پدهای سلولزی

آشنایی با پدهای سلولزی دیدگاه بگذارید

معرفی پدهای سلولزی

پدهای سلولزی از ورقه های بسیار نازک و منظمی تشکیل شده اند و حالت موج دار دارند، این پدها از قابلیت جذب بالای آب و رطوبت برخوردارند و در ابعاد مختلف قابل تولیدند. معمولاً جنس این پدها از کاغذ کرافت است، کاغذ کرافت از کنف بوده و مقاومت بالایی دارد، به همین دلیل از آن در خیاطی ها بعنوان کاغذ الگو استفاده می شود و در مراکز بسته بندی محصولات نیز بکار می روند.

همانطور  که می دونید کولرهای آبی نوعی سیستم خنک کننده هستند که با تبخیر آب، محیط را خنک می کنند. امروزه در این دستگاه ها، از پدهای سلولزی به جای پوشال استفاده می شود که نقش تاثیرگذاری در جذب بالای آب و خنک سازی سریع محیط دارند. این پدها در گلخانه ها نیز بعنوان سیستم سرمایش استفاده می شوند، بگونه ای که آنها را همانند دیواری روبروی فن های تخلیه در سمت دیگر گلخانه قرار می دهند تا رطوبت محیط را بگیرد. در واقع هوا از بین شبکه های الیافی این پدها عبوری می کند تا بین هوای خشک و قطرات آب ارتباط برقرار شود.

افزایش راندمان خنک سازی محیط 

افزایش دمای هوا سبب بالا رفتن میزان ضریب عملکرد نیز می گردد. اگر میزان رطوبت زیاد باشد، کولر آبی پوشالی کارایی لازم را نخواهند داشت و در این شرایط پدهای سلولزی بهتر از پوشال ها عمل می کنند. در واقع تراکم بالای پدها، جذب آب را افزایش می دهد؛ در نتیجه میزان خنک سازی نیز بالا رفته و عملکرد کولر بهبود می یابد. در حالت کلی هر یک متر مکعب پد سلولزی، حدوداً 60 لیتر آب جذب می کند.

پدهای سلولزی

نکات قابل توجه

این پدها طول عمر بالایی دارند و می توان از آنها سال ها بدون افت کیفیت و تغییر شکل استفاده کرد. این پدها در سیستم های برودتی همانند فیلتر عمل نموده و با جذب گرد و غبار و سایر آلودگی ها، نقش تاثیر گذاری در تمیز سازی هوا دارند.

پدهای سلولزی بسیار سبک وزن هستند و از آنجا که آب کاملاً جذب آنها می گردد، احتمال پرتاب ذرات آب به محیط، حداقل میزان ممکن را دارد. همانطور که می دانید کولرهای آبی، با تبخیر آب محیط را خنک می کنند، پس اگر از یک واسطه تبخیری مناسب از جمله پدهای سلولزی استفاده نشود میزان رطوبت در محیط افزایش خواهد یافت.

مقایسه پدهای سلولزی با پدهای پوشالی

در پدهای سلولزی میزان ریزش آب، نسبت به پدهای پوشالی کمتر است؛ زیرا این پدها شیارهایی دارند که آب در آنها جمع می شود. تمیز کردن پدها نسبت به پوشال ها راحت تر بوده و خاصیت خودشویی دارند.

این پدها ساختاری منسجم دارند و تمام قسمت های تشکیل دهنده آنها ضخامتی یکنواخت دارند، اما ضخامت پوشال ها غیریکنواخت بوده و ساختار آنها نامنسجم است. این عامل سبب شده آب، مواد و آلودگی ها در پوشال ها باقی بماند. پدهای سلولزی در کاهش هزینه برق و مصرف آب تاثیرگذارند، در واقع استفاده از کاغذ کرافت در این پدها سبب شده میزان آب بیشتری جذب کنند. استفاده از این پدها در سیستم های برودتی (به جای پوشال های قدیمی)، سبب افزایش راندمان خنکی در محیط می گردد.

پدهای سلولزی

پدهای سلولزی چه معایبی دارند؟

پدهای سلولزی علی رغم مزیت های فراوانی که دارند، از معایبی نیز برخوردارند که در ادامه شرح خواهیم داد. در واقع قیمت پدهای سلولزی نسبت به پوشال ها گران تر است، از سوی دیگر با توجه به اینکه پدها حجم زیادی آب جذب می کنند، احتمال دارد به مرور در آنها، باکتری جمع شده و بوی نامطبوعی داشته باشند؛ البته سطح این پدها مقاومت بالایی در برابر نفوذ باکتری دارند و این امر در صورتی که در طولانی مدت به آنها رسیدگی نگردد رخ می دهد؛ جهت رفع این مشکل بهتر است هرازگاهی، آب کولر را تعویض کنید.

جنس این پدها

جنس پدهای سلولزی از کاغذ کرافت بوده که حالت کنف دارند و از چوب های جنگل تهیه شده اند؛ بنابراین می توان گفت ساختاری کاملاً طبیعی دارند. برخی از پدها با الیاف تولید شده اند و بر روی کاغذهای موج دار از کوتینگ رزینی استفاده شده است که در افزایش کیفیت آن موثر بوده؛ همچنین در افزایش مقاومت مکانیکی آن نیز تاثیرگذار است. ساختار این پدها بگونه ایست که آب زیادی به خود جذب می کنند.

پدهای سلولزی

پدهای سلولزی چه مزایایی دارند؟

  • موثر در کاهش مصرف برق در کولرهای آبی
  • قدرت بالا در جذب بالای آب و رطوبت (کمک به کاهش مصرف آب)
  • موثر در افزایش راندمان سیستم های خنک کننده
  • رسوب زدایی و شویندگی آسان
  • دارای ساختاری منسجم، بدون تغییر شکل در طولانی مدت
  • عدم نیاز به تعویض سالیانه (می توان از آنها چندین سال بدون افت کیفیت استفاده کرد)
  • هزینه نگهداری پایین و قابلیت تمیزکاری آسان
  • کمترین میزان انتقال قطرات آب به هوا (بدلیل قابلیت جذب بالای آب)
  • عدم رسوب گذاری زود هنگام
  • سازگاری بالا با محیط زیست (بدلیل استفاده از مواد تجزیه پذیر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *