربرد عایق های حرارتی آورده شود.

عایق های حرارتی

دلیل استفاده از عایق

استفاده از عایق های حرارتی در ساختمان ها، سقف و کف مرسوم تر است. عایق حرارتی دمای داخلی ساختمان را حفظ نموده و از اتلاف حرارت پیشگیری می کند. به همین دلیل در زمستان، محیط داخلی گرم و در تابستان خنک خواهد شد. در احداث ساختمان ها اگر از عایق های حرارت استفاده شود، هزینه های زندگی افزایش خواهد یافت. اما از آنجایی که از اتلاف حرارت جلوگیری می کند، در هزینه های سوخت صرفه جویی شده و این هزینه ها در طولانی مدت جبران خواهند شد. عایق های حرارتی یا در بخش بیرونی ساختمان و دستگاه ها نصب می گردند و در بخش داخلی آنها. البته بکارگیری عایق در جداره داخلی کاربردی تر است؛ زیرا در این صورت حرارت توسط دیوار جذب نخواهد شد. از سوی دیگر استفاده از عایق ها در دستگاه های حرارتی، نقش موثری در کاهش مصرف انرژی و یا سوخت داشته و راندمان حرارتی آنها را افزایش خواهد داد.

عایق های حرارتی

با انواع عایق حرارتی آشنا شوید!

عایق پشم شیشه

پشم شیشه جزو رایج ترین عایق های حرارتی است که استفاده از آن، از گذشته تاکنون در بین عموم رواج دارد. پشم شیشه نوعی عایق معدنی است که با ذوب شیشه و تبدیل به الیاف بدست می آید. در این دسته عایق ها، هوا در بین الیاف شیشه ای حبس شده و از انتقال حرارت و انتقال صوت جلوگیری می کند. عایق پشم شیشه بسیار سبک وزن بوده و از ورود بار اضافه به ساختمان پیشگیری می کند. از سوی دیگر این عایق، ماده کند سوز بوده و سبب گسترش آتش نمی گردد.

شایان ذکر است که پشم شیشه در مقابل رطوبت و نم مقاومت کمتری داشته و حساسیت پوستی و تنفسی را در افراد حساس افزایش خواهد داد. البته استفاده از این نوع عایق با روکش آلومینیومی، در مواردی که احتمال می رود رطوبت به عایق منتقل گردد رایج تر است.

عایق پشم سنگ

پشم سنگ نیز عایقی معدنی است که تحمل بالایی در برابر حرارت دارد؛ به همین دلیل گزینه ای مناسب برای استفاده در پالایشگاه ها، نیروگاه ها و صنایع مختلف است و در لوله های حجیم صنعتی نیز کاربرد بالایی دارد. این عایق با سنگ بازالت که نتیجه فعالیت های آتشفشانی می باشد، ساخته شده است. پشم سنگ نیز همانند پشم شیشه کندسوز بوده و از قابلیت تحمل حرارت تا 750 درجه سانتی گراد برخوردار است.

این نوع عایق از خروج صوت نیز پیشگیری می کند. امروزه پشم سنگ جهت عایق کاری بیشتر ساختمان ها نیز استفاده می شود. این عایق برعکس پشم شیشه آب و رطوبت را جذب نمی کند؛ به همین دلیل در آن کپک، باکتری و قارچ رشد نخواهد کرد. از سوی دیگر در این عایق امکان رشد و نموی حشرات وجود ندارد. این نوع عایق، عایقی بی نظیر در برابر حرارت به حساب می آید.

عایق الاستومری (EPDM)

الاستومری از دیگر عایق های حرارتی بوده که ماده اصلی آن، نیتریل فوم می باشد که به آن خاصیتی ارتجاعی داده است. این عایق انعطاف پذیری بالایی داشته و در مقابل حرارت و بخار آب مقاومت زیادی دارد. از عایق الاستومری بیشتر در عایق کاری دیگ بخارها، مخزن های مختلف، انواع لوله، سوله ها و … استفاده می شود.

این عایق گران تر از پشم سنگ بوده و وزن سبکی دارد. عایق الاستومری را می توان در حالت چسب دار و یا بدون چسب استفاده کرد. این نوع عایق بعنوان عایق صوتی نیز بکار می رود که در این حالت از خروج صدا، از مکانی به مکان دیگر جلوگیری می کند.

عایق های حرارتی

عایق پلی استایرن (XPS)

تولید عایق حرارتی پلی استایرن با پلی استایرن اکسترود صورت گرفته و جزو عایق های سبک وزن به حساب می آید. این نوع عایق کاربرد بالایی داشته و از آن بیشتر جهت عایق کاری سقف های تیرچه و بلوک، سردخانه ها، دیوارهای فونداسیون و دیوارهای دوجداره استفاده می شود. در عایق پلی استایرن احتمال جذب آب وجود ندارد، به همین دلیل با استفاده طولانی مدت پوسیده نمی شود.

این عایق دارای سطحی یکنواخت بوده و در مقایسه با عایق های دیگر در مقابل خزش، مقاومت بالایی دارد. از سوی دیگر قابل برش بوده و برش آن برحسب فضای مورد نظر صورت می گیرد.  این عایق به هیچ وجه سبب ایجاد آلرژی در افراد نمی گردد.

عایق پرلیت

این نوع عایق حرارتی یک سنگ آتش نشان بوده که در مناطق مرطوب تولید می گردد. همچنین بسیار سبک وزن بوده و مقاومت زیادی در برابر آتش دارد و می توان از آن بعنوان ماده ای غیرقابل اشتعال یاد کرد.

عایق پرلیت جاذب صدا بوده و در برابر مواد اسیدی دچار واکنش نمی شود. همچنین در مقابل حمله حشرات موذی و پوسیدگی مقاومت بالایی  دارد. اما در برابر فشار مقاومتی کمتری دارد، همین امر سبب شده در محیط هایی که فشار بالا و رطوبت وجود دارد استفاده چندانی نداشته باشد.

عایق ایزوهُم

این نوع عایق حرارتی با الیاف نانو طراحی شده و خاصیتی غیرقابل اشتعال و کند سوز دارد. این عایق منعطف بوده و نرم است و رطوبت جذب نمی کند. از سوی دیگر خاصیتی ضد سایش و ضد پوسیدگی دارد. عایق ایزوهُم را می توان در همه سطوح و بدون زیرسازی نصب کرد؛ چرا که ضخامت کمی دارد (البته در ضخامت های متعدد قابل ساخت می باشد). این عایق با انواع ملات ساختمانی (گچ و سیمان) سازگار بوده و می توان از آن در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و سالن های سوله ای، مرغداری و سردخانه ها استفاده کرد.

عایق حرارتی پلی یورتان

این نوع عایق ها پلیمرهایی می باشند که بعد از واکنش ساختاری و پایدار تولید می شوند. از پلی یورتان ها می توان در انواع ترک ها بصورت تزریقی استفاده کرد. پلی یورتان عایقی پایدار و سبک بوده که دارای ایزوسیانات و ترکیبات هیدروژن دار است. این نوع عایق ها مجهز به سلول بسته و باز هستند. همچنین از این نوع عایق ها در آب بندی تجهیزات و مخازن استفاده می گردد.

عایق های حرارتی

تجهیزات هیمورا که دارای عایق حرارتی هستند!

  • پروسس تانک های هیمورا دارای عایق های حرارتی هستند و در ساخت آنها می توان از عایق پشم سنگ یا پشم شیشه استفاده کرد. البته دستگاه هایی که نیاز به حرارت بالا دارند، از عایق پشم سنگ و در دستگاه هایی که به حرارت کمتری نیاز می باشد از پشم شیشه استفاده شده است.
  • در ساخت بیشتر تجهیزات برودتی هیمورا از جمله: سردخانه جسد، یخچال های ویترینی، یخچال های فروشگاهی، یخچال های لبنیاتی، یخچال های صنعتی و انواع یخسازها از عایق پلی یورتان استفاده شده است.
  • تمامی پکیج های گرمایشی هیمورا اعم از دیواری و زمینی به عایق الاستومری (EPDM) مجهز شده اند.
  • عایق کاربردی در گرمخانه های ماست هیمورا از نوع پشم شیشه است.
عایق های حرارتی

خلاصه متن

در این مقاله به هر آنچه در مورد عایق های حرارتی نیاز است، اشاره شد و انواع عایق ها را شرح دادیم. با توضیحاتی که داده شد نتیجه می گیریم عایق های حرارتی نقش موثری در صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت دارند. این عایق ها از انتقال حرارت از مکانی به مکان دیگر پیشگیری می کنند. عایق ها در ساختمان ها، بصورت جداره داخلی و خارجی قابل نصب هستند و در فصل زمستان، از خروج گرما پیشگیری می کنند و در فصل تابستان مانع ورود هوای گرم بیرون به داخل ساختمان می گردند. از سوی دیگر در محصولات گرمایشی و برودتی نیز بکار می روند. برای مثال: در ساخت بیشتر محصولات هیمورا از جمله پکیج ها، پروسس تانک ها، گرمخانه ها و … از عایق های حرارتی متعدد از جمله پشم شیشه، پشم سنگ، EPDM، پلی یورتان و … استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *