فواید روغن سویا

روغن سویا و فواید آن دیدگاه بگذارید

روغن های گیاهی و تاریخچه استفاده از آنها

در این مقاله به بررسی فواید روغن سویا می پردازیم. از زمانی که بشر با استفاده از آتش شروع به پخت غذای خود کرد استفاده از مواد خوراکی متنوع که بتواند نیازهای او را حل کند آغاز شد. با پیشرفت علم و پی بردن به خواص مواد غذایی مواد متنوعی وارد چرخه تغذیه انسان قرار گرفت. روغن ها از این گروه مواد بودند که به دلیل نیاز بدن برای زندگی به آنها در گروه مهم ترین مود غذایی قرار گرفتند.

در ابتدا انسان ها از روغن های گیاهی برای پخت و پز استفاده می کردند، بعدها روغن های صنعتی روی کار آمدند که برای بدن بسیار مضر بودند. از بهترین روغن های بی ضرری که می توان از آن استفاده کرد روغن های گیاهی هستند که به دلیل مواد مغذی که دارند در طب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روغن های گیاهی به دلیل داشتن مولفه های غذایی که دارند باعث محافظت از سلول های بدن می شوند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

فواید روغن سویا

گیاه سویا و فواید روغن سویا

سویا یا لوبیای روغنی در گروه دانه های گیاهی قرار دارد که در زنجیره غذایی انسانها در کل دنیا قرار گرفته است و  نقش عمده ای در تولید مواد شیمیایی دارد. این گیاه در ابتدا در آسیای شرقی کشت می شد و بعدها به دلیل ارزش غذایی که دارد به سراسر دنیا فرستاده شد.روغنی که از این گیاه استحصال می گردد در گروه پرخاصیت ترین روغن های گیاهی قرار دارد و حاوی اسید لینولییک می باشد به همین دلیل برای سرخ کردن مواد غذایی می توان از آن استفاده کرد. از فواید روغن سویا این است که سویا منبع غنی پروتیین می باشد باعث رشد جنین در شکم مادر می شود.

از دیگر مواد مغذی که در این روغن گیاهی وجود دارد اسید آمینه لیزین می باشد که برای بدن بسیار مفید می باشد. سویا نسبت به دیگر روغن ها به پروتیین حیوانی شباهت بسیاری دارد. در واقع میزان پروتیین موجود در این دانه ی روغنی دو برابر سایر روغن ها می باشد و این عامل موجب شده که از کنجاله آن به عنوان ماده غذایی استفاده شود.

چگونگی گرفتن روغن گیاه سویا

برای استخراج روغن از دانه های سویا ابتدا دانه ها به خوبی شسته و تمیز می شوند و به مدت 10 روز داخل آب نگهداری می گردند تا در زمان استفاده به راحتی پوست آن جدا شود. بعد از این کار دانه ها را بر روی حرارت قرار می دهند تا آبش گرفته شود. بعد از اتمام این کار دانه های سویا با استفاده از غلتک هایی به صورت پرک در می آیند این پرک ها بسیار نازک هستند زیرا استخراج روغن از پرک های با ضخامت کمتر راحتر می باشد. با روغن گیری مناسب می توان از فواید روغن سویا به خوبی بهره برد.

از قدیمی ترین روش های استخراج روغن سویا استفاده از روش مارپیچی است که به صورت کاملا مکانیکی مراحل کار را انجام می دهد. در این روش دانه های روغنی سویا وارد سالن آمادگی می شوند و  از زیر یک پرس عبور می کنند و بعدا وارد اکستراکتور می شوند که با استفاده از هگزان کار روغن کشی انجام می گیرد. می توان برای روغن گیری از سویا از دستگاه های روغن گیری هیمورا استفاده کنید.

فواید روغن سویا

فواید روغن سویا

روغن سویا دارای خاصیت های درمانی بی شماری می باشد که به چند مورد مهم اشاره می کنیم.

فایده سویا در زیبایی

اگر در گروه افرادی قرار دارید که به زیبایی خود اهمیت فراوانی می دهید بایستی حتما از روغن سویا استفاده کنید. این روغن گیاهی به دلیل داشتن ویتامین E باعث جوان شدن پوست و رساندن رطوبت کافی به پوست می شود و لکه های موجود در روی پوست را از بین می برد. این روغن خواص بسیار بی نظیری بر روی مو نیز دارد و باعث درخشان شدن آن می شود.

فواید روغن سویا برای زنان باردار

به دلیل اینکه سویا منبع غنی پروتیین می باشد باعث رشد جنین در شکم مادر می شود. علاوه بر وجود پروتیین و کلسیم در داخل این روغن ویتامین های گروه B نیز درون آن به وفور یافت می شود. تنها نکته ای که حتما باید آن را مد نظر قرار داد استفاده از روغن سویا در مادران باردار زیر نظر پزشک بایستی انجام گیرد.

درمان بیماری ها

از مهم ترین فواید روغن سویا پیشگیری از انواع سرطان ها می باشد، که سرطان پستان و سرطان پروستات در این گروه قرار دارد و مصرف مداوم آن باعث جلوگیری از ابتلا به این گونه مشکلات می شود. از دیگر موارد مهم می توان به بهبودی دیابت، بهبودی بیماری های کلیوی و کاهش انسولین خون اشاره کرد. از مهم ترین کشورهایی که از این دانه روغنی در درست کردن غذا استفاده می کنند چین می باشد.

تهیه غذا با استفاده از سویا

در کشورهای آسیای شرقی مانند چین از سس سویا که ترکیبی از روغن سویا می باشد برای پخت انواع غذاها استفاده می کنند، حتی در بیشتر نقاط دنیا از سویا به عنوان جایگرینی مناسب به جای گوشت استفاده می کنند. شیر سویا از دیگر مواردی است که با استفاده از سویا آن را تهیه می کنند. کلسیم موجود در شیر سویا کمتر از شیر گاو است ولی بهتر از شیر گاو جذب بدن می شود. افرادی که به لاکتوز موجود در شیر آلرژی دارند می توانند این شیر را جایگزین نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *