محاسبه ظرفیت یونیت هیتر

محاسبه ظرفیت یونیت هیتر با BTU دیدگاه بگذارید

بهترین روش محاسبه ظرفیت یونیت هیتر

ظرفیت یونیت هیتر ها براساس یک واحد حرارتی بریتانیایی تعیین می‌شود. این واحد دمایی که BTU نامیده می‌شود، نشان دهنده راندمان دستگاه است. هرچه BTU بیشتر باشد، می‌تواند در زمان کم، مکان بزرگتری را ساپورت نماید. این واحد دمایی، هم در دستگاه های حرارتی و هم برودتی امروزی وجود دارد. با استفاده از BTU می‌توانید انرژی گرمایی را اندازه بگیرید. پس تکلیف سیستم‌های سرمایشی چه می‌شود؟ یعنی دستگاه های سرمازا BTU ندارند؟ همانطورکه از کتاب های دوران دبستان به یاد داریم، انرژی به عنوان سرما وجود ندارد بلکه سرما همان عدم وجود انرژی گرمایی است. پس BTU مختص دستگاه های گرمایشی نیست و برای کولرها یا سایر دستگاه های سرمایشی هم استفاده می‌شود. این واحد دمایی، اولین بار در نوشته های بریتانیایی مشاهده شد. به همین سبب به واحد گرمایی بریتانیایی هم معروف است.

در ادامه متوجه خواهید شد که چطور می‌توان ظرفیت یونیت هیتر را محاسبه کرد و با عدد به دست آمده، دستگاهی را انتخاب نماییم که بیشترین کارایی را با فضای شما داشته باشد. همچنین پس از مطالعه این متن، دیگر دو عددی که روی یونیت هیتر و مقابل BTU مشاهده می‌کنید، برایتان غیرعادی و ناشناس نخواهد بود.

BTU یا واحد دمایی بریتانیایی چیست؟

عبارت British Thermal Unit خلاصه شده واحدی است که روی سیستم های حرارتی و برودتی مشاهده می‌شود. این واحد به منظور اطلاع مصرف کننده از ظرفیت یونیت هیتر یا هر نوع وسیله گرمایشی یا سرمایشی دیگر، در قسمت اطلاعات دستگاه نوشته می‌شود. انتخاب میزان BTU با توجه به مواردی مختلفی از جمله متراژ فضا، نوع آب و هوا، کاربری، ارتفاع فضا و غیره متغیر است. برای اینکه بدانید کدام دستگاه با چه نوع ظرفیت گرمایشی برایتان مناسب است، باید به میزان BTU آن توجه کنید. این عبارت، یک واحد دمایی انگلیسی است که همانند ژول، کالری و غیره واحد انرژی را نشان می‌دهد. بالا یا پایین بودن BTU به این معنا نیست که حرارت یا برودت تولیدی از یک دستگاه، دمای زیاد یا کمی دارد بلکه به این معناست که چه میزان حرارت یا برودت وارد محیط می‌کند.

برای اینکه بتوانید دمای یک پوند آب را به میزان یک درجه فارنهایت بالا ببرید، باید به میزان یک BTU به آن انرژی وارد کنید. عدد مشاهده شده روی دستگاه و کنار BTU، نشانگر ظرفیت یونیت هیتر است که مشخص می‌کند، راندمان دستگاه چقدر است. البته کنار این واحد دمایی، فقط یک عدد نوشته نشده است؛ بلکه دو عدد وجود دارد که اولی همان میزان تغذیه دستگاه یعنی مقدار انرژی و سوخت مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه و دومی همان بازده است.

ظرفیت حرارتی دستگاه را متناسب با محیط خود انتخاب نمایید؛ زیرا اگر ظرفیتی کمتر از مقدار واقعی را انتخاب کنید، نمی‌تواند دمای مورد نیاز شما را تامین نماید و اگر بیشتر از گنجایش مورد نیاز باشد، دستگاه با فاصله های زمانی کم روشن و خاموش شده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. محاسبه این مقدار، نیاز به داده‌ها و شرایطی دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

محاسبه ظرفیت یونیت هیتر

توضیحات کامل برای محاسبه BTU

محاسبه بار گرمایشی یا سرمایشی، به طور دقیق امکان پذیر نیست اما با قرار دادن داده هایی در فرمول خاص، می‌توان میزان آن را به صورت تقریبی به دست آورد. به این ترتیب می‌دانید که بهتر است از کدام دستگاه با چه ظرفیت دمایی استفاده کنید. البته محاسبه این گنجایش به صورت دستی کاری بسیار دشوار است:

the product لینک مربوط: BTU Calculator

با مراجعه به سایت بالا و طی گردن گام های زیر خودتان میتوانید ظرفیت لازم برای یونیت هیتر را محاسبه کنید.

  • کادر اول

در اولین مرحله، نیاز به اندازه گیری دقیق متراژ فضایی دارید که قصد دارید یونیت هیتر را در آن نصب کنید. این مساحت را در اولین کادر که عنوان Size دارد، یادداشت نمایید. واحد این قسمت را روی متر مربع یا square meters قرار دهید.

  • کادر دوم

Room Ceiling Height دومین پارامتری است که آن را مشاهده می‌کنید. ارتفاع فضا در این بخش نوشته می‌شود. ارتفاع استاندارد خانگی 3 متر و برای سالن های صنعتی بیشتر از این مقدار است. واحد این کادر نیز باید روی meter تنظیم شود.

  • کادر سوم

Number of people inside regularly به عنوان سومین داده‌ای است که باید تعداد افرادی که در آن محل حضور دارند را وارد نمایید. این قسمت، به طور تقریبی وارد می‌شود.

  • کادر چهار

قسمت type با توجه به کاربری محل مورد نظر می‌باشد که باید در میان گزینه های آماده، یکی را به اختیار انتخاب نمایید. به ترتیب اتاق، نشیمن، آشپزخانه، کل منزل، کل طبقه اول، تمام طبقه دوم و یا بالاتر، همین گزینه‌ها هستند.

  • کادر پنجم

Insulation Condition مورد بعدی است که در محاسبه ظرفیت یونیت هیتر با آن روبرو هستید. چگونگی و کیفیت عایق کاری در این بخش باید وارد شود. هر شخصی می‌داند که وضعیت عایق کاری محل کار یا منزلش به چه صورت است؛ به همین منظور و برای نشان دادن آن یکی از گزینه های خوب، متوسط و ضعیف را انتخاب می‌کنید. معمولا برای بررسی این پارامتر، تعداد پنجره ها را در نظر میگیرند؛ هرچه تعداد پنجره بیشتر باشد، یعنی پرت حرارتی بیشتر است.

  • کادر ششم

Sun Exposure میزان و وضعیت تابش آفتاب را نشان می‌دهد. اولین گزینه heavily shaded می‌باشد که به معنای سایه شدید است؛ این یعنی اینکه به ساختمان یا اتاق مورد نظر، در هیچ شرایطی آفتاب نمی‌تابد. گزینه average حالت میانگین است؛ یعنی آفتاب در برخی از ساعات روز به این مکان تابیده می‌شود. very sunny نیز به معنای تابش آفتاب در هر شرایطی است.

  • کادر هفتم

Climate همان شرایط آب و هوایی است که باتوجه به متوسط نوع آب و هوای منطقه خود آن را انتخاب می‌کنید. سرد، متوسط و گرم به ترتیب سه گزینه‌ای هستند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

پس از تکمیل کردن تمام این مراحل، می توانید گزینه calculator را زده و ظرفیت یونیت هیتر را محاسبه کنید.

عوامل موثر در ظرفیت یونیت هیتر

  • میزان رفت و آمد در محیط

اتلاف دما در محیط های پر رفت و آمد، بیشتر است. درب با ورود و خروج افراد، بیشتر باز و بسته می‌شود و انرژی محبوس، بیشتر به بیرون هدایت می‌شود. بنابراین با رفت و آمدهای مکرر، تبادل دمایی بیرون و داخل بیشتر اتفاق می‌افتد. پس در این شرایط نیاز دارید که از یونیت هیتری با ظرفیت بیشتر استفاده کنید.

  • آب و هوای منطقه

در هر نقطه‌ای از کشور، شاهد آب و هوای مختلفی هستیم. بستگی به میزان گرما یا سرمای این منطقه، یعنی نوع آب و هوا، ظرفیت یونیت هیتر هم تغییر می‌کند. اگر از این دستگاه به عنوان دستگاه سرمایشی استفاده می‌کنید، در آب و هوای گرم، نیاز به دستگاهی با ظرفیت بیشتر دارید که بتوانید حجم بیشتری از خنکی را وارد محیط کنید. برعکس این شرایط هم در آب و هوای سرد وجود دارد. همچنین استفاده از یونیت هیتر به عنوان دستگاه گرمایشی که متداول ترین نوع مصرف است، نیز در آب و هوای سرد نیاز به ظرفیت بیشتر و در آب و هوای گرم نیاز به ظرفیت کمتر دارد.

  • میزان آفتاب گیر بودن محیط

مکانی که زاویه ساخت آن به گونه‌ای باشد که آفتاب به طور مستقیم در بیشتر ساعات شبانه روز به آن بتابد، حرارت بیشتری را در خود محبوس خواهد کرد. به همین منظور، در این اماکن از سیستم گرمایشی کم ظرفیت و سیستم سرمایشی پرقدرت تری باید استفاده کرد. بالعکس این شرایط هم برای سوله هایی با قدرت گرمایش کم رخ می‌دهد.

  • حجم محیط

حجم رابطه مستقیمی با ارتفاع و متراژ محیط دارد؛ هرچه حجم محیط بیشتر باشد، ظرفیت یونیت هیتر چه در حالت سرمایشی و چه در حالت گرمایشی باید بیشتر باشد.

  • گردش هوا در محیط و نوع تهویه فضا

تعداد پنجره ها، باز یا بسته بودن آنها، وجود یا عدم وجود سیستم تهویه و دریچه هوا، کانال کشی و غیره عواملی هستند که در میزان گردش هوا تاثیر دارند. هرچه گردش هوا بیشتر باشد، ظرفیت یونیت هیتر باید بیشتر باشد.

محاسبه ظرفیت یونیت هیتر

نتیجه گیری

BTU یکی از واحدهای دمایی است که برای سنجش میزان گرما یا سرمای یک وسیله به کار برده می‌شود. ظرفیت دستگاه ها و قابلیت پشتیبانی آنها از محل مورد نظر، توسط همین واحد حرارتی تعیین می‌شود. یعنی BTU هست که مشخص می‌کند دستگاه، کاربرد مناسب را در مکان مورد نظر شما دارد یا خیر. این واحد دمایی در نگاه اول به دو عدد عجیب تعلق می‌گیرد که روی لیبل دستگاه ها ثبت می‌شود و ممکن است مصرف کننده هیچ اطلاعی از آنها نداشته باشد. در مرحله نخست باید بگوییم که هر دوی آنها میزان انرژی را بر حسب BTU نشان می‌دهند؛ اولین عدد مقدار انرژی لازم برای به راه افتادن دستگاه و دومین عدد، انرژی خروجی است.

محاسبه ظرفیت یونیت هیتر بر حسب این واحد حرارتی، با اطلاع از برخی پارامترها نظیر مساحت، ارتفاع، تعداد افراد حاضر در آن محل، نوع کاربری، نوع آب و هوا، میزان تابش نور خورشید، میزان عایق کاری و غیره امکان پذیر است. فقط کافی است در سایت مربوطه، این موارد را وارد نمایید.

witer ms.hadi خانم هادی

فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی با بنده هست و حدود 5 سال هست با صنایع ماشین سازی هیممورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در شته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز یاد میگیرم تا بهتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *