نگهداری گوشت

روش صحیح نگهداری و فروش گوشت قرمز در قصابی ها دیدگاه بگذارید

روش صحیح نگهداری و فروش گوشت قرمز در قصابی ها

گوشت قرمز یک فرآورده پروتئینی است که نیاز بدن بوده و سرشار از ویتامین های D، B6، B12، آهن، امگا 3، زینک (روی)، نیاسین و مواد معدنی است، به همین دلیل افراد باید روزانه مقداری گوشت قرمز مصرف کنند، گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند، بز، گاو، شتر، گاومیش و … می باشد. در این مقاله به بررسی نگهداری گوشت می پردازیم.

امروزه در بیشتر غذاهای ایرانی از جمله قورمه سبزی و قیمه از گوشت قرمز استفاده می شود، به همین دلیل بیشتر رستوران ها، هتل ها و غذاخوری ها روزانه به مقدار فراوانی گوشت نیاز دارد، همین عامل در کار قصابی ها رونق بخش بوده است، ولی قصابی ها باید در نگهداری و فروش گوشت قرمز از روش های مختلفی استفاده کنند و نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند تا درآمد خود را تا چندین برابر افزایش دهند، در این مقاله روش صحیح نگهداری و فروش گوشت قرمز در قصابی ها بطور کامل شرح داده شده اند، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید گوشت از دسته فرآورده هایی است که زود فاسد و خراب می شود، بدین ترتیب از زمان تولید تا زمان بسته بندی و نگهداری آن باید دقت عمل بالایی به عمل آورد تا کیفیت اولیه آنها حفظ گردد، در حالت کلی باید گوشت را از زمان کشتار تا مراحل فروش و مصرف با بهداشت بالایی نگهداری کرد، چرا که عدم توجه به این امر سبب ایجاد مسمومیت در افراد و بیمار شدن آنها می گردد و نیز به دلیل فاسد شدن سریع گوشت مصرف کننده ضرر و زیان هایی را شامل خواهد شد، امروزه گوشت قرمز در قصابی ها به دو صورت تازه و منجمد به فروش می رسد که نوع تازه تا 3 روز قابل فروش است.

نگهداری گوشت

نگهداری گوشت

بعد از کشتار و انتقال گوشت به قصابی ها نباید آنها را بیشتر از 2 ساعت در هوای محیط قرار داد، بلکه آن را در دمایی زیر دمای 4 درجه در یخچال نگهداری و سریعاً اقدام به فروش آن نمود، چرا که نباید گوشت بیش از چند روز بماند، همانطور که می دانید گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو چربی بالاتری دارد و احتمال فساد آن بالاست، همچنین در نگهداری گوشت چرخ کرده دقت لازم را بعمل آورید زیرا نسبت به گوشت های خرد شده آسیب پذیرتر بوده و احتمال فاسد شدن آن بالاست، بنابراین بعد از 24 ساعت نگهداری می توان آن را از یخچال خارج و به فریزر منتقل کرد، این در حالیست که گوشت های خرد شده تا 4 روز امکان نگهداری در یخچال بدون فریز شدن را دارند.

در صورتی که قصد دارید گوشت را به صورت طولانی مدت استفاده کنید، بهتر است آن را داخل فریز قرار دهید تا حالت بسته و منجمد داشته و خراب نشود. می توانید از شوک فریزر های هیمورا برای نگهداری و انجماد گوشت استفاده کنید.

نگهداری گوشت

خصوصیات انواع گوشت

  • گوشت دام جوان بسیار ترد و خوشمزه است و بافتی نرم و آبدار دارد، معمولاً این دسته از دام ها رنگی صورتی کمرنگ دارند و چربی گوشت دام های جوان کاملاً سفید می باشد، استخوان آنها نیز مایل به صورتی است.
  • گوشت دام های کوچک و بسیار جوان تردتر از سایر دام هاست و بعد از اینکه مورد پخت قرار می گیرند بدون ریش ریش شدن و بسیار سریع پخته می شوند، این دسته از دام ها از درصد چربی بسیار کمی برخوردارند و نیز رنگ گوشت آنها صورتی کمرنگ بوده و استخوان آنها مایل به صورتی است.
  • دام های مسن تر گوشتی قرمز پررنگ دارند و رنگ استخوان آنها زرد مایل به خاکستری است، این دام ها بسیار پرچرب هستند و چربی آنها زرد رنگ می باشد، معمولاً گوشت دام های مسن دیرتر پخته می شود و بعد از پخته شدن ریش ریش می گردد، توجه کنید که استخوان های این دام ها سرشار از مواد مغذی است ولی استخوان دام های جوان تر از مواد مغذی کمتری برخوردار است.
نگهداری گوشت

نکات قابل توجه در مورد نگهداری گوشت

  • بهترین راه جهت نگهداری گوشت به صورت طولانی مدت قرار دادن آن در فریزر و منجمد کردن آن است، به همین دلیل مصرف کنندگان بعد از خرید گوشت ها را بسته بندی نموده و در فریزر قرار می دهند تا بتوانند تا چند ماه بدون افت کیفیت از آنها استفاده کنند.
  • توجه کنید که اگر گوشت را خرد کرده اید می توانید آنها را تا دو روز به فروش برسانید، ولی اگر خرد نشده اند امکان فروش آنها تا 4 روز وجود دارد و مصرف کننده بعد از خرید بلافاصله باید آنها را فریز کند، در صورتی که گوشت های خرد شده را داخل بسته بندی آلومینیوم یا کاغذهای مومی قرار داده اید امکان استفاده از آنها تا 4 روز (بدون فریز کردن) وجود دارد.
  • جهت جلوگیری از نفوذ میکروب و آلودگی به گوشت و جلوگیری از انتقال بوی گوشت به سایر مواد داخلی یخچال، می توانید گوشت را به صورت صحیح بسته بندی کنید، بسته بندی صحیح گوشت در حفظ رطوبت آنها نیز تاثیرگذار است.
  • استفاده از گوشت بدون انجماد اثردهی بیشتری دارد، چرا که با منجمد کردن گوشت بخشی از خاصیت های آن از قبیل پروتئین ها، املاح و ویتامین ها از بین می رود ولی انجماد آسیبی به بو، طعم، بافت و ارزش غذایی گوشت وارد نمی کند.
  • توجه نمایید که قرار دادن گوشت در برابر نور و اکسیژن در مدت زمان طولانی سبب اکسیداسیون چربی های گوشت شده و طعم بسیار نامطلوبی در آن ایجاد می کند، جهت رفع این مشکل باید قبل از بسته بندی و فریز کردن گوشت، چربی های موجود را جدا و آنگاه اقدام به بسته بندی آنها نمایید.

نگهداری گوشت

نکات قابل توجه 

  • بهتر است در قصابی ها دمای گوشت های فریز شده هرازگاهی چک گردد، جهت این کار می توان از دماسنج مابین بسته های گوشت در فریزر استفاده کرد، دماسنج باید قبل از قرار دهی در فریزر روی صفر درجه باشد.
  • جهت جلوگیری از رشد و توسعه میکروب ها و میکروارگانیسم ها، فریز کردن بهترین راه است، در واقع با فریز کردن تمامی میکروب های گوشت نابود نمی گردند، بلکه فعالیت آنها به تاخیر افتاده و رشد آنها متوقف می گردد.
  • بهتر است از فریز کردن مجدد گوشت بعد از ذوب شدن پرهیز کنید، چرا که انجماد مجدد سبب کاهش کیفیت گوشت می گردد و این به دلیل وجود آب در بافت گوشت است که پس از انجماد به کریستال یخ تبدیل شده و مواقعی که گوشت ذوب می گردد، کریستال ها نیز ذوب شده و فیبرهای ساختاری گوشت پاره می شود و خونابه تشکیل می گردد، این عامل سبب کاهش کیفیت آنها می شود.
  • جهت نگهداری گوشت در قصابی ها بهترین راه جهت بسته بندی، روش وکیوم است، زیرا این روش در ماندگاری بیشتر گوشت تاثیرگذار بوده و از نفوذ هوا به داخل بسته بندی پیشگیری می نماید و در غیرفعال سازی میکروب ها تاثیرگذار است، البته روش وکیوم در بسته بندی گوشت شاید تا حدودی در آن بوی بد ایجاد کند که این بو در حین پخت و پز از بین می رود و نگرانی وجود ندارد.

ویژگی گوشت قرمز باکیفیت

  • دارای رنگی طبیعی ( صورتی مایل به قرمز)
  • دارای بافتی خشک و بدون رطوبت
  • عدم وجود بوی ترشیدگی
  • تمیز و عدم وجود خون مردگی
  • سفت و دارای حالتی طبیعی

برای مشاهده یخچال های صنعتی هیمورا که یکی از بهترین محصولات برای نگهداری از گوشت می باشند، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *