فلوتر

فلوتر یا شناور پمپ دیدگاه بگذارید

تعریف کلی شناور یا فلوتر

فلوتر که به آن شناور نیز گفته می شود، به عنوان تجهیزی برای کنترل سطح سیالات در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به صورت لغوی بخواهیم این دستگاه را بررسی کنیم، فلوتر (Floater) به معنی شناور بودن است، در واقع به هر چیزی که بر روی سیالی شناور باشد به آن فلوتر می گویند. فلوتر در حالت کلی به رله ای الکترونیکی گفته می شود که برای کنترل سطح مایعاتی که رسانای برق هستند مانند محلول های قلیایی، آب، فاضلاب، مایعات اسیدی و دیگر سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. از این تجهیز مهم در سیستم های تخلیه آب، کولرها و سیستم های دیگر استفاده می کنند و روش های استفاده متفاوتی دارند که در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی در مورد این قطعه مهم و کاربردی که دارد برای شما توضیحاتی را ارائه کنیم.

فلوتر

کاربرد فلوتر

  • جهت کنترل پمپ ها
  • حفاظت از پمپ ها و جلوگیری از کارکرد بدون آب آنها
  • مانع از پر شدت بیش از حد مخازن آب و سرریز شدن آنها
  • موجب پر شدن اتوماتیک مخازن می شوند.

چرا استفاده از فلوتر ضروری است؟

فلوتر که به آن قطع کن هم گفته می شود، در صنایع مختلفی کاربرد دارد و از آن در سیستم های تهویه هوا که با استفاده از سیالات کار می کنند، استفاده می شود. از جمله دستگاه هایی که از این قطعه مهم استفاده می کنند می توان به کولرهای گازی، پمپ های آب و کولرهای آبی اشاره کرد. در جواب به این سوال که آیا استفاده از شناورها امری ضروری است، باید گفت که جواب این سوال به نوع دستگاه شما بستگی دارد. در صورتی که قصد استفاده از دستگاهی را دارید که باید به صورت مداوم از آب پر و خالی شود، باید بگوییم که بله، بکاربردن فلوتر ضروری است و باید از آن برای کنترل سطح آب استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن فلوتر امکان دارد دستگاه شما به دلیل کار کردن خشک و بدون آب خراب شود.

فلوتر

چگونگی نصب و تنظیم شناور در کولرهای آبی

کولرها از دستگاه هایی هستند که استفاده از شناور در آنها امری ضروری است و برای کنترل سطح آب و جلوگیری از خشک و بدون آب کار کردن پمپ مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که باید قبل از استفاده از کولرها به آن توجه کرد، سرویس کولر و بررسی عملکرد درست شناور است. فلوتر در کولرها که به آن شناور نیز گفته می شود وظیفه کنترل کردن سطح آب را دارد، دلیلی که باعث نام گذاری این دستگاه به این نام شده، وجود توپ پلاستیکی است که به سر آن متصل شده و به دلیل اینکه کاملا سبک است بر روی آب به صورت شناور می ماند.

جهت نصب شناور نیاز است که تمامی اجزای آن را بشناسید و بدانید که قطعات استفاده شده در ساختار آنها به یکدیگر متصل و تنها بخش هایی از آنها هستند که در زمان نصب باید باز شوند. این تجهیزات در انتهای خود دارای یک مهره، گلویی و مهره برنجی به همراه یک واشر پلاستیکی هستند که باید در زمان نصب جدا شوند. نصب شناور معمولا به بدنه کولر و بخش پایین صفحه پشتی و نزدیک به تشتک کولر انجام می گیرد.

لوله شناور آب را بعد از اینکه از مهره یک چهارم و گلویی مخصوص آن عبور دادید به پشت کولر متصل کنید. در حین نصب به این نکته توجه داشته باشید که در داخل شیلنگ شن و ماسه و یا هر چیز دیگری نباشد تا باعث بروز مشکل نگردد. سعی کنید قبل از نصب تشتک کف کولر را تمیز، سپس شیر تنظیم آن را وصل و بعد از آن اقدام به نصب شیر شناور کنید.

فلوتر

روش تنظیم شناور در کولرها

برای اینکه بتوانید پمپ شناور را در کولر ها تنظیم کنید باید مراحل ذکر شده در زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • اولین کاری که باید انجام دهید، این است که شیر ورودی آب کولر را باز کنید.
  • به مدت چند دقیقه صبر کنید تا یک سانتی متر آب به داخل کولر و زیر سرریز وارد شود.
  • در صورتی که آب تشتک به ارتفاع حدود یک سانتی متری زیر سر ریز رسید و شناور در آب قرار گرفت نیازی به انجام هیچ کاری نیست، اما اگر خلاف آن بود باید فلوتر را تنظیم کنید.
  • شناور را به گونه ای تنظیم کنید که در همین ارتفاع بتواند جریان آب را قطع کند.

فلوتر

قطعات استفاده شده در ساختار شناورهای کولر

  • مهره
  • شیر بدنه
  • توپی یا گوی شناور
  • اهرم و یا میله یا بازو
  • واشر آب بندی
  • پین
  • مهره برنجی یک چهارم اینچی
  • سپر شناور

جمع بندی

شناور از قطعات بسیار مهمی است که در سیستم هایی که در داخل آنها از سیال استفاده شده، کاربرد دارد. از مهم ترین سیستم هایی که از شناورها استفاده می کنند، می توان به کولرهای آبی اشاره کرد که برای کارکرد درست پمپ از آنها استفاده می کنند. شناور از سر ریز شدن آب در داخل تشتک کولر جلوگیری می کند و باعث می شود پمپ بدون آب و خشک کار نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *