هواساز

آشنایی با دستگاه هواساز و نحوه عملکرد آن دیدگاه بگذارید

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز (Air Handling Unit) به دستگاهی اطلاق می گردد که از آن برای تامین هوای تازه و تهویه استفاده می شود. به این دستگاه نام هوارسان و یا واحد انتقال هوا نیز داده شده است که علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل رفع آلودگی های داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها وظیفه فیلتر کردن هوا را نیز دارند و باعث تنظیم رطوبت در داخل ساختمان می شوند. این سیستم ها در چندین مدل متفاوت و برای استفاده در بخش های عمومی، تجاری و صنعتی طراحی شده اند و در تمام فصول سال می توان از آنها استفاده کرد.

هواسازها را معمولا به کانال سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان یعنی بخشی که هوای برگشتی ساختمان می رود، متصل می کنند. عملکرد این سیستم ها بدین صورت است که هوا با استفاده از فن به داخل ساختمان مکیده شده و با تماس با سطح کویل، سرد و یا گرم می شود. بعد از تبادل حرارت هوا، به سمت بسترهای فیلتراسیون حرکت کرده و بعد از اینکه با این فیلترها برخورد کرد به فضای تهویه تزریق می گردد.

هواساز

انواع دستگاه هواساز

هواساز هایژنیک

از این هواساز در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، اتاق های تمیز برای تامین کردن هوای تازه و گرمایش و سرمایش استفاده می شود. از ویژگی های بسیار مهمی که در مورد این نوع هواساز می توان ذکر کرد، مجهز بودن آن به فیلتراسیون چند لایه مانند G4، HEPA و Bag است و در ساخت بدنه آن از فلز ضد زنگ استیل استفاده شده است. در این سیستم ها برای جلوگیری از انباشته شدن آلودگی از پلاک فن استفاده می کنند. از دیگر مزیت هایی که این هواسازها دارند این است که به اصطلاح فول فرش ایر (Full Fresh Air) هستند و به منظور ضد عفونی کردن هوا در این سیستم ها از لامپ uv استفاده شده است که محل نصب آن بعد از فیلتراسیون است.

هواساز آپارتمانی

این نوع هواسازها چنانچه به صورت صحیحی  نصب شوند، هواساز مناسبی هستند. دراغلب موارد این سیستم را با تلفیقی از ایرواشر در ساختمان نصب می کنند. این عمل ضمن اینکه پاسخگوی نیازها نخواهد بود، موجب جمع شدن آلودگی ها و باکتری ها در محل می گردد.

هواساز

هواساز خانگی

این نوع هواسازها به دستگاه هایی اطلاق می گردند که گرمایش و سرمایش لازم در محیط را تامین می کنند. در نظر داشته باشید که تامین بار در این سیستم ها نیازمند محاسبات دقیق و صرف هزینه های بالا است.

هواساز صنعتی

هواسازهای صنعتی دارای ابعاد بزرگی هستند و به منظور تامین هوای گرم و سرد در سالن های بزرگ ورزشی و کارخانجات کاربرد دارند.

هواساز

اجزای مورد استفاده در ساختار دستگاه های هواساز

  • بدنه
  • کانال و دمپر
  • کویل سرمایشی
  • کویل گرمایشی
  • انواع فیلترهای هواساز
  • موتور و فن
  • تجهیزات رطوبت زنی
  • مرطوب کننده نوع اسپری
  • مرطوب کننده نوع تشت بخار
  • مرطوب کننده نوع شبکه بخار
  • تجهیزات کنترلی

دلایل استفاده 

همان گونه که مستحضر هستید در مورد دلایل استفاده از این دستگاه ها در بالا توضیح دادیم، در اینجا قصد آن را داریم که به صورت کلی دلایل استفاده از این هواسازها را برای شما بیان کنیم. مهم ترین دلایلی که برای این امر می توان ذکر کرد، فیلتر نمودن، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کنترل سرعت و جهت توزیع هوای ورودی به داخل ساختمان، آپارتمان، سوله صنعتی و دیگر مکان ها اشاره کرد. این موضوع را به خاطر بسپارید که هواسازها بهترین گزینه برای پاک سازی و تهویه هوا در محیط های وسیع به شمار می روند.

هواساز

مزایای دستگاه های هواساز

  • از مهم ترین مزیت های این دستگاه ها وارد کردن هوای تازه به داخل ساختمان است.
  • این سیستم ها رطوبت مورد نیاز در هوا را تنظیم می کنند.
  • پاک کننده هوا از وجود هرگونه آلودگی
  • تنظیم دمای داخلی محیط
  • تولید شده در ظرفیت های متفاوت و قابلیت استفاده در فضاهای صنعتی و غیر صنعتی
  • هواسازهای امروزی به صورت هوشمند ساخته شده اند و بدون نیاز به اپراتور می توانند دما را کنترل و رطوبت را تنظیم نمایند.

نحوه عملکرد دستگاه 

عملکرد دستگاه های هواساز را در سه حوزه متفاوت مورد بررسی قرار می دهند که این سه بخش شامل گرمایش، سرمایش و رطوبت هستند.

در حوزه گرمایش، آب گرم با استفاده از لوله های گرم به دستگاه هواساز منتقل می شود و درون کویل گرمایشی جریان می یابد. فن هوای گرم را از طریق لوله ها به داخل ساختمان انتقال می دهد. در بخش سرمایش، مبرد و یا آب سرد از چیلر به داخل کانال هواساز منتقل می شود، این چیلر می تواند از نوع چیلر تراکمی و یا چیلر سانتریفیوژی باشد، در این مرحله هوای سرد با فشار ایجاد شده بوسیله فن و الکتروموتور به محیط انتقال پیدا می کند. تنظیم رطوبت هوا نیز با استفاده از انواع رطوبت زن به صورت مشخص شده ای به محیط انتقال می یابد.

هواساز

چگونه می توان دما را در هواسازها کنترل کرد؟

کنترل دما در هواسازها به سه روش انجام می گیرد که به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از شیر کنترل و ترموستات: در این روش ترموستات را در کانال برگشتی هوا و شیر کنترل را بر روی لوله های آب گرم و سرد که در بخش ورودی هوارسان قرار دارند نصب می کنند.
  • نصب کردن ترموستات در محیط های مشخص شده: در این روش ترموستات را در بخش های مشخصی از ساختمان نصب می کنند تا دما در تمامی بخش ها کنترل شده باشد.
  • استفاده از هوای بازگشتی: در هوارسان هایی که دارای محفظه اختلاط هستند، هوای برگشتی توسط دیتای ترموستات که از دمای محیط ثبت کرده، میزان هوای برگشتی که با هوای تازه مخلوط می شود، تغییر می کند.

جمع بندی

دستگاه های هوارسان از جمله پرکاربردترین سیستم های سرمایش، گرمایش و توزیع هوا به شمار می روند که در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، سوله ها، سالن های ورزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها همچنین باعث تهویه هوا و خارح شدن آلودگی های موجود در  محیط می شوند و نقش بسیار مهمی در تمیز کردن هوا دارند. قابلیت تزریق رطوبت به محیط توسط این سیستم ها موجب شده که بهترین گزینه برای استفاده در مناطق گرم و خشک به شمار روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *