تن تبرید چیست؟

تن تبرید چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ دیدگاه بگذارید

تن تبرید چیست؟

ظرفیت سیستم‌های برودتی، عامل تنوع این دستگاه‌ها است. احتمالا شما هم هنگام خرید این سیستم‌های برودتی، با واژه تن تبرید مواجه شده‌اید و با خود فکر کرده‌اید که تن تبرید چیست؟ چه کمکی به انتخاب دستگاه مناسب خواهد کرد؟ توان و قدرت سیستم‌های برودت زا را با این واحد اندازه گیری، نشان می‌دهند. البته، BTU بر ساعت و کیلووات هم از واحدهای دیگری هستند که برای سنجش ظرفیت سیستم‌های تبرید با نیروی کمتر، به کار می‌روند. با وجود اینکه تن تبرید را برای قیاس سیستم‌های سرمازا استفاده می‌کنند، اما آن را برابر با مقدار گرمایی در نظر می‌گیرند که برای ذوب کردن یک تن یخ صفر درجه به آب صفر درجه، در مدت 24 ساعت لازم است.

با این واحد برودتی، که روی چیلرها مشاهده می‌شود، مناسب ترین دستگاهی که می‌تواند با مصرف کمترین انرژی فضای شما را خنک کند، خریداری نمایید. این واحد سرمایشی را با نماد TR روی دستگاه‌های مربوطه می‌توانید مشاهده کنید. Ton Of Refrigeration مخفف این نماد و واحد است که به معنی تن تبرید یا تن خنک کنی می‌باشد. پس تا اینجا به طور اجمالی، به جواب سوال تن تبرید چیست؟ پرداختیم در ادامه، با ویژگی‌ها و کاربردهای بیشتر این واحد دمایی آشنا خواهید شد.

تاریخچه تن تبرید به کجا برمی‌گردد؟

شاید با خود فکر کنید که تن تبرید چیست؟ و از کجا آمده است. منشاء این واحد سرمایشی، به سالهای دور برمی‌گردد که هنوز افراد نمی‌توانستند از خنکی کولرها بهره ببرند.

در گذشته که سیستم‌های برودتی اختراع نشده بودند، از یخ برای خنک کردن محیط استفاده می‌شد. برای این منظور، یخ های مکعبی یک تنی را در مسیر عبور هوا قرار می‌دادند تا با گذر باد از لابه‌لای آنها، هوای سرد تامین شود. برای سنجش میزان یخ مصرفی در هر شبانه روز، تعداد مکعب‌‌های یخ یک تنی را در نظر گرفته و می‌شماردند. به این ترتیب، اگر ویژگی‌های یک فضا موجب می‌شد که آن فضا در طول شبانه روز به طور مثال به 5 بلوک یخی نیاز داشت، ظرفیت آن را 5تن یخ در نظر می‌گرفتند. حرارت محیط، موجب ذوب شدن یخ‌ها می‌شد. امروزه، این مقدار گرما را که برای ذوب شدن یک تن یخ مورد نیاز است، به عنوان واحد سرمایش در نظر می‌گیرند.

تن تبرید چیست؟

میدونستید که یک تن برابر 1000 کیلوگرم نیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که یک تن دقیقا برابر با 1000 کیلوگرم است اما در اینجا اثبات می‌کنیم که یک تن تقریبا برابر با 1000 کیلوگرم می‌باشد. حتی این اختلاف، در کشورهای مختلف هم وجود دارد؛ براساس واحد اندازه گیری IP، یک تن برابر با 2240 پوند و براساس واحد اندازه گیری US برابر 2000 پوند است. اگر بخواهیم این دو واحد را به کیلوگرم تبدیل کنیم، در سیستم انگلیسی یا همان IP، برابر با 1026 کیلوگرم و در سیستم اندازه گیری آمریکایی، معادل 907 کیلوگرم است. هریک از این اعداد، به عدد 1000 نزدیکند؛ به همین جهت، تصور اشتباهی در مورد معادل تن داریم. همانطورکه مشاهده کردید، یک تن در سیستم اندازه گیری US کمتر از IP می‌باشد. به همین سبب، به تن آمریکایی، تن کوچک می‌گویند و آن را مبنای اندازه گیری تن در نظر می‌گیرند.

  • تبدیل تن تبرید به BTU

پس منظور از یک تن، همان 907 کیلوگرم یا 2000 پوند است که در محاسبات، برای تبدیل واحدها از آن استفاده می‌شود. با تقسیم واحد انرژی بر زمان، توان به دست می‌آید. پس تن تبرید چیست؟ تن تبرید که یک توان سرمایشی است، از تقسیم واحد انرژی BTU بر ساعت Hr به دست می آید.

(btu/hr)1TR=12000

  • تبدیل تن تبرید به KW

تن تبرید یک واحد استاندارد و شناخته شده است که ظرفیت اکثر سیستم‌های سرمایشی براساس آن محاسبه می‌شود. اما استفاده از کیلووات هم رایج می‌باشد. پس در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید واحدهای مختلف را بر یکدیگر تقسیم کنید.

1TR = 3.5kw

این دو تبدیل واحد، براساس فرمول خاصی به دست می‌آیند که نحوه محاسبه آن خارج از اختیارات این مقاله می‌باشد.

تفاوت واحدهای BTU، KW و TR

در سیستم‌های حرارتی و بروتی، ظرفیت یک دستگاه و توان آن در تامین گرمایش یا سرمایش محیط، با عناوین و واحدهای مختلفی شناخته می‌شود. احتمالا شما هم با مشاهده هریک از این واحدها روی دستگاه، سردرگم شوید و نتوانید مناسب ترین و کاربردی ترین دستگاه را تشخیص دهید. BTU، KW و TR بیشتر از بقیه واحدها در محاسبه ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند و نحوه تبدیل هریک به دیگری را نیز آموختید. اما هریک از این توان‌ها در چه موقعیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد آنها چیست؟ و یا تن تبرید چیست؟ و چه نسبتی با سایر توان‌ها دارد؟

سیستم‌های سرمایشی که مصرف خانگی دارند و در ظرفیت‌های پایین‌تر تولید می‌شوند، از BTU/h برای اندازه گیری توان دستگاه استفاده می‌کنند. کولرهای خانگی در این دسته قرار دارند.

برخلاف TR ،BTU/hرا برای توان‌های بیشتر در دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌کنند. سنجش توان و ظرفیت چیلرهای خنک کننده و کولینگ تاور که در اماکن صنعتی برای خنک کردن این نوع محیط‌ها استفاده می‌شوند،یعنی با تن تبرید می‌باشد.

KW هم یکی دیگر از واحدهای توان سرمایشی است که بیشتر از دو توان بالا، مورد پسند و استفاده در کتاب‌ها و مجلات رسمی است.

چگونه می‌توانیم محاسبه کنیم که کدام ظرفیت متناسب با فضای شماست؟

محاسبه BTU یا همان واحد دمایی انگلیسی، از طریق جایگزینی برخی پارامترهای موثر در ظرفیت و توان سرمایشی دستگاه، در فرمولی خاص، انجام می‌شود. این محاسبات به صورت آنلاین و از طریق سایت BTU Calculator امکان پذیر است. اگر مواردی مثل متراژ فضا، ارتفاع آن، تعداد افرادی که در آن فضا حضور دارند، نوع کاربری سالن، نوع و میزان عایق کاری اتاق، وضعیت تابش نور خورشید و شرایط آب و هوایی را داشته باشید، به راحتی می‌توانید میزان BTU مورد نیاز را تخمین بزنید. البته برای اندازه گیری دقیق و نحوه محاسبه این واحد دمایی، می‌توانید به مقاله “نحوه محاسبه BTU” مراجعه نمایید.

با به دست آوردن این ظرفیت دمایی، دیگر نیازی به داشتن سایر پارامترها و مواردی که برای محاسبه بقیه واحدها مورد نیاز است، نیست. با عدد به دست آمده برای BTU به راحتی می‌توانید از طریق تبدیل واحد، آن را به سایر واحدهای سرمایشی مثل کیلووات یا تن تبرید، تبدیل نمایید. این سه واحد به راحتی قابل تبدیل به یکدیگر می‌باشند. احتمالا تا اینجا کاملا متوجه شده باشید که تن تبرید چیست؟ و چگونه به دست می‌آید.

تن تبرید چیست؟

سخن نهایی

یکی از واحدهایی که قابلیت و میزان سرد کردن محیط را در زمانی مشخص برایتان نشان می‌دهد، تن تبرید می‌باشد. احتمالا این واحد را که با نماد اختصاری TR یا RT روی سیستم‌های برودتی دیده باشید. با انتخاب درست تن تبرید، فضای شما در مدت استاندارد خنک می‌شود، بدون اینکه در آن فضا اتلاف انرژی رخ دهد. به بیان دیگر، به مقدار گرمایی که صرف می‌شود تا یک تن یخ، معادل 2000 پوند، در مدت زمان 24 ساعت، تماما ذوب شود، تن تبرید گفته می‌شود. این توان حرارتی، به واحدهای دیگری مثل کیلو وات و BTU نیز قابل تبدیل است.

تن تبرید چیست؟ و چه رابطه ای با سایر واحدهای دمایی دارد، سوالاتی هستند که به طور مفصل در این مقاله در خصوص آنها بحث شد. یک TR معادل با 12000 بی تی یو بر ساعت و 3.5 کیلو وات است. به این ترتیب، می‌توانید هریک از این واحدها را به دیگری تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *